Badania statystyczne w organach administracji celnej.

ZARZĄDZENIE
PREZESA GŁÓWNEGO URZĘDU CEŁ
z dnia 15 maja 1996 r.
w sprawie badań statystycznych w organach administracji celnej.

Na podstawie art. 32 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zobowiązuje się wszystkie urzędy celne do sporządzania i przekazywania sprawozdania statystycznego GUC-1 - Sprawozdanie z dozoru i kontroli celnej obrotu towarowego z zagranicą, zwanego dalej "sprawozdaniem", według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  2.
Sprawozdanie sporządza się narastająco od początku roku kalendarzowego w okresach kwartalnych, z wyjątkiem działów 4 i 6 sprawozdania, które wypełnia się według stanu na koniec okresu sprawozdawczego i przekazuje do Departamentu Informatyki i Statystyki Głównego Urzędu Ceł w terminie 15 dni po okresie sprawozdawczym.
§  3.
Sprawozdanie wypełnia się na podstawie ewidencji i dokumentacji urzędu celnego.
§  4.
Traci moc zarządzenie nr 1 Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 11 kwietnia 1994 r. w sprawie badań statystycznych w organach administracji celnej (Biuletyn Urzędowy GUC Nr 2, poz. 6 i z 1995 r. Nr 2, poz. 23).
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Wzór formularza sprawozdania statystycznego GUC-1

- Sprawozdania z dozoru i kontroli celnej obrotu towarowego z zagranicą

(pominięty)

OBJAŚNIENIA DO WYPEŁNIANIA SPRAWOZDANIA STATYSTYCZNEGO GUC-1 - SPRAWOZDANIA Z DOZORU I KONTROLI CELNEJ OBROTU TOWAROWEGO Z ZAGRANICĄ

Przy wypełnianiu poszczególnych pozycji formularza sprawozdania statystycznego GUC-1, należy korzystać z następujących źródeł danych:

Dział 1. Obrót towarowy:

Wiersz 01, 02 i 03 z ewidencji wg wzoru 3 i 3a z załącznika nr 2 do zarządzenia nr 8 Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 29 grudnia 1994 r. w sprawie określania sposobu i trybu prowadzenia przez urzędy celne ewidencji celnych (Biul. Urz. GUC Nr 7, poz. 54).

wiersz 04 z ewidencji wg wzoru 4 i 4a ww. zarządzenia

wiersz 05 - przywóz - z ewidencji wg wzoru 4

wiersz 05 - wywóz - liczba pojazdów samochodowych odprawionych na DOC w powrotnym wywozie poza obrotem czasowym

wiersz 06 z karty pracy funkcjonariusza celnego,

wiersz 07, 08 i 09 z ewidencji wg wzoru 5 ww. zarządzenia

wiersz 10 i 11 z ewidencji wg wzoru 6 ww. zarządzenia

wiersz 12 z ewidencji wg wzoru 3 ww. zarządzenia, wiersz 13 z ewidencji wg wzoru 3a ww. zarządzenia

wiersz 14 i 15 z ewidencji wg wzoru 3 i 3a ww. zarządzenia

wiersz 16 z ewidencji wg wzoru 3 z ww. zarządzenia

wiersz 17 z ewidencji wg wzoru 3a z ww. zarządzenia

wiersz 18 i 19 z ewidencji wg wzoru 1, 1a 2 i 2a z ww. zarządzania

wiersz 20 i 21 z ewidencji wg wzoru 1, 1a, 2 i 2a z ww. zarządzenia

wiersz 22 z ewidencji wg wzoru 9 z ww. zarządzenia

wiersz 23 i 24 z ewidencji wg wzoru 10 z ww. zarządzenia

wiersz 25 i 26 z ewidencji wg wzoru 11 z ww. zarządzenia

Dział 2. Przewóz (tranzyt) towarów przez polski obszar celny:

wiersz 01, 02 i 03 z ewidencji wg wzoru 1, 1a, 2 i 2a ww. zarządzenia

wiersz 04, 05 i 06 z ewidencji wg wzoru 1, 1a, 2 i 2a ww. zarządzenia

Dział 3. Ewidencje celne środków przewozowych:

wiersz 01 z ewidencji wg wzoru 1, 1, ww. zarządzenia

wiersz 02 z tzw. uproszczonej ewidencji

wiersz 03 i 04 z ewidencji wg wzoru 12 ww. zarządzenia

wiersz 05 z ewidencji wg wzoru 14 i 14a ww. zarządzenia

wiersz 06 z ewidencji wg wzoru 15 ww. zarządzenia

Dział 4. Zatrudnienie funkcjonariuszy celnych w organach administracji celnej:

wiersz 01 do 13 - dane z działu kadr i szkolenia

Dział 5. Dochody uzyskane ze sprzedaży towarów:

wiersz 01, 02, 03 i 04 - dane z działu finansowego

Dział 6. Dane uzupełniające (stan na koniec okresu sprawozdawczego):

wiersz 01 z ewidencji wg wzoru 16 z ww. zarządzenia

wiersz 02 z ewidencji wg wzoru 7 z ww. zarządzenia

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1996.34.349

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Badania statystyczne w organach administracji celnej.
Data aktu: 15/05/1996
Data ogłoszenia: 01/06/1996
Data wejścia w życie: 16/06/1996