Wymagane dokumenty i dowody oraz szczegółowy tryb postępowania przy składaniu i rozpatrywaniu wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.

ZARZĄDZENIE
KIEROWNIKA URZĘDU DO SPRAW KOMBATANTÓW I OSÓB REPRESJONOWANYCH
z dnia 23 lipca 1996 r.
w sprawie wymaganych dokumentów i dowodów oraz szczegółowego trybu postępowania przy składaniu i rozpatrywaniu wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Na podstawie art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz. U. Nr 87, poz. 395) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Postępowanie w sprawie o przyznanie świadczenia pieniężnego, o którym mowa w art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 31 maja 1996 r. o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (Dz. U. Nr 87, poz. 395), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na pisemny wniosek osoby zainteresowanej.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składa się do Kierownika Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, zwanego dalej "Kierownikiem Urzędu". Do wniosku należy dołączyć:
1)
dokumenty urzędowe oraz inne dowody służące wyjaśnieniu wszystkich okoliczności sprawy, potwierdzające fakty podlegania represjom (rodzaje i okres), o których mowa w ustawie,
2)
opinię właściwego, wybranego przez wnioskodawcę, stowarzyszenia osób poszkodowanych.
3.
Opinię, o której mowa w ust. 2 pkt 2, wydaje stowarzyszenie, którego osoba zainteresowana jest lub nie jest członkiem, na podstawie przedłożonych dokumentów lub innych dowodów.
4.
Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Dokumentami urzędowymi, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, są dokumenty wystawione przez powołane do tego, w zakresie ich działania, krajowe i zagraniczne organy państwowe lub inne państwowe i niepaństwowe jednostki organizacyjne, potwierdzające rodzaj, miejsce i czas trwania represji, a w szczególności przez:
1)
Międzynarodowy Czerwony Krzyż - Biuro Poszukiwań w Arolsen (RFN),
2)
Polski Czerwony Krzyż,
3)
Główną Komisję Badania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu - Instytut Pamięci Narodowej,
4)
archiwa państwowe - krajowe i zagraniczne,
5)
państwowe muzea pamięci narodowej,
6)
archiwa państwowe b. republik Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich,
7)
Archiwum Wschodnie.
2.
Dowodami potwierdzającymi fakty podlegania represjom (rodzaje i okres), o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1, są:
1)
oryginały dokumentów wystawionych w czasie II wojny światowej przez władze niemieckie lub radzieckie, świadczących o wykonywaniu pracy przymusowej na deportacji i w obozach pracy (w szczególności karty pracy, legitymacje ubezpieczeniowe, książki pracy),
2)
zaświadczenia wystawione współcześnie przez pracodawców z okresu II wojny światowej i potwierdzone w organach administracji państwowej danego kraju,
3)
zaświadczenia wydane przez władze alianckie w czasie wojny i po jej zakończeniu.
3.
Dowodami mogą być również:
1)
korespondencja z czasów II wojny światowej, zawierająca pieczątki poczty niemieckiej lub radzieckiej z okresu i miejsca represji, a także oryginalne fotografie z tego okresu mające wartość dowodową,
2)
potwierdzone przez Fundację "Polsko-Niemieckie Pojednanie" kopie dokumentów stwierdzających rodzaj i okres represji, stanowiące podstawę przyznania jednorazowej pomocy finansowej,
3)
zaświadczenie z organu emerytalno-rentowego o zaliczeniu pracy przymusowej wykonywanej w czasie deportacji lub w obozie pracy na rzecz III Rzeszy i Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich, wraz z potwierdzonymi kopiami dokumentów lub dowodów stwierdzających rodzaj i okres represji.
4.
Dokumenty lub inne dowody przedkładane w odpisie lub kserokopii powinny być potwierdzone, jako zgodne z oryginałem, przez organ administracji państwowej, notariusza lub upoważnionego przedstawiciela stowarzyszenia, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2.
5.
Dokumenty sporządzone w języku obcym powinny być przetłumaczone urzędowo.
6.
W miarę potrzeby Kierownik Urzędu może przesłuchiwać świadków oraz dopuścić inne dowody, w tym dowód z przesłuchania strony (wnioskodawcy).
§  3.
1.
W razie braku dokumentów lub innych dowodów, dowodem w sprawie mogą być, złożone pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania, oświadczenia przynajmniej dwóch świadków, których osobisty udział w zdarzeniach będących przedmiotem oświadczenia jest udokumentowany dowodami wymienionymi w § 2.
2.
Oświadczenia świadków powinny być złożone na piśmie przed organem administracji państwowej, notariuszem lub upoważnionym przedstawicielem stowarzyszenia osób poszkodowanych, o którym mowa w § 1 ust. 2 pkt 2.
§  4.
1.
Wnioski rozpatruje się w kolejności ich wpływu do Kierownika Urzędu.
2.
Wnioski osób, które ukończyły 80 lat lub posiadają rentę inwalidzką I grupy, rozpatruje się poza kolejnością, o której mowa w ust. 1.
§  5.
Kierownik Urzędu zawrze stosowne umowy z właściwymi stowarzyszeniami osób poszkodowanych w celu:
1)
udzielania osobom zainteresowanym przyznaniem świadczenia pomocy w zakresie:
a)
wypełniania wniosku i kwestionariusza kwalifikacyjnego oraz w uzasadnionych przypadkach w uzyskaniu niezbędnych dokumentów i dowodów,
b)
sprawdzania zgodności wniosku i kwestionariusza kwalifikacyjnego z załączonymi dokumentami dowodowymi,
c)
określania niezbędnych uzupełnień w przypadku wadliwych lub niekompletnych wniosków,
d)
poświadczania zgodności odpisów lub kserokopii dokumentów z oryginałami,
2)
wydania opinii, o której mowa w § 1 ust. 2 pkt 2.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

KWESTIONARIUSZ

osoby ubiegającej się o przyznanie świadczenia pieniężnego

(pominięty)

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1996.46.450

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wymagane dokumenty i dowody oraz szczegółowy tryb postępowania przy składaniu i rozpatrywaniu wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.
Data aktu: 23/07/1996
Data ogłoszenia: 31/07/1996
Data wejścia w życie: 15/08/1996