Szczegółowe zasady i tryb udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacja indywidualnego programu lub toku nauki.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 27 kwietnia 1992 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki.

Na podstawie art. 66 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425 i z 1992 r. Nr 26, poz. 113) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
W celu umożliwienia uczniowi rozwijania szczególnych uzdolnień i zainteresowań przez dostosowanie zakresu i tempa uczenia się do jego indywidualnych możliwości i potrzeb dyrektor szkoły publicznej, zwany dalej "dyrektorem szkoły", może zezwolić uczniowi na indywidualny program lub tok nauki.
2.
Indywidualny program lub tok nauki mogą być realizowane na każdym poziomie kształcenia i w każdym typie szkoły oraz powinny sprzyjać ukończeniu szkoły w skróconym czasie.
3.
Zezwolenie, o którym mowa w ust. 1, może być udzielone po upływie co najmniej jednego roku, a w uzasadnionych przypadkach - jednego okresu nauki ucznia w szkole.
§  2.
1.
Przez indywidualny program nauki należy rozumieć proces kształcenia się ucznia w zakresie jednego lub kilku przedmiotów objętych planem nauczania danej klasy na podstawie programu będącego modyfikacją programu (programów) dopuszczonego do użytku szkolnego.
2.
Indywidualny program nauki nie może obniżyć wymagań powszechnie obowiązującego minimum programowego przedmiotu (przedmiotów), przewidzianego w odpowiedniej klasie danego typu szkoły.
§  3.
1.
Indywidualny tok nauki polega na przyjęciu innego systemu nauczania niż klasowo-lekcyjny oraz odmiennego od powszechnie obowiązującego cyklu klasyfikowania i promowania ucznia w zakresie jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów nauczania.
2.
Uczeń objęty indywidualnym tokiem nauki może być klasyfikowany i promowany w ciągu całego roku szkolnego, a także może realizować w ciągu jednego roku szkolnego program z zakresu dwu klas.
3.
Indywidualny tok nauki może opierać się na powszechnie obowiązującym programie nauczania lub na programie indywidualnym, o którym mowa w § 2.
§  4.
1.
Z wnioskiem o zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki mogą wystąpić:
1)
uczeń - z tym że uczeń niepełnoletni za zgodą rodziców,
2)
rodzice (prawni opiekunowie) ucznia,
3)
wychowawca klasy lub inny nauczyciel uczący zainteresowanego ucznia - za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia.
2.
Wniosek składa się za pośrednictwem wychowawcy lub innego nauczyciela uczącego ucznia.
3.
Wychowawca lub inny nauczyciel, o którym mowa w ust. 2, przekazuje wniosek dyrektorowi szkoły, dołączając swoją opinię o predyspozycjach, potrzebach i możliwościach ucznia. Opinia powinna zawierać także informacje o osiągnięciach ucznia.
4.
Do wniosku o zezwolenie na indywidualny program nauki powinien być dołączony projekt programu, który ma realizować uczeń.
§  5.
Dyrektor szkoły po otrzymaniu wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 1, jest obowiązany zasięgnąć opinii rady pedagogicznej oraz właściwej terenowo poradni psychologiczno-pedagogicznej, a w przypadku braku takiej poradni - opinii pedagoga szkolnego.
§  6.
1.
Zezwolenia na indywidualny program lub tok nauki nie udziela się :
1)
w przypadku negatywnej opinii rady pedagogicznej lub poradni psychologiczno-pedagogicznej,
2)
jeżeli indywidualny program, który ma być realizowany przez ucznia, nie spełnia warunku wymienionego w § 2 ust. 2.
2.
Odmowa udzielenia zezwolenia następuje w drodze decyzji.
§  7.
1.
Zezwoleń, o których mowa w § 1 ust. 1, udziela się na czas określony, nie krótszy niż jeden rok szkolny.
2.
W przypadku zmiany szkoły, w tym przyjęcia do szkoły wyższego stopnia, innego typu lub o innym profilu kształcenia, uczeń może kontynuować indywidualny program lub tok nauki za zgodą dyrektora szkoły, do której został przyjęty. Odmowa udzielenia zgody następuje w drodze decyzji.
§  8.
Zezwolenie na indywidualny program lub tok nauki wygasa w przypadku:
1)
uzyskania przez ucznia oceny dostatecznej lub niższej z egzaminu klasyfikacyjnego, o którym mowa w § 11,
2)
złożenia przez ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) oświadczenia o rezygnacji z indywidualnego programu lub toku nauki.
§  9.
1.
Indywidualny program nauki opracowuje - lub akceptuje program opracowany poza szkołą - nauczyciel (lub nauczyciele) przedmiotu. W pracy nad programem mogą współuczestniczyć w szczególności: nauczyciel przedmiotu w szkole wyższego stopnia, nauczyciel doradca, psycholog (pedagog szkolny) oraz zainteresowany uczeń.
2.
Indywidualny program nauki zatwierdza dyrektor szkoły.
3.
Klasyfikowanie i promowanie ucznia, któremu ustalono indywidualny program nauki, odbywa się zgodnie z przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
§  10.
1.
Jeżeli uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych, realizujący indywidualny program lub tok nauki, nie może spełnić wszystkich warunków klasyfikowania i promowania z innych przedmiotów, nauczyciel przedmiotu sprawiającego uczniowi szczególne trudności, na wniosek wychowawcy, innego nauczyciela,instytucji lub stowarzyszenia opiekującego się młodzieżą uzdolnioną - może obniżyć wymagania programowe z przedmiotu do poziomu minimum programowego. Uczeń ten może być klasyfikowany poza normalnym (powszechnie obowiązującym) trybem, zgodnie z przepisami § 11.
2.
Ustalenie indywidualnego toku nauki, powodującego szybsze tempo promowania niż określone w § 3 ust. 2, wymaga akceptacji organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą.
3.
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki może być zwolniony z obowiązku uczęszczania na lekcje tego przedmiotu (przedmiotów) do właściwej klasy i może uczęszczać na zajęcia do klasy (klas) programowo wyższej w tej lub innej szkole - także w szkole wyższego stopnia za jej zgodą - albo realizować program samodzielnie.
§  11.
1.
Uczeń realizujący indywidualny tok nauki jest klasyfikowany na podstawie egzaminu klasyfikacyjnego, organizowanego zgodnie z przepisami w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, przeprowadzanego w terminie ustalonym z uczniem.
2.
Ocenę okresową lub roczną ustala się zgodnie z kryteriami określonymi w przepisach, o których mowa w ust. 1.
§  12.
1.
Uczniowi, któremu zezwolono na indywidualny program lub tok nauki, dyrektor szkoły w porozumieniu z radą pedagogiczną wyznacza nauczyciela-opiekuna i ustala zakres jego obowiązków, a w szczególności tygodniową liczbę godzin konsultacji, nie niższą niż godzinę tygodniowo i nie przekraczającą 5 godzin miesięcznie.
2.
W szczególnych przypadkach nauczycielem-opiekunem może być nauczyciel spoza danej szkoły (wyższego stopnia), zatrudniony za zgodą organu prowadzącego szkołę.
3.
Zasady wynagradzania za sprawowanie opieki i udzielanie pomocy uczniowi, o którym mowa w ust. 1, określają przepisy w sprawie wynagradzania nauczycieli.
§  13.
1.
Decyzję w sprawie indywidualnego programu lub toku nauki należy każdorazowo odnotować w arkuszu ocen ucznia.
2.
Do arkusza ocen wpisuje się na bieżąco wyniki klasyfikacyjne ucznia uzyskiwane w indywidualnym toku nauki zgodnie z § 3 ust. 1 i 2 oraz § 11.
3.
Na świadectwie promocyjnym ucznia, o którym mowa w § 1 ust. 1, w rubryce "Indywidualny program lub tok nauki" należy odpowiednio wymienić przedmioty wraz z uzyskanymi ocenami. Informację o ukończeniu szkoły lub uzyskaniu promocji w skróconym czasie należy odnotować w rubryce "Szczególne osiągnięcia ucznia".
§  14.
W regulaminie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, stanowiącym załącznik do zarządzenia nr 25 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 lipca 1990 r. w sprawie regulaminu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (Dz. Urz. MEN Nr 6, poz. 35), skreśla się § 34.
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1992 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1992.13.92

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacja indywidualnego programu lub toku nauki.
Data aktu: 27/04/1992
Data ogłoszenia: 16/05/1992
Data wejścia w życie: 01/09/1992