Szczegółowy zakres działania i organizacji specjalistycznych organów dozoru technicznego żeglugi morskiej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 20 lutego 1992 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania i organizacji specjalistycznych organów dozoru technicznego żeglugi morskiej.

Na podstawie art. 27 ust. 4 ustawy z dnia 19 listopada 1987 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 36, poz. 202) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Specjalistycznymi organami dozoru technicznego żeglugi morskiej są:
1)
Główny Inspektorat Dozoru Technicznego Żeglugi Morskiej, zwany dalej Głównym Inspektoratem, podległy Ministrowi Transportu i Gospodarki Morskiej,
2)
inspektoraty dozoru technicznego żeglugi morskiej w urzędach morskich w Gdyni, Słupsku i Szczecinie, zwane dalej inspektoratami.
2.
Głównym Inspektoratem Dozoru Technicznego Żeglugi Morskiej kieruje Główny Inspektor, powoływany i odwoływany przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej.
3.
Strukturę organizacyjną Głównego Inspektoratu określa regulamin organizacyjny Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.
4.
Inspektoratami kierują terenowi inspektorzy, powoływani przez dyrektorów urzędów morskich w porozumieniu z Głównym Inspektoratem.
5.
Strukturę organizacyjną inspektoratów ustalają dyrektorzy urzędów morskich w porozumieniu z Głównym Inspektoratem.
§  2.
Do zakresu działania Głównego Inspektoratu należy:
1)
nadzór i kontrola stosowania i przestrzegania przepisów o dozorze technicznym i norm oraz zasad z zakresu bezpieczeństwa techniki,
2)
określanie kryteriów ustalania form wykonywania dozoru technicznego,
3)
nadzór merytoryczny nad wykonywaniem dozoru technicznego przez inspektoraty,
4)
inicjowanie przedsięwzięć mających na celu zapewnienie organizacyjno-technicznych i ekonomicznych warunków wykonywania dozoru technicznego,
5)
opracowywanie projektów przepisów i warunków technicznych dla specjalistycznych urządzeń technicznych, oraz materiałów i elementów stosowanych do budowy i naprawy tych urządzeń,
6)
badanie problematyki zagrożeń stwarzanych przez urządzenia techniczne oraz analiza zaistniałych awarii,
7)
uzgadnianie wymagań technicznych lub warunków technicznych dozoru technicznego dla importowanych specjalistycznych urządzeń technicznych oraz materiałów i elementów stosowanych do budowy i naprawy tych urządzeń lub nabycia za granicą licencji na ich produkcję,
8)
rozpatrywanie odwołań od decyzji wydanych przez inspektoraty,
9)
współpraca z Urzędem Dozoru Technicznego oraz innymi organami i instytucjami w zakresie dozoru technicznego,
10)
współdziałanie w organizowaniu szkoleń dla pracowników dozoru technicznego,
11)
ustalanie wymagań kwalifikacyjnych dla pracowników dozoru technicznego żeglugi morskiej.
§  3.
Do zakresu działania inspektoratów w szczególności należy:
1)
wykonywanie dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji i napraw urządzeń technicznych oraz wytwarzania materiałów i elementów stosowanych do budowy i naprawy urządzeń technicznych,
2)
współudział w opracowaniu wymagań technicznych lub warunków technicznych dla importowanych urządzeń technicznych podlegających specjalistycznemu dozorowi technicznemu żeglugi morskiej oraz dla materiałów i elementów stosowanych do budowy tych urządzeń,
3)
uzgadnianie dokumentacji specjalistycznych urządzeń technicznych w zakresie zgodności z przepisami o dozorze technicznym i warunkami dozoru technicznego,
4)
dokonywanie badań technicznych urządzeń w toku ich wytwarzania,
5)
wykonywanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów w zakresie dozoru technicznego i norm,
6)
przeprowadzanie kontroli określonych materiałów i elementów przeznaczonych do budowy i naprawy specjalistycznych urządzeń technicznych,
7)
nadawanie uprawnień do wytwarzania materiałów i elementów przeznaczonych do budowy i napraw specjalistycznych urządzeń technicznych oraz do wytwarzania i napraw tych urządzeń,
8)
prowadzenie postępowania i wydawanie decyzji w sprawach wynikających z wykonywania dozoru technicznego,
9)
sprawdzanie kwalifikacji osób wytwarzających, obsługujących, konserwujących i naprawiających urządzenia techniczne,
10)
prowadzenie ewidencji urządzeń technicznych.
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1992.8.59

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowy zakres działania i organizacji specjalistycznych organów dozoru technicznego żeglugi morskiej.
Data aktu: 20/02/1992
Data ogłoszenia: 13/03/1992
Data wejścia w życie: 28/03/1992