Obowiązki wojskowych organów porządkowych udzielających pomocy i asystujących przy czynnościach egzekucyjnych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 31 sierpnia 1994 r.
w sprawie obowiązków wojskowych organów porządkowych udzielających pomocy i asystujących przy czynnościach egzekucyjnych.

Na podstawie art. 46 § 3 pkt 2 i art. 50 § 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78 i z 1993 r. Nr 28, poz. 127) oraz art. 765 § 2 Kodeksu postępowania cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 43, poz. 296, z 1965 r. Nr 15, poz. 113,z 1974 r. Nr 27, poz. 157 i Nr 39, poz. 231, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1982 r. Nr 11, poz. 82 i Nr 30, poz. 210, z 1983 r. Nr 5, poz. 33, z 1984 r. Nr 45, poz. 241 i 242, z 1985 r. Nr 20, poz. 86, z 1987 r. Nr 21, poz. 123, z 1988 r. Nr 41, poz. 324, z 1989 r. Nr 4, poz. 21 i Nr 33, poz. 175, z 1990 r. Nr 14, poz. 88, Nr 34, poz. 198, Nr 53, poz. 306, Nr 55, poz. 318 i Nr 79, poz. 464, z 1991 r. Nr 7, poz. 24, Nr 22, poz. 92 i Nr 115, poz. 496 oraz z 1993 r. Nr 12, poz. 53) zarządza się, co następuje:
§  1.
Organom egzekucyjnym oraz osobom wykonującym czynności egzekucyjne (egzekutorom, poborcom skarbowym i komornikom) przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych udzielają pomocy oraz asystują na ich wezwanie właściwe ze względu na miejsce prowadzenia egzekucji organy:
1)
Żandarmerii Wojskowej;
2)
służby garnizonowej.
§  2.
1.
Żandarmeria Wojskowa udziela pomocy oraz asystuje organom egzekucyjnym i osobom wykonującym czynności egzekucyjne w przypadkach określonych odpowiednio w art. 46 § 1 i art. 50 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 1991 r. Nr 36, poz. 161, z 1992 r. Nr 20, poz. 78 i z 1993 r. Nr 28, poz. 127) oraz w art. 765 § 1 i art. 811 Kodeksu postępowania cywilnego.
2.
Żandarmeria Wojskowa udziela pomocy organom egzekucyjnym i osobom wykonującym czynności egzekucyjne, jeżeli w toku wykonywania tych czynności, niezależnie od miejsca ich wykonywania, natrafią one na opór żołnierza pełniącego czynną służbę wojskową, który utrudnia lub uniemożliwia im przeprowadzenie egzekucji, albo istnieje uzasadnione przypuszczenie, że natrafią one na taki opór.
3.
Żandarmeria Wojskowa asystuje organom egzekucyjnym i osobom wykonującym czynności egzekucyjne w razie dokonywania czynności egzekucyjnych w obrębie nieruchomości zajmowanych przez jednostki (instytucje, zakłady) wojskowe albo na okrętach wojennych lub innych jednostkach pływających Marynarki Wojennej.
4.
Żołnierze Żandarmerii Wojskowej oraz służby garnizonowej udzielający pomocy i asystujący przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych korzystają z uprawnień określonych w art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 21 maja 1963 r. o dyscyplinie wojskowej oraz odpowiedzialności żołnierzy za przewinienia dyscyplinarne i za naruszenia honoru i godności żołnierskiej (Dz. U. z 1992 r. Nr 5, poz. 17), w tym są oni uprawnieni do przymusowego usunięcia w razie potrzeby osoby uniemożliwiającej lub utrudniającej wykonywanie czynności egzekucyjnych.
§  3.
1.
Komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej udziela pomocy organowi egzekucyjnemu lub osobie wykonującej czynności egzekucyjne po otrzymaniu pisemnego wezwania organu egzekucyjnego oraz kopii tytułu wykonawczego, na którego podstawie jest prowadzona egzekucja.
2.
W pilnych przypadkach udzielenie pomocy następuje również na wezwanie osobiste organu egzekucyjnego lub osoby wykonującej czynności egzekucyjne. W takim przypadku komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej, nie wstrzymując udzielenia pomocy, żąda okazania tytułu wykonawczego, na którego podstawie jest prowadzona egzekucja, oraz nadesłania potwierdzenia wezwania na piśmie po zakończeniu czynności egzekucyjnych.
3.
W pilnych przypadkach obowiązek udzielenia pomocy ciąży także na patrolach Żandarmerii Wojskowej pełniących służbę w pobliżu miejsca prowadzenia egzekucji. W takich przypadkach przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4.
Udzielenie pomocy następuje również na wezwanie Policji, Urzędu Ochrony Państwa lub Straży Granicznej. W takich przypadkach przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio.
§  4.
1.
Pomoc Żandarmerii Wojskowej jest realizowana przez wyznaczonych żołnierzy Żandarmerii Wojskowej; polega ona na zapewnieniu osobie wykonującej czynności egzekucyjne bezpieczeństwa osobistego oraz zapewnieniu porządku w miejscu przeprowadzania egzekucji, a w razie potrzeby - także na udzieleniu niezbędnej pomocy w zastosowaniu środków egzekucyjnych.
2.
Komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej wyznacza do pomocy co najmniej trzech żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową w tej jednostce. Dowódcą żołnierzy udzielających pomocy nie może być żołnierz pełniący zasadniczą służbę wojskową i nadterminową zasadniczą służbę wojskową oraz odbywający przeszkolenie wojskowe i ćwiczenia wojskowe.
3.
Na dowódcę żołnierzy udzielających pomocy wyznacza się żołnierza posiadającego stopień wojskowy co najmniej najniższy w tym samym korpusie co żołnierz, przeciwko któremu są wykonywane czynności egzekucyjne.
§  5.
Żołnierze udzielający pomocy nie są uprawnieni do badania, czy egzekucja jest zasadna i celowa, ani też do dokonywania jakichkolwiek czynności wykraczających poza zakres udzielanej pomocy.
§  6.
Dowódca żołnierzy udzielających pomocy powinien w razie wątpliwości wyjaśnić, czy osoba wykonująca czynności egzekucyjne jest uprawniona do prowadzenia egzekucji; w tym celu może on żądać okazania właściwego dokumentu, a zwłaszcza legitymacji służbowej.
§  7.
Z przebiegu czynności, o których mowa w § 4 ust. 1, dowódca żołnierzy udzielających pomocy sporządza notatkę służbową zawierającą określenie terminu, miejsca i rodzaju prowadzonej egzekucji, imię i nazwisko osoby, przeciwko której egzekucja była skierowana, oznaczenie organu egzekucyjnego, imię i nazwisko osoby wykonującej czynności egzekucyjne, a także opis czynności wykonanych w ramach udzielonej pomocy. Notatkę przedstawia się komendantowi jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej.
§  8.
1.
Komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej udziela asysty organowi egzekucyjnemu lub osobie wykonującej czynności egzekucyjne w obiektach wymienionych w § 2 ust. 3 na podstawie pisemnego zawiadomienia organu egzekucyjnego oraz kopii tytułu wykonawczego, na którego podstawie jest prowadzona egzekucja, albo na wniosek dowódcy (szefa, kierownika) jednostki (instytucji, zakładu) wojskowej lub dowódcy okrętu wojennego (innej jednostki pływającej) Marynarki Wojennej.
2.
Komendant jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej wyznacza do asystowania żołnierza zawodowego lub odbywającego służbę okresową, pełniącego czynną służbę wojskową w tej jednostce, posiadającego stopień wojskowy co najmniej najniższy w tym samym korpusie co żołnierz, przeciwko któremu są wykonywane czynności egzekucyjne.
3.
Do żołnierzy Żandarmerii Wojskowej asystujących przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych stosuje się odpowiednio przepisy § 5-7.
§  9.
1.
Do udzielania pomocy i asystowania organom egzekucyjnym i osobom wykonującym czynności egzekucyjne w obiektach wymienionych w § 2 ust. 3 może być użyta również służba garnizonowa, jeżeli w miejscowości, w której jest prowadzona egzekucja, nie ma siedziby jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej. Przepis § 2 ust. 1 stosuje się odpowiednio.
2.
Do udzielenia pomocy i asystowania wyznacza żołnierzy pełniących służbę garnizonową oficer inspekcyjny garnizonu, z tym że można wyznaczyć tylko żołnierzy wchodzących w skład warty lub pododdziału alarmowego garnizonu.
3.
W przypadku określonym w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy § 3-8.
§  10.
Koszty poniesione z tytułu udzielenia pomocy i asystowania żołnierzy Żandarmerii Wojskowej oraz służby garnizonowej przy wykonywaniu czynności egzekucyjnych ujmuje się w wydatkach egzekucyjnych, przewidzianych w odrębnych przepisach z tytułu prowadzenia egzekucji.
§  11.
Traci moc zarządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 marca 1967 r. w sprawie asystowania organów wojskowych i udzielania przez nie pomocy przy czynnościach egzekucyjnych (Monitor Polski Nr 22, poz. 104).
§  12.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.52.441

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Obowiązki wojskowych organów porządkowych udzielających pomocy i asystujących przy czynnościach egzekucyjnych.
Data aktu: 31/08/1994
Data ogłoszenia: 27/09/1994
Data wejścia w życie: 12/10/1994