Regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego.

UCHWAŁA
ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 24 września 2013 r.
w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego

Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2020 r. poz. 2027, z 2021 r. poz. 1598 oraz z 2022 r. poz. 22) uchwala się, co następuje:
§  1. 
Ustala się regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego, stanowiący załącznik do uchwały.
§  2. 
Traci moc uchwała Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 10 kwietnia 1998 r. w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego (M.P. Nr 12, poz. 203, z późn. zm.).
§  3. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO

§  1. 
Regulamin określa szczegółowy tryb działania Zarządu Narodowego Banku Polskiego, zwanego dalej "Zarządem".
§  2. 
1. 
Członek Zarządu realizuje politykę ustaloną przez Zarząd.
2. 
Członek Zarządu reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Zarząd.
3. 
Członkowie Zarządu otrzymują z właściwych departamentów i jednostek organizacyjnych wszystkie istotne materiały, opracowania i informacje.
§  3. 
1. 
Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, zgodnie z przyjętym przez Zarząd harmonogramem posiedzeń.
2. 
Harmonogram posiedzeń Zarządu ustalany jest z uwzględnieniem terminów posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej.
§  4. 
1. 
Posiedzenia Zarządu zwołuje i prowadzi Przewodniczący Zarządu zgodnie z przyjętym harmonogramem.
2. 
W razie nieobecności Przewodniczącego Zarządu zastępuje go wiceprezes NBP - pierwszy zastępca Prezesa NBP, a w razie ich nieobecności - wiceprezes NBP.
3. 
Posiedzenia Zarządu są zwoływane także w trybie nadzwyczajnym:
1)
z inicjatywy Przewodniczącego Zarządu;
2)
na pisemny wniosek co najmniej trzech członków Zarządu, przekazany Przewodniczącemu Zarządu. Wniosek określa przedmiot posiedzenia Zarządu.
4. 
Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenia w trybie określonym w ust. 3 pkt 2, nie później niż w ciągu trzech dni od dnia otrzymania wniosku.
5. 
Do posiedzeń zwołanych w trybie określonym w ust. 3:
1)
stosuje się, w miarę możliwości, § 12 ust. 1;
2)
nie stosuje się terminów, o których mowa w § 13 i § 14 ust. 1.
§  5. 
1.  1
 Posiedzenia Zarządu odbywają się w obecności co najmniej połowy składu Zarządu.
2.  2
 Członkowie Zarządu przy głosowaniu za przyjęciem uchwały mogą głosować "za" albo "przeciw".
§  6. 
1. 
W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:
1)
dyrektor Gabinetu Prezesa;
2)
dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który opracował materiał rozpatrywany na posiedzeniu;
3)
dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który zgłosił w toku uzgodnienia rozbieżne stanowisko do materiału rozpatrywanego na posiedzeniu;
4)
(uchylony);
5)
(uchylony);
6)
dyrektor Departamentu Prawnego;
7) 3
 dyrektor Departamentu Komunikacji;
8) 4
 dyrektor Departamentu Audytu Wewnętrznego.
2. 
W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Zarząd lub Przewodniczącego Zarządu.
§  6a.  5
 Za zgodą Przewodniczącego Zarządu udział w posiedzeniu Zarządu może odbywać się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  7. 
1. 
Obrady Zarządu prowadzi się w trybie jawnym.
2. 
Przewodniczący Zarządu zarządza prowadzenie obrad nad poszczególnymi punktami porządku lub całością obrad w trybie niejawnym, jeżeli prowadzenie obrad w tym trybie wynika z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742), zwanej dalej "ustawą o ochronie informacji niejawnych".
3. 
W posiedzeniach lub części posiedzeń Zarządu, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć wyłącznie osoby posiadające prawo do dostępu do informacji niejawnych zgodne z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych.
4.  6
 Przewodniczący Zarządu może zarządzić prowadzenie obrad Zarządu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  8. 
1. 
Zarząd rozpoczyna posiedzenie od przyjęcia porządku obrad zaproponowanego przez Przewodniczącego Zarządu.
2. 
Przewodniczący Zarządu może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nieprzewidziane w porządku obrad.
§  9. 
1. 
Gabinet Prezesa sporządza projekt protokołu z posiedzenia Zarządu w terminie umożliwiającym jego przyjęcie na następnym posiedzeniu.
2. 
W uzasadnionych przypadkach termin wskazany w ust. 1 może być przedłużony za zgodą Przewodniczącego Zarządu.
3. 
Gabinet Prezesa przedstawia Przewodniczącemu Zarządu protokół do podpisania niezwłocznie po przyjęciu go przez Zarząd.
4. 
Sporządzanie, przyjmowanie i podpisywanie protokołów, oznaczonych klauzulami tajności, dokonywane jest z zachowaniem zasad określonych odrębnymi przepisami.
§  10. 
Protokół zawiera w szczególności:
1)
datę posiedzenia;
2)
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu oraz dyskusji;
3)
porządek obrad;
4)
informacje o sprawach będących przedmiotem posiedzenia;
5)
podjęte przez Zarząd:
a)
uchwały normatywne i nienormatywne, jako załączniki do protokołu,
b)
nienormatywne uchwały zarządcze

- wraz z wynikami głosowań;

6)
zgłoszone do uchwał i sporządzone przez zgłaszającego zdanie odrębne, zgodne z treścią tego zdania przedstawioną w trakcie posiedzenia, jako załącznik do protokołu;
7)
informacje o uchwałach Zarządu podjętych w trybie obiegowym do daty posiedzenia, z którego sporządzono protokół;
8) 7
 informacje o prowadzeniu obrad Zarządu w sposób, o którym mowa w § 7 ust. 4;
9) 8
 imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu Zarządu prowadzonym w sposób, o którym mowa w § 6a.
§  11. 
1. 
Oryginały protokołów przechowuje Gabinet Prezesa, z wyjątkiem oznaczonych klauzulami "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", przechowywanych w kancelarii tajnej oraz udostępnianych z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach.
2. 
Protokoły jawne lub oznaczone klauzulą "zastrzeżone" otrzymują:
1)
Przewodniczący Zarządu,
2)
członkowie Zarządu,
3)
członkowie Rady Polityki Pieniężnej, w zakresie dotyczącym projektów uchwał i innych materiałów, o których mowa w § 15 ust. 1,
4)
dyrektorzy departamentów,
5)
dyrektorzy jednostek organizacyjnych

- z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach w odniesieniu do protokołów oznaczonych klauzulą "zastrzeżone".

3.  9
 Protokoły jawne są udostępniane w sposób określony przez Gabinet Prezesa.
§  12. 
1. 
Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd przed złożeniem w Gabinecie Prezesa wymagają uzgodnienia z zainteresowanymi departamentami i jednostkami organizacyjnymi. Istotne rozbieżności stanowisk zgłoszonych w toku uzgodnienia należy przedstawić w notatce dołączonej do materiałów.
2. 
Projekt porządku obrad oraz materiały na posiedzenie Zarządu Gabinet Prezesa przedkłada do akceptacji Przewodniczącemu Zarządu.
3. 
Materiały na posiedzenie Zarządu przygotowywane są w trybie niejawnym, jeżeli wynika to z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
4. 
Materiały przygotowane do rozpatrzenia na posiedzeniach Zarządu wymagają zatwierdzenia stosownie do sprawowanego nadzoru przez Prezesa NBP, wiceprezesa NBP albo upoważnionego przez Prezesa NBP członka Zarządu.
§  13. 
Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd, sporządzone na nośniku papierowym w liczbie egzemplarzy, ustalonej w porozumieniu z Gabinetem Prezesa, powinny być złożone najpóźniej na cztery dni przed terminem posiedzenia:
1)
w Gabinecie Prezesa:
a)
jawne wraz z wersją elektroniczną przekazaną za pośrednictwem wewnętrznej poczty elektronicznej,
b)
oznaczone klauzulą "zastrzeżone", z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach;
2)
w kancelarii tajnej oznaczone klauzulami "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", z zachowaniem zasad określonych w odrębnych przepisach.
§  14. 
1. 
Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu wraz z porządkiem obrad i pisemnymi materiałami w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia powinno być doręczone przez Gabinet Prezesa, z zastrzeżeniem ust. 2, członkom Zarządu oraz podmiotom wskazanym w § 6, najpóźniej na trzy dni przed jego terminem.
2. 
Materiały, o których mowa w ust. 1, oraz projekty protokołu, oznaczone klauzulami "poufne", "tajne" lub "ściśle tajne", dostarcza kancelaria tajna, zgodnie z zasadami określonymi w odrębnych przepisach.
§  15. 
1. 
Projekty uchwał i innych materiałów na posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej rozpatrywane są uprzednio przez Zarząd.
2. 
Opinię Zarządu, w sprawach wymienionych w ust. 1, przedstawia na posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej Przewodniczący Zarządu lub każdorazowo wskazany przez niego członek Zarządu.
§  16. 
1. 
Przewodniczący Zarządu może podjąć decyzję o rozpatrzeniu przez Zarząd projektu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia (tryb obiegowy), określając termin zajęcia stanowiska, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. 
Projekt uchwały może być rozpatrzony w trybie obiegowym, jeżeli został uzgodniony ze wszystkimi opiniującymi departamentami.
3. 
Do rozpatrywania projektów uchwał w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okoliczności zewnętrznych przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§  17. 
1. 
Dyrektor Gabinetu Prezesa niezwłocznie, po podjęciu decyzji o zastosowaniu trybu obiegowego, przedstawia członkom Zarządu projekt uchwały w celu zajęcia stanowiska na piśmie (głosowanie).
2.  10
 Każdy z członków Zarządu uczestniczących w głosowaniu w trybie obiegowym otrzymuje własną kartę do głosowania. Karty do głosowania sporządzane są w formie tabeli opatrzonej datą oraz oznaczonej tytułem projektu uchwały podlegającego głosowaniu. Do głosowania za przyjęciem uchwały w trybie obiegowym przepis § 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. 
Rozpatrzenie uchwały w trybie obiegowym jest skuteczne, jeżeli w terminie wyznaczonym dla zajęcia stanowiska głos oddała co najmniej połowa członków Zarządu.
§  18. 
Ustalone przez Radę Polityki Pieniężnej zadania dla NBP Zarząd przekazuje do wykonania właściwym departamentom i jednostkom organizacyjnym.
§  19. 
Zadania departamentów i jednostek organizacyjnych wynikające z uchwał Zarządu podlegają wykonaniu bez odrębnego powiadamiania o ich treści.
§  20. 
1. 
Przy Zarządzie mogą działać organy opiniodawczo-doradcze.
2. 
Organy opiniodawczo-doradcze powołuje Zarząd w drodze uchwały, która określa skład oraz zadania organu.
§  21. 
1. 
Zarząd może powoływać zespoły robocze dla przygotowania koncepcji ważnych działań lub prac, wymagających podjęcia w NBP.
2. 
W skład zespołów mogą wchodzić pracownicy NBP oraz eksperci zewnętrzni.
§  22. 
1. 
Gabinet Prezesa sprawuje kontrolę terminowości realizacji przez departamenty i jednostki organizacyjne zadań wynikających z uchwał Zarządu.
2. 
Departamenty i jednostki organizacyjne, które realizują zadania wynikające z uchwał Zarządu, zawiadamiają Gabinet Prezesa o sposobie ich wykonania niezwłocznie po zrealizowaniu.
3. 
Dwa razy do roku Gabinet Prezesa przedstawia Zarządowi sprawozdanie z wykonania zadań wynikających z uchwał Zarządu.
§  23. 
Obsługę kancelaryjno-organizacyjną Zarządu sprawuje Gabinet Prezesa.
1 Załącznik § 5 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 uchwały nr 49/2022 z dnia 8 grudnia 2022 r. (M.P.2022.1242) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 2022 r.
2 Załącznik § 5 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr 49/2022 z dnia 8 grudnia 2022 r. (M.P.2022.1242) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 2022 r.
3 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 uchwały nr 10/2022 z dnia 25 marca 2022 r. (M.P.2022.383) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 4 kwietnia 2022 r.
4 Załącznik § 6 ust. 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały nr 49/2022 z dnia 8 grudnia 2022 r. (M.P.2022.1242) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 2022 r.
5 Załącznik § 6a dodany przez § 1 pkt 3 uchwały nr 49/2022 z dnia 8 grudnia 2022 r. (M.P.2022.1242) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 2022 r.
6 Załącznik § 7 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 4 uchwały nr 49/2022 z dnia 8 grudnia 2022 r. (M.P.2022.1242) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 2022 r.
7 Załącznik § 10 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 5 uchwały nr 49/2022 z dnia 8 grudnia 2022 r. (M.P.2022.1242) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 2022 r.
8 Załącznik § 10 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 5 uchwały nr 49/2022 z dnia 8 grudnia 2022 r. (M.P.2022.1242) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 2022 r.
9 Załącznik § 11 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 uchwały nr 49/2022 z dnia 8 grudnia 2022 r. (M.P.2022.1242) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 2022 r.
10 Załącznik § 17 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 uchwały nr 49/2022 z dnia 8 grudnia 2022 r. (M.P.2022.1242) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 19 grudnia 2022 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024