Dodatkowe wymogi postępowania z rządowymi projektami normatywnych aktów prawnych ze względu na konieczność spełniania kryteriów zgodności z prawem Unii Europejskiej.

UCHWAŁA Nr 16
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 marca 1994 r.
w sprawie dodatkowych wymogów postępowania z rządowymi projektami normatywnych aktów prawnych ze względu na konieczność spełniania kryteriów zgodności z prawem Unii Europejskiej.

W związku z art. 68 Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, sporządzonego w Brukseli dnia 16 grudnia 1991 r., Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych, opracowywane przez członków Rady Ministrów, kierowników urzędów centralnych organów administracji państwowej oraz wojewodów, podlegają, oprócz wymogów określonych w uchwale nr 20 Rady Ministrów z dnia 12 lutego 1991 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów (Monitor Polski Nr 7, poz. 47, z 1992 r. Nr 7, poz. 47 i Nr 25, poz. 180), badaniu pod względem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej.
2.
Uchwała reguluje tryb opiniowania normatywnych aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej. Tryb opiniowania obejmuje wydawanie opinii wstępnej oraz końcowej.
3.
Przepis ust. 1 dotyczy w szczególności następujących dziedzin:
1)
prawa celnego,
2)
prawa o spółkach,
3)
prawa bankowego,
4)
prawa podatkowego w zakresie podatków przedsiębiorstw oraz podatków pośrednich,
5)
prawa o zakładaniu i funkcjonowaniu oraz rachunkowości przedsiębiorstw,
6)
ochrony własności intelektualnej,
7)
ochrony praw pracowniczych,
8)
usług finansowych,
9)
zasad konkurencji,
10)
ochrony zdrowia i życia ludzkiego,
11)
ochrony sanitarnej zwierząt i roślin,
12)
ochrony konsumenta,
13)
przepisów technicznych i norm,
14)
transportu,
15)
ochrony środowiska naturalnego,
16)
statystyki.
§  2.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych wraz z opinią wstępną są kierowane do postępowania uzgadniającego w trybie uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 12 lutego 1991 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów.
2.
Opinia wstępna stanowi konieczny element uzasadnienia projektów normatywnych aktów prawnych i określa w szczególności:
1)
zakres dostosowania projektowanych rozwiązań do prawa Unii Europejskiej,
2)
projektowane przepisy, które odbiegają od prawa Unii Europejskiej,
3)
przewidywany tryb i termin ostatecznego dostosowania przepisów odbiegających od prawa Unii Europejskiej do tego prawa lub argumentację na rzecz przejściowego pozostawienia rozbieżności w tym zakresie.
3.
W opinii wstępnej, o której mowa w ust. 2, należy również scharakteryzować przewidywane skutki finansowe i społeczno-gospodarcze projektowanego aktu, w kontekście uwzględniania wymogów wynikających z Układu Europejskiego.
§  3.
1.
Opinię wstępną przygotowują pracownicy zatrudnieni na stanowiskach do spraw badania zgodności z prawem Unii Europejskiej, wydzielonych w tym celu w ramach dotychczasowych struktur ministerstw oraz centralnych organów administracji państwowej.
2.
Pracownicy, o których mowa w ust. 1, są przygotowywani do wykonywania swoich zadań w ramach szkoleń organizowanych przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej.
§  4.
1.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej w ramach postępowania uzgadniającego, o którym mowa w § 2 ust. 1, dokonuje oceny projektów normatywnych aktów prawnych pod względem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej i wyraża w tym zakresie opinię końcową w terminie określonym do uzgodnienia normatywnego aktu prawnego.
2.
Opinię końcową umieszcza się w uzasadnieniu do ostatecznej wersji projektu normatywnego aktu prawnego. Przepisy § 2 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  5.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych kierowane do rozpatrzenia przez Radę Ministrów muszą zawierać opinię, o której mowa w § 4. Projekty nie zawierające takiej opinii Sekretarz Rady Ministrów, po powiadomieniu Prezesa Rady Ministrów, zwraca wnioskodawcy.
2.
Projekty ustaw uchwalone przez Radę Ministrów są kierowane do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wraz z uzasadnieniem zawierającym opinię, o której mowa w § 4.
§  6.
1.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej jest zobowiązany do udostępniania poszczególnym członkom Rady Ministrów i organom administracji rządowej, a także Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu i Kancelarii Prezydenta oraz innym zainteresowanym organom państwowym, informacji o podstawowych problemach wymagających wdrożenia procedur dostosowawczych oraz - sukcesywnie - polskiej wersji językowej prawa Unii Europejskiej, w zakresie interesującej je problematyki.
2.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej zleca wykonanie, przez współpracujących z nim ekspertów, niezbędnych opinii prawnych, zgodnie z wnioskami zgłoszonymi przez zainteresowanych ministrów i inne organy państwowe.
3.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej może również inicjować działania dostosowawcze wynikające z Układu Europejskiego, przedstawiając propozycje rozwiązań zainteresowanym ministrom i innym organom państwowym.
§  7.
1.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej jest zobowiązany corocznie składać Radzie Ministrów, za pośrednictwem Prezesa Rady Ministrów, sprawozdanie z przebiegu procesu dostosowawczego oraz realizacji przepisów niniejszej uchwały.
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, jest składane po zaopiniowaniu przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów.
§  8.
1.
Wydatki związane z realizacją zadań określonych w § 3 ust. 2 i w § 6 są pokrywane z budżetu państwa, w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.
2.
Niezależnie od środków określonych w ust. 1 na realizację zadań wynikających z uchwały mogą być przeznaczone, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej, środki pomocy zagranicznej uzyskane na finansowanie procesów dostosowawczych w zakresie prawa.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.23.188

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Dodatkowe wymogi postępowania z rządowymi projektami normatywnych aktów prawnych ze względu na konieczność spełniania kryteriów zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Data aktu: 29/03/1994
Data ogłoszenia: 30/04/1994
Data wejścia w życie: 29/03/1994