Nadanie statutu Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

ZARZĄDZENIE Nr 141
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 grudnia 2007 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Traci moc zarządzenie nr 101 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi (M. P. Nr 45, poz. 476 oraz z 2007 r. Nr 3, poz. 23 i Nr 38, poz. 434).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717, z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 i Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 169, poz. 1414 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 170, poz. 1217 i Nr 220, poz. 1600.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT MINISTERSTWA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

§  1.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599), do spraw:
1)
rolnictwa;
2)
rozwoju wsi;
3)
rynków rolnych;
4)
rybołówstwa.
§  2.
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii;
2)
Departament Doradztwa, Oświaty Rolniczej i Nauki;
3)
Departament Finansów;
4)
Departament Gospodarki Ziemią;
5)
Departament Hodowli i Ochrony Roślin;
6)
Departament Płatności Bezpośrednich;
7)
Departament Prawno-Legisiacyjny;
7a) 1
Departament Promocji i Komunikacji;
8) 2
(uchylony);
9)
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich;
10)
Departament Rybołówstwa;
11)
Departament Rynków Rolnych;
12) 3
Departament Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych;
13)
Departament Unii Europejskiej i Współpracy Międzynarodowej;
14)
Biuro Administracyjno-Budżetowe;
15)
Biuro Audytu Wewnętrznego;
16)
Biuro Dyrektora Generalnego;
17)
Biuro Kontroli;
18)
Biuro Ministra;
19)
Biuro Pomocy Technicznej;
20)
Biuro Prasowe.
§  3.
Obsługę zadań Ministra zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu rolnictwo:
a)
Departament Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii,
b)
Departament Hodowli i Ochrony Roślin;
2)
w zakresie działu rozwój wsi:
a)
Departament Gospodarki Ziemią,
b) 4
(uchylona),
c)
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich;
3)
w zakresie działu rynki rolne - Departament Rynków Rolnych;
4)
w zakresie działu rybołówstwo - Departament Rybołówstwa.
§  4.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.
1 Załącznik § 2 pkt 7a dodany przez § 1 zarządzenia nr 13 z dnia 17 marca 2011 r. (M.P.11.23.255) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 9 kwietnia 2011 r.
2 Załącznik § 2 pkt 8 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia nr 42 z dnia 22 czerwca 2010 r. (M.P.10.46.638) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 2010 r.
3 Załącznik § 2 pkt 12 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia nr 42 z dnia 22 czerwca 2010 r. (M.P.10.46.638) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 2010 r.
4 Załącznik § 3 pkt 2 lit. b) uchylona przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 42 z dnia 22 czerwca 2010 r. (M.P.10.46.638) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 lipca 2010 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2007.97.1074

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Data aktu: 20/12/2007
Data ogłoszenia: 27/12/2007
Data wejścia w życie: 27/12/2007