Wprowadzenie opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 6 stycznia 1999 r.
w sprawie wprowadzenia opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. *

Na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 1 i art. 23 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027) postanawia się, co następuje:
§  1.
Ustala się na okres 3 lat opłatę celną dodatkową na obuwie objęte kodami PCN 6402, 6403, 6404, 6405 pochodzące z Chińskiej Republiki Ludowej, wymienione szczegółowo w załączniku do decyzji, w wysokości określonej w tym załączniku.
§  2.
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

UZASADNIENIE

Postępowanie wszczęte zostało postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 6 sierpnia 1998 r. o wszczęciu postępowania ochronnego w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny określonych rodzajów obuwia importowanego z Chińskiej Republiki Ludowej (Monitor Polski Nr 26, poz. 380). Postępowanie to zostało wszczęte na wniosek Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego występującej w imieniu przemysłu krajowego.

W toku badań prowadzonych w ramach postępowania ustalono:

1.
W latach 1994-1997 wystąpił silny wzrost importu obuwia z Chin, który według danych statystycznych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) kształtował się na poziomie 233%, natomiast według chińskich danych statystycznych wyniósł 219%.

Wielkość importu w badanym okresie w milionach USD przedstawiała się następująco:

według danych GUS według chińskich danych raportowanych do ONZ
1994 r.

1995 r.

1996 r.

1997 r.

37,8

55,5

78,6

88,1

51,7

78,8

90,1

113,4

Według danych ONZ w 1997 r. (po uwzględnieniu reeksportu chińskiego obuwia przez Hongkong) udział chińskiego eksportu obuwia w polskim imporcie zbliżył się do poziomu 60%.

Udział importu obuwia z Chin w krajowej konsumpcji obuwia w Polsce wykazywał systematyczny wzrost z poziomu 12,59% w roku 1994 do 14,60% w roku 1995 i 16,61% w roku 1996.

2.
Średni poziom cen jednostkowych stosowanych przez chińskich eksporterów na rynku polskim w badanym okresie był o ok. 40% niższy od średniego poziomu cen na badanych 10 rynkach zagranicznych i był jednocześnie najniższy spośród średniego poziomu cen obuwia osiąganego na nich przez chińskich eksporterów. Z danych statystycznych wynika, że po uwzględnieniu obciążeń granicznych oraz dodaniu 20% marży dla importera, różnice między cenami obuwia krajowego i importowanego (na poziomie cen zbytu), wyrażone w procencie ceny krajowej, wynosiły:
-
w przypadku obuwia z cholewką skórzaną - od 55% do 78%,
-
w przypadku obuwia z cholewką tekstylną - od 64% do 71%,
-
w przypadku obuwia z cholewką z tworzyw sztucznych - od 69% do 77%.
3.
Od 1994 r. stopień wykorzystania potencjału produkcyjnego w polskich zakładach obuwniczych znacznie się obniżył z 82,6% w roku 1995 do 78,9% w roku 1996 i 69,6% w roku 1997. Spadł również udział producentów krajowych w wolumenie krajowego rynku z 58,36% w roku 1994 do 54,24% w roku 1997. Gdyby w analizie uwzględnić dane statystyczne Chin i Hongkongu raportowane przez te kraje na temat eksportu obuwia do Polski, to szacowany spadek udziału producentów krajowych w wolumenie krajowego rynku byłby z pewnością znacznie większy. Wyraźne pogorszenie sytuacji krajowych producentów miało miejsce w 1997 r., gdy nastąpił:
-
spadek produkcji o 5%,
-
spadek sprzedaży w kraju o 2% (obuwia z cholewką tekstylną o 3,5%),
-
wzrost zapasów (na koniec 1997 r. o 64,1% więcej niż w 1995 r.).
Przedstawioną powyżej sytuację ekonomiczną sektora obuwniczego odzwierciedlają wyniki finansowe przedsiębiorstw wnioskujących o wszczęcie postępowania:
1)
stopa zysku netto w 1996 r. 3,4%, w 1997 r. obniżyła się do 1,6%,
2)
wskaźnik rentowności sprzedaży w 1996 r. 7,3%, w 1997 r. zmniejszył się do 3,2%,
3)
stopa zwrotu z zaangażowanego kapitału w 1996 r. 6,8%, spadła w 1997 r. do 3,1%,
4)
wskaźnik zyskowności kapitału w 1996 r. 46,2%, w 1997 r. obniżył się do 21,5%,
5)
pogorszenie wskaźnika rotacji aktywów i wskaźnika rotacji zapasów,
6)
utrata płynności finansowej.
4.
W latach 1995-1997 w przedsiębiorstwach następował stały spadek zatrudnienia ogółem, jak i bezpośrednio związanego z produkcją obuwia z cholewką skórzaną, tekstylną i z tworzyw sztucznych. Średnie zatrudnienie zmniejszyło się w badanym okresie prawie o 12%, a bezpośrednio związane z produkcją obuwia o 11,0%.

Średnie wynagrodzenie brutto w przedsiębiorstwach przemysłu obuwniczego kształtowało się znacznie poniżej średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw.

W wyniku prowadzonego postępowania stwierdzony został nadmierny import obuwia pochodzącego z Chin oraz fakt, że wielkość udziału tego importu w całkowitym imporcie obuwia do Polski przyczyniła się do powstania poważnej szkody wyrządzonej krajowemu przemysłowi.

Ponadto, biorąc pod uwagę prawdopodobieństwo wykorzystania możliwości eksportowych Chin jako największego producenta obuwia w świecie, warunki eksportu oraz ograniczenia nakładane na ten eksport przez wiele krajów, zwłaszcza przez Unię Europejską, można spodziewać się dalszego wzrostu zainteresowania polskim rynkiem, a tym samym wzrostu zagrożenia dla polskich producentów obuwia ze strony importu z Chin.

Jednocześnie stwierdzone zostało, że inne czynniki, takie jak rozwój konkurencji krajowej czy zmiany w eksporcie, nie miały decydującego wpływu na wyrządzenie poważnej szkody krajowemu przemysłowi.

W świetle powyższych argumentów Minister Gospodarki uznaje za zasadne zastosowanie środków ochronnych przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny określonych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej. Wielkość środka w postaci dodatkowej opłaty celnej przyjęta została w wysokości postulowanej we wniosku z uwagi na fakt, że mieści się ona w granicach wyników uzyskanych w postępowaniu. Podstawą wyliczeń była różnica pomiędzy średnią ceną zbytu netto producentów krajowych a średnią ceną w imporcie z Chin z obciążeniami granicznymi. Harmonogram stopniowej liberalizacji zastosowanego środka przedstawia się następująco: 1999 r. - 100%, 2000 r. - 80%, 2001 r. - 60%.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego od niniejszej decyzji nie przysługuje odwołanie. Strona niezadowolona może zwrócić się do Ministra Gospodarki z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy.

ZAŁĄCZNIK

Kod PCN Wyszczególnienie Wysokość opłaty celnej dodatkowej w latach w EURO/para
do 31.12

1999 r.

do 31.12

2000 r.

do 31.12

2001 r.

6402 Pozostałe obuwie z podeszwami zewnętrznymi i cholewkami z gumy lub tworzyw sztucznych: 3,0 2,4 1,8
- Obuwie sportowe:
6402 19 00 0 - - Pozostałe
6402 20 00 0 - Obuwie z wierzchnimi paskami lub

rzemykami przymocowanymi do podeszwy

za pomocą kołków

- Pozostałe obuwie:
6402 91 00 0 - - Zakrywające kostkę
6402 99 - - Pozostałe:
6402 99 10 0 - - - Z cholewkami z gumy
- - - Z cholewkami z tworzyw sztucznych:
- - - - Obuwie z przyszwą wykonaną z

pasków lub mające jedno lub

więcej wycięć:

6402 99 31 0 - - - - - W których wysokość podeszwy

razem z obcasem przekracza

3 cm

6402 99 39 0 - - - - - Pozostałe
6402 99 50 0 - - - - Pantofle oraz inne obuwie

domowe

- - - - Pozostałe, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6402 99 91 0 - - - - - Poniżej 24 cm
- - - - - 24 cm lub więcej:
6402 99 93 0 - - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie lub

damskie

- - - - - - Pozostałe:
6402 99 96 0 - - - - - - - Męskie
6402 99 98 0 - - - - - - - Damskie
6403 Obuwie o podeszwach zewnętrznych z gumy, tworzyw sztucznych, skóry lub skóry wtórnej i cholewkach ze skóry: 4,0 3,2 2,4
- Obuwie sportowe:
6403 19 00 0 - - Pozostałe
- Pozostałe obuwie:
6403 91 - - Zakrywające kostkę:
- - - Zakrywające kostkę, ale nie część

łydki, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6403 91 11 0 - - - - Poniżej 24 cm
- - - - 24 cm lub więcej:
6403 91 13 0 - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie

lub damskie

- - - - - Pozostałe:
6403 91 16 0 - - - - - - Męskie
6403 91 18 0 - - - - - - Damskie
- - - Pozostałe, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6403 91 91 0 - - - - Poniżej 24 cm
- - - - 24 cm lub więcej:
6403 91 93 0 - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie lub

damskie

- - - - - Pozostałe:
6403 91 96 0 - - - - - - Męskie
6403 91 98 0 - - - - - - Damskie
6403 99 - - Pozostałe:
- - - Obuwie z przyszwą wykonaną z

pasków lub mające jedno

lub więcej wycięć:

6403 99 11 0 - - - - W których wysokość podeszwy

razem z obcasem przekracza 3 cm

- - - - Pozostałe, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6403 99 31 0 - - - - - Poniżej 24 cm
- - - - - 24 cm lub więcej:
6403 99 33 0 - - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie lub

damskie

- - - - - - Pozostałe:
6403 99 36 0 - - - - - - - Męskie
6403 99 38 0 - - - - - - - Damskie
6403 99 50 0 - - - Pantofle i inne obuwie domowe
- - - Pozostałe, o długości podeszwy

wewnętrznej:

6403 99 91 0 - - - - Poniżej 24 cm
- - - - 24 cm lub więcej:
6403 99 93 0 - - - - - Obuwie nie dające się

określić jako męskie lub

damskie

- - - - - Pozostałe:
6403 99 96 0 - - - - - - Męskie
6403 99 98 0 - - - - - - Damskie
6404 Obuwie o podeszwach zewnętrznych z gumy, tworzyw sztucznych, skóry lub skóry wtórnej i cholewkach z materiałów włókienniczych: 1,5 1,2 0,9
- Obuwie o podeszwach zewnętrznych z

gumy lub tworzyw sztucznych:

6404 11 00 0 - - Obuwie sportowe: buty tenisowe, buty

koszykarskie, buty gimnastyczne,

buty treningowe itp.

6404 19 - - Pozostałe:
6404 19 10 0 - - - Pantofle i inne obuwie domowe
6404 19 90 0 - - - Pozostałe
6405 Pozostałe obuwie: 4,0 3,2 2,4
6405 10 - O cholewkach ze skóry lub skóry

wtórnej:

6405 10 90 0 - - O podeszwach zewnętrznych z innych

materiałów

6405 20 - O cholewkach z materiałów

tekstylnych:

- - O podeszwach zewnętrznych z innych

materiałów:

6405 20 91 0 - - - Pantofle i inne obuwie domowe
6405 20 99 0 - - - Pozostałe
6405 90 - Pozostałe:
6405 90 10 0 - - O podeszwach zewnętrznych z gumy,

tworzyw sztucznych, skóry lub

skóry wtórnej

*Z dniem 15 stycznia 2002 r. zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2005 r. stosowanie opłaty celnej dodatkowej w odniesieniu do rodzajów obuwia wymienionych w załączniku do decyzji z dnia 10 stycznia 2002 r. zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (M.P.02.1.30).

Z dniem 24 lutego 2003 r. powołana wyżej decyzja została w całości uchylona decyzją z dnia 21 lutego 2003 r. w sprawie uchylenia decyzji Ministra Gospodarki zmieniającej decyzję w sprawie wprowadzenia opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej (M.P.03.10.146).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1999.3.13

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Wprowadzenie opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z Chińskiej Republiki Ludowej.
Data aktu: 06/01/1999
Data ogłoszenia: 15/01/1999
Data wejścia w życie: 15/01/1999