Dodatkowe wymogi postępowania z rządowymi projektami normatywnych aktów prawnych ze względu na konieczność spełniania kryteriów zgodności z prawem Unii Europejskiej.

UCHWAŁA Nr 16
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 marca 1994 r.
w sprawie dodatkowych wymogów postępowania z rządowymi projektami normatywnych aktów prawnych ze względu na konieczność spełniania kryteriów zgodności z prawem Unii Europejskiej.

W związku z art. 68 Układu Europejskiego ustanawiającego stowarzyszenie między Rzecząpospolitą Polską a Wspólnotami Europejskimi i ich państwami członkowskimi, sporządzonego w Brukseli dnia 16 grudnia 1991 r., Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych, opracowywane przez członków Rady Ministrów, kierowników urzędów centralnych organów administracji państwowej oraz wojewodów, podlegają, oprócz wymogów określonych w uchwale nr 20 Rady Ministrów z dnia 12 lutego 1991 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów (Monitor Polski Nr 7, poz. 47, z 1992 r. Nr 7, poz. 47 i Nr 25, poz. 180), badaniu pod względem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej.
2.
Uchwała reguluje tryb opiniowania normatywnych aktów prawnych, o których mowa w ust. 1, pod względem zgodności z prawem Unii Europejskiej. Tryb opiniowania obejmuje wydawanie opinii wstępnej oraz końcowej.
3.
Przepis ust. 1 dotyczy w szczególności następujących dziedzin:
1)
prawa celnego,
2)
prawa o spółkach,
3)
prawa bankowego,
4)
prawa podatkowego w zakresie podatków przedsiębiorstw oraz podatków pośrednich,
5)
prawa o zakładaniu i funkcjonowaniu oraz rachunkowości przedsiębiorstw,
6)
ochrony własności intelektualnej,
7)
ochrony praw pracowniczych,
8)
usług finansowych,
9)
zasad konkurencji,
10)
ochrony zdrowia i życia ludzkiego,
11)
ochrony sanitarnej zwierząt i roślin,
12)
ochrony konsumenta,
13)
przepisów technicznych i norm,
14)
transportu,
15)
ochrony środowiska naturalnego,
16)
statystyki.
§  2.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych wraz z opinią wstępną są kierowane do postępowania uzgadniającego w trybie uchwały nr 20 Rady Ministrów z dnia 12 lutego 1991 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów.
2.
Opinia wstępna stanowi konieczny element uzasadnienia projektów normatywnych aktów prawnych i określa w szczególności:
1)
zakres dostosowania projektowanych rozwiązań do prawa Unii Europejskiej,
2)
projektowane przepisy, które odbiegają od prawa Unii Europejskiej,
3)
przewidywany tryb i termin ostatecznego dostosowania przepisów odbiegających od prawa Unii Europejskiej do tego prawa lub argumentację na rzecz przejściowego pozostawienia rozbieżności w tym zakresie.
3.
W opinii wstępnej, o której mowa w ust. 2, należy również scharakteryzować przewidywane skutki finansowe i społeczno-gospodarcze projektowanego aktu, w kontekście uwzględniania wymogów wynikających z Układu Europejskiego.
§  3.
1.
Opinię wstępną przygotowują pracownicy zatrudnieni na stanowiskach do spraw badania zgodności z prawem Unii Europejskiej, wydzielonych w tym celu w ramach dotychczasowych struktur ministerstw oraz centralnych organów administracji państwowej.
2.
Pracownicy, o których mowa w ust. 1, są przygotowywani do wykonywania swoich zadań w ramach szkoleń organizowanych przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej.
§  4.
1.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej w ramach postępowania uzgadniającego, o którym mowa w § 2 ust. 1, dokonuje oceny projektów normatywnych aktów prawnych pod względem ich zgodności z prawem Unii Europejskiej i wyraża w tym zakresie opinię końcową w terminie określonym do uzgodnienia normatywnego aktu prawnego.
2.
Opinię końcową umieszcza się w uzasadnieniu do ostatecznej wersji projektu normatywnego aktu prawnego. Przepisy § 2 ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  5.
1.
Projekty normatywnych aktów prawnych kierowane do rozpatrzenia przez Radę Ministrów muszą zawierać opinię, o której mowa w § 4. Projekty nie zawierające takiej opinii Sekretarz Rady Ministrów, po powiadomieniu Prezesa Rady Ministrów, zwraca wnioskodawcy.
2.
Projekty ustaw uchwalone przez Radę Ministrów są kierowane do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wraz z uzasadnieniem zawierającym opinię, o której mowa w § 4.
§  6.
1.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej jest zobowiązany do udostępniania poszczególnym członkom Rady Ministrów i organom administracji rządowej, a także Kancelarii Sejmu, Kancelarii Senatu i Kancelarii Prezydenta oraz innym zainteresowanym organom państwowym, informacji o podstawowych problemach wymagających wdrożenia procedur dostosowawczych oraz - sukcesywnie - polskiej wersji językowej prawa Unii Europejskiej, w zakresie interesującej je problematyki.
2.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej zleca wykonanie, przez współpracujących z nim ekspertów, niezbędnych opinii prawnych, zgodnie z wnioskami zgłoszonymi przez zainteresowanych ministrów i inne organy państwowe.
3.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej może również inicjować działania dostosowawcze wynikające z Układu Europejskiego, przedstawiając propozycje rozwiązań zainteresowanym ministrom i innym organom państwowym.
§  7.
1.
Pełnomocnik Rządu do Spraw Integracji Europejskiej oraz Pomocy Zagranicznej jest zobowiązany corocznie składać Radzie Ministrów, za pośrednictwem Prezesa Rady Ministrów, sprawozdanie z przebiegu procesu dostosowawczego oraz realizacji przepisów niniejszej uchwały.
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, jest składane po zaopiniowaniu przez Radę Legislacyjną przy Prezesie Rady Ministrów.
§  8.
1.
Wydatki związane z realizacją zadań określonych w § 3 ust. 2 i w § 6 są pokrywane z budżetu państwa, w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów.
2.
Niezależnie od środków określonych w ust. 1 na realizację zadań wynikających z uchwały mogą być przeznaczone, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej, środki pomocy zagranicznej uzyskane na finansowanie procesów dostosowawczych w zakresie prawa.
§  9.
Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia i podlega ogłoszeniu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1994.23.188

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Dodatkowe wymogi postępowania z rządowymi projektami normatywnych aktów prawnych ze względu na konieczność spełniania kryteriów zgodności z prawem Unii Europejskiej.
Data aktu: 29/03/1994
Data ogłoszenia: 30/04/1994
Data wejścia w życie: 29/03/1994