Zakończenie postępowania w celu ochrony rynku krajowego przed przywozem mocznika i azotanu amonowego, zagrażającym interesom gospodarczym krajowych producentów.

DECYZJA
MINISTRA WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ Z ZAGRANICĄ
z dnia 14 lutego 1994 r.
w sprawie zakończenia postępowania w celu ochrony rynku krajowego przed przywozem mocznika i azotanu amonowego, zagrażającym interesom gospodarczym krajowych producentów

Na podstawie art. 106d ust. 1, art. 106c ust. 2 oraz art. 103 ust. 6 w związku z art. 106c ust. 1 ustawy z dnia 28 grudnia 1989 r. - Prawo celne (Dz. U. Nr 75, poz. 445, z 1991 r. Nr 60, poz. 253, Nr 73, poz. 320 i Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85 oraz z 1993 r. Nr 60, poz. 279 i Nr 129, poz. 598), po przeprowadzeniu postępowania, o którym mowa w art. 106b ust. 1 tej ustawy, wszczętego dnia 15 listopada 1993 r. postanowieniem Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą z dnia 20 października 1993 r. o wszczęciu postępowania w celu ochrony rynku krajowego przed przywozem mocznika i azotanu amonowego, zagrażającym interesom gospodarczym krajowych producentów (Monitor Polski Nr 57, poz. 527), ustala się, co następuje:
1.
Wniosek Zakładów Azotowych Puławy S.A. reprezentujących interesy gospodarcze krajowych producentów mocznika i azotanu amonowego, dotyczący zastosowania środków, o których mowa w art. 106d ust. 1 wymienionej ustawy, jest uzasadniony w części dotyczącej importu mocznika i azotanu amonowego pochodzących z Federacji Rosyjskiej, Republiki Białoruś, Republiki Litewskiej i Ukrainy.
2.
Eksporterzy z Federacji Rosyjskiej, Republiki Białoruś, Republiki Litewskiej i Ukrainy niniejszym zostają wezwani do złożenia w terminie do dnia 15 marca 1994 r. pisemnych oświadczeń o ograniczeniu wielkości przywozu mocznika i azotanu amonowego na polski obszar celny w okresie od dnia złożenia oświadczenia do dnia 31 marca 1995 r.
3.
W celu zapewnienia kontroli realizacji złożonych oświadczeń, do Rady Ministrów zostanie skierowany wniosek o ustanowienie w okresie od dnia 1 kwietnia 1994 r. do dnia 31 marca 1995 r. ograniczeń polegających na obowiązku uzyskania pozwolenia na przywóz na polski obszar celny mocznika i azotanu amonowego pochodzących z państw, z których eksporterzy złożą oświadczenia o ograniczeniu eksportu wymienionych towarów.
4.
Do Rady Ministrów zostanie skierowany wniosek o ustanowienie kontyngentu ilościowego na przywóz w okresie od dnia 1 kwietnia 1994 r. do dnia 31 marca 1995 r. mocznika i azotanu amonowego pochodzących z państw, z których eksporterzy nie złożą oświadczeń, o których mowa w ust. 2.
5.
Umarza się postępowanie w części dotyczącej przywozu na polski obszar celny mocznika i azotanu amonowego pochodzących z Republiki Estońskiej i Republiki Łotewskiej.

Uzasadnienie

1.
W okresie objętym postępowaniem nastąpił przywóz na polski obszar celny mocznika i azotanu amonowego w tak zwiększonej ilości i na takich warunkach, że spowodowało to powstanie poważnej szkody dla interesów gospodarczych krajowych producentów wytwarzających towary bezpośrednio konkurujące z towarami importowanymi.
2.
Podczas postępowania, które obejmowało badanie importu pochodzącego z Federacji Rosyjskiej, Republiki Białoruś, Republiki Estońskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Łotewskiej i Ukrainy, stwierdzono, że:
a)
wielkość importu 1992 r. z krajów objętych postępowaniem wzrosła w porównaniu do roku 1991:
-
w przypadku mocznika - około sześciokrotnie,
-
w przypadku azotanu amonowego - ponad sześćdziesięciokrotnie,
b)
udział importu z krajów objętych postępowaniem w całkowitej wielkości importu na polski obszar celny wzrósł:
-
w przypadku mocznika - z 82% w 1991 r. do 97% w 1992 r. i 98,3% w 1993 r. (na podstawie danych do września 1993 r.),
-
w przypadku azotanu amonowego - z 81,9% w 1991 r. do 94,5% w 1992 r. i 97,2% w 1993 r. (na podstawie danych do września 1993 r.),
c)
udział importu z krajów objętych postępowaniem w krajowej konsumpcji (rozumianej jako suma wielkości całkowitego importu mocznika i azotanu amonowego oraz sprzedaży wymienionych towarów na rynku krajowym przez producentów krajowych):
-
w przypadku mocznika - wynosił w 1991 r. 5,8%, w 1992 r. wzrósł do 20,9%, w 1993 r. spadł do 13,7%, ale pozostał znaczący, ponieważ był ponaddwukrotnie wyższy niż w roku 1991,
-
w przypadku azotanu amonowego - wynosił w 1991 r. 0,4%, w 1992 r. wzrósł do 19,9%, a w 1993 r. osiągnął 21,2%.
3.
Na podstawie danych wynikających z dokumentów stosowanych przy odprawach celnych oraz dostarczonych przez wnioskodawcę informacji o cenach zbytu stosowanych przez przemysł krajowy stwierdzono, że średnie minimalne ceny mocznika i azotanu amonowego stosowane w imporcie, zwiększone o należne cło i podatek, są bardzo niskie (od 27 do 51% niższe od cen zbytu stosowanych przez polskich producentów).
4.
Nagły wzrost wielkości importu oraz warunki cenowe dostaw były podstawową przyczyną szkody poniesionej przez przemysł krajowy. W szczególności badanie sytuacji krajowych producentów mocznika i azotanu amonowego wykazało, że:
a)
w porównaniu do wielkości produkcji w roku 1991:
-
w przypadku mocznika - produkcja w 1992 r. zmniejszyła się o 27,6%, natomiast w 1993 r. tempo spadku produkcji było wyższe,
-
w przypadku azotanu amonowego - produkcja w 1992 r. zmniejszyła się o 22,2%, a w 1993 r. spadek produkcji utrzymywał się na zbliżonym poziomie,
b)
znacznie spadło wykorzystanie mocy produkcyjnych polskiego przemysłu, zarówno w przypadku mocznika, jak i azotanu amonowego,
c)
zmniejszyło się zatrudnienie przy produkcji mocznika i azotanu amonowego,
d)
znacznie wzrosły zapasy mocznika i azotanu amonowego u krajowych producentów,
e)
systematycznie zmniejszała się rentowność krajowej produkcji mocznika i azotanu amonowego,
f)
w badanym okresie tylko jeden z polskich producentów mocznika i azotanu amonowego wykazał zyski netto, jednak i w tym przypadku stopa zysku zmniejszała się.
5.
Wielkość importu, jego nagły i znaczny wzrost zarówno w wielkościach absolutnych, jak i w relacji do krajowej konsumpcji, a także poziom cen importowanego mocznika i azotanu amonowego dają podstawę do stwierdzenia, że dalszy przywóz wymienionych towarów w dotychczasowych ilościach i na dotychczasowych warunkach może spowodować zwiększenie rozmiarów szkody ponoszonej przez krajowych producentów.
6.
Import mocznika i azotanu amonowego pochodzących z Republiki Estońskiej i Republiki Łotewskiej nie przyczynił się do powstania szkody, ponieważ jego udział w całkowitym imporcie wymienionych towarów do Polski wynosił mniej niż 1%. W związku z tym postępowanie w tym zakresie zostało umorzone.

Pouczenie

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji. Stronie przysługuje prawo wniesienia, za pośrednictwem Ministra Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, skargi na decyzję do Naczelnego Sądu Administracyjnego w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024