Badania statystyczne.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 23 maja 1996 r.
w sprawie badań statystycznych.

Na podstawie art. 32 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych na formularzach oznaczonych symbolami:
1)
MPiH-01 - sprawozdanie o liczbie punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz o liczbie zezwoleń wydanych, cofniętych i których ważność wygasła, według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
MPiH-02 - sprawozdanie z obrotu hurtowego wyrobami spirytusowymi, według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  2.
Obowiązek sporządzania i przekazywania sprawozdań statystycznych, o których mowa:
1)
w § 1 pkt 1 - mają wojewodowie, na podstawie danych przekazanych przez gminy,
2)
w § 1 pkt 2 - mają podmioty gospodarcze, prowadzące koncesjonowaną działalność związaną z obrotem hurtowym wyrobami spirytusowymi, tj.:
a)
producenci dostarczający własne produkty bezpośrednio do punktów sprzedaży detalicznej i zakładów gastronomicznych,
b)
hurtownicy, w tym importerzy, kierujący dostawy do punktów sprzedaży detalicznej i zakładów gastronomicznych oraz do hurtowni, magazynów i rozlewni.
§  3.
Sprawozdania statystyczne wprowadzone zarządzeniem zobowiązani do ich sporządzenia przekazują do Ministerstwa Przemysłu i Handlu (Departament Handlu i Usług) w terminach:
1)
sprawozdania wymienione w § 1 pkt 1 - do dnia 15 stycznia każdego roku z danymi statystycznymi za poprzedni rok,
2)
sprawozdania wymienione w § 1 pkt 2 - do dnia 10 każdego miesiąca z danymi statystycznymi za poprzedni miesiąc.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 15 Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 11 października 1993 r. w sprawie resortowych badań statystycznych (Dz. Urz. MPiH Nr 3, poz. 14).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR FORMULARZA MPiH-01

(pominięty)

OBJAŚNIENIA DO FORMULARZA MPiH-01

Dział  1.

Liczba punktów sprzedaży napojów alkoholowych według stanu w dniu 31.12

Należy wykazywać liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych, tj. wyodrębnionych organizacyjnie miejsc sprzedaży, np. sklep, stoisko w sklepie ogólnospożywczym czy w domu towarowym, zakład gastronomiczny. Jeżeli na punkt sprzedaży wydano więcej niż jeden rodzaj zezwolenia, to należy go ująć w rubryce 1 jako jeden punkt sprzedaży oraz odpowiednio w rubrykach następnych tego działu w zależności od rodzaju posiadanego zezwolenia. Dane zawarte w rubryce 1 powinny być zatem mniejsze od sumy liczb zawartych w rubrykach 2, 3 i 4.

Dział  2.

Liczba wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zezwoleń, których ważność wygasła, i zezwoleń cofniętych w ciągu roku

W rubrykach 2, 3, 4 należy wykazać liczbę wydanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych odpowiednio według zawartości w nich alkoholu. Suma danych wykazanych w tych rubrykach powinna być zgodna z liczbą wykazaną w rubryce 1.

W rubryce 5 należy wykazać liczbę zezwoleń, których ważność wygasła z przyczyn wymienionych w art. 18 ust. 8 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230, z późniejszymi zmianami) oraz w przypadku zgłoszenia przez podmiot gospodarczy rezygnacji z prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych bez likwidacji punktu sprzedaży (np. rezygnacja ze sprzedaży napojów o zawartości powyżej 18% alkoholu, a pozostawienie sprzedaży napojów o niższej zawartości alkoholu).

W rubryce 6 należy wykazać liczbę zezwoleń cofniętych z przyczyn podanych w art. 18 ust. 6 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. Nr 35, poz. 230, z późniejszymi zmianami) oraz cofniętych na skutek prawomocnego orzeczenia sądu o zakazie prowadzenia określonej działalności (art. 38 pkt 3 Kodeksu karnego) lub prawomocnego orzeczenia kolegium ds. wykroczeń co do kar dodatkowych (art. 28 § 1 pkt 1 Kodeksu wykroczeń).

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR FORMULARZA MPiH-02

(pominięty)

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1996.35.350

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Badania statystyczne.
Data aktu: 23/05/1996
Data ogłoszenia: 12/06/1996
Data wejścia w życie: 27/06/1996