Inwestycje szczególnie szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi oraz warunki, jakim powinna odpowiadać sporządzona przez rzeczoznawcę ocena oddziaływania inwestycji i obiektów budowlanych na środowisko.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA OCHRONY ŚRODOWISKA, ZASOBÓW NATURALNYCH I LEŚNICTWA
z dnia 23 kwietnia 1990 r.
w sprawie inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi oraz warunków, jakim powinna odpowiadać sporządzona przez rzeczoznawcę ocena oddziaływania inwestycji i obiektów budowlanych na środowisko. *

Na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz. U. z 1989 r. Nr 17, poz. 99, Nr 34, poz. 178 i Nr 35, poz. 192) oraz art. 70 ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. Nr 3, poz. 6, z 1983 r. Nr 44, poz. 201, z 1987 r. Nr 33, poz. 180 oraz z 1989 r. Nr 26, poz. 139 i Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się rodzaje inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi, podlegających przed ustaleniem wskazań lokalizacyjnych uzgodnieniom z Ministrem Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym.
§  2.
1.
Inwestycją szczególnie szkodliwą dla środowiska i zdrowia ludzi jest inwestycja, która w okresie jej realizacji lub eksploatacji albo likwidacji może powodować:
1)
emisję zanieczyszczeń do powietrza w ilości większej niż:
a)
tys. ton rocznie pyłów i gazów łącznie - na obszarach przygranicznych, obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych oraz w odniesieniu do inwestycji zlokalizowanych poza tymi obszarami, których emitowane zanieczyszczenia oddziałują na te obszary,
b)
tys. ton rocznie pyłów i gazów łącznie - na pozostałym obszarze kraju,
2)
wytwarzanie i wprowadzanie ścieków wymagających oczyszczenia:
a)
bezpośrednio do wód granicznych - bez względu na ilość,
b)
do wód płynących na obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych - bez względu na ilość,
c)
bezpośrednio do Morza Bałtyckiego, jezior, sztucznych zbiorników wodnych i ziemi - w ilości większej niż 100 m3 na dobę,
d)
do wód płynących na pozostałym obszarze kraju - w ilości większej niż 5 tys. m3 na dobę,
3)
pogorszenie stosunków na obszarach specjalnie chronionych i obszarach o szczególnych wartościach społeczno-gospodarczych,
4)
wytwarzanie lub składowanie odpadów I kategorii uciążliwości bez względu na ilość,
5)
zanieczyszczenie, naruszenie powierzchni ziemi łącznie z glebą lub zmianę przeznaczenia gruntów rolnych lub leśnych na obszarze większym niż:
a)
ha na obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych,
b)
ha na pozostałym obszarze kraju,
6)
pobór wody:
a)
z ujęć na wodach granicznych - bez względu na ilość,
b)
z ujęć wód podziemnych w ilości większej niż:
tys. m3 na dobę - na obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych,
tys. m3 na dobę - na pozostałym obszarze kraju,
c)
z ujęć wód powierzchniowych w ilości większej niż:
tys. m3 na dobę - na obszarach ekologicznego zagrożenia i obszarach specjalnie chronionych,
tys. m3 na dobę - na pozostałym obszarze kraju,
7)
wytwarzanie pola elektromagnetycznego w zakresie częstotliwości 0,1-300 000 MHz, o wielkościach skutecznego natężenia pola elektrycznego lub średniej gęstości strumienia energii pól elektromagnetycznych większych od wartości granicznych stref ochronnych, określonych w przepisach odrębnych,
8)
natężenie hałasu w środowisku, przekraczające, mimo zastosowania rozwiązań technicznych, wielkości określone w odrębnych przepisach.
2.
Inwestycją szczególnie szkodliwą dla środowiska i zdrowia ludzi jest także inwestycja:
1)
linii elektromagnetycznej i urządzeń o napięciu od 400 kV,
2)
lotniska,
3)
autostrady i drogi szybkiego ruchu,
4)
węzła kolejowego i magistralnej linii kolejowej o znaczeniu krajowym,
5)
elektrowni, elektrociepłowni i ciepłowni jądrowej, składowiska odpadów promieniotwórczych oraz lokalizowanego w granicach administracyjnych miasta reaktora jądrowego,
6)
rurociągu gazowego i rurociągu produktów naftowych o znaczeniu krajowym i międzynarodowym.
§  3.
Oceny oddziaływania na środowisko sporządzane są przez rzeczoznawców dla inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi, określonych w § 2, oraz dla mogących pogorszyć stan środowiska innych inwestycji, obiektów budowlanych, zespołów obiektów i rozwiązań projektowych inwestycji.
§  4.
1.
Ocena oddziaływania na środowisko, o której mowa w § 3, powinna spełniać następujące wymagania:
1)
obejmować elementy środowiska: powietrze, powierzchnię ziemi, glebę, kopaliny, wody powierzchniowe, podziemne i środowisko morskie, świat roślinny i zwierzęcy we wzajemnym ich powiązaniu,
2)
uwzględniać fazy realizacji i eksploatacji, a w uzasadnionych przypadkach także likwidacji inwestycji, łącznie z obiektami towarzyszącymi i obiektami zaplecza oraz z uwzględnieniem prawdopodobnych sytuacji awaryjnych,
3)
przyjmować, stosownie do potrzeb i możliwości, za podstawę dane ilościowe, w tym dane zebrane w ramach wyprzedzających opracowań i badań środowiska, oraz istniejące dane obserwacyjne i pomiarowe o stanie zanieczyszczenia środowiska lub innych uciążliwościach,
4)
przedstawiać zagadnienia zgodnie z potrzebami wynikającymi z charakteru prezentowanych zjawisk oraz dążeniem do ułatwienia ich analizy i interpretacji.
2.
Ocena, o której mowa w ust.1, powinna w szczególności zawierać:
1)
charakterystykę rozwiązań technicznych i technologicznych,
2)
ocenę z punktu widzenia materiało- i energochłonności, zużycia wody oraz ilości i rodzajów odpadów i emitowanych zanieczyszczeń oraz powodowanych uciążliwości,
3)
określenie sposobu zminimalizowania ujemnego wpływu na środowisko oraz niezbędnych do osiągnięcia tego celu urządzeń ochronnych wraz z ich efektywnością technologiczną i ekonomiczną,
4)
określenie rozmiaru i sposobu zagospodarowania strefy ochronnej, w razie gdy mimo zastosowania lub projektowanego zastosowania odpowiednich rozwiązań technicznych szkodliwe oddziaływania na środowisko nie mogą być wyeliminowane lub ograniczone do dopuszczalnych norm,
5)
prognozę zmian stanu środowiska związanych z funkcjonowaniem projektowanej inwestycji, zastosowaniem rozwiązania projektowanego lub eksploatacją istniejącego obiektu lub zespołu obiektów.
§  5.
1.
Ocena oddziaływania inwestycji na środowisko jako podstawa uzgodnień dokonywanych przy udzielaniu wskazań lokalizacyjnych, poza spełnieniem wymagań określonych w § 4, powinna dotyczyć wszystkich wariantów inwestycji, rozpatrywanych w ramach postępowania lokalizacyjnego.
2.
Kompleksowa ocena oddziaływania inwestycji na środowisko, niezbędna do uzyskania opinii wymaganych przy przedstawieniu wniosku o wydanie decyzji o ustaleniu lokalizacji, poza spełnieniem wymagań określonych § 4, powinna zawierać:
1)
charakterystykę terenu w bezpośrednim sąsiedztwie obiektu i obecnego stanu środowiska ze wskazaniem elementów, na które będzie wpływać w sposób znaczący,
2)
określenie dopuszczalnych oddziaływań i uciążliwości dla środowiska,
3)
oszacowanie znaczących, prawdopodobnych oddziaływań na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi oraz walory krajobrazowe z określeniem oddziaływań bezpośrednich, pośrednich i długotrwałych wynikających z wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym kopalin, emisji zanieczyszczeń i innych uciążliwości oraz wytwarzanych lub składowanych odpadów,
4)
dane służące do określenia wielkości dopuszczalnych emisji substancji zanieczyszczających powietrze, hałasu, wibracji oraz innych uciążliwości dla środowiska oraz dane służące do określenia warunków, na jakich mogłoby zostać udzielone pozwolenie wodnoprawne na pobór wody i odprowadzenie ścieków,
5)
określenie warunków korzystania ze środowiska.
§  6.
Ocena oddziaływania na środowisko rozwiązania projektowego inwestycji mogącej pogorszyć stan środowiska powinna odpowiadać warunkom określonym w § 4 ust. 1 i ust. 2 pkt 1-4 oraz w § 5 ust. 2, a ponadto powinna zawierać:
1)
porównanie zastosowanego rozwiązania technologicznego z innymi stosowanymi w praktyce krajowej lub zagranicznej w aspekcie optymalnego ograniczenia oddziaływań na środowisko lub uciążliwości dla środowiska,
2)
ocenę stopnia realizacji ustaleń zawartych w decyzjach o ustaleniu lokalizacji, określających warunki korzystania ze środowiska lub określających zakres i sposób usunięcia przyczyn szkodliwego oddziaływania na środowisko lub przywrócenie środowiska do stanu właściwego.
§  7.
Ocena oddziaływania istniejącego obiektu budowlanego lub zespołu obiektów na środowisko powinna odpowiadać warunkom określonym w § 4 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 oraz w § 5 ust. 2 pkt 1, 2, 4 i 5, a ponadto:
1)
obejmować fazę dotychczasowej i przyszłej eksploatacji, a w uzasadnionych przypadkach także fazę likwidacji obiektu lub zespołu obiektów, łącznie z obiektami towarzyszącymi i obiektami zaplecza oraz z uwzględnieniem prawdopodobnych sytuacji awaryjnych,
2)
przyjmować za podstawę dane o stanie zanieczyszczenia środowiska z okresu poprzedzającego uruchomienie obiektu lub zespołu obiektów oraz zebrane w czasie ich eksploatacji,
3)
uwzględniać dane ilościowe dotyczące poboru wody, zrzutu ścieków oraz emisji zanieczyszczeń i innych uciążliwości dla środowiska, zebrane w okresie eksploatacji obiektu lub zespołu obiektów,
4)
zawierać oszacowanie aktualnych i przewidywanych oddziaływań na poszczególne elementy środowiska i zdrowie ludzi oraz walory krajobrazowe.
§  8.
Traci moc zarządzenie Ministra-Kierownika Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z dnia 27 marca 1985 r. w sprawie określenia rodzajów inwestycji szczególnie szkodliwych dla środowiska i zdrowia ludzi (Monitor Polski Nr 8, poz. 74).
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
*Zarządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 1 stycznia 1995 r. na skutek uchylenia ustawy z dnia 12 lipca 1984 r. o planowaniu przestrzennym (Dz.U.89.17.99) przez art. 74 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. o zagospodarowaniu przestrzennym.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1990.16.126

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Inwestycje szczególnie szkodliwe dla środowiska i zdrowia ludzi oraz warunki, jakim powinna odpowiadać sporządzona przez rzeczoznawcę ocena oddziaływania inwestycji i obiektów budowlanych na środowisko.
Data aktu: 23/04/1990
Data ogłoszenia: 30/04/1990
Data wejścia w życie: 15/05/1990