Założenia polityki energetycznej Polski do 2010 r.

UCHWAŁA
SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
z dnia 9 listopada 1990 r.
w sprawie założeń polityki energetycznej Polski do 2010 r.

Sejm Rzeczypospolitej Polskiej po zapoznaniu się z "Założeniami polityki energetycznej Rzeczypospolitej Polskiej na lata 1990-2010" uznaje je za materiał wstępny do dalszych prac nad polityką energetyczną kraju. Jednocześnie uważa przedłożone opracowanie za niewystarczające i niespójne z założeniami polityki ekologicznej oraz nie zawierające odpowiednich analiz ekonomicznych.

Polityka energetyczna kraju w najbliższej przyszłości musi być skierowana przede wszystkim na zmniejszenie energochłonności naszej gospodarki. Powinna ona uwzględniać zrównoważenie popytu i podaży nośników energetycznych oraz być ściśle związana z prognozami społecznego i gospodarczego rozwoju kraju, przy uwzględnieniu przede wszystkim restrukturyzacji gospodarki narodowej oraz ochrony środowiska. Ochrona środowiska powinna być podstawowym czynnikiem warunkującym wybór technologii energetycznych.

Za podstawowe kierunki polityki energetycznej kraju Sejm uważa:

1.
W zakresie zmniejszenia energochłonności gospodarki:
-
przyjęcie naczelnej zasady priorytetu inwestycji najefektywniejszych; dotyczy to racjonalizacji zużycia i produkcji energii,
-
stworzenie mechanizmów ekonomicznych stymulujących modernizację energochłonnych technologii i wyrobów,
-
stworzenie mechanizmów zmniejszających marnotrawstwo proste we wszystkich działach gospodarki.
2.
W zakresie nośników energii pierwotnej:
-
zmniejszenie udziału paliw stałych, a zwiększenie udziału paliw węglowodorowych i różnych rodzajów energii odnawialnych,
-
istotną poprawę jakości węgla kamiennego,
-
ponowne przeanalizowanie rzeczywistych kosztów wykorzystywania złóż węgla brunatnego, z uwzględnieniem wymogów ochrony środowiska,
-
zwiększenie podaży gazu ziemnego ze źródeł własnych i importu (ze zróżnicowaniem kierunków) oraz rozbudowę sieci przesyłowych,
-
rozwój przemysłu rafineryjnego i petrochemicznego dostosowanego do zmiany kierunków importu ropy, w tym zwiększenie możliwości przeładunkowych baz paliw w portach.
3.
W zakresie elektroenergetyki:
-
modernizację i rekonstrukcję istniejących elektrowni i elektrociepłowni, w celu zmniejszenia ich negatywnego wpływu na środowisko oraz w celu wzrostu stopnia skojarzenia produkcji energii elektrycznej i ciepła, a także zwiększenia mocy osiągalnej,
-
kontynuację budowy kaskadowego systemu elektrowni na Wiśle,
-
rozbudowę elektroenergetycznych sieci przesyłowych, zapewniającą zwiększenie bezpieczeństwa pracy krajowego systemu oraz obniżenie sieciowych strat energii,
-
rozbudowę i modernizację elektroenergetycznych sieci rozdzielczych, ze szczególnym uwzględnieniem sieci wiejskich,
-
podjęcie działań zmierzających do zmiany krzywej obciążenia elektrycznego (taryfy, liczniki wielotaryfowe, sterowanie licznikami),
-
budowę elektrowni konwencjonalnych z pełnym zabezpieczeniem wymogów ochrony ekologicznej (Opole, Pruszków),
-
możliwość budowy elektrowni jądrowych wyłącznie przy wykorzystaniu nowych generacji reaktorów, zapewniających efektywność ekonomiczną i bezpieczeństwo ekologiczne.

Za najpilniejsze zadania w zakresie regulacji prawnych i rozwiązań organizacyjnych Sejm uważa:

1.
Powołanie Agencji Poszanowania Energii podległej Prezesowi Rady Ministrów - jako pierwszego etapu utworzenia centralnego organu odpowiedzialnego za prowadzenie kompleksowej polityki energetycznej państwa.
2.
Wprowadzenie standardów użytkowania paliw i energii, opłat, podatków, preferencyjnych kredytów, rynku handlu zaoszczędzoną energią oraz wspieranie działań społecznych na rzecz poszanowania energii i rozwoju odnawialnych źródeł energii.
3.
Wprowadzenie w ciągu 2 lat struktury cen paliw i energii, odzwierciedlającej strukturę kosztów ich pozyskania.
4.
Opracowanie nowelizacji ustawy o gospodarce energetycznej, obejmującej również zadania elektroenergetyki.
5.
Doprowadzenie do zgodności polityki energetycznej z polityką ekologiczną.
6.
Powszechne wprowadzenie edukacji w dziedzinie energetyki i ekologii, ze szczególnym uwzględnieniem racjonalizacji.

Proponowane kierunki działań powinny zapewnić, obok bezpieczeństwa energetycznego, również poprawę warunków ekologicznych, w tym:

-
istotne zmniejszenie emisji dwutlenku siarki i tlenków azotu,
-
rozwiązanie problemu odpadów kompleksu paliwowo-energetycznego,
-
rozwiązanie problemu odsalania wód kopalnianych,
-
zrekultywowanie wszystkich gruntów zdegradowanych przez przemysł paliwowo-energetyczny i przeznaczenie ich do przyrodniczego użytkowania, jak też naprawienie szkód.

Ze względu na szczególne znaczenie bezpieczeństwa energetycznego i ekologicznego kraju Sejm zobowiązuje Rząd do przedłożenia pełnych założeń polityki energetycznej w terminie do końca 1991 r.

Jednocześnie Sejm uznaje za konieczne określanie przez Rząd bardziej szczegółowych, kilkuletnich programów działania w zakresie podaży i racjonalnego użytkowania energii. Informację o zamierzeniach w zakresie gospodarki paliwowo-energetycznej na najbliższe 2 lata Rząd przedstawi Sejmowi w terminie do dnia 30 czerwca 1991 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1990.43.332

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Założenia polityki energetycznej Polski do 2010 r.
Data aktu: 09/11/1990
Data ogłoszenia: 24/11/1990