Sposób sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum konstytucyjnym przez kapitanów polskich statków morskich.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 14 kwietnia 1997 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu osób uprawnionych do udziału w referendum konstytucyjnym przez kapitanów polskich statków morskich.

Na podstawie art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja Wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205 i z 1995 r. Nr 132, poz. 640) i art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o referendum (Dz. U. Nr 99, poz. 487) Państwowa Komisja Wyborcza po porozumieniu z Ministrem Transportu i Gospodarki Morskiej uchwala, co następuje:
§  1.
Spis osób uprawnionych do udziału w referendum konstytucyjnym, o których mowa w art. 12 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o referendum (Dz. U. Nr 99, poz. 487), zwany dalej spisem, dla obwodu głosowania utworzonego na polskim statku morskim sporządza i aktualizuje kapitan statku.
§  2.
1.
Do spisu wpisuje się osoby uprawnione do udziału w referendum, przebywające na statku, na podstawie ich osobistego zgłoszenia.
2.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 1, może być wniesione ustnie lub pisemnie. W zgłoszeniu należy podać nazwisko i imiona, imię ojca, datę urodzenia i miejsce stałego zamieszkania osoby uprawnionej.
3.
Spis jest aktualizowany przez dokonywanie odpowiednich uzupełnień lub skreśleń.
§  3.
1.
Spis sporządza się w 2 egzemplarzach. Na podstawie spisu kapitan sporządza wykaz osób wpisanych do spisu i za pośrednictwem armatora przekazuje go delegaturze wojewódzkiej Krajowego Biura Wyborczego właściwej dla siedziby armatora, najpóźniej w 10 dniu przed dniem referendum konstytucyjnego.
2.
Na podstawie wykazu, o którym mowa w ust. 1, delegatura wojewódzka Krajowego Biura Wyborczego zawiadamia urzędy gmin właściwe ze względu na miejsce zamieszkania osób ujętych w wykazie o wpisaniu ich do spisu w obwodzie głosowania na polskim statku morskim.
§  4.
1.
Spis, wykaz i zawiadomienia, o których mowa w § 3, sporządza się na formularzach, których wzory określa uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 8 stycznia 1996 r. w sprawie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum (Monitor Polski Nr 3, poz. 34).
2.
Spis sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "miejsce zamieszkania" wpisuje się adres stałego zamieszkania osoby uprawnionej w kraju, w odniesieniu zaś do osób stale zamieszkałych za granicą wpisuje się ich aktualny adres.
3.
Spis sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk.
§  5.
Formularz spisu zapisuje się dwustronnie.
§  6.
1.
Spis sporządza się pismem maszynowym lub pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
2.
Każdy arkusz spisu powinien być opatrzony pieczęcią kapitana i przez niego podpisany.
§  7.
Kapitan przekazuje jeden egzemplarz spisu przewodniczącemu obwodowej komisji do spraw referendum najpóźniej w przeddzień referendum konstytucyjnego; drugi egzemplarz przechowuje u siebie.
§  8.
1.
Kapitan powiadamia osoby uprawnione o sporządzeniu spisu oraz o miejscu i czasie jego udostępnienia.
2.
Podczas udostępnienia spisu do publicznego wglądu każda osoba uprawniona może żądać sprawdzenia prawidłowości sporządzenia spisu w odniesieniu do siebie oraz innych osób.
§  9.
1.
Reklamację w sprawie nieprawidłowości sporządzenia spisu wnosi się do kapitana statku, który sporządził spis.
2.
Kapitan rozpatruje reklamację w ciągu 24 godzin od daty jej wniesienia.
§  10.
1.
W wyniku rozpatrzenia reklamacji kapitan może:
1)
uzupełnić lub sprostować spis,
2)
skreślić ze spisu osobę, której reklamacja dotyczy, doręczając jej decyzję wraz z uzasadnieniem,
3)
pozostawić reklamację bez uwzględnienia, doręczając reklamującemu decyzję wraz z uzasadnieniem.
2.
Decyzje kapitana w sprawach reklamacji są ostateczne.
§  11.
Zgłoszone w czasie udostępnienia do publicznego wglądu spisu oczywiste błędy w danych dotyczących osoby uprawnionej prostuje się bezpośrednio w spisie.
§  12.
Obwodowa komisja do spraw referendum dopisuje do spisu w dniu referendum konstytucyjnego:
1)
osobę, która przedstawi zaświadczenie o prawie do głosowania, dołączając zaświadczenie do spisu,
2)
osobę nie wpisaną do spisu, która udokumentuje, iż posiada prawo do udziału w referendum.
§  13.
W sprawach nie uregulowanych w niniejszej uchwale w zakresie sporządzania spisów osób uprawnionych do udziału w referendum stosuje się odpowiednio przepisy uchwały, o której mowa w § 4 ust. 1.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024