Spis osób uprawnionych do udziału w referendum.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 8 stycznia 1996 r.
w sprawie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum.

Na podstawie art. 3 ust. 2, art. 16 ust. 2 pkt 4 i art. 44 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o referendum (Dz. U. Nr 99, poz. 487) oraz art. 29 w związku z art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205 i z 1995 r. Nr 132, poz. 640) Państwowa Komisja Wyborcza, po porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych, uchwala, co następuje:

Rozdział  1

Wzór spisu osób uprawnionych do udziału w referendum oraz sposób sporządzania spisu

§  1.
Spis osób uprawnionych do udziału w referendum, o którym mowa w art. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o referendum (Dz. U. Nr 99, poz. 487), zwany dalej spisem, sporządza się w urzędzie gminy, oddzielnie dla każdego obwodu głosowania, na podstawie rejestru wyborców prowadzonego w trybie określonym w uchwale Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie wzoru rejestru wyborców, sposobu jego prowadzenia, aktualizacji i udostępniania (Monitor Polski Nr 30, poz. 321) oraz wykazów, o których mowa w § 6 ust. 1 niniejszej uchwały.
§  2.
Do spisu wpisuje się obywateli polskich, o których mowa w art. 12 ustawy z dnia 28 maja 1993 r. - Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 45, poz. 205 i z 1995 r. Nr 132, poz. 640), zwanej dalej ustawą.
§  3.
1.
Spis sporządza się na formularzu według wzoru stanowiącego załącznik nr 1 do uchwały.
2.
Formularz spisu zapisuje się dwustronnie.
§  4.
1.
Spis sporządza się w dwóch egzemplarzach pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego, zależnie od miejscowych możliwości.
2.
W razie sporządzania spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we, wzorze pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze,
2)
nie stosuje się przepisu § 3 ust. 2.
§  5.
1.
W gminie mającej status miasta spis sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulicy - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2.
W gminie innej niż określona w ust. 1 spis sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, a w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
§  6.
1.
Spis dla obwodu głosowania utworzonego w szpitalu, zakładzie pomocy społecznej oraz zakładzie karnym i areszcie śledczym, a także w oddziale zewnętrznym takiego zakładu i aresztu, sporządza się na podstawie wykazów osób, które będą przebywały w tych jednostkach w dniu referendum.
2.
Wzór wykazu, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 2 do uchwały.
3.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza kierownik jednostki i doręcza do urzędu gminy najpóźniej na 10 dni przed dniem referendum.
4.
W razie konieczności zaktualizowania spisu kierownik jednostki doręcza informację o zmianach nie później niż na dzień przed terminem przekazania spisów przewodniczącym obwodowych komisji do spraw referendum, stosując wzór wykazu, o którym mowa w ust. 2.
§  7.
Spis sporządza się najpóźniej na 14 dni przed dniem referendum.

Rozdział  2

Aktualizowanie spisu osób uprawnionych do udziału w referendum

§  8.
1.
Spis jest aktualizowany do dnia przekazania przewodniczącym obwodowych komisji do spraw referendum, przez dopisanie osoby uprawnionej do udziału w referendum na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.
2.
Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  9.
1.
Na dodatkowym formularzu spisu dopisuje się osoby, które:
1)
wpisane zostały do rejestru wyborców w trybie art. 16 ust. 3 lub ust. 4 ustawy po sporządzeniu spisu,
2)
złożyły wniosek o dopisanie do spisu na podstawie art. 22 i art. 23 ust. 1 i 2 ustawy,
3)
przybyły do zakładów, o których mowa w § 6 ust. 1, po sporządzeniu spisu,
4)
zostały pominięte w rejestrze lub w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) albo przez właściwy sąd rejonowy,
5)
zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistego błędu.
2.
Dopisania osób, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu.
3.
Przy dopisywaniu do spisu osoby uprawnionej do udziału w referendum zamieszcza się w rubryce "uwagi" adnotację określającą przyczynę dopisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "wpis do rejestru", "przybycie do zakładu", "reklamacja", "art. 22 ustawy", "art. 23 ustawy". Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
O dopisaniu do spisu lub dopisaniu na dodatkowym formularzu spisu osób, o których mowa w § 6 ust. 1 i § 9 ust. 1, zawiadamia się urząd gminy właściwy ze względu na miejsce stałego zamieszkania tych osób.
2.
Wzór zawiadomienia stanowi załącznik nr 3 do uchwały.
§  11.
1.
Ze spisu skreśla się osoby:
1)
które zostały skreślone z rejestru wyborców na podstawie zmian wynikających z przepisów o aktach stanu cywilnego i ewidencji ludności,
2)
wobec których wydano decyzję wójta lub burmistrza (prezydenta miasta) albo postanowienie właściwego sądu rejonowego o skreśleniu z rejestru wyborców lub ze spisu w wyniku reklamacji,
3)
które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistego błędu,
4)
które nie mają prawa wybierania w myśl art. 13 ustawy, po otrzymaniu zawiadomienia właściwego sądu w trybie określonym odrębnymi przepisami,
5)
w odniesieniu do których otrzymano zawiadomienie o wpisaniu w trybie art. 16 ust. 3 lub 4 ustawy do rejestru wyborców lub dopisaniu do spisu w innym obwodzie głosowania (§ 10),
6)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy.
2.
Wzór zaświadczenia o prawie do głosowania stanowi załącznik nr 4 do uchwały.
3.
Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu.
4.
Przy skreślaniu osoby uprawnionej do udziału w referendum ze spisu zamieszcza się w rubryce "uwagi" adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się: "skreślenie z rejestru", "reklamacja", "błąd pisarski", "zawiadomienie - art. 13", "zawiadomienie - § 10" lub "zaświadczenie". Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.

Rozdział  3

Przepis szczególny i przepis końcowy

§  12.
W przypadku przeprowadzania dwóch lub więcej referendów, o których mowa w § 1, w tym samym dniu:
1)
referenda przeprowadza się na podstawie jednego spisu osób uprawnionych do udziału w referendum,
2)
odpowiednia rubryka wzoru spisu, o którym mowa w § 3 ust. 1, otrzymuje brzmienie: "Potwierdzenie otrzymania kart do głosowania".
§  13.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

Obwód głosowania nr ............

...........................

SPIS OSÓB UPRAWNIONYCH DO UDZIAŁU W REFERENDUM

Lp. Nazwisko, imię (imiona) Imię ojca Data urodze-

nia (rok, miesiąc, dzień)

Miejsce zamieszkania Potwier-

dzenie otrzy-

mania karty do głoso-

wania

Uwagi
miejsco-

wość ulica

nr domu nr miesz-

kania

.......................................

(podpis z podaniem imienia, nazwiska

i stanowiska służbowego)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

Pieczęć, nagłówkowa szpitala, zakładu

pomocy społecznej, zakładu karnego,

aresztu śledczego (oddziału

zewnętrznego zakładu karnego,

aresztu śledczego)

WYKAZ OSÓB

przebywających w ...........................................

(nazwa i adres zakładu)

które należy*) .............................................

w obwodzie głosowania nr ..... w ...........................

(nazwa gminy)

Lp. Nazwisko, imię (imiona) Imię ojca Data urodzenia (rok, miesiąc, dzień) Miejsce stałego zamieszkania (pobytu stałego)
miejsco-

wość

ulica nr domu nr miesz-

kania

..........................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska

służbowego)

*) Stosownie do okoliczności wpisuje się: "wpisać do spisu osób uprawnionych do udziału w referendum", "dopisać na dodatkowym formularzu spisu osób uprawnionych do udziału w referendum".

ZAŁĄCZNIK Nr  3

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

..............., dnia ..............

Do .................................

w ..................................

Zawiadamia się, że Pan (Pani) ..............................

(nazwisko i imię - imiona)

............................................................

(imię ojca, data urodzenia)

wpisany(a) do rejestru wyborców w Waszej gminie (mieście) pod

adresem ................................................

............................................................

(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania)

został(a) dopisany(a) do spisu osób uprawnionych do udziału

w referendum zarządzonego na dzień ........................,

w miejscowości .............................................

gmina .................... woj. ............................

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w spisie osób

uprawnionych do udziału w referendum.

..........................

(Podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska

służbowego)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

..........., dnia ................

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

Niniejsze zaświadczenie uprawnia Pana (Panią) ..............

............................................................

(imię - imiona i nazwisko, imię ojca, data urodzenia, adres

............................................................

zamieszkania)

do głosowania w obwodzie nowego miejsca pobytu w referendum

zarządzonym na dzień .......................................

..............................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska

służbowego)

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1996.3.34

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Spis osób uprawnionych do udziału w referendum.
Data aktu: 08/01/1996
Data ogłoszenia: 19/01/1996
Data wejścia w życie: 19/01/1996