Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny blach powlekanych.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 19 czerwca 1999 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny blach powlekanych.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027) wszczyna się na wniosek Huty Florian S.A. z siedzibą w Świętochłowicach przy ulicy Metalowców 5, występującej na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem blach powlekanych oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego następującym kodami PCN:
7210 70 39 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej o szerokości 600 mm lub więcej, platerowane, powlekane lub pokrywane: malowane, lakierowane lub powlekane tworzywami sztucznymi: nie obrobione więcej niż powierzchniowo, lub jedynie pocięte w kształty inne niż prostokątne (łącznie z kwadratem): pozostałe,

7210 70 90 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej o szerokości 600 mm lub więcej, platerowane, powlekane lub pokrywane: malowane, lakierowane lub powlekane tworzywami sztucznymi: pozostałe,

7212 40 91 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości poniżej 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane: malowane, lakierowane lub powlekane tworzywami sztucznymi: pozostałe: o szerokości przekraczającej 500 mm: nie obrobione więcej niż powierzchniowo,

7212 40 93 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości poniżej 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane: malowane, lakierowane lub powlekane tworzywami sztucznymi: pozostałe: o szerokości przekraczającej 500 mm: pozostałe,

7212 40 98 0 Wyroby walcowane płaskie ze stali niestopowej, o szerokości poniżej 600 mm, platerowane, powlekane lub pokrywane: malowane, lakierowane lub powlekane tworzywami sztucznymi: pozostałe: o szerokości nie przekraczającej 500 mm: pozostałe.

Wnioskodawca, będący jedynym producentem blach powlekanych w Polsce, stwierdza, że od kilku lat notowany jest znaczny wzrost przywozu tego towaru na polski obszar celny. W ujęciu wolumenowym import blach powlekanych wzrósł w 1998 r. o 44,94% w stosunku do importu z roku 1997 i aż o 129,4% w stosunku do importu z roku 1996.

Przywóz ten przyczynił się do spadku udziału produkcji krajowej na polskim rynku blach powlekanych z 56,87% w roku 1995 do 35,87% w roku 1998 oraz pogorszenia się wyników finansowych wnioskodawcy (spadek rentowności produkcji blach powlekanych tylko w okresie ostatnich czterech miesięcy 1998 r. z 20,6% do -0,7%).

Spadek sprzedaży, szczególnie wyraźny w roku 1998 i wynoszący w stosunku do roku poprzedniego ok. 15%, pociągnął także za sobą gwałtowny wzrost zapasów, które według szacunkowych danych były na koniec 1998 r. ponad trzydziestokrotnie wyższe niż w końcu roku 1997.

Stwierdza się zatem, iż dalsza realizacja importu w tak zwiększonych ilościach w stosunku do wielkości produkcji krajowej będzie miała negatywny wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową w przemyśle krajowym objętym wnioskiem.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 21 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 30 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 25 maja 1999 r. został złożony wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem blach powlekanych oznaczonych kodami PCN: 7210 70 39 0, 7210 70 90 0, 7212 40 91 0, 7212 40 93 0, 7212 40 98 0.

Wnioskodawcą postępowania jest Huta Florian S.A., będąca jedynym producentem krajowym towaru, którego dotyczy niniejsze postępowanie ochronne.

Z uwagi na fakt, iż głównymi eksporterami blach powlekanych są kraje należące do WTO, zastosowanie znajduje tu Porozumienie w sprawie środków ochronnych WTO, zgodnie z którym konieczne jest nałożenie środków ochronnych na cały import towaru, niezależnie od jego źródła, a więc ewentualne postępowanie będzie dotyczyć wszystkich krajów eksportujących blachy powlekane na polski obszar celny.

Z danych zawartych we wniosku wynikają poważne przesłanki świadczące o zagrożeniu szkodą dla przemysłu krajowego w wyniku stale rosnącego importu blach powlekanych, przy czym podstawowe znaczenie mają tutaj następujące informacje:

1)
znaczny wzrost wolumenu importu ogółem; w okresie objętym badaniem (1995-1998) stosunek importu ogółem do sprzedaży przemysłu krajowego zmienił się z 82,5% do 216,8%; natomiast całkowita wielkość importu z roku 1998 przekroczyła o 44,9% import z roku 1997 i aż o 129,4% import z roku 1996;
2)
informacja o uruchomieniu w największym zakładzie hutniczym na Słowacji linii do produkcji blach powlekanych o zdolności produkcyjnej 80.000 ton/rok, która to wielkość jest równa całej zdolności produkcyjnej przemysłu krajowego; jest to o tyle istotne, że Słowacja jest jedynym dużym eksporterem blach powlekanych, którego cena jest w znaczący sposób niższa od ceny producenta krajowego, przy czym udział Słowacji w imporcie ogółem ma tendencję rosnącą i w roku 1998 wynosił już 12,3%; wedle zapowiedzi przedstawicieli koncernu VSZ większość produkcji tej linii jest przeznaczona na eksport do Polski, Czech i Węgier; w roku 1998 do Polski została wyeksportowana 1/6 rocznej produkcji;
3)
dane dotyczące postępującego spadku rentowności produkcji blach powlekanych u producenta krajowego, który w ostatnich miesiącach 1998 r. osiągnął rozmiar wręcz dramatyczny (spadek rentowności w ciągu czterech miesięcy z 20,6% do -0,7%).

Negatywne oddziaływanie wymienionych wyżej czynników na przemysł krajowy nasiliło się znacznie w ostatnim kwartale 1998 r., przy czym ze wstępnych danych dotyczących pierwszych miesięcy 1999 r. wynika, iż wskazane powyżej tendencje ulegają pogłębieniu.

Z uwagi na powyższy fakt należy uznać, iż mimo wciąż jeszcze wysokiego stopnia wykorzystania przez producenta krajowego mocy produkcyjnych (wskaźnik ten w badanym okresie kształtuje się w okolicach 80-90%) oraz utrzymującego się stanu zatrudnienia dane dotyczące ostatnich miesięcy, w tym zwłaszcza znaczący spadek sprzedaży i wzrost zapasów, uzasadniają domniemanie poważnego zagrożenia szkodą dla przemysłu krajowego.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1999.23.342

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny blach powlekanych.
Data aktu: 19/06/1999
Data ogłoszenia: 29/06/1999