Określenie warunków oraz sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach posłów do Parlamentu Europejskiego, zarządzonych na dzień 13 czerwca 2004 r.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 29 marca 2004 r.
w sprawie określenia warunków oraz sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach posłów do Parlamentu Europejskiego, zarządzonych na dzień 13 czerwca 2004 r.

Na podstawie art. 14 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. Nr 25, poz. 219) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Technika elektroniczna w wyborach posłów do Parlamentu Europejskiego jest wykorzystywana w następującym zakresie:
1)
przez pełnomocników rejonowych komisji wyborczych przy sprawdzaniu arytmetycznej poprawności ustalonych wyników głosowania w obwodach głosowania;
2)
przez rejonowe komisje wyborcze:
a)
przy sprawdzaniu arytmetycznej poprawności ustalonych wyników głosowania w obwodach głosowania,
b)
przy ustalaniu wyników głosowania na obszarze ich właściwości terytorialnej,
c)
do sumowania danych liczbowych, o których w mowa w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. - Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego, przekazywanych przez obwodowe komisje wyborcze w trybie i na zasadach określonych odrębnie;
3)
przez okręgowe komisje wyborcze przy ustalaniu wyników głosowania w okręgu wyborczym;
4)
przez Państwową Komisję Wyborczą przy ustalaniu wyników głosowania i wyników wyborów, z uwzględnieniem następujących czynności:
a)
ustalenie wyników głosowania w skali kraju i stwierdzenie, które listy okręgowe komitetów wyborczych spełniają warunek uprawniający do uczestniczenia w podziale mandatów,
b)
dokonanie podziału wszystkich mandatów pomiędzy uprawnione komitety wyborcze,
c)
ustalenie liczby mandatów przypadających poszczególnym listom okręgowym komitetów wyborczych, które uzyskały mandaty,
d)
ustalenie, którzy kandydaci uzyskują mandaty;
5)
do przekazywania danych z protokołów głosowania oraz danych, o których mowa w pkt 2 lit. c, za pośrednictwem sieci elektronicznego przekazywania danych.
§  2.
Warunkiem korzystania przez pełnomocników rejonowych komisji wyborczych, rejonowe komisje wyborcze i okręgowe komisje wyborcze z techniki elektronicznej jest używanie wyłącznie oprogramowania zaakceptowanego przez Państwową Komisję Wyborczą.
§  3.
1.
System informatyczny wspomagający rejonowe i okręgowe komisje wyborcze przy ustalaniu wyników głosowania umożliwia:
1)
wprowadzenie i przechowywanie danych o obwodach głosowania i o okręgach wyborczych;
2)
wprowadzenie i przechowywanie informacji o okręgowych listach kandydatów na posłów;
3)
wprowadzenie i przechowywanie danych zawartych w protokołach głosowania w obwodach;
4)
ustalenie wyników głosowania na obszarach należących do właściwości terytorialnej poszczególnych rejonowych komisji wyborczych;
5)
sporządzenie wydruków kontrolnych zawierających dane z protokołów głosowania w poszczególnych obwodach;
6)
sporządzenie, w formie wydruku, projektu protokołu głosowania w rejonie;
7)
sporządzenie, w formie wydruku, projektu protokołu głosowania w okręgu wyborczym;
8)
przechowywanie danych zawartych w protokołach głosowania w rejonie i w okręgu wyborczym.
2.
W systemie informatycznym jest realizowana funkcja kontroli zgodności arytmetycznej wprowadzonych danych z protokołów obwodowych komisji wyborczych oraz funkcja eliminacji błędów przy wprowadzaniu danych z tych protokołów, przez porównanie dwukrotnie wprowadzonych tych samych danych na dwóch różnych stanowiskach.
3.
System informatyczny umożliwia Państwowej Komisji Wyborczej dostęp do wszystkich danych liczbowych wprowadzonych do systemu przez rejonowe i okręgowe komisje wyborcze.
4.
Rejonowe i okręgowe komisje wyborcze korzystają z systemu informatycznego przy pomocy powołanych przez siebie pełnomocników do spraw obsługi informatycznej, podległych służbowo przewodniczącym komisji, które ich powołały. Pełnomocnicy do spraw obsługi informatycznej nadzorują pracę zespołów, w których skład wchodzą kierownicy operatorów i operatorzy. Zadania pełnomocników do spraw obsługi informatycznej określa załącznik do uchwały.
§  4.
1.
Obsługę informatyczną Państwowej Komisji Wyborczej zapewnia Kierownik Krajowego Biura Wyborczego za pośrednictwem Zespołu Prawnego i Organizacji Wyborów.
2.
Obsługę systemu informatycznego rejonowych i okręgowych komisji wyborczych oraz techniczne warunki pracy pełnomocnikom do spraw obsługi informatycznej i zespołom operatorów zapewnia Kierownik Krajowego Biura Wyborczego za pośrednictwem dyrektorów delegatur.
3.
Szczegółowe zadania kierowników operatorów i operatorów ustala dyrektor delegatury po uzgodnieniu odpowiednio z rejonową lub okręgową komisją wyborczą.
§  5.
Przesyłanie z rejonowych komisji wyborczych do okręgowych komisji wyborczych i z okręgowych komisji wyborczych do Państwowej Komisji Wyborczej danych obejmujących wyniki głosowania odbywa się przy wykorzystaniu publicznej sieci elektronicznego przekazywania danych, z zapewnieniem bezpieczeństwa komunikacji i autoryzacji oraz poprawności i integralności przekazanych danych.
§  6.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

ZADANIA PEŁNOMOCNIKÓW DO SPRAW OBSŁUGI INFORMATYCZNEJ REJONOWYCH I OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

1. Pełnomocnicy do spraw obsługi informatycznej rejonowych i okręgowych komisji wyborczych, zwani dalej "pełnomocnikami ds. obsługi informatycznej", są powoływani przez właściwe komisje i przy wykonywaniu powierzonych im zadań podlegają przewodniczącemu komisji.

2. Do zadań merytorycznych pełnomocnika ds. obsługi informatycznej należy:

1) nadzór nad wprowadzaniem i aktualizowaniem w systemie informatycznym danych dotyczących obwodów głosowania oraz liczby uprawnionych do głosowania;

2) nadzór nad wprowadzaniem i aktualizowaniem danych dotyczących okręgowych list kandydatów na posłów do Parlamentu Europejskiego;

3) nadzór nad wprowadzaniem do systemu informatycznego w trakcie głosowania danych, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. c uchwały, na obszarze właściwości terytorialnej rejonowej komisji wyborczej.

3. Do zadań technicznych pełnomocnika ds. obsługi informatycznej komisji należy:

1) zapewnienie sprawnego przygotowania instalacji systemu (przy pomocy serwisanta), w tym:

a) zapewnienie, we współpracy z dyrektorem delegatury, odpowiedniej liczby komputerów oraz wykonanie odizolowanej sieci lokalnej,

b) sprawdzenie poprawności działania sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego,

c) ścisłe przestrzeganie zaleceń dotyczących konfiguracji systemu,

d) instalacja aplikacji obsługi wyborów,

e) współpraca z serwisantami lokalnymi i kierownikiem operatorów;

2) nadzór nad przygotowaniem technicznym pomieszczeń, w których będzie umiejscowiony i eksploatowany sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny;

3) zapewnienie zasilania energetycznego o odpowiedniej mocy dla używanego sprzętu teleinformatycznego;

4) zapewnienie wykonania instalacji systemu, sieci lokalnej z drukarką i wydzielonego komputera poczty elektronicznej w pomieszczeniach przeznaczonych na informatyczną obsługę wyborów, zgodnie z harmonogramem prac przedwyborczych;

5) nadzór nad instalacją i sprzętem w zakresie usuwania ewentualnych usterek i awarii w oparciu o plan ciągłości działania;

6) skompletowanie niezbędnych materiałów eksploatacyjnych i nośników informacji;

7) znajomość instrukcji obsługi aplikacji systemu informatycznego i przeszkolenie personelu do obsługi tego systemu;

8) zabezpieczenie systemu informatycznego przed nieuprawnionym dostępem, a w szczególności zarządzanie prawami dostępu użytkowników oraz zabezpieczenie haseł dostępu do systemu informatycznego w oparciu o politykę bezpieczeństwa;

9) zapewnienie wykonywania kopii bezpieczeństwa systemu (zgodnie z instrukcją serwisową);

10) prowadzenie dziennika zdarzeń, w którym są odnotowywane wszelkie wykonane instalacje, poprawki oraz wykryte i usunięte usterki i awarie, wykonane kopie bezpieczeństwa oraz zmiany haseł użytkowników, a także cząstkowe i końcowe transmisje, transmisje próbne, testy;

11) organizacja pracy zmianowej personelu serwisującego oraz grupy operatorów;

12) nadzór administracyjny nad powierzonym sprzętem, nośnikami informacji i dokumentacją, a w szczególności zabezpieczenie materiałów, dokumentacji, dziennika zdarzeń i nośników informacji oraz przekazanie ich przewodniczącemu lub sekretarzowi okręgowej lub rejonowej komisji wyborczej;

13) realizacja ustalonego przez Krajowe Biuro Wyborcze planu ciągłości działania, a także przeszkolenie członków zespołu obsługi informatycznej w zakresie planu ciągłości działania.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2004.16.274

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Określenie warunków oraz sposobu wykorzystania techniki elektronicznej w wyborach posłów do Parlamentu Europejskiego, zarządzonych na dzień 13 czerwca 2004 r.
Data aktu: 29/03/2004
Data ogłoszenia: 07/04/2004
Data wejścia w życie: 07/04/2004