Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 11 września 2000 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na wniosek:
-
Przędzalni Czesankowej POLANIL Spółka Akcyjna (ul. Dąbrowskiego 225/243, 93-231 Łódź),
-
ARELAN Spółka Akcyjna (ul. Rzgowska 17A, 93-008 Łódź),
-
Przędzalni Czesankowej INTERTEX Spółka Akcyjna (ul. Chemiczna 12, 41-200 Sosnowiec),

występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509:

Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien ciętych, nie przeznaczona do sprzedaży detalicznej:

-
zawierająca w masie 85% lub więcej ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
przędza pojedyncza, nie bielona lub bielona (PCN 5509 31 10 0),
-
przędza pojedyncza, pozostała (PCN 5509 31 90 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, nie bielona lub bielona (PCN 5509 32 10 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, pozostała (PCN 5509 32 90 0),
-
pozostała przędza z ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, nie bielona lub bielona (PCN 5509 61 10 0),
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pozostała (PCN 5509 61 90 0).

Wnioskodawcy są producentami przędzy akrylowej, których udział w produkcji krajowej kształtował się w wysokości: 37,3% w 1996 r., 42,3% w 1997 r., 48,7% w 1998 r. i 78,7% w 1999 r.

Rumunia jest drugim po Litwie największym zagranicznym dostawcą przędzy o najniższej cenie wśród znaczących eksporterów przędzy akrylowej objętej wnioskiem. Import rumuńskiej przędzy akrylowej wzrastał systematycznie. W 1999 r. w stosunku do 1997 r. wzrost ten wyniósł 35,7%, a w stosunku do 1996 r. - 66%. Licząc w tonach, udział tego importu w wielkości przywozu ogółem przędzy akrylowej do Polski również wzrastał i stanowił odpowiednio w latach: 1996 - 13,7%, 1997 - 16,3%, 1998 - 22,6%, 1999 - 27,4%.

Relacja importu (w tonach) przędzy akrylowej z Rumunii do produkcji wnioskodawców również wykazuje tendencje wzrostową i wynosi: 20,6% w 1996 r., 28,1% w 1997 r., 37,5% w 1998 r. oraz 53,6% w 1999 r.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że na rynku krajowym ceny przędzy akrylowej importowanej z Rumunii były niższe od cen przędzy polskiej - krajowego towaru podobnego. Średnie ceny z importu w stosunku do średnich cen wnioskodawców wynosiły bowiem: 96,8% w 1997 r., 88,5% w 1998 r. i 85,9% w 1999 r.

W latach 1997-1999 wielkość produkcji krajowej ogółem przędzy akrylowej spadła o 61,7%, a u wnioskodawców - o 28,7%. W 1999 r. w stosunku do roku 1998 spadek produkcji przedmiotowej przędzy wynosił odpowiednio 51,6% i 21,8%. Spadkowi produkcji krajowej towarzyszył spadek sprzedaży. W latach 1997-1999 wynosił on ogółem 60,8%, natomiast u wnioskodawców - 26,9%. Jednocześnie malało wykorzystanie mocy produkcyjnych wnioskodawców z 71,1% w 1997 r. do 65,1% w 1999 r., czemu towarzyszyła redukcja zatrudnienia w latach 1997-1999 o 21,5%.

Mając na uwadze powyższe, stwierdza się, iż import z Rumunii przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą nosi znamiona przywozu nadmiernego wyrządzającego szkodę przemysłowi krajowemu.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 60 dni od dnia ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 26 czerwca 2000 r. złożony został kompletny wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną, oznaczonej kodem PCN 5509 31 10 0, PCN 5509 31 90 0, PCN 5509 32 10 0, PCN 5509 32 90 0, PCN 5509 61 10 0, PCN 5509 61 90 0. Wnioskodawcami postępowania są Przędzalnie Czesankowe: POLANIL Spółka Akcyjna, ARELAN Spółka Akcyjna i INTERTEX Spółka Akcyjna. Przędzalnia Czesankowa POLANIL Spółka Akcyjna upoważniona została przez pozostałych producentów do reprezentowania ich w postępowaniu.

Postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą zostaje wszczęte na podstawie ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych. Przędza o wymienionych na wstępie kodach PCN znajduje się bowiem na liście towarów tekstylnych i odzieżowych, które w Polsce objęte są Porozumieniem TiO, co stanowi warunek stosowania powyższej ustawy (art. 1 ust. 4).

Udział wnioskodawców w produkcji krajowej wynosił 42,3% w 1997 r., 48,7% w 1998 r. i 78,7% w 1999 r., co oznacza, że spełniają warunek określony w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Rumunia zajmuje drugie miejsce po Litwie pod względem wielkości dostaw wśród eksporterów przedmiotowej przędzy na rynek polski. Udział tego przywozu systematycznie wzrastał: w 1997 r. stanowił 16,3% przywozu ogółem przędzy do Polski, w 1998 r. - 22,6%, a w 1999 r. wzrósł do 27,4%. Ceny importowe przędzy z Rumunii były w całym badanym okresie jedne z najniższych, a w 1999 r. - najniższe w porównaniu z cenami importowanej przędzy z innych krajów. Biorąc pod uwagę wysokość średnich cen w imporcie przędzy akrylowej do Polski, w 1997 r. Rumunia zajmowała 6 miejsce, w 1998 r. już 2 miejsce, a w 1999 r. - 1 miejsce, to znaczy osiągnęła najniższe średnie ceny w imporcie przędzy akrylowej do Polski ze wszystkich krajów.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że produkowana w kraju przędza z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą i przędza importowana są towarami podobnymi, zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy, a systematycznie zwiększający się udział importu z Rumunii w produkcji wnioskodawców wpływa na spadek sprzedaży polskiej przędzy na rynek, zwiększenie zapasów (o 30,7% w latach 1997-1999) oraz spadek produkcji krajowej przędzy. Mając ponadto na uwadze relatywnie niskie ceny przędzy importowanej z Rumunii, domniemywa się, że przywóz ten jest nadmierny i wyrządza poważną szkodę przemysłowi krajowemu.

Duży import przedmiotowej przędzy w latach 1997-1999 w znacznym stopniu przyczynił się do powstania poważnych zmian w sytuacji ekonomiczno-produkcyjnej u wszystkich krajowych producentów przędz. Nastąpiła upadłość lub likwidacja kilku krajowych przędzalni (Wrocławska Przędzalnia Czesankowa "WEL-TEX", Przędzalnia Czesankowa "WEŁNOPOL" S.A. w Częstochowie, "POLMERINO" S.A. w Łodzi, "ANILUX" w Jeleniej Górze), a kolejne zagrożone są upadłością.

W świetle powyższych argumentów Minister Gospodarki uznaje wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przedmiotowej przędzy za zasadny.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.28.587

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.
Data aktu: 11/09/2000
Data ogłoszenia: 26/09/2000
Data wejścia w życie: 11/10/2000