Regulaminy terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 25 kwietnia 1994 r.
w sprawie regulaminów terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin.

Na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin (Dz. U. Nr 16, poz. 96, z 1991 r. Nr 53, poz. 227 i z 1993 r. Nr 45, poz. 205) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się regulaminy terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych, stanowiące załączniki nr 1 i 2 do uchwały.
§  2.
Traci moc zarządzenie Generalnego Komisarza Wyborczego z dnia 4 kwietnia 1990 r. w sprawie regulaminu terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych (Monitor Polski Nr 13, poz. 107).
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

REGULAMIN TERYTORIALNYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Terytorialna komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje zadania i czynności określone w Ordynacji wyborczej do rad gmin, stosując wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej oraz wojewódzkiego komisarza wyborczego.
§  2.
1.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej właściwości na posiedzeniach, w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego komisji lub jego zastępcy.
2.
Uchwały komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów, rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
3.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności wynikające z jej zadań zastępcy przewodniczącego, sekretarzowi i członkom komisji lub zespołom powołanym w tym celu ze swego składu.
§  3.
1.
Komisja zbiera się na pierwszym posiedzeniu w ciągu trzech dni od jej powołania.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
omawia swoje zadania i tryb pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład,
2)
uchwala ramowy plan pracy i dokonuje podziału czynności pomiędzy osoby wchodzące w jej skład,
3)
ustala działania związane z przyjmowaniem zgłoszeń kandydatów lub list kandydatów na radnych,
4)
ustala sposób podania do publicznej wiadomości informacji o swoim składzie, siedzibie i pełnionych dyżurach, w szczególności dla przyjmowania zgłoszeń kandydatów lub list kandydatów na radnych.
§  4.
1.
Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji, który w szczególności:
1)
czuwa nad wykonaniem zadań komisji,
2)
reprezentuje komisję na zewnątrz,
3)
zwołuje posiedzenia komisji i im przewodniczy,
4)
podpisuje uchwały oraz dokumenty i pisma związane z działalnością komisji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego komisji, jego funkcje wypełnia zastępca przewodniczącego.
3.
Sekretarz komisji czuwa w szczególności nad sprawną organizacją pracy komisji, podejmując w tych sprawach bieżące współdziałanie z wójtem lub burmistrzem (prezydentem miasta).
§  5.
1.
W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji.
2.
Na wniosek członka komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków komisji.
§  6.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się: czas trwania obrad, porządek posiedzenia, imiona i nazwiska uczestników, zwięzłą treść wystąpień oraz podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Uchwały podpisuje przewodniczący posiedzenia.
4.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i sekretarz.
§  7.
1.
Uchwały komisji, o których mowa w art. 42 ust. 2 i 3 oraz art. 50 ust. 2 i 3, protokoły rejestracji kandydatów lub list kandydatów na radnych, o których mowa w art. 42 ust. 1 i art. 50 ust. 1, protokoły wyników wyborów w okręgu wyborczym, o których mowa w art. 90, formularze wyników głosowania i protokoły wyników wyborów, o których mowa w art. 96 i art. 99 Ordynacji wyborczej do rad gmin, podpisują wszystkie osoby obecne przy ich sporządzeniu.
2.
Uchwały i dokumenty, o których mowa w ust. 1, zaświadczenia o wyborze radnego, a także, stosownie do decyzji przewodniczącego, inne wydawane przez komisję dokumenty opatruje się pieczęcią komisji.
§  8.
Komisja ustala tryb powołania obwodowych komisji wyborczych, mając na uwadze zapewnienie liczebności składów tych komisji odpowiednio do powierzonych im ustawowo zadań.
§  9.
1.
Komisja sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa wyborczego przez obwodowe komisje wyborcze i udziela tym komisjom, w zakresie swojej właściwości, niezbędnej pomocy w celu zgodnego z prawem i sprawnego przeprowadzenia głosowania i wyborów.
2.
Komisja w szczególności:
1)
organizuje szkolenia członków obwodowych komisji wyborczych dla poznania przepisów prawa wyborczego, a zwłaszcza zadań tych komisji związanych z przeprowadzeniem głosowania i ustaleniem jego wyników,
2)
zwołuje narady przewodniczących i sekretarzy obwodowych komisji wyborczych,
3)
może dokonywać kontroli wykonywania zadań przez obwodowe komisje wyborcze,
4)
udziela obwodowym komisjom wyborczym potrzebnej pomocy oraz wyjaśnień w sprawach związanych z realizacją ich zadań,
5)
przekazuje obwodowym komisjom wyborczym wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej oraz wojewódzkiego komisarza wyborczego.
3.
Do przeprowadzenia kontroli, o której mowa w ust. 2 pkt 3, komisja może upoważnić osoby delegowane przez wójta lub burmistrza (prezydenta miasta).
4.
Osoby upoważnione do kontroli działają w zakresie i w sposób określony przez komisję w upoważnieniu.
§  10.
Komisja obowiązana jest starannie i bez zwłoki badać skargi na działalność obwodowych komisji wyborczych oraz informować skarżących o rozstrzygnięciach w tych sprawach bądź czynnościach podjętych w związku ze skargą.
§  11.
1.
Na żądanie Państwowej Komisji Wyborczej i wojewódzkiego komisarza wyborczego komisja przedstawia informacje o wykonywaniu swoich zadań i czynności oraz udostępnia dokumenty i materiały w tym zakresie.
2.
Komisja może zwracać się do wojewódzkiego komisarza wyborczego o udzielenie wyjaśnień lub wytycznych.
§  12.
Komisja współdziała w wykonywaniu zadań wyborczych z wójtami i burmistrzami (prezydentami miast), w szczególności w sprawach:
1)
właściwego i terminowego sporządzenia spisów wyborców,
2)
tworzenia obwodów głosowania i powołania obwodowych komisji wyborczych,
3)
druku i rozplakatowania obwieszczeń wyborczych,
4)
zwołania pierwszych posiedzeń obwodowych komisji wyborczych i organizacji szkoleń ich członków,
5)
zapewnienia warunków pracy obwodowym komisjom wyborczym, zwłaszcza w zakresie: urządzenia i wyposażenia lokali wyborczych, zapewnienia środków łączności i transportu, dostarczenia kart do głosowania, druków i formularzy wyborczych, przekazania protokołów głosowania i dokumentacji wyborczej.
§  13.
Wojewódzki komisarz wyborczy wydaje członkom komisji dokumenty potwierdzające członkostwo i pełnione w komisji funkcje, którymi legitymują się oni przy wykonywaniu zadań komisji.
§  14.
W wypadku konieczności dokonania zmiany w składzie komisji, jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym wojewódzkiego komisarza wyborczego i właściwy zarząd gminy.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Obwodowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje zadania stosując się do wytycznych i wyjaśnień Państwowej Komisji Wyborczej. Komisja może zwracać się o dodatkowe wyjaśnienia do terytorialnych komisji wyborczych, a także do wojewódzkiego komisarza wyborczego.
§  2.
1.
Pracami komisji kieruje jej przewodniczący.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego, jego funkcję pełni zastępca przewodniczącego komisji.
3.
Sekretarz komisji czuwa nad sprawną organizacją pracy komisji i podejmuje w tym zakresie bieżące współdziałanie z wójtem lub burmistrzem (prezydentem miasta) bądź zarządem gminy.
§  3.
1.
Komisja zbiera się na pierwszym posiedzeniu nie później niż w 5 dniu od dnia jej powołania.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
omawia swoje zadania i tryb pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład,
2)
ustala zadania do dnia wyborów, w szczególności związane ze szkoleniem członków komisji, przygotowaniem lokalu wyborczego, odbiorem i zabezpieczeniem kart do głosowania i spisu wyborców.
3.
Na podstawie wytycznych Państwowej Komisji Wyborczej komisja sporządza plan pracy na dzień głosowania.
§  4.
1.
Komisja odbywa posiedzenia i może podejmować uchwały w obecności co najmniej połowy swego składu, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego komisji.
2.
Komisja podejmuje uchwały większością głosów. W razie równej liczby głosów, rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
3.
Uchwały podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  5.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się zwięzły protokół, w którym podaje się: czas trwania obrad, porządek posiedzenia, imiona i nazwiska uczestników oraz podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte przez komisję uchwały.
3.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i sekretarz komisji.
§  6.
1.
Protokół głosowania w obwodzie podpisują wszystkie obecne przy jego sporządzeniu osoby wchodzące w skład komisji.
2.
Uchwały komisji i zarządzenia porządkowe jej przewodniczącego, dotyczące przebiegu głosowania, wpisuje się w rubryce "uwagi" protokołu głosowania.
3.
Uchwały, protokoły głosowania i inne dokumenty komisji opatrywane są pieczęcią komisji.
§  7.
Komisja udziela informacji o wykonywaniu zadań i udostępnia dokumentację swojej działalności Państwowej Komisji Wyborczej, wojewódzkiemu komisarzowi wyborczemu i terytorialnej komisji wyborczej lub osobom przez nie upoważnionym.
§  8.
Komisja współdziała w wykonywaniu zadań wyborczych z wójtem lub burmistrzem (prezydentem miasta), w szczególności w zakresie:
1)
przygotowania i wyposażenia lokalu wyborczego do głosowania,
2)
odbioru i zabezpieczenia kart do głosowania, formularzy protokołów, spisu wyborców, pieczęci komisji, obwieszczeń wyborczych i innych materiałów wyborczych,
3)
przekazania wyników głosowania w obwodzie do właściwej terytorialnej komisji wyborczej,
4)
zapewnienia środków łączności i transportu oraz innej pomocy niezbędnej do pracy komisji.
§  9.
Osoby wchodzące w skład komisji legitymują się dokumentem potwierdzającym członkostwo i funkcje pełnione w komisji, podpisanym przez przewodniczącego terytorialnej komisji wyborczej.
§  10.
W wypadku konieczności dokonania zmiany w składzie komisji, jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym terytorialną komisję wyborczą.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.24.201

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Regulaminy terytorialnych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów do rad gmin.
Data aktu: 25/04/1994
Data ogłoszenia: 06/05/1994
Data wejścia w życie: 25/04/1994