KONTRAKT TERYTORIALNY DLA WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO
1. Uchwały nr 224 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 2014 r. zatwierdzającej wynegocjowany Kontrakt Terytorialny dla Województwa Małopolskiego, podjętej na podstawie art. 14o ust. 2 pkt 1 ustawy,
2. Uchwały Zarządu Województwa nr ........ z dnia ..... zatwierdzającej wynegocjowany Kontrakt Terytorialny, podjętej na podstawie art. 14o ust. 3 ustawy,
3. Umowy Partnerstwa, zatwierdzonej przez Komisję Europejską w dniu 23 maja 2014 r., zwanej dalej "Umową Partnerstwa",
4. Regionalnego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, służącego realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności, zwanego dalej "RPO",
5. Krajowych programów operacyjnych na lata 2014 - 2020, służących realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności,
6. Strategii Rozwoju Kraju 2020: aktywne społeczeństwo, konkurencyjna gospodarka, sprawne państwo, przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 25 września 2012 r.,
7. Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010 - 2020: Regiony, miasta, obszary wiejskie, przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 13 lipca 2010 r.,
8. Strategii Rozwoju Polski Południowej do roku 2020 przyjętej przez Radę Ministrów w dniu 8 stycznia 2014 r.,
9. Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego przyjętej przez Sejmik Województwa w dniu 26 września 2011 r.,
10. Komunikatu Europa 2020 - Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu,
oraz przepisy:
11. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 320, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1303/2013",
12. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1301/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i przepisów szczególnych dotyczących celu "Inwestycje na rzecz wzrostu i zatrudnienia" oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 289),
13. Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającego rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 470),
14. Ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014 - 2020 (Dz. U. poz. 1146), zwanej dalej "ustawą wdrożeniową",
15. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2013 r. poz. 596, z późn. zm.),
16. Ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2013 r. poz. 743, z późn. zm.),
17. Ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 1115),
18. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.),
19. Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.),
..................................................., Minister Infrastruktury i Rozwoju, zwany dalej "Ministrem",
oraz
Województwo Małopolskie, zwane dalej "Stroną samorządową", reprezentowane przez Zarząd Województwa, w imieniu którego działają:
....................................................., Marszałek/Członek Zarządu Województwa Małopolskiego,
oraz
........................................................, Członek Zarządu Województwa Małopolskiego,
zwane łącznie dalej "Stronami",
zawierają niniejszy Kontrakt Terytorialny, zwany dalej "Kontraktem".
Biorąc pod uwagę potrzebę koordynacji działań z zakresu polityki rozwoju podejmowanych przez stronę rządową i stronę samorządową w województwach w celu zwiększenia skuteczności i efektywności tych działań oraz efektywności wydatkowania środków publicznych, jak również zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych, na działania z zakresu polityki rozwoju, które zgodnie z szacunkami w latach 2014 - 2023 w skali całego kraju może wynieść około 400 mld zł, w tym w Województwie Małopolskim może wynieść około 32,8 mld zł,
Strony postanawiają, co następuje:
POSTANOWIENIA OGÓLNE
[Przedmiot Kontraktu]
[Okres obowiązywania Kontraktu]
[Źródła finansowania Kontraktu]
[Ogólne zasady współpracy]
Strony Kontraktu zobowiązują się do:
CELE ROZWOJOWE I PRZEDSIĘWZIĘCIA PRIORYTETOWE
[Cele rozwojowe i deklaracje stron w zakresie ich realizacji]
Strona samorządowa może zgłosić propozycję regionalnej agendy naukowo-badawczej, samodzielnie lub wspólnie z innymi województwami, w ramach której będą realizowane projekty badawcze w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, służącego realizacji Umowy Partnerstwa w zakresie polityki spójności,
Strona rządowa dokona wyboru regionalnych agend naukowo-badawczych spośród propozycji zgłoszonych w tym zakresie przez województwa, w tym Województwo Małopolskie,
[Przedsięwzięcia priorytetowe i warunki ich realizacji]
| Nazwa przedsięwzięcia | Właściwość Stron (Strona rządowa / Strona samorządowa) | Przewidywane źródło finansowania | Warunki realizacji przedsięwzięcia |
| S-7 Warszawa - Rabka odcinki: Radom - Skarżysko Kamienna, Chęciny - granica województwa, Igołomska - Christ Botewa, Lubień - Rabka | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do Dl (poz. 4 i 15) do Strategii Rozwoju Transportu oraz ujęte w załączniku 5 PBDK na lata 2011-2015. |
| S-7 Warszawa - Rabka, odcinek granica województwa - Igołomska | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do Dl (poz. 4) do Strategii Rozwoju Transportu. Realizacja uzależniona od dostępności środków. Projekt obarczony dużymi problemami w pozyskaniu decyzji realizacyjnych. |
| S-1 Pyrzowice - Bielsko Biała | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do Dl (poz. 18) do Strategii Rozwoju Transportu. Realizacja uzależniona od dostępności środków. Projekt obarczony dużymi problemami w pozyskaniu decyzji realizacyjnych. |
| DK 75 Brzesko - Nowy Sącz, przygotowanie dokumentacji, przewidywana realizacja odcinek Łososina Dolna - Nowy Sącz | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Warunkiem przygotowania i realizacji projektu jest dostępność środków. Zakres prac uzależniony od wyników prac dokumentacyjnych. |
| Obwodnica Zabierzowa w ciągu DK79 | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: GDDKiA) będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014-2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. |
| Obwodnica m. Zator w ciągu DK28, odcinek o dł. 2,4 km | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014-2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. |
| Obwodnica Dąbrowy Tarnowskiej w ciągu DK73 | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014-2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. |
| Obwodnica Nowego Sącza (Chełmca) w ciągu DK28 | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. |
| Budowa nowego węzła na autostradzie A4 w Podłężu oraz połączenie Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej z siecią dróg międzynarodowych | Strona samorządowa | RPO | Finansowanie ze źródeł samorządowych. |
| Węzeł "BOCHNIA": Budowa połączenia autostrady A4 z drogą krajową Nr 4 - węzeł "Bochnia" | Strona samorządowa | RPO | Finansowanie ze źródeł samorządowych. |
|
Węzeł "WIERZCHOSŁAWICE": (a) Budowa połączenia autostrady A4 z drogą wojewódzką Nr 975 - węzeł "Wierzchosławice"; (b) Budowa połączenia węzła autostrady A4 w Wierzchosławicach ze Strefą Aktywności Gospodarczej w Tarnowie |
Strona samorządowa | RPO | Finansowanie ze źródeł samorządowych. |
| Prace na linii kolejowej E-30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej | Strona rządowa | Connecting Europe Facility (dalej: CEF) | Odcinek ujęty w Dl (poz. 13) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. W zakresie CEF realizacja uzależniona od rozstrzygnięć dotyczących CEF. |
| Prace na linii kolejowej nr 93 na odcinku Trzebinia - Oświęcim - Czechowice Dziedzice - odcinki na terenie województwa małopolskiego | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Odcinek ujęty w Dl (poz. 10) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. |
| Prace na liniach kolejowych nr 138, 161, 180, 654, 655, 657, 658, 699 na odcinku Gliwice - Bytom - Chorzów Stary - Mysłowice Brzezinka - Oświęcim oraz Dorota - Mysłowice Brzezinka - odcinki na terenie województwa małopolskiego | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Odcinek ujęty w Dl (poz. 11) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. |
| Prace na linii kolejowej nr 8 odcinek Skarżysko Kamienna-Kielce - Kozłów - odcinki na terenie województwa małopolskiego | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Odcinek ujęty w Dl (poz. 36) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. |
| Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel - Bukowno -Sosnowiec - odcinki na terenie województwa małopolskiego | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Odcinek ujęty w Dl (poz. 46) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. |
|
(a) Modernizacja linii kolejowej Katowice - Kraków (szybkie połączenie) (b) Budowa łącznicy kolejowej Kraków Za błocie - Kraków Krzemionki W zakresie przewidzianym w WPIK. |
Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Inwestycje realizowane w ramach programów wieloletnich. |
| Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 104 Chabówka - Nowy Sącz w ramach projektu Budowa nowej linii kolejowej Podłęże - Szczyrzyc - Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacja odcinka linii kolejowej Nowy Sącz - Muszyna - granica państwa i Chabówka - Nowy Sącz | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 / inne | Odcinek ujęty w Dl (poz. 47) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. Realizacja uzależniona od zakończenia prac nad studium wykonalności, możliwości realizacji projektu w trybie partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestycja realizowana w ramach właściwego wieloletniego programu inwestycyjnego przyjętego przez RM na lata 2014-2020. |
| Rewitalizacja linii kolejowej nr 117 odcinek Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona - Wadowice - granica województwa | Strona samorządowa | RPO | Projekt uzyska zapewnienie środków z RPO do wysokości 20 mln EUR z zastrzeżeniem uzgodnienia zakresu pomiędzy Samorządem Województwa a stroną rządową PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (dalej: PLK S.A.). |
| Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej/ekologicznego transportu | Strona samorządowa / Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020/ RPO /środki jednostek samorządu terytorialnego | Przedsięwzięcia będą realizowane przez projekty wynikające ze Strategii ZIT dla miasta wojewódzkiego i obszarów powiązanych z nim funkcjonalnie (w opracowaniu). Projekty zostaną wyłonione w trybie ustawy wdrożeniowej: * uzgodnione pomiędzy Związkiem ZIT, Urzędem Marszałkowskim a ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego na podstawie opracowanej Strategii ZIT, * pozytywnie zaopiniowane przez Instytucję Zarządzającą (dalej: IZ) RPO oraz właściwego programu operacyjnego na lata 2014-2020, * projekt jest przygotowany, a wniosek o dofinansowanie został złożony w terminie wskazanym przez właściwą IZ, * zakres rzeczowy projektu i wartość dofinansowania ustalone na podstawie prac nad Strategią ZIT, * w zależności od dostępności alokacji. |
| Wsparcie działań z zakresu efektywności energetycznej zgodnie z podziałem interwencji pomiędzy programami krajowymi i regionalnymi | Strona samorządowa / Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020/RPO / środki JST | |
| Wsparcie selektywne przedsięwzięć dotyczących sieci ciepłowniczych i chłodniczych | Strona samorządowa / Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020/ RPO /środki jednostek samorządu terytorialnego | |
| Rozbudowa infrastruktury do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W miarę dostępnej alokacji elementy przedsięwzięcia nieumieszczone w WPIK będą mogły ubiegać się o wsparcie w ramach właściwego programu operacyjnego na lata 2014-2020 (priorytet inwestycyjny 7.4) w konkursie zamkniętym dla projektów wynikających z Kontraktu. Projekty ujęte w Strategii ZIT będą dodatkowo punktowane. |
| Zakup taboru kolejowego: 20 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych na potrzeby przewozów międzyregionalnych | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W miarę dostępnej alokacji elementy przedsięwzięcia nieumieszczone w WPIK będą mogły ubiegać się o wsparcie w ramach właściwego programu operacyjnego na lata 2014-2020 (priorytet inwestycyjny 7.4) w konkursie zamkniętym dla projektów wynikających z Kontraktu. Projekty ujęte w Strategii ZIT będą dodatkowo punktowane. |
| Przedsięwzięcia dotyczące realizacji RANB w woj. małopolskim | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Strona rządowa w ramach realizacji właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 dedykuje środki z przeznaczeniem na projekty realizowane w ramach regionalnych agend naukowo-badawczych. Strona samorządowa może zgłosić propozycję regionalnej agendy naukowo-badawczej, samodzielnie lub wspólnie z innymi województwami, w ramach której będą realizowane projekty badawcze we właściwym krajowym programie operacyjnym na lata 2014-2020. Strona rządowa dokona wyboru regionalnych agend naukowo-badawczych spośród propozycji zgłoszonych w tym zakresie przez zarządy województw. W ramach wybranych przez Stronę rządową regionalnych agend naukowo-badawczych, w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym będą wyłaniane projekty badawcze, w których liderem (koordynatorem) będzie podmiot z województwa objętego regionalną agendą naukowo-badawczą. |
| Nowa siedziba Szpitala Uniwersyteckiego Kraków - Prokocim | Strona rządowa | Środki budżetu państwa / RPO | Projekt realizowany zgodnie z zasadami właściwymi dla realizacji programu wieloletniego - podmiot odpowiedzialny Ministerstwo Zdrowia (część 46 budżetu państwa). Uchwała Nr 27/13 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 10 stycznia 2013 r. zawiera zobowiązanie Zarządu Województwa Małopolskiego do wsparcia finansowego budowy nowej siedziby Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie - Prokocimiu ze środków RPO. |
| Przebudowa Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego w Krakowie | Strona rządowa | Środki budżetu państwa | Projekt realizowany zgodnie z zasadami właściwymi dla realizacji programu wieloletniego - podmiot odpowiedzialny Ministerstwo Zdrowia (część 46 budżetu państwa). Zadanie w całości finansowane ze środków budżetu państwa. |
| Nazwa przedsięwzięcia | Właściwość Stron (Strona rządowa / Strona samorządowa) | Przewidywane źródło finansowania | Warunki realizacji przedsięwzięcia |
| Budowa północnej obwodnicy Krakowa | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020/ budżet państwa | Poza Dl do Strategii Rozwoju Transportu. W zakresie dróg krajowych znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu będzie istniała możliwość ubiegania się o środki UE w ramach konkursu właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Realizacja uzależniona od dostępności środków właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 oraz rezerwy subwencji ogólnej/budżetu państwa. |
| Budowa odcinek DK 47 Rdzawka - Nowy Targ wraz z elementami modernizacji DK47 na odcinek Nowy Targ - Zakopane (Węzeł Poronin) | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia wPBDK. |
| Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia wPBDK. W zakresie dróg krajowych znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu będzie istniała możliwość ubiegania się o środki UE w ramach konkursu właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. |
| Obwodnica Limanowej w ciągu DK28 | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. |
| Obwodnica Skawiny (etap IV i V) | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. |
| Obwodnica Gorlic w ciągu DK28 | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. |
| Przebudowa DK 94 Kraków - Olkusz | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. |
| Udrożnienie układu komunikacyjnego w stolicy subregionu sądeckiego - budowa trasy zachodniej (Budowa nowego połączenia miast Nowy Sącz i Stary Sącz) | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W przypadku projektów będących w kompetencji GDDKiA będzie istniała możliwość współfinansowania ze środków UE w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, pod warunkiem spełnienia kryteriów wyboru projektów oraz ujęcia w PBDK. W zakresie dróg krajowych znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu będzie istniała możliwość ubiegania się o środki UE w ramach konkursu właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014-2020. |
| Modernizacja linii kolejowej nr 94 na odcinku Kraków Płaszów-Skawina - Oświęcim | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Odcinek ujęty w Dl (poz. 50) do Strategii Rozwoju Transportu na liście projektów kolejowych o znaczeniu krajowym. Realizacja uzależniona od dostępności środków. |
| Rozbudowa infrastruktury do obsługi Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Elementy umieszczone w WPIK. W miarę dostępnej alokacji elementy przedsięwzięcia nieumieszczone w WPIK będą mogły ubiegać się o wsparcie w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 (Pl 7.4) w konkursie zamkniętym dla projektów wynikających z Kontraktu. Projekty ujęte w Strategii ZIT będą dodatkowo punktowane. |
| Rewitalizacja linii kolejowej nr 96 odcinek Stróże - Muszyna | Strona samorządowa | RPO | Projekt zgłoszony przez PLK S.A. samorządowi województwa do sfinansowania w ramach RPO. Realizacja uzależniona od dostępności środków. |
| Rewitalizacja linii kolejowej nr 97 Sucha Beskidzka - Żywiec | Strona samorządowa | RPO | Projekt zgłoszony przez PLK S.A. samorządowi województwa do sfinansowania w ramach RPO. Realizacja uzależniona od dostępności środków. |
| Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 odcinek Stróże - granica województwa | Strona samorządowa | RPO | Projekt zgłoszony przez PLK S.A. samorządowi województwa do sfinansowania w ramach RPO. Realizacja uzależniona od dostępności środków. |
| Modernizacja drogi wodnej rzeki Wisły od km 0+000 do km 92+600 wraz z poprawą bezpieczeństwa obiektów hydrotechnicznych | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Przedsięwzięcie wpisane do Dl (poz. 15) do Strategii Rozwoju Transportu. Realizacja uzależniona od dostępności środków. |
| Kontynuacja rozwoju Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków-Balice (w zakresie dotyczącym poprawy bezpieczeństwa i ochrony środowiska) | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | W zakresie dotyczącym poprawy bezpieczeństwa i ochrony środowiska będzie istniała możliwość ubiegania się o środki UE w ramach konkursu właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. |
| CTA - Obserwatorium astronomii gamma TeV | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO. Projekt z PMDIB (lider konsorcjum zwój. małopolskiego). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| SPIRAL2 | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO Projekt z PMDIB (lider konsorcjum zwój. małopolskiego). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| SUNLAB - Podziemne Laboratorium w Sieroszowicach | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO. Projekt z PMDIB (lider konsorcjum zwój. małopolskiego). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| CCB - Centrum Cyklotronowe Bronowice (rozbudowa) | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO. Projekt z PMDIB (lider konsorcjum PMDIB: tylko małopolskie). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| ESS - Europejskie Źródło Spalacyjne | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO. Projekt z PDIB (lider konsorcjum zwój. małopolskiego). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| SOLARIS - Narodowe Centrum Promieniowania Synchrotronowego | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO. Projekt z PMDIB (lider konsorcjum PMDIB: tylko małopolskie). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| NCBiA - Narodowe Centrum Badań i Aplikacji Nowych Materiałów i Technologii dla Elektroenergetyki | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO. Projekt z PMDIB (lider konsorcjum PMDIB: tylko małopolskie). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| NCTE - Narodowe Centrum Technologii Energetycznych | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO. Projekt z PMDIB (lider konsorcjum zwój. małopolskiego). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| Konsorcjum dla Odlewnictwa i Metalurgii FOUNDRYMET | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO. Projekt z PMDIB (lider konsorcjum zwój. małopolskiego). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| C4@A4 - Złożoność, Korelacje, Koherencja, Kognitywność wzdłuż A4 | Strona rządowa | RPO (ew. właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 w trybie konkursowym) | Rekomendowany do RPO. Projekt z PMDIB (lider konsorcjum zwój. małopolskiego). Możliwy do realizacji z RPO, jeśli zgodny z tym programem i inteligentnymi specjalizacjami. |
| Centrum Badawczo-Rozwojowe Wydziału Chemii UJ, Uniwersytet Jagielloński | Strona rządowa | RPO | Finalne uzgodnienie projektu do realizacji jest uzależnione od oceny Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dalej: MNiSW) oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (dalej: NCBR) zgodnie z aktualną fiszką (według formularzy, które zostały przekazane przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju w dniu 4 września 2014 r.). Warunkiem jest pozytywna weryfikacja fiszki szczególnie w zakresie źródeł finansowania projektu, wkładu własnego oraz zapewnienia trwałości finansowania po zakończeniu projektu. Realizacja będzie również zależała od zgodności z RPO i regionalnymi inteligentnymi specjalizacjami. |
| Małopolskie Centrum Badań Energooszczędnych, Politechnika Krakowska | Strona rządowa | RPO | |
| Małopolskie Centrum Biotechnologii źródłem innowacji w Małopolsce, Uniwersytet Jagielloński | Strona rządowa | RPO | |
| Centrum Zrównoważonego Rozwoju i Poszanowania Energii "Miękinia", Akademia Górniczo-Hutnicza | Strona rządowa | RPO | |
| Małopolskie Centrum Badań Przedklinicznych i Medycyny Translacyjnej Wydziału Lekarskiego UJ CM, Uniwersytet Jagielloński, Collegium Medicum | Strona rządowa | RPO | |
| Uniwersyteckie Centrum Medycyny Weterynaryjnej i Hodowli Zwierząt Polski Południowej, Uniwersytet Rolniczy | Strona rządowa | RPO | |
| Rozbudowa zasobów obliczeniowych komputerów dużej mocy dla potrzeb prac badawczych i nowych technologii, Akademia Górniczo-Hutnicza, ACK Cyfronet | Strona rządowa | RPO | |
| Małopolskie Centrum Nauki | Strona samorządowa | RPO | Projekt przewidziany do realizacji na poziomie regionalnym. Realizacja uzależniona od wyników negocjacji RPO z KE. |
| Remont i przebudowa obiektów i urządzeń sportowych WKS WAWEL w Krakowie | Strona rządowa | Środki Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej | Przedsięwzięcie potencjalnie możliwe do dofinansowania w części zakresu rzeczowego ze środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej w procedurze konkursowej. Możliwość realizacji przedsięwzięcia w ramach Programu inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu jest uzależniona od wyniku postępowania konkursowego dokonanego przez Ministra Sportu i Turystyki na podstawie rekomendacji Komisji do spraw inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu. Kluczowymi kryteriami oceny projektu będzie ocena merytorycznej zasadności realizacji zadania pod względem faktycznych potrzeb w zakresie ilości, wielkości i rozmieszczenia terytorialnego bazy dla danych sportów, w oparciu o rekomendacje i opinie polskich związków sportowych, stopnia przygotowania zadania do realizacji, stanu technicznego i funkcjonalnego zadania oraz - z uwagi na skalę przedsięwzięcia (bardzo szeroki zakres rzeczowo-finansowy) - dostępność środków w Programie. |
| Szlak architektury drewnianej - piecza nad autentyzmem i integralnością zabytkowych obiektów drewnianych (w tym 8 obiektów UNESCO) | Strona samorządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014-2020 | Możliwość ubiegania się o dofinansowanie w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020. Realizacja uzależniona od wyników negocjacji z KE, dostępności alokacji, zgodnie z właściwym trybem wyboru projektów. |
| Rozwój radioterapii jako podstawowej, obok chirurgii, metody radykalnego leczenia miejscowego nowotworów złośliwych: Kraków, Tarnów, Nowy Sącz | Strona samorządowa | RPO / środki budżetu państwa | Projekt w części właściwej zakresu rzeczowego może być zrealizowany w ramach Narodowego programu zwalczania chorób nowotworowych finansowanego z budżetu środków krajowych realizowanych w drodze konkursu ofert (program do 2015 r.). Realizacja przedsięwzięcia jest uzależniona od wyników postępowania konkursowego i ewentualnego wyboru jako realizatora zgodnie z kryteriami wyboru realizatorów, opisem programu oraz dostępności środków. |
| Rozwój oraz modernizacja szpitalnej, ambulatoryjnej i środowiskowej bazy lecznictwa psychiatrycznego oraz uzależnień w Małopolsce: Tarnów, Nowy Sącz, Kraków oraz docelowo 16 ośrodków subregionalnych | Strona samorządowa | RPO / środki budżetu państwa | Projekt w części właściwej zakresu rzeczowego może być zrealizowany w ramach Programu psychiatrycznej opieki zdrowotnej finansowanego z budżetu środków krajowych realizowanych w drodze konkursu ofert. Realizacja przedsięwzięcia jest uzależniona od wyników postępowania konkursowego i ewentualnego wyboru jako realizatora zgodnie z kryteriami wyboru realizatorów, opisem programu oraz dostępności środków. |
| Rozwój szkolnictwa wyższego uwzględniającego potrzeby regionalne | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Strona rządowa w ramach realizacji działań w obszarze szkolnictwa wyższego w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 dedykuje środki z przeznaczeniem na działania uwzględniające specyfikę regionalną. Przedsięwzięcia odzwierciedlające specyficzne potrzeby regionalne (wynikające z regionalnych inteligentnych specjalizacji) będą wyłaniane w trybie konkursowym w ramach właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020, zapewniającym konkurencyjność międzyregionalną, z zastosowaniem mechanizmu preselekcji projektów na poziomie regionalnym. Szczegółowe zasady i sposób zastosowania ww. mechanizmu zostaną zatwierdzone przez komitet monitorujący właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020. |
| Realizacja programu rozwojowego dla uczelni medycznych uczestniczących w procesie praktycznego kształcenia studentów w tym tworzenie centrów symulacji medycznej | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Realizacja przedsięwzięcia będzie zależała od negocjacji właściwego krajowego programu operacyjnego na lata 2014 - 2020 z KE, ostatecznego kształtu programu oraz dostępnej alokacji. |
| Bezpieczeństwo energetyczne województwa małopolskiego | Strona rządowa | właściwy krajowy program operacyjny na lata 2014 - 2020 | Realizacja i zakres przedsięwzięcia będzie zależała od ujęcia w dokumencie Project pipeline dla sektora energetyki. |
[Zakres i tryb sprawozdawczości z realizacji Kontraktu w zakresie celów i przedsięwzięć priorytetowych]
[Sposób wykonywania przez Ministra monitoringu i kontroli realizacji Kontraktu w zakresie celów rozwojowych i przedsięwzięć priorytetowych]
[Sposób i warunki weryfikacji realizacji przedsięwzięć priorytetowych]
- co najmniej raz w roku, na podstawie danych zawartych w informacjach, o których mowa w art. 7, lub informacjach pokontrolnych, o których mowa w art. 8 ust. 5.
ZMIANY KONTRAKTU ORAZ ROZWIĄZYWANIE SPORÓW
[Warunki zmiany Kontraktu]
[Warunki i sposób rozwiązania Kontraktu]
[Klauzula salwatoryjna]
Jeżeli którekolwiek z postanowień Kontraktu zostanie uznane za nieważne, niezgodne z prawem lub niewykonalne, pozostałe postanowienia pozostają w mocy, a Strony zobowiązują się do dokonania odpowiednich zmian w Kontrakcie.
[Rozwiązywanie sporów]
[Postanowienia końcowe]
[Wejście w życie]
Kontrakt wchodzi w życie z dniem podpisania przez drugą Stronę.
(podpisy na następnej stronie)
Minister:Marszałek Województwa /
Członek Zarządu Województwa:
___________________________________
Członek Zarządu Województwa:
________________________
Wzór szczegółowej informacji dotyczącej przedsięwzięć priorytetowych określonych w art. 6.
........
2. Podmiot odpowiedzialny za realizację przedsięwzięcia
........
3. Opis przedsięwzięcia w kontekście proponowanych celów
........
4. Obszar tematyczny realizacji przedsięwzięcia
........
5. Obszar realizacji przedsięwzięcia [wskazać właściwe OSI, jeśli przedsięwzięcie je obejmuje)
........
6. Miejsce realizacji przedsięwzięcia
........
7. Stan zaawansowania prac przygotowawczych/realizacji
........
8. Orientacyjny całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia
........
9. Źródła finansowania przedsięwzięcia
| Ogółem | w tym: | |||||||||||||
| (w zł) | 2015 r. | 2016 r. | 2017 r. | ...... | ||||||||||
| Źródło finansowania A | Źródło finansowania B | Źródło finansowania C | ||||||||||||
10. Harmonogram realizacji przedsięwzięcia
| Elementy /Etapy |
Data rozpoczęcia (A) mm/rrrr |
Data ukończenia (B) mm/rrrr |
11. Oczekiwane produkty i rezultaty (wskazanie mierzalnych wskaźników i określenie ich wartości bazowej oraz docelowej)
| Wskaźnik produktu/rezultatu | Wartość bazowa | Oczekiwana wartość docelowa |
12. Ewentualne przedsięwzięcia komplementarne
Informacje dotyczące przedsięwzięć priorytetowych określonych w art. 6.
Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025| Identyfikator: | M.P.2014.1066 |
| Rodzaj: | Uchwała |
| Tytuł: | Zatwierdzenie Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Małopolskiego. |
| Data aktu: | 04/11/2014 |
| Data ogłoszenia: | 14/11/2014 |
| Data wejścia w życie: | 04/11/2014 |








