Zasady i warunki sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele.

UCHWAŁA
ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 13 stycznia 2006 r.
w sprawie zasad i warunków sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele

Na podstawie art. 36 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2005 r. Nr 1, poz. 2 i Nr 167, poz. 1398) uchwala się, co następuje:
§  1.
1.
Uchwała określa warunki i zasady sprzedaży emitowanych przez Narodowy Bank Polski, zwany dalej NBP, monet, banknotów i numizmatów, przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele, zwanych dalej "wartościami kolekcjonerskimi".
2.
Do wartości kolekcjonerskich, o których mowa w ust. 1, zalicza się:
1)
złote i srebrne monety kolekcjonerskie;
2)
banknoty kolekcjonerskie;
3)
złote monety uncjowe;
4)
pozostałe:
a)
banknoty i monety wycofane z obiegu,
b)
banknoty i monety ze stopów metali nieszlachetnych, wprowadzone do obiegu w latach 1974-1994, oraz wzory tych banknotów z napisem "WZÓR - SPECIMEN",
c)
banknoty niewprowadzone do obiegu.
§  2. 1
NBP prowadzi sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2, znajdujących się w ofercie NBP, poprzez oddziały okręgowe NBP i Departament Emisyjno-Skarbcowy, zwany dalej "DES".
§  3.
1.
Oddziały okręgowe NBP i DES prowadzą sprzedaż wartości kolekcjonerskich wymienionych w § 1 ust. 2:
1)
bankom lub innym przedsiębiorcom, których przedmiotem działania jest obrót banknotami, monetami, wartościami numizmatycznymi lub kolekcjonerskimi,
2)
innym osobom prawnym oraz podmiotom nieposiadającym osobowości prawnej

- na podstawie zawartych z nimi umów.

2.
Oddziały okręgowe NBP prowadzą sprzedaż wartości kolekcjonerskich, wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1-3 i pkt 4 lit. c, osobom fizycznym wyłącznie w kasach prowadzących sprzedaż tych wartości, przez przyjęcie zapłaty i bezpośrednie ich wydanie.
3. 2
Sprzedaż wartości kolekcjonerskich, o której mowa w ust. 2, może być prowadzona przez oddziały okręgowe NBP również poza ich siedzibami.
§  4.
1.
Zawarcie umowy, o której mowa w § 3 ust. 1, następuje przez jej podpisanie lub potwierdzenie złożonego zamówienia odpowiednio przez oddział okręgowy NBP lub DES.
2. 3
(uchylony).
3. 4
Zamówienia na wartości kolekcjonerskie, wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1, przyjmowane są do realizacji do wyczerpania zapasów, w terminie uzgodnionym odpowiednio przez oddziały okręgowe NBP lub DES z podmiotami, o których mowa w § 3 ust. 1, i realizowane w kolejności ich złożenia w NBP. NBP może ograniczyć realizację zamówienia.
4. 5
(uchylony).
5. 6
(uchylony).
6.
W uzasadnionych przypadkach dyrektor oddziału okręgowego NBP może podjąć decyzję o ograniczeniu sprzedaży danego rodzaju wartości kolekcjonerskich osobom fizycznym.
§  5.
NBP może żądać od podmiotów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 2 wskazania przeznaczenia zamawianych przez nie wartości kolekcjonerskich i uzależnić od niego podjęcie decyzji o sprzedaży.
§  6.
NBP prowadzi sprzedaż wartości kolekcjonerskich po cenach sprzedaży. Cena sprzedaży, tj. cena brutto, poszczególnych wartości kolekcjonerskich uwzględnia ich cenę netto oraz należny podatek VAT.
§  7.
Ceny netto wartości kolekcjonerskich wylicza DES.
§  8.
1.
Ceny netto wartości, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, uwzględniają koszty bezpośrednio i pośrednio związane z produkcją wprowadzanych do obiegu monet i banknotów kolekcjonerskich, koszty ich przygotowania do sprzedaży oraz marżę NBP.
2.
Ceny netto, o których mowa w ust. 1, podlegają akceptacji przez Wiceprezesa NBP nadzorującego DES.
§  9.
Wiceprezes NBP nadzorujący DES może dokonać na wniosek DES aktualizacji cen netto wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, 2 i 4.
§  10.
Ceny netto wartości kolekcjonerskich, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 3, uwzględniają wartość zawartego w nich kruszcu, wyliczaną na podstawie codziennego popołudniowego notowania złota na giełdzie londyńskiej w dniu poprzedzającym sprzedaż tych monet w NBP oraz kursu średniego USD według tabeli kursów NBP wyliczonych w dniu poprzedzającym sprzedaż tych wartości, a w przypadku braku kursu z dnia poprzedzającego - ostatniego kursu ustalonego przed tym dniem, powiększoną odpowiednio o:
1)
55 % tej wartości - dla monet o nominale 50 zł;
2)
30 % tej wartości - dla monet o nominale 100 zł;
3)
20 % tej wartości - dla monet o nominale 200 zł;
4)
15 % tej wartości - dla monet o nominale 500 zł.
§  11.
Ceny sprzedaży wartości kolekcjonerskich oferowanych do sprzedaży ujęte są w cenniku wartości kolekcjonerskich obowiązującym w NBP.
§  12.
1.
NBP prowadzi sprzedaż poszczególnych rodzajów wartości z zastosowaniem rabatów, o których mowa w § 13, wyłącznie dla podmiotów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1.
2.
Rabatów nie stosuje się przy sprzedaży złotych monet uncjowych.
§  13.
1.
Dla podmiotów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1, przy sprzedaży złotych monet kolekcjonerskich, stosuje się następujące rabaty:
1)
5,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 20 do 49 sztuk;
2)
7,5 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 50 do 99 sztuk;
3)
10,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży od 100 sztuk.
2.
Dla podmiotów wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 1, przy sprzedaży wartości kolekcjonerskich innych niż określone w ust. 1, z wyłączeniem wartości kolekcjonerskich wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 3, stosuje się następujące rabaty:
1)
5,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 50 do 99 sztuk,
2)
7,5 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 100 do 249 sztuk,
3)
10,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 250 do 499 sztuk,
4)
12,5 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży 500 do 999 sztuk,
5)
15,0 % wartości netto sprzedaży - przy sprzedaży od 1.000 sztuk

- poszczególnych rodzajów wartości kolekcjonerskich.

§  14.
1.
Wydanie wartości kolekcjonerskich podmiotom wymienionym w § 3 ust. 1 następuje po wpłynięciu należności odpowiednio na rachunek bankowy oddziału okręgowego NBP lub DES.
2.
W uzasadnionych przypadkach płatność dokonywana przez podmioty wymienione w § 3 ust. 1 pkt 1 może być odroczona do 14 dni od daty otrzymania faktury VAT wystawionej przez DES.
§  15.
W szczególnych przypadkach DES może, za zgodą Zarządu NBP, sprzedawać podmiotom wymienionym w § 3 ust. 1 poszczególne rodzaje wartości kolekcjonerskich, z uprawnieniem do wyłącznej ich sprzedaży poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, określonym w zawartej z nimi pisemnej umowie.
§  16.
Traci moc uchwała Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie zasad i warunków sprzedaży przez Narodowy Bank Polski monet, banknotów i numizmatów, przeznaczonych na cele kolekcjonerskie oraz na inne cele (M. P. Nr 37, poz. 655 oraz z 2005 r. Nr 30, poz. 428).
§  17.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 24 kwietnia 2008 r. (M.P.08.39.347) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 maja 2008 r.
2 § 3 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 24 kwietnia 2008 r. (M.P.08.39.347) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 16 maja 2008 r.
3 § 4 ust. 2 uchylony przez § 1 pkt 1 uchwały z dnia 23 kwietnia 2009 r. (M.P.09.27.376) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 kwietnia 2009 r.
4 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały z dnia 23 kwietnia 2009 r. (M.P.09.27.376) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 kwietnia 2009 r.
5 § 4 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 23 kwietnia 2009 r. (M.P.09.27.376) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 kwietnia 2009 r.
6 § 4 ust. 5 uchylony przez § 1 pkt 3 uchwały z dnia 23 kwietnia 2009 r. (M.P.09.27.376) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 30 kwietnia 2009 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024