Zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w izbach wytrzeźwień.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 8 lutego 1994 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w izbach wytrzeźwień. *

Na podstawie art. 79 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie stosuje się do pracowników zatrudnionych w izbach wytrzeźwień, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Zarządzenia nie stosuje się do pracowników medycznych (lekarzy i średniego personelu medycznego), do których stosuje się odpowiednio przepisy w sprawie zasad wynagradzania pracowników publicznych zakładów opieki zdrowotnej.
§  2.
Ustala się:
1)
tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia,
2)
tabelę zaszeregowania stanowisk pracy i wymagań kwalifikacyjnych, stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  3.
1.
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługują wynagrodzenie zasadnicze i inne składniki wynagrodzenia w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.
2.
Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego oblicza się dzieląc kwotę miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika przez 178.
§  4.
1.
Pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku kierowniczym przysługuje dodatek funkcyjny.
2.
Wykaz stanowisk kierowniczych i wysokość dodatku funkcyjnego, ustalana w relacji procentowej do minimalnej stawki wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania, określonej w tabeli, o której mowa w § 2 pkt 1, ustala załącznik nr 3 do zarządzenia.
§  5.
Pracownikowi przysługuje dodatek w wysokości 20% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej.
§  6.
1.
Pracownikowi przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 5 latach pracy, wzrastający o 1% za każdy następny rok aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego po 20 i więcej latach pracy.
2.
Do okresu uprawniającego do dodatku wlicza się, z zastrzeżeniem ust. 3, okresy poprzedniego zatrudnienia, z wyłączeniem okresów zatrudnienia w tych zakładach pracy, w których stosunek pracy wygasł wskutek porzucenia pracy przez pracownika lub został rozwiązany przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.
3.
Od dnia 1 czerwca 1994 r. do okresu pracy uprawniającego do dodatku wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia, bez względu na sposób ustania stosunku pracy.
4.
Do okresu pracy uprawniającego do dodatku wlicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.
5.
W przypadku dodatkowego zatrudnienia pracownika prawo do dodatku ustala się odrębnie dla każdego stosunku pracy. Do okresu dodatkowego zatrudnienia nie podlegają zaliczeniu okresy zatrudnienia podstawowego.
6.
Dodatek wypłaca się za wszystkie dni pracy i dni usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
7.
Dodatek jest wypłacany w terminie wypłaty wynagrodzenia:
1)
począwszy od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,
2)
za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub do wyższej jego stawki nastąpiło pierwszego dnia miesiąca.
§  7.
Pracownikowi przyjmującemu i obsługującemu osoby nietrzeźwe przysługuje dodatek w wysokości do 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
§  8.
Pracownikowi zatrudnionemu przy pilnowaniu przysługuje dodatek w wysokości 10% stawki godzinowej wynagrodzenia zasadniczego za każdą godzinę przepracowaną nieprzerwanie ponad 8 godzin do 12 godzin na dobę, w ramach miesięcznej normy czasu pracy wynikającej z pomnożenia 8 godzin przez liczbę roboczych dni kalendarzowych.
§  9.
1.
W ramach środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz premiowy.
2.
Wysokość funduszu premiowego oraz zasady przyznawania i wypłacania premii określa regulamin zakładowy.
§  10.
W ramach środków na wynagrodzenia może być tworzony fundusz nagród w wysokości do 2% wynagrodzeń osobowych, z przeznaczeniem na nagrody dla pracowników.
§  11.
1.
Pracownikowi przysługuje, z zastrzeżeniem ust. 2, nagroda jubileuszowa w wysokości:
1)
75% miesięcznego wynagrodzenia - po 20 latach pracy,
2)
100% miesięcznego wynagrodzenia - po 25 latach pracy,
3)
150% miesięcznego wynagrodzenia - po 30 latach pracy,
4)
200% miesięcznego wynagrodzenia - po 35 latach pracy,
5)
300% miesięcznego wynagrodzenia - po 40 latach pracy.
2.
Nagroda jubileuszowa z tytułu 20 lat pracy przysługuje pracownikowi, któremu okres ten upływa poczynając od dnia 1 stycznia 1994 r.
3.
Zasady ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagrody oraz zasady jej obliczania i wypłacania określają ogólnie obowiązujące przepisy, z zastrzeżeniem ust. 4.
4.
Od dnia 1 czerwca 1994 r. do okresów pracy uprawniających do nagrody wlicza się okresy poprzedniego zatrudnienia we wszystkich zakładach pracy, bez względu na sposób ustania stosunku pracy.
§  12.
1.
Pracownikowi przechodzącemu na emeryturę lub rentę inwalidzką przysługuje jednorazowa odprawa w wysokości:
1)
po 10 latach pracy - jednomiesięcznego wynagrodzenia,
2)
po 15 latach pracy - dwumiesięcznego wynagrodzenia,
3)
po 20 i więcej latach pracy - trzymiesięcznego wynagrodzenia,

obliczonego jak ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy.

2.
Okresy pracy i inne okresy uprawniające do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu okresów uprawniających do dodatku za wysługę lat.
§  13.
Traci moc zarządzenie nr 25 Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 10 kwietnia 1990 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników zatrudnionych w izbach wytrzeźwień, zmienione zarządzeniami: nr 46 z dnia 6 czerwca 1990 r., nr 81 z dnia 10 sierpnia 1990 r., nr 119 z dnia 22 listopada 1990 r., nr 34 z dnia 9 maja 1991 r., nr 34 z dnia 6 lipca 1992 r. oraz nr 37 z dnia 25 maja 1993 r.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1994 r., z tym że § 6 ust. 3 i § 11 ust. 4 oraz tabela stawek wynagrodzenia zasadniczego, ustalona w części II załącznika nr 1 do zarządzenia, wchodzą w życie z dniem 1 czerwca 1994 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  1 TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

Kategoria zaszeregowania Kwota w złotych
1 2
I 300-340
II 305-350
III 310-360
IV 315-380
V 320-400
VI 325-420
VII 330-440
VIII 335-460
IX 340-490
X 345-520
XI 350-560
XII 355-600
XIII 360-640
XIV 370-680
XV 390-730
XVI 410-780
XVII 440-830
XVIII 490-900

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA ZASZEREGOWANIA STANOWISK PRACY I WYMAGAŃ KWALIFIKACYJNYCH

Lp. Stanowisko pracy Kategoria zaszeregowania Wymagane kwalifikacje
wykształcenie liczba lat pracy
1 2 3 4 5
I. Pracownicy administracyjni
1 Dyrektor izby:
- powyżej 80 miejsc XVII - XVIII wyższe 6
- powyżej 40 miejsc XVI - XVII średnie 10
- do 40 miejsc XV - XVI
2 Zastępca dyrektora izby powyżej 100 miejsc XV - XVI wyższe

średnie

4

8

3 Główny księgowy izby:
- powyżej 80 miejsc XV - XVI wyższe 4
- powyżej 40 miejsc XIV -XV średnie 8
- do 40 miejsc XIII - XIV
4 Kierownik działu XIV - XV wyższe

średnie

4

8

5 Specjalista XII - XIII wyższe 3
6 Starszy: księgowy, referent X - XI wyższe

średnie

2

5

7 Księgowy, referent IX - X wyższe

średnie

-

4

II. Pracownicy przyjmujący i obsługujący osoby nietrzeźwe
8 Kierownik zmiany XIV - XV wyższe

średnie

4

8

9 Depozytariusz X - XI wyższe

średnie

2

5

10 Opiekun zmiany IX - X średnie podstawowe -

4

11 Porządkowy VIII - IX podstawowe -
III. Pracownicy gospodarczy i przy pilnowaniu
12 Rzemieślnik IX - X zasadnicze zawodowe lub podstawowe i kurs przysposobienia zawodowego -
13 Palacz centralnego ogrzewania*) IX - X podstawowe i tytuł wykwalifikowanego robotnika w zawodzie 1
14 Praczka VIII - IX zasadnicze zawodowe lub podstawowe i umiejętność wykonywania pracy -
15 Starszy: dozorca, portier V - VI podstawowe i umiejętność wykonywania pracy -
16 Dozorca, portier, goniec, sprzątaczka IV - V podstawowe i umiejętność wykonywania pracy -
17 Pracownik w okresie nauki zawodu lub przyuczenia do zawodu I - III - -
*) W razie zatrudnienia palacza przy kotłach wysokoprężnych, wynagrodzenie zasadnicze może być podwyższone o jedną kategorię.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH I WYSOKOŚĆ DODATKU FUNKCYJNEGO

Lp. Stanowisko pracy Wysokość dodatku (% minimalnej stawki)
1 Dyrektor izby:
- powyżej 80 miejsc do 160
- powyżej 40 miejsc do 140
- do 40 miejsc do 110
2 Zastępca dyrektora do 110
3 Główny księgowy izby:
- powyżej 80 miejsc do 110
- powyżej 40 miejsc do 90
- do 40 miejsc do 70
4 Kierownik: działu, zmiany do 90
*Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 2 lutego 1996 r. o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.96.24.110) nin. zarządzenie zachowuje moc do czasu objęcia pracowników, których jego przepisy dotyczą i w zakresie przedmiotu w nich normowanego - postanowieniami układu zbiorowego pracy lub innymi przepisami prawa pracy.
1 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 19 października 1994 r. (M.P.94.57.488) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 18 stycznia 1995 r. (M.P.95.4.63) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1995 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 14 lipca 1995 r. (M.P.95.36.435) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1995 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 18 października 1995 r. (M.P.95.54.597) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1995 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024