Kazachstan-Polska. Porozumienie o współpracy w dziedzinie gospodarki między Ministrem Rozwoju i Finansów Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Gospodarki Narodowej Republiki Kazachstanu. Astan. 2017.09.06.

POROZUMIENIE
o współpracy w dziedzinie gospodarki między Ministrem Rozwoju i Finansów Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Gospodarki Narodowej Republiki Kazachstanu,
podpisane w Astanie dnia 6 września 2017 r.

Minister Rozwoju i Finansów Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwo Gospodarki Narodowej Republiki Kazachstanu, zwani dalej "Stronami",

pragnąc rozwijać i pogłębiać wzajemnie korzystne dwustronne stosunki gospodarcze między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Kazachstanu na zasadach przyjaźni i partnerstwa,

opierając się na postanowieniach Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Kazachstanu o współpracy gospodarczej, sporządzonej w Astanie dnia 6 lipca 2005 roku,

uwzględniając, iż potencjał ekonomiczny obydwu Państw i dotychczasowy rozwój kontaktów polskich i kazachstańskich podmiotów gospodarczych stwarzają pozytywne przesłanki dla rozszerzania i pogłębiania wzajemnej współpracy gospodarczej,

podkreślając, iż działania na rzecz stymulowania i rozwoju współpracy gospodarczej pomiędzy polskimi i kazachstańskimi podmiotami gospodarczymi są przedmiotem wspólnego zainteresowania,

kierując się potrzebą podejmowania działań ukierunkowanych na tworzenie korzystnych uwarunkowań dla rozwoju dwustronnej współpracy gospodarczej, a także sprzyjania działaniom innych podmiotów w tym zakresie,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1.

Do podstawowych celów współpracy Stron w ramach niniejszego Porozumienia należą:

1)
wymiana informacji, wiedzy i doświadczeń w obszarach pozostających w kompetencjach Stron, w tym w zakresie priorytetowych programów rozwoju gospodarczego obydwu Państw, będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania;
2)
sprzyjanie kontaktom między przedsiębiorcami oraz organizacjami przedsiębiorców obydwu Państw, a także projektom inicjowanym i realizowanym przez wymienione podmioty, ukierunkowanym na rozwój wzajemnie korzystnej współpracy handlowej lub inwestycyjnej;
3)
wymiana informacji dotyczących warunków dostępu polskich i kazachstańskich przedsiębiorców do rynków obydwu Państw;
4)
sprzyjanie rozwojowi współpracy podmiotów obydwu Państw służącej finansowaniu projektów handlowych i inwestycyjnych polskich i kazachstańskich przedsiębiorców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz Republiki Kazachstanu, jak również wspólnych projektów na rynkach państw trzecich;
5)
sprzyjanie aktywnemu udziałowi przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw obydwu Państw w przedsięwzięciach przeprowadzanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Kazachstanu, w tym w targach, wystawach i misjach gospodarczych, przy czym Strony realizują współpracę w następujących formach:
-
konsultacji, seminariów i konferencji z udziałem przedstawicieli małej i średniej przedsiębiorczości Państw Stron;
-
wymiany informacji, wydawnictw i innych materiałów informacyjnych w zakresie rozwoju i wspierania przedsiębiorczości;
6)
wymiana informacji, wiedzy i doświadczeń, wchodzących w kompetencje Stron w dziedzinie polityki regionalnej.
Artykuł  2.

Współpraca Stron w ramach niniejszego Porozumienia będzie realizowana w szczególności w następujących, priorytetowych obszarach:

1)
warunki inwestowania i mechanizmy proinwestycyjne, z uwzględnieniem specjalnych stref ekonomicznych;
2)
rozwój przedsiębiorczości, w tym sektora małych i średnich przedsiębiorstw;
3)
rozwój regionalny, z uwzględnieniem rozwoju przedsiębiorczości oraz instytucji działających na rzecz rozwoju ekonomicznego na poziomie regionów;
4)
międzynarodowe stosunki gospodarcze.
Artykuł  3.

Współpraca Stron w ramach niniejszego Porozumienia będzie realizowana w ramach uzgadnianych przez nie programów działań, poprzez organizację konsultacji, konferencji, seminariów, szkoleń i warsztatów oraz w innych uzgodnionych przez Strony formach.

Artykuł  4.
1. 
Postanowienia niniejszego Porozumienia nie naruszają praw i zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których stronami są Rzeczpospolita Polska lub Republika Kazachstanu, ani praw i zobowiązań wynikających z ich przynależności do organizacji międzynarodowych.
2. 
Porozumienie niniejsze nie narusza praw i zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z członkostwa w Unii Europejskiej, ani praw i zobowiązań Republiki Kazachstanu wynikających z członkostwa w Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej.
3. 
Postanowienia niniejszego Porozumienia nie mogą być interpretowane jako zobowiązujące Strony do wzajemnego przekazywania informacji niejawnych.
Artykuł  5.
1. 
Porozumienie niniejsze wchodzi w życie z dniem jego podpisania.
2. 
Do niniejszego Porozumienia za obopólna zgodą Stron mogą być wprowadzone w formie pisemnej zmiany i uzupełnienia, będące jego integralną częścią. Takie zmiany i uzupełnienia wejdą w życie zgodnie z ustępem 1 niniejszego artykułu.
3. 
Wszelkie rozbieżności dotyczące stosowania lub interpretacji niniejszego Porozumienia będą rozstrzygane przez Strony w drodze negocjacji i konsultacji.
4. 
Porozumienie niniejsze zostaje zawarte na okres pięciu lat i będzie automatycznie przedłużane na kolejne pięcioletnie okresy, o ile żadna ze Stron nie notyfikuje drugiej Stronie w drodze dyplomatycznej swojej woli nieprzedłużenia obowiązywania Porozumienia na kolejny okres, nie później niż sześć miesięcy przed upływem danego okresu.
5. 
Porozumienie mniejsze może być wypowiedziane w drodze notyfikacji przez każdą ze Stron; w takim przypadku utraci ono moc po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania noty wypowiadającej.

Podpisano w Astanie, dnia 6 września 2017 roku, w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, kazachskim i rosyjskim, przy czym wszystkie teksty mają jednakową moc.

W przypadku powstania rozbieżności w interpretacji postanowień niniejszego Porozumienia Strony będą odnosić się do tekstu w języku rosyjskim.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2017.1204

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Kazachstan-Polska. Porozumienie o współpracy w dziedzinie gospodarki między Ministrem Rozwoju i Finansów Rzeczypospolitej Polskiej a Ministerstwem Gospodarki Narodowej Republiki Kazachstanu. Astan. 2017.09.06.
Data aktu: 06/09/2017
Data ogłoszenia: 21/12/2017
Data wejścia w życie: 06/09/2017