Dokończenie reformy administracji publicznej oraz zasady prowadzenia prac w tym zakresie.

UCHWAŁA Nr 13
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 stycznia 2008 r.
w sprawie dokończenia reformy administracji publicznej oraz zasad prowadzenia prac w tym zakresie

Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
W celu dokończenia reformy administracji publicznej rozpoczętej w 1989 r. jest celowe w szczególności:
1)
dokończenie reformy decentralizacyjnej i uporządkowanie podziału kompetencji między administracją rządową i samorządową;
2)
dokończenie reformy administracji rządowej, w tym poprawa koordynacji działań naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
3)
przywrócenie właściwej roli służby cywilnej i wprowadzenie skutecznych mechanizmów zarządzania kadrami urzędniczymi.
2.
Pracami mającymi na celu realizację zadań, o których mowa w ust. 1, kieruje Prezes Rady Ministrów we współpracy z Wiceprezesami Rady Ministrów.
§  2.
1.
Prace nad projektami ustaw przygotowanymi w trybie przepisów uchwały koordynuje minister właściwy do spraw administracji publicznej, zwany dalej "ministrem koordynującym", który kieruje projekty do uzgodnień międzyresortowych, wnosi pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów i na posiedzenie Rady Ministrów oraz reprezentuje w tym zakresie Radę Ministrów w pracach Sejmu i Senatu, z zastrzeżeniem § 3 ust. 1.
2.
W zakresie określonym w ust. 1 właściwi ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych współpracują z ministrem koordynującym.
3.
Projekty aktów wykonawczych do ustaw przygotowują ministrowie właściwi ze względu na przedmiot regulacji.
§  3.
1.
Za decentralizację finansów publicznych i inne zmiany w systemie finansowym państwa, niezbędne ze względu na zakres wprowadzanych zmian, odpowiada Minister Finansów.
2.
Za określenie podlegających przekazaniu składników majątkowych, a także praw odpowiadają ministrowie właściwi ze względu na przedmiot przekazania lub odpowiednio kierownicy urzędów centralnych albo wojewodowie, a w pozostałym zakresie - minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
§  4.
W zakresie niezbędnym dla prawidłowej realizacji zadań określonych w uchwale właściwi w sprawie ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych biorą udział w tych pracach osobiście lub wyznaczają w tym celu swoich stałych przedstawicieli w randze Sekretarza Stanu lub Podsekretarza Stanu.
§  5.
1.
Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów może sam lub na wniosek ministra koordynującego wstrzymać postępowanie w każdej sprawie wnoszonej pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów lub Rady Ministrów, jeżeli projekt zawiera rozwiązania niezgodne z celem lub kierunkami prac podejmowanych przy realizacji uchwały.
2.
O wstrzymaniu postępowania, o którym mowa w ust. 1, Przewodniczący Stałego Komitetu Rady Ministrów informuje niezwłocznie Prezesa Rady Ministrów.
§  6.
1.
Minister koordynujący, nie rzadziej niż co 2 miesiące, składa Radzie Ministrów sprawozdanie z przebiegu prac objętych uchwałą, wskazując etap realizacji prac oraz podstawowe trudności występujące w procesie przygotowywania zmian.
2.
Do sprawozdania, o którym mowa w ust. 1, należy każdorazowo dołączyć wykaz projektów aktów prawnych i innych dokumentów ze wskazaniem szczegółowego etapu prac.
§  7.
1.
Minister koordynujący przedłoży Radzie Ministrów, nie później niż do końca maja 2008 r.:
1)
uzgodnioną z członkami Rady Ministrów strategię reformy administracji publicznej;
2)
harmonogram wdrażania ustaw i innych aktów prawnych przygotowanych w ramach niniejszej uchwały.
2.
W zakresie, o którym mowa w ust. 1, minister koordynujący współpracuje z innymi ministrami, kierownikami urzędów centralnych i wojewodami, a także z samorządem terytorialnym, w szczególności - ze stroną samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
3.
W zakresie realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisy § 1 ust. 2, § 2 ust. 1, § 3 oraz § 6 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
§  8.
W zakresie nieuregulowanym niniejszą uchwałą stosuje się odpowiednio przepisy uchwały nr 49 Rady Ministrów z dnia 19 marca 2002 r. - Regulamin pracy Rady Ministrów (M. P. Nr 13, poz. 221, z późn. zm.1)).
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej uchwały zostały ogłoszone w M. P. z 2002 r. Nr 30, poz. 482, z 2004 r. Nr 42, poz. 734, z 2005 r. Nr 55, poz. 757 oraz z 2006 r. Nr 40, poz. 439.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024