united kingdom
ukraine

Wysokość oprocentowania, szczegółowe kryteria niestosowania oprocentowania oraz określenie rodzajów mierników wartości przy rozkładaniu na raty należności z tytułu sprzedaży i dzierżawy mienia z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 kwietnia 1994 r.
w sprawie wysokości oprocentowania, szczegółowych kryteriów niestosowania oprocentowania oraz określenia rodzajów mierników wartości przy rozkładaniu na raty należności z tytułu sprzedaży i dzierżawy mienia z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Na podstawie art. 31 ust. 4, art. 38a ust. 6, art. 39a ust. 2 i art. 45 ust. 2 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 5, poz. 23 i Nr 6, poz. 29 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3) zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w zarządzeniu określenie "stopa redyskontowa" oznacza stopę redyskontową weksli przyjmowanych od banków przez Narodowy Bank Polski do redyskonta, ustalaną przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego w drodze zarządzenia na podstawie art. 20 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1989 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 1992 r. Nr 72, poz. 360, z 1993 r. Nr 6, poz. 29 i z 1994 r. Nr 1, poz. 2).
§  2.
1.
Ustalona w pieniądzu, nie spłacona należność za sprzedane mienie, której płatność - zgodnie z umową - rozłożona zostanie na raty, jest oprocentowana w stosunku rocznym, za okres między terminami wymagalności rat - według zmiennej stopy oprocentowania - w wysokości obowiązującej w danym okresie stopy redyskontowej, z zastrzeżeniem ust. 2 i ust. 3.
2.
Jeżeli spłata należności następuje przez potrącenie dokonywane zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, oprocentowanie ustala się w wysokości trzykrotnej stopy redyskontowej, chyba że strony w umowie określą niższe oprocentowanie, nie niższe niż stopa redyskontowa.
3.
Jeżeli należność powstała z tytułu sprzedaży dokonanej na zasadach określonych w art. 42 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 107, poz. 464, z 1993 r. Nr 5, poz. 23 i Nr 6, poz. 29 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3), zwanej dalej "ustawą", oprocentowanie wynosi 1/5 stopy redyskontowej, nie mniej jednak niż 3% w stosunku rocznym.
§  3.
1.
Jeżeli nabywca gruntów przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na cele nierolne wraz z częściami składowymi i przynależnościami wpłacił w terminie wymagalności ratę i 1/2 kwoty oprocentowania obliczonej w myśl § 2 ust. 1, nie mniej jednak niż 8% w stosunku rocznym, to pozostała część należnej kwoty oprocentowania podlega umorzeniu.
2.
Jeżeli nabywca nieruchomości rolnych, majątku obrotowego i ruchomych środków trwałych wpłacił w terminie wymagalności ratę i 1/4 kwoty oprocentowania obliczonej w myśl § 2 ust. 1, nie mniej jednak niż 4% w stosunku rocznym, to pozostała część należnej kwoty oprocentowania podlega umorzeniu.
3.
Przepis ust. 1 stosuje się także w razie rozłożenia na raty nie spłaconej należności z tytułu łącznego nabycia mienia, o którym mowa w ust. 1 i 2. Jeżeli jednak określona w umowie wartość nieruchomości rolnych, majątku obrotowego i ruchomych środków trwałych jest wyższa niż wartość pozostałego mienia, stosuje się przepis ust. 2.
§  4.
1.
W razie odroczenia terminu płatności raty i oprocentowania, wysokość wpłaty ustala się jako sumę raty i oprocentowania, ustalonego z uwzględnieniem § 3, powiększoną o odsetki od tej sumy w wysokości stopy redyskontowej za okres odroczenia. W tym przypadku nie stosuje się umorzenia odsetek z tytułu dotrzymania odroczonego terminu.
2.
W razie niedotrzymania odroczonego terminu płatności, wysokość wpłaty ustala się w myśl § 2, z tym że z tytułu sprzedaży, o której mowa w § 2 ust. 3, za okres odroczenia ustala się odsetki w wysokości stopy redyskontowej.
§  5.
1.
W razie rozłożenia na raty ustalonej w pieniądzu należności z tytułu sprzedaży, o której mowa w § 3, mienia przez okres co najmniej roku przez zawarciem umowy, nie wykorzystywanego do prowadzenia działalności produkcyjnej lub usługowej, położonego na terenie gminy uznanej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i bezrobociu za szczególnie zagrożoną wysokim bezrobociem strukturalnym, można nie stosować oprocentowania za okres, w którym nabywca zatrudnia na podstawie umów o pracę ustaloną w umowie sprzedaży liczbę osób spośród mieszkańców tej gminy lub innych gmin uznanych za zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.
2.
W razie odroczenia terminu wpłaty, za okres, o który odroczono wpłatę, pobiera się odsetki w wysokości stopy redyskontowej.
§  6.
Przepisy § 2-5 stosuje się także przy ustalaniu i wpłacaniu wyrażonego w pieniądzu czynszu z tytułu umowy, o której mowa w art. 38a ustawy.
§  7.
1.
Ustala się 0,1 tony pszenicy jako inny niż pieniądz miernik należności za sprzedane mienie, czynsz za dzierżawę i czynsz najmu.
2.
Jeżeli rozłożona na raty należność została określona w wysokości równowartości wielokrotności 0,1 tony pszenicy, wysokość wpłaty określa się jako iloczyn wysokości raty wyrażonej w wielokrotności 0,1 tony pszenicy i ceny 0,1 tony pszenicy w okresie, za który następuje wpłata.
3.
Cenę, o której mowa w ust. 2, stanowi średnia krajowa cena skupu 0,1 tony pszenicy, publikowana przez Główny Urząd Statystyczny za półrocze roku kalendarzowego, poprzedzające termin płatności raty należności.
4.
W razie odroczenia terminu wpłaty, za okres, o który odroczono wpłatę, pobiera się odsetki w wysokości stopy redyskontowej.
§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.24.195

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wysokość oprocentowania, szczegółowe kryteria niestosowania oprocentowania oraz określenie rodzajów mierników wartości przy rozkładaniu na raty należności z tytułu sprzedaży i dzierżawy mienia z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa.
Data aktu: 08/04/1994
Data ogłoszenia: 06/05/1994
Data wejścia w życie: 21/05/1994