Wzór i sposób prowadzenia książki kontroli, zasady dokonywania wpisów oraz tryb powiadamiania o usunięciu stwierdzonych uchybień.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 25 listopada 1992 r.
w sprawie wzoru i sposobu prowadzenia książki kontroli, zasad dokonywania wpisów oraz trybu powiadamiania o usunięciu stwierdzonych uchybień.

Na podstawie art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 10 października 1991 r. o środkach farmaceutycznych, materiałach medycznych, aptekach, hurtowniach i nadzorze farmaceutycznym (Dz. U. Nr 105, poz. 452) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Podmiot prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wytwarzania, przechowywania oraz obrotu hurtowego i detalicznego środkami farmaceutycznymi lub materiałami medycznymi jest obowiązany prowadzić książkę kontroli.
2.
Książkę kontroli należy prowadzić w siedzibie podmiotu gospodarczego, a jeżeli podmiot gospodarczy prowadzi swoją działalność również poza siedzibą - dla każdej siedziby wyodrębnionego obiektu (np. filia, magazyn, oddział wytwórni, punkt obrotu itp.).
§  2.
1.
Książka kontroli składa się z karty tytułowej oraz kolejno ponumerowanych stron.
2.
Wzór książki kontroli stanowi załącznik do zarządzenia.
§  3.
Książkę kontroli należy okazywać na każde żądanie Państwowego Nadzoru Farmaceutycznego.
§  4.
1.
Wpisów w książce kontroli dokonuje wyłącznie inspektor farmaceutyczny przeprowadzający kontrolę, zwany dalej "kontrolującym".
2.
Wpis do książki kontroli powinien zawierać w szczególności:
1)
datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
2)
imię i nazwisko oraz tytuł służbowy kontrolującego,
3)
wzmiankę o sporządzeniu protokołu kontroli lub o odstąpieniu od jego sporządzenia,
4)
informacje o stwierdzonych w toku kontroli uchybieniach, doraźne zalecenia i terminy ich wykonania oraz uwagi i wnioski wynikające z przeprowadzonej kontroli,
5)
czytelny podpis kontrolującego.
§  5.
1.
Wpis w książce kontroli nie może być wymazywany ani w inny sposób usuwany.
2.
Kontrolujący może dokonywać skreśleń i poprawek we wpisie w taki sposób, aby wyrazy skreślone i poprawione były czytelne.
3.
Skreślenia i poprawki powinny być stwierdzone przed podpisaniem wpisu.
4.
O dokonaniu skreśleń i poprawek należy na końcu wpisu sporządzić adnotację z określeniem strony książki oraz ich treści.
§  6.
Kierownik podmiotu gospodarczego po zakończeniu kontroli jest obowiązany powiadomić pisemnie w określonym przez kontrolującego terminie wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego o sposobie wykonania wydanych w toku kontroli zaleceń lub powiadomić o przyczynie ich niewykonania.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

strona pierwsza

KSIĄŻKA KONTROLI

.............................................................

nazwa i miejsce siedziby podmiotu prowadzącego działalność

gospodarczą w zakresie wytwarzania, przechowywania bądź obrotu

środkami farmaceutycznymi lub materiałami medycznymi

..............................................................

imię i nazwisko oraz tytuł zawodowy kierownika podmiotu

gospodarczego

..............................................................

podpis wojewódzkiego inspektora farmaceutycznego, właściwego

ze względu na miejsce położenia siedziby podmiotu

gospodarczego

strony parzyste (2, 4, 6, 8 itd.)

Data rozpoczęcia i zakończenia kontroli Imię i nazwisko oraz tytuł służbowy osoby prowadzącej kontrolę Informacje o stwierdzonych w toku kontroli uchybieniach, wzmianka o sporządzeniu protokołu kontroli lub o odstąpieniu od jego sporządzenia

strony nieparzyste (3, 5, 7, 9 itd.)

Wydane zalecenia, uwagi, wnioski oraz terminy ich wykonania, informacja o sporządzeniu protokołu Podpisy Wyniki kontroli sprawdzającej, usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości i uchybień, data i podpis osoby prowadzącej kontrolę
osoby

prowadzącej

kontrolę

kierownika

podmiotu

gospodarczego

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1992.39.291

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wzór i sposób prowadzenia książki kontroli, zasady dokonywania wpisów oraz tryb powiadamiania o usunięciu stwierdzonych uchybień.
Data aktu: 25/11/1992
Data ogłoszenia: 18/12/1992
Data wejścia w życie: 19/02/1993