EWIDENCJE TOWARÓW
Przepisy ogólne
Ewidencja towarów wprowadzonych na polski obszar celny transportem drogowym i kolejowym E01
Ewidencja towarów wprowadzonych na polski obszar celny transportem wodnym E02
Ewidencja towarów wprowadzonych na polski obszar celny transportem lotniczym E03
Ewidencja towarów wprowadzonych na polski obszar celny transportem przesyłowym E04
Ewidencja towarów objętych procedurą odprawy czasowej E05
Ewidencja towarów objętych procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń E06
Ewidencja towarów objętych procedurą składu celnego E07
Ewidencja towarów powrotnie przywożonych w ramach uzupełniających procesów uszlachetniania E08
Ewidencja towarów wprowadzonych do wolnych obszarów celnych lub składów wolnocłowych E09
Ewidencja towarów objętych procedurą uszlachetniania biernego E10
Ewidencja towarów objętych procedurą tranzytu - nadawcza E11
Ewidencja towarów objętych procedurą tranzytu - odbiorcza E12
Ewidencja towarów dopuszczonych do obrotu E13
Ewidencja towarów, którym nadano przeznaczenie celne zrzeczenia się na rzecz Skarbu Państwa E14
Ewidencja towarów, którym nadano przeznaczenie celne zniszczenia E15
Ewidencja towarów objętych procedurami celnymi z zastosowaniem procedur uproszczonych E16
Ewidencja towarów, którym nadano przeznaczenie celne powrotnego wywozu E17
Ewidencja towarów objętych procedurą wywozu E18
Ewidencja towarów wyprowadzanych z polskiego obszaru celnego transportem drogowym, kolejowym lub lotniczym E19
Ewidencja towarów wyprowadzanych z polskiego obszaru celnego transportem wodnym E20
Ewidencja statków żeglugi morskiej i śródlądowej E21
SPOSÓB I TRYB PROWADZENIA REJESTRÓW W TOKU SPRAWOWANIA DOZORU CELNEGO I KONTROLI CELNEJ
Przepisy ogólne
Przepisy szczegółowe
SPOSÓB I TRYB PROWADZENIA WYKAZÓW W TOKU SPRAWOWANIA DOZORU CELNEGO, KONTROLI CELNEJ I POSTĘPOWANIA W SPRAWACH CELNYCH
Przepisy ogólne
Przepisy szczegółowe
FORMULARZE UŻYWANE PRZY KONTROLI CELNEJ
Wzory ewidencji ... (E01-E21), rejestrów ... (R01-R27) i wykazów ... (W01-W05)
PROTOKÓŁ OBJĘCIA DOZOREM CELNYM TOWARU DOSTARCZONEGO BEZ DOKUMENTÓW
2. Rodzaj i nr środka przewozowego, którym dostarczono towar
............................................................
3. Nazwa i nr dokumentu przewozowego ..........................
4. Kraj nadania towaru ........................................
5. Dane osoby wprowadzającej towar ............................
6. Nadawca i jego adres .......................................
7. Odbiorca i jego adres ......................................
8. Znaki szczególne ...........................................
9. Ilość i rodzaj opakowania wg dokumentów przewozowych .......
............................................................
10. Nazwa towaru ..............................................
11. Wynik rewizji .............................................
...........................................................
................ .............. .......................
(podpis osoby) (data) (podpis funkcjonariusza)
PROTOKÓŁ CZYNNOŚCI WYKONYWANYCH POZA MIEJSCEM LUB CZASEM URZĘDOWANIA
w ...............
Oddział/Posterunek celny
I. Na wniosek:
...............................................................
...............................................................
Polecam dokonać czynności związane z procedurą celną ..........
...............................................................
...............................................................
z up. Dyrektora Urzędu Celnego
..............................
II. 1. Wykaz z urzędu celnego dn. ......... godz. ....
2. Przybycie do miejsca
czynności dn. ......... godz. ....
3. Czynności rozpoczęto dn. ......... godz. ....
4. Czynności zakończono dn. ......... godz. ....
5. Przerwa w pracy: od godz. ........... do godz. .........
z powodu ...............................................
6. Czynności nie podjęto z powodu .........................
7. Potwierdzenie przez wnioskującego dokonania czynności
poza miejscem lub czasem urzędowania ...................
8. Powrót do urzędu dn. ......... godz. ....
9. Czas trwania czynności, ogółem - godz. .................
10. Pobrane opłaty za czynności poza Urzędem Celnym:
złotych ............................... wg .............
11. Sposób wykonania delegowania ...........................
............................................................
............................. ...........................
(podpis kontrolowanego) (podpis funkcjonariusza celnego)
PROTOKÓŁ OGLĘDZIN POJAZDU SAMOCHODOWEGO
..........................
..........................
................. dnia ............... 199 ..... r. godz. .....
(miejscowość)
.................................. Urzędu Celnego w ...........
(stopień, imię i nazwisko)
działając w celu utrwalenia dowodów na mocy:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
przy udziale:
- strony/bez udziału strony ...................................
- inne osoby biorące udział przy oględzinach ..................
- .............................................................
- .............................................................
dokonałem oględzin pojazdu samochodowego ........ marki .......
(rodzaj i przeznaczenie)
typ ......... Nr rej. ................. rok produkcji .........
nr silnika .......... na nadw./podw. ........... koloru .......
1. Miejsce dokonywania oględzin
...............................................................
(miejscowość, np. stoi na parkingu)
stan licznika ............... ilość paliwa ....................
2. Stan techniczny nadwozia (ewentualny opis uszkodzeń)
...............................................................
...............................................................
3. Stan powłok lakierniczych
...............................................................
...............................................................
...............................................................
4. Szyby
przód .........................................................
tył ...........................................................
boczne lewe ...................................................
boczne prawe ..................................................
5. Lampy
reflektory ....................................................
kierunkowskazy przód
lewy ..........................................................
prawy .........................................................
kierunkowskazy tył
lewy ..........................................................
prawy .........................................................
światła tylne
lewe ..........................................................
prawe .........................................................
dodatkowe .....................................................
...............................................................
6. Zderzaki
przód .........................................................
tył ...........................................................
7. Opony: marka, stopień zużycia, cechy identyfikacyjne
przód
lewa ..........................................................
prawa .........................................................
tył
lewa ..........................................................
prawa .........................................................
zapasowa ......................................................
8. Akumulator: marka, znaki identyfikacyjne ...................
9. Osprzęt silnika: ...........................................
...............................................................
10. Wyposażenie:
radioodtwarzacz (radio) .......................................
głośniki ......................................................
antena radiowa ................................................
pasy bezpieczeństwa ...........................................
wycieraczki ...................................................
narzędzia .....................................................
gaśnica .......................................................
apteczka ......................................................
trójkąt ostrzegawczy ..........................................
11. Wyposażenie dodatkowe
lusterka boczne ...............................................
szyberdach ....................................................
spojlery ......................................................
alufelgi ......................................................
kołpaki .......................................................
12. Wnętrze pojazdu
siedzenia .....................................................
uszkodzenia ...................................................
zabrudzenia ...................................................
pokrowce na siedzeniach .......................................
tapicerka .....................................................
deska rozdzielcza .............................................
13. Inne przedmioty stwierdzone we wnętrzu pojazdu
...............................................................
...............................................................
14. Inne stwierdzone braki lub uszkodzenia
...............................................................
...............................................................
...............................................................
15. Ewentualne uwagi do protokołu
...............................................................
...............................................................
...............................................................
.......................... .................................
(data i podpis strony) (data i podpis funkcjonariusza)
Otrzymują:
1/ strona
2/ magazyn depozytowy
3/ a/a
PROTOKÓŁ PRZESZUKANIA OSOBY
......./.........
................... dnia ..... 199 ... r.
...............................................................
(imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe funkcjonariusza
celnego)
Urzędu Celnego w .................
dokonał przeszukania osoby ....................................
(imię, nazwisko)
urodzonej dnia .......... 19 ... r. w ........................
zamieszkałej w ................................................
i sporządził niniejszy protokół.
1. Przeszukania dokonano na podstawie:
...............................................................
...............................................................
2. Stanowisko służbowe, imiona i nazwiska funkcjonariuszy
celnych przybranych do czynności przeszukania:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
3. Wynik przeszukania - podjęte działania.
...............................................................
...............................................................
...............................................................
4. Uwagi - zastrzeżenia osoby przeszukiwanej.
...............................................................
...............................................................
...............................................................
5. Przeszukanie rozpoczęto dnia ...... 199 ... r. o godz. ....
min. ....
Zakończono dnia ....... 199 ... r. o godz. ....
min. ...
Na tym protokół zakończono i po odczytaniu podpisano:
......................................
(podpis osoby sporządzającej protokół)
......................................
(podpis osoby przeszukiwanej)
......................................
(podpis funkcjonariuszy celnych)
PROTOKÓŁ STWIERDZENIA ROZBIEŻNOŚCI POMIĘDZY ZAWARTOŚCIĄ PRZESYŁKI A TREŚCIĄ ZGŁOSZENIA CELNEGO
(nr ewidencyjny protokołu)
............ dnia ...... 199 ... r.
1. Dzień dostarczenia towaru do ..............................
2. Data i numer dokumentu celnego ............................
3. Rodzaj środka przewozowego i nr rejestracyjny .............
(którym dostarczono towar do U.C.)
4. Rodzaj i nr dokumentu przewozowego ........................
5. Dane dot. zamknięć celnych..... 6. Wynik kontroli ..........
(rodzaj, numer, ilość) (zamknięć celnych/
zgodne-nienaruszone,
naruszone, inne)
7. Nadawca towaru .............. 8. Kraj nadania towaru ......
9. Odbiorca i jego adres .....................................
10. Dane dot. dokumentu na podstawie którego stwierdzono
rozbieżności .................................................
11. Dane dot. towaru .........................................
- jednostka miary ........................................
- ilość ..................................................
- waga ...................................................
- opis opakowania ........................................
(rodzaj, ilość, stan, inne)
12. Opis ustalonych w wyniku rewizji rozbieżności ............
..............................................................
13. Inne ustalenia, uwagi lub wyjaśnienia dotyczące powyższej
rozbieżności .................................................
..............................................................
Niżej podpisani potwierdzają zgodność treści zawartej
w niniejszym protokole rozbieżności ze stanem faktycznym.
................ ................. ....................
Imię, nazwisko Imię, nazwisko i Imię, nazwisko,
nr dow. osob. i podpis osoby pieczęć datownika i
podpis przewoźnika upoważnionej do pieczęć
odbioru towaru
PROTOKÓŁ Z KONWOJU CELNEGO
2. Osoba odpowiedzialna za konwój (kierownik grupy
ochroniarskiej) ...............................................
3. Zabezpieczenie konwoju przez firmę ochroniarską (skład
osobowy, wyposażenie, samochody z podaniem nr rejestracyjnych)
...............................................................
...............................................................
4. Funkcjonariusz celny odpowiedzialny za konwój ..............
...............................................................
5. Trasa konwoju ..............................................
...............................................................
6. Data i godzina wyjazdu z U.C. - rozpoczęcie konwoju ........
...............................................................
7. Data i godzina przyjęcia konwoju przez Urząd Celny odbiorczy
...............................................................
8. Data i godzina powrotu funkcjonariusza celnego .............
...............................................................
9. Ilość konwojowanych pojazdów ...............................
(podać numery rej.)
10. Opis przebiegu konwoju ze szczegółowym omówieniem
nadzwyczajnych wydarzeń:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
..........., dnia ...... .............................
(miejsce) (podpis funkcjonariusza celnego)
.............................
(podpis kierownika ochrony)
PROTOKÓŁ ZNISZCZENIA TOWARU
(miejscowość)
..............................................................
(urząd celny - osoba dokonująca zniszczenia - osoba zobowiązana
do zniszczenia*)
działając na mocy:
..............................................................
(data i nr pozwolenia - nakazu zniszczenia wydanego przez
organ celny)
w obecności:
...............................................................
(reprezentant organu celnego)
...............................................................
(osoba zobowiązana do zniszczenia)
dokonała zniszczenia ..........................................
(opis towarów)
...............................................................
...............................................................
poprzez .......................................................
(sposób zniszczenia)
w wyniku czego pozostały - nie pozostały* .....................
...............................................................
(podać dokładny opis i ilość odpadów i pozostałości po
zniszczeniu towarów)
...............................................................
data powiadomienia organu celnego o odpadach i pozostałościach
...............................................................
(wypełnić w razie nieobecności przedstawiciela organu celnego
przy zniszczeniu)
.................. ..................... ................
(data i podpis (data i podpis osoby (data i podpis osoby
reprezentanta dokonującej zobowiązanej do
organu celnego) zniszczenia towarów) zniszczenia towarów)
______
*niepotrzebne skreślić
PROTOKÓŁ POBRANIA PRÓBEK
2. Cel pobrania ...............................................
3. Rodzaj procedury ............. nr poz. ewidencyjnej ........
4. Opis próbki ................................................
(rodzaj, wielkość, masa)
...............................................................
5. Sposób zabezpieczenia próbki ...............................
6. Powyższych czynności dokonano w obecności:
a) zgłaszającego ...........................................
(imię i nazwisko)
b) przewoźnika .............................................
(imię i nazwisko)
c) funkcjonariusza celnego .................................
(imię i nazwisko, stanowisko służbowe)
Podpisy osób uczestniczących:
1. ..............................
2. ..............................
3. ..............................
PROTOKÓŁ PRZESZUKANIA
Poz. rejestru przeszukania
..........................
............................ Urzędu Celnego w .................
(stanowisko służbowe
funkcjonariusza celnego
...............................................................
(imię i nazwisko funkcjonariusza celnego)
Na podstawie art. 6 § 1 i 2 Kodeksu celnego dokonał
przeszukania pomieszczenia ....................................
...............................................................
Dane właściciela oraz miejsce lokalizacji .....................
...............................................................
1. Przeszukania dokonano za zgodą prokuratora:
...............................................................
2. Stanowisko służbowe, imiona i nazwiska funkcjonariuszy
uczestniczących w przeszukaniu:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
3. Imiona, nazwiska i miejsca zamieszkania osób obecnych przy
przeszukaniu:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
4. Wynik przeszukania, podjęte działania:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
5. Uwagi - zastrzeżenia osoby, u której dokonano przeszukania
pomieszczenia.
...............................................................
...............................................................
...............................................................
6. Przeszukanie rozpoczęto dnia ....... godz. ...... min. .....
Zakończono dnia .................... godz. ...... min. .....
Na tym protokół zakończono, po odczytaniu podpisano.
............................ ............................
(podpisy funkcjonariuszy) (podpis osoby, u której
dokonano przeszukania)
PROTOKÓŁ Z KONTROLI
................ dnia ...........
przeprowadzonej w ...............
.................................
.................................
.................................
1. Podstawa prawna:
...............................................................
2. Kontrolę przeprowadzili:
Imię i nazwisko nr upoważnienia
......................... ........................
......................... ........................
......................... ........................
......................... ........................
w obecności:
........................ ........................
3. Kontrolę przeprowadzono w dniach:
...............................................................
4. Zakres kontroli:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
5. Wynik kontroli:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
6. Wnioski:
...............................................................
...............................................................
...............................................................
7. Kontrolowani wnoszą (nie wnoszą) zastrzeżenia co do sposobu
przeprowadzenia kontroli:
...............................................................
...............................................................
Przed podpisaniem niniejszego protokołu poinformowano
przedstawiciela kontrolowanej osoby o przysługującym prawie
zgłaszania zastrzeżeń odnośnie do konkretnych faktów ujętych
w protokole oraz złożenia dodatkowych wyjaśnień w terminie
7 dni od dnia podpisania niniejszego protokołu.
Na tym protokół zakończono.
Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z czego jeden pozostawiono kontrolowanej osobie.
Podpisy osób kontrolujących Podpisy osób obecnych przy kontroli
....................... ............................
....................... ............................
....................... ............................
ZGŁOSZENIE PRZYWOZU WARTOŚCI DEWIZOWYCH ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA STATKU
(dane identyfikacyjne statku)
Niniejszym zgłaszam przywóz znajdujących się w kasie statku
następujących wartości dewizowych
| Rodzaj wartości dewizowych | Waluta | Kwota lub wartość nominalna | |
| w cyfrach | słownie | ||
..........................................
(data, imię i nazwisko oraz podpis kapitana
dokonującego zgłoszenia
Potwierdza się przywóz wyżej wymienionych wartości dewizowych
stanowiących zawartość kasy statku.
.................. ...................................
(pieczęć urzędu celnego) (data, podpis i imienny stempel
upoważnionego pracownika urzędu
celnego)
Zgłoszenie niniejsze, pod warunkiem potwierdzenia go przez
urząd celny, uprawnia do powrotnego wywozu za granicę wyżej
wymienionych wartości dewizowych (a w wypadku walut obcych
i dewiz - także ich równowartości w innych zagranicznych
środkach płatniczych określonych w zaświadczeniu banku, który
dokonał wymiany) znajdujących się w kasie statku.
Zgłoszenie jest ważne 6 miesięcy od daty jego wystawienia.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025| Identyfikator: | M.P.1997.70.688 |
| Rodzaj: | Zarządzenie |
| Tytuł: | Ewidencja towarów, wzory rejestrów, inne dokumenty ewidencyjne, formularze i rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli celnej i osoby zobowiązane do ich przechowywania oraz warunki i tryb rejestrowania kwot należności. |
| Data aktu: | 23/09/1997 |
| Data ogłoszenia: | 08/10/1997 |
| Data wejścia w życie: | 01/01/1998 |








