Nadanie statutu Państwowej Inspekcji Pracy.

ZARZĄDZENIE
MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 25 października 2002 r.
w sprawie nadania statutu Państwowej Inspekcji Pracy.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 1981 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2001 r. Nr 124, poz. 1362, Nr 128, poz. 1405 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 166, poz. 1360), na wniosek Głównego Inspektora Pracy zarządza się, co następuje:
§  1.
Państwowej Inspekcji Pracy nadaje się statut stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK

STATUT PAŃSTWOWEJ INSPEKCJI PRACY

§  1.
Państwowa Inspekcja Pracy jest organem nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  2.
1.
Państwową Inspekcją Pracy kieruje Główny Inspektor Pracy przy pomocy zastępców.
2.
Główny Inspektor Pracy reprezentuje Państwową Inspekcję Pracy na zewnątrz oraz kieruje całokształtem jej działalności i wydaje w tym zakresie zarządzenia.
3.
Główny Inspektor Pracy może, w formie pisemnej, upoważnić swoich zastępców, okręgowych inspektorów pracy, dyrektora Gabinetu Głównego Inspektora Pracy, dyrektorów departamentów oraz kierowników sekcji do działania w określonych sprawach w jego imieniu.
§  3.
1.
Organami Państwowej Inspekcji Pracy są:
1)
Główny Inspektor Pracy;
2)
okręgowi inspektorzy pracy;
3)
inspektorzy pracy działający w ramach terytorialnej właściwości okręgowych inspektoratów pracy.
2.
Jednostkami organizacyjnymi Państwowej Inspekcji Pracy są:
1)
Główny Inspektorat Pracy;
2)
okręgowe inspektoraty pracy.
§  4.
1. 1
 W skład Głównego Inspektoratu Pracy wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Gabinet Głównego Inspektora Pracy;
2)
Departament Prewencji;
3)
Departament Warunków Pracy;
4)
Departament Prawny;
5)
Departament Analiz i Statystyki;
6)
Departament Informacji i Promocji;
7)
Departament Organizacyjny;
8)
Departament Budżetu i Finansów;
9)
Sekcja Audytu Wewnętrznego;
10)
Sekcja Kontroli Wewnętrznej;
11)
Kancelaria Tajna.
2.
Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Głównego Inspektoratu Pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Głównego Inspektora Pracy.
§  5.
1.
W skład okręgowych inspektoratów pracy mogą wchodzić następujące komórki organizacyjne:
1)
sekcje;
2)
sekcje krajowe;
3)
sekretariaty.
2.
W okręgowych inspektoratach pracy mogą być tworzone oddziały.
3.
Organizację wewnętrzną okręgowych inspektoratów pracy określają regulaminy organizacyjne nadane przez Głównego Inspektora Pracy na wniosek okręgowych inspektorów pracy.
§  6.
Główny Inspektor Pracy może tworzyć i znosić komisje, rady i zespoły, jako organy opiniodawczo-doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel ich powołania, nazwę, skład osobowy, zakres zadań i tryb działania, w tym sposób finansowania ich działalności.
§  7.
1.
Państwowa Inspekcja Pracy prowadzi placówkę szkoleniową - Ośrodek Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy im. Prof. Jana Rosnera, zwany dalej "Ośrodkiem Szkolenia".
2.
Działalność Ośrodka Szkolenia w zakresie kształcenia i doskonalenia kadr Państwowej Inspekcji Pracy oraz usług poligraficznych stanowi obsługę bieżącą Państwowej Inspekcji Pracy.
3.
Główny Inspektor Pracy nadaje Ośrodkowi Szkolenia statut oraz, na wniosek dyrektora Ośrodka Szkolenia, określa jego szczegółową organizację wewnętrzną.
§  8.
Główny Inspektor Pracy wydaje Biuletyn Urzędowy Państwowej Inspekcji Pracy.
1 Załącznik § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 20 marca 2004 r. (M.P.04.15.233) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.54.740

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Państwowej Inspekcji Pracy.
Data aktu: 25/10/2002
Data ogłoszenia: 15/11/2002
Data wejścia w życie: 25/10/2002