Rosja-Polska. Umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym (Kaliningradskij zaliw). Sopot.2009.09.01.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Rządem Federacji Rosyjskiej o żegludze po Zalewie Wiślanym (Kaliningradskij zaliw),
podpisana w Sopocie dnia 1 września 2009 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Federacji Rosyjskiej, zwane dalej Stronami, dążąc do dalszego pogłębiania i rozwoju dobrosąsiedzkich i przyjaznych stosunków,

kierując się postanowieniami Traktatu między Rzecząpospolitą Polską a Federacją Rosyjską o przyjaznej i dobrosąsiedzkiej współpracy z dnia 22 maja 1992 r.,

biorąc pod uwagę postanowienia Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich o stosunkach prawnych na polsko-radzieckiej granicy państwowej oraz współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach granicznych z dnia 15 lutego 1961 r.,

uwzględniając postanowienia Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy północno-wschodnich województw Rzeczypospolitej Polskiej i Obwodu Kaliningradzkiego Federacji Rosyjskiej z dnia 22 maja 1992 r., Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy transgranicznej z dnia 2 października 1992 r., Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy w dziedzinie turystyki z dnia 16 stycznia 2002 r.,

podkreślając znaczenie, jakie dla rozwoju dwustronnej współpracy ma żegluga po Zalewie Wiślanym (Kaliningradskij zaliw), zwanym dalej Zalewem, a także kierując się potrzebą współdziałania w celu ochrony środowiska i zasobów przyrodniczych Zalewu,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

Dla celów niniejszej Umowy statek Strony oznacza statek wpisany do rejestru statków lub innego oficjalnego wykazu statków Państwa Strony pływający pod banderą Państwa tej Strony zgodnie z jego ustawodawstwem, za wyjątkiem okrętów wojennych i innych statków państwowych, eksploatowanych w celach niehandlowych.

Artykuł  2
1.
Statki każdej ze Stron mają prawo do przekraczania polsko - rosyjskiej granicy państwowej na Zalewie i wykonywania żeglugi na części Zalewu na terytorium Państwa drugiej Strony zgodnie z przepisami prawa i zasadami Państwa tej drugiej Strony.
2.
Przekraczanie polsko - rosyjskiej granicy państwowej na Zalewie oraz wykonywanie po nim żeglugi przez statki inne niż te, o których mowa w art. 1 niniejszej Umowy określają przepisy prawa i zasady Państw Stron.
3.
Strony informują się wzajemnie w drodze dyplomatycznej o przepisach prawa i zasadach, o których mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, oraz o zmianach tych przepisów i zasad.
4.
Strony informują się nawzajem w ustalonym trybie o zmianach sytuacji nawigacyjnej, warunkach żeglugowych oraz o wystąpieniu niebezpieczeństw zagrażających żegludze i w miarę możliwości podejmują działania w celu ich jak najszybszego usunięcia.
Artykuł  3
1.
Statki każdej ze Stron przekraczają polsko - rosyjską granicę państwową na Zalewie po powiadomieniu właściwych władz granicznych i portowych Państwa drugiej Strony zgodnie z przepisami prawa i zasadami Państwa tej drugiej Strony.
2.
Kontrola graniczna, celna i inne rodzaje urzędowej kontroli statków Stron, członków załóg, pasażerów i przewożonych ładunków, towarów i bagażu odbywa się zgodnie z przepisami prawa i zasadami Państwa, na którego terytorium odbywa się kontrola.
3.
Każda Strona w razie konieczności, uwzględniając praktyczne możliwości wyznaczonego toru wodnego, w odniesieniu do części Zalewu, która stanowi terytorium jej Państwa, może wprowadzić ograniczenia dotyczące liczby oraz wielkości statków drugiej Strony, wchodzących na tę część Zalewu, lub wstrzymać przekraczanie przez nie polsko - rosyjskiej granicy państwowej, jak również wykonywanie przez nie żeglugi, jeśli wymagają tego względy obrony, zapewnienia bezpieczeństwa Państwa, bezpieczeństwa żeglugi bądź zachowania równowagi ekologicznej w Zalewie.
4.
Strona, która zamierza podjąć środki, o których mowa w ust. 3 niniejszego artykułu, przekazuje uprzednio drugiej Stronie odpowiednie zawiadomienie, proponując jej równocześnie przeprowadzenie konsultacji. W przypadkach nie cierpiących zwłoki każda Strona może podjąć takie środki bez konsultacji, jednak następnie proponuje niezwłocznie drugiej Stronie ich przeprowadzenie.
Artykuł  4

Statki jednej Strony mogą wpływać tylko do tych portów Państwa drugiej Strony, które są otwarte dla wejścia statków zagranicznych.

Artykuł  5

Każda Strona w ramach przepisów prawa i zasad swego Państwa podejmuje niezbędne środki w celu ułatwienia i przyspieszenia żeglugi na Zalewie, zapobieżenia nieuzasadnionym zatrzymaniom statków drugiej Strony oraz w celu ułatwienia i uproszczenia formalności granicznych, celnych i innych obowiązujących w portach.

Artykuł  6

Każda Strona zapewnia na części Zalewu, która stanowi terytorium jej Państwa warunki do bezpiecznej żeglugi statków drugiej Strony po wyznaczonych torach wodnych, łącznie z utrzymaniem urządzeń nawigacyjnych, wydawaniem odpowiednich map nawigacyjnych i publikacji nautycznych.

Artykuł  7

Każda Strona zapewnia działania w zakresie zapobiegania zanieczyszczeniu Zalewu ze statków zgodnie z przepisami prawa i zasadami swego Państwa oraz jego zobowiązaniami międzynarodowymi.

Artykuł  8

Każda Strona zapewnia działania w zakresie zapobiegania wyrządzaniu przez żeglugę i związaną z nią działalnością szkód w zasobach rybnych i innych żywych zasobach Zalewu oraz w połowach zgodnie z przepisami prawa i zasadami swego Państwa, a także jego zobowiązaniami międzynarodowymi.

Artykuł  9

Przedstawiciele zainteresowanych właściwych organów Stron odbywają w razie konieczności konsultacje w celu zapewnienia najbardziej efektywnej realizacji niniejszej Umowy.

Artykuł  10

Tryb przeprowadzania operacji poszukiwawczo-ratowniczych oraz współdziałania służb poszukiwawczo-ratowniczych Stron reguluje odrębna umowa, zawarta między Stronami.

Artykuł  11
1.
Spory między Stronami dotyczące interpretacji lub stosowania niniejszej Umowy rozstrzyga się w drodze konsultacji.
2.
W przypadku nie osiągnięcia porozumienia poprzez konsultacje, o których mowa w ustępie 1 niniejszego artykułu, spór będzie rozstrzygany w drodze dyplomatycznej.
Artykuł  12
1.
Niniejsza Umowa wchodzi w życie po upływie trzydziestu dni od daty ostatniego powiadomienia, potwierdzającego spełnienie przez Strony procedur przewidzianych przez ich prawo wewnętrzne, niezbędnych do jej wejścia w życie.
2.
Niniejszą Umowę zawiera się na okres 5 lat. Ulega ona automatycznemu przedłużeniu na dalsze okresy pięcioletnie, jeśli żadna ze Stron nie powiadomi pisemnie drugiej Strony o wypowiedzeniu Umowy najpóźniej na 6 miesięcy przed upływem kolejnego pięcioletniego okresu.
3.
Niniejszą Umowę stosuje się tymczasowo od dnia jej podpisania.

Umowę sporządzono w Sopocie dnia 1 września 2009 r. w dwóch egzemplarzach, każdy w języku polskim i rosyjskim, przy czym oba teksty mają jednakową moc.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024