Zasady wynagradzania pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi szkół.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SOCJALNEJ
z dnia 31 lipca 1989 r.
w sprawie zasad wynagradzania pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi szkół.

Na podstawie art. 79 Kodeksu pracy zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy zarządzenia stosuje się do pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi zatrudnionych w:
1) 1
państwowych i samorządowych szkołach i w innych państwowych i samorządowych placówkach oświatowych i szkoleniowych, wychowawczych oraz opiekuńczo-wychowawczych, utworzonych i działających na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114, z 1975 r. Nr 45, poz. 234, z 1984 r. Nr 49, poz. 253 oraz z 1989 r. Nr 29, poz. 155 i Nr 35, poz. 192),
2)
zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich oraz rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych,
3)
bibliotekach pedagogicznych i placówkach poradnictwa wychowawczo-zawodowego,
4)
miejskich (dzielnicowych) i gminnych zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół, utworzonych i działających na podstawie ustawy, o której mowa w pkt 1,
5)
wojewódzkich ośrodkach metodycznych,
6)
ośrodkach szkolenia kursowego i ośrodkach szkolenia zawodowego,
7)
głównych i okręgowych komitetach olimpiad dla uczniów szkół ponadpodstawowych,
8)
stołówkach i bufetach pracowniczych,
9)
warsztatach szkolnych szkół zawodowych.
2.
Przepisy zarządzenia stosuje się również do kierowców zatrudnionych w jednostkach wymienionych w ust. 1.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
pracownikach bez bliższego określenia - rozumie się przez to pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych, kierowców i pracowników obsługi zatrudnionych w szkołach i innych jednostkach wymienionych w ust. 1,
2)
szkołach bez bliższego określenia - rozumie się przez to szkoły i inne jednostki wymienione w ust. 1.
§  2. 2
 
1.
Ustala się:
1)
tabelę miesięcznych stawek wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników, o których mowa w § 1 ust. 1 - stanowiącą załącznik nr 1 do zarządzenia,
2) 3
tabelę stanowisk i zaszeregowania pracowników ekonomicznych i administracyjnych zatrudnionych w szkołach i placówkach wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 - 7 - stanowiącą załącznik nr 2 do zarządzenia,
3) 4
tabelę stanowisk i zaszeregowania pracowników inżynieryjno-technicznych, ekonomicznych i administracyjnych zatrudnionych w warsztatach szkolnych szkół zawodowych - stanowiącą załącznik nr 3 do zarządzenia,
4) 5
tabelę stanowisk i zaszeregowania pracowników obsługi zatrudnionych w szkołach i placówkach, o których mowa w § 1 ust. 1 - stanowiącą załącznik nr 4 do zarządzenia,
5) 6
tabelę stanowisk i zaszeregowania kierowców - stanowiącą załącznik nr 5 do zarządzenia,
6) 7
tabelę godzinowych stawek wynagrodzenia zasadniczego kierowców, pomocników kierowców oraz robotników zatrudnionych w warsztatach szkolnych - stanowiącą załącznik nr 6 do zarządzenia.
2.
Stawki wynagrodzeń zasadniczych, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 7, obejmują dodatki do wynagrodzenia, ustalone w zarządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 lipca 1989 r. w sprawie dodatków z tytułu wzrostu cen artykułów żywnościowych (Monitor Polski Nr 24, poz. 189, Nr 30, poz. 235 i Nr 35, poz. 278).
§  2a. 8
 
1.
Pracownikom zatrudnionym na stanowiskach kierowniczych przysługuje dodatek funkcyjny.
2.
Tabelę stawek dodatku funkcyjnego oraz wykaz stanowisk kierowniczych uprawnionych do dodatku określa załącznik nr 7 do zarządzenia.
§  2b. 9
Stawki wynagrodzenia określone w niniejszym zarządzeniu zostały ustalone z uwzględnieniem podatku dochodowego od osób fizycznych.
§  3.
Pracownikom zatrudnionym w niepełnym wymiarze czasu pracy przysługuje wynagrodzenie zasadnicze i dodatek funkcyjny w wysokości proporcjonalnej do wymiaru czasu pracy określonego w umowie o pracę.
§  4.
Pracownicy ekonomiczni szkół, którzy obsługują dwie lub więcej szkół, mogą być zaszeregowani według tabeli obowiązującej w zespołach ekonomiczno-administracyjnych szkół.
§  5.
Kierowcom pojazdów samochodowych i ich pomocnikom za każdą godzinę prowadzenia pojazdu z przyczepą przysługuje dodatek w wysokości określonej w tabeli stanowiącej załącznik nr 8 do zarządzenia.
§  6. 10
 
1.
Za wykonywanie czynności dodatkowych kierowcom i ich pomocnikom, z wyjątkiem kierowców samochodów osobowych, przysługują dodatki do wynagrodzenia ustalone w tabeli stanowiącej załącznik nr 9 do zarządzenia.
2.
Dodatki, o których mowa w ust. 1, mogą być przez dyrektora szkoły podwyższone do 60%.
§  7.
1.
Kierowcy samochodu osobowego może być przyznane wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące poszczególne składniki płac (wynagrodzenie zasadnicze, premię indywidualną, dodatki za godziny nadliczbowe i nocne) uwzględniające liczbę godzin przewidzianych do przepracowania w okresie jednego miesiąca - jeżeli faktyczny czas pracy kierowcy w poszczególnych miesiącach nie ulega znacznym wahaniom i odpowiada w przybliżeniu liczbie godzin przyjętej do obliczenia wynagrodzenia.
2.
Kwota wynagrodzenia zryczałtowanego powinna być ustalona w oparciu o stawki osobistego zaszeregowania kierowców.
§  8.
1.
Pracownikom przysługuje dodatek za wysługę lat w wysokości wynoszącej po pięciu latach pracy 5% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego. Dodatek ten wzrasta o 1% za każdy dalszy rok pracy, aż do osiągnięcia 20% miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
2. 11
Do okresów pracy uprawniających do dodatku za wysługę lat zalicza się okresy zatrudnienia w zakładach pracy, z wyłączeniem okresów zatrudnienia w tym zakładzie pracy, w którym umowa o pracę wygasła wskutek porzucenia pracy przez pracownika lub została rozwiązana przez zakład pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika.
3.
Przy ustalaniu okresów pracy wymaganych dla uzyskania prawa do dodatku za wysługę lat nie uwzględnia się okresów pracy wykonywanej w wymiarze niższym niż połowa obowiązującego w danym zakładzie czasu pracy.
4.
Do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wysługę lat wlicza się także inne okresy na podstawie odrębnych przepisów.
5.
Dodatek za wysługę lat przysługuje pracownikowi za dni, za które otrzymuje wynagrodzenie. Dodatek za wysługę lat przysługuje również za dni nieobecności w pracy z powodu niezdolności do pracy wskutek choroby bądź konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, za które pracownikowi przysługuje zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
6.
Za podstawę obliczenia dodatku za wysługę lat przyjmuje się wynagrodzenie zasadnicze wynikające z osobistego zaszeregowania za wszystkie godziny pracy i usprawiedliwionej nieobecności w pracy, za które pracownikowi przysługuje wynagrodzenie lub zasiłek z ubezpieczenia społecznego.
7.
Za podstawę obliczenia dodatku za wysługę lat dla kierowców pojazdów samochodowych, którzy otrzymują zryczałtowane wynagrodzenie miesięczne, przyjmuje się stawkę wynikającą z kategorii osobistego zaszeregowania, pomnożoną przez liczbę godzin pracy, przyjętą do ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia zryczałtowanego.
8.
Dodatek za wysługę lat wypłacany jest w terminie wypłaty wynagrodzenia i przysługuje:
1)
od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym pracownik nabył prawo do dodatku lub prawo do wyższej stawki dodatku, jeżeli nabycie prawa nastąpiło w ciągu miesiąca,
2)
za dany miesiąc, jeżeli nabycie prawa do dodatku lub prawa do wyższej stawki nastąpiło od pierwszego dnia miesiąca.
§  9.
1.
Pracownikom przysługują za wieloletnią pracę nagrody jubileuszowe w wysokości:
1)
za 20 lat pracy - 75% wynagrodzenia miesięcznego,
2)
za 25 lat pracy - 100% wynagrodzenia miesięcznego,
3)
za 30 lat pracy - 150% wynagrodzenia miesięcznego,
4)
za 35 lat pracy - 200% wynagrodzenia miesięcznego,
5)
za 40 lat pracy - 300% wynagrodzenia miesięcznego.
2.
Zasady ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających do nagród jubileuszowych oraz zasady ich obliczania i wypłacania określają odrębne przepisy.
§  10.
1.
Pracownicy, którzy na podstawie odrębnych przepisów otrzymują dodatek za wysługę lat i mają prawo do nagród jubileuszowych, zachowują nadal te uprawnienia.
2.
W razie zbiegu uprawnień do dodatku za wysługę lat albo uprawnień do nagrody jubileuszowej wynikających z przepisów, o których mowa w ust. 1, oraz z przepisów § 8 i 9, pracownikowi przysługuje prawo tylko do jednego, korzystniejszego dodatku i do jednej, korzystniejszej nagrody jubileuszowej.
§  11.
1.
W ramach posiadanych środków na wynagrodzenia osobowe tworzy się fundusz premiowy z przeznaczeniem na premie dla pracowników.
2.
Zasady wypłacania premii określają regulaminy premiowania, ustalane przez dyrektorów szkół w porozumieniu z właściwymi organami związków zawodowych i zatwierdzane przez organ nadzorujący szkołę.
§  12.
1.
Tworzy się fundusz nagród za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej w wysokości:
1)
1% planowanych środków na wynagrodzenia dla pracowników wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 1 - 8,
2)
0,7% planowanych środków na wynagrodzenia dla pracowników wymienionych w § 1 ust. 1 pkt 9.
2.
Fundusz nagród, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższony przez dyrektora szkoły w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
3.
Niezależnie od nagród, o których mowa w ust. 1 pkt 2, pracownicy warsztatów szkolnych mogą otrzymać nagrody z nadwyżek finansowych warsztatów na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
§  13.
Pracownikom przysługują dodatki za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych w wysokości i na zasadach określonych w załączniku nr 10 do zarządzenia.
§  14.
Palacze c.o. otrzymują bezpłatnie 1/2 l mleka dziennie wyłącznie do spożycia w miejscu pracy. Ekwiwalent z tego tytułu nie przysługuje.
§  15. 12
 
1.
Pracownicy zatrudnieni w zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich i w niektórych zakładach wychowawczych otrzymują dodatek specjalny za trudną pracę, określony w odrębnych przepisach.
2.
Pomocom nauczycieli zatrudnionym w przedszkolach specjalnych przysługuje dodatek za trudne warunki pracy w wysokości 20 % wynagrodzenia zasadniczego. Przy wypłacaniu dodatku stosuje się odpowiednio przepisy zarządzenia Ministra Oświaty i Wychowania z dnia 31 lipca 1982 r. w sprawie wykazu trudnych i uciążliwych warunków pracy oraz zasad wypłacania dodatków z tytułu pracy w tych warunkach (Dz. Urz. MOiW Nr 11, poz. 98 i Nr 12, poz. 119 oraz z 1985 r. Nr 7 – 8, poz. 29).
§  16.
1.
Czas pracy i zasady wynagradzania za pracę w godzinach nadliczbowych pracowników zatrudnionych przy pilnowaniu (dozorców, portierów, strażników) regulują odrębne przepisy.
2.
Za każdą godzinę przepracowaną ponad 8 godzin do 12 godzin na dobę w ramach miesięcznej normy czasu pracy wynikającej z pomnożenia wszystkich roboczych dni kalendarzowych w miesiącu przez 8 godzin, pracownikowi zatrudnionemu przy pilnowaniu przysługuje dodatek w wysokości 10% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania.
§  17.
Za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze nocnej pracownikowi przysługuje dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania.
§  18.
Godzinową stawkę wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników wynagradzanych miesięcznie ustala się przez podzielenie miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania przez:
1)
178 - jeżeli pracownika obowiązuje 42-godzinny tygodniowy wymiar czasu pracy,
2)
170 - jeżeli pracownika obowiązuje 40-godzinny tygodniowy wymiar czasu pracy,
3)
155 - jeżeli pracownika obowiązuje 35-godzinny tygodniowy wymiar czasu pracy.
§  19.
Pracownicy obsługi są obowiązani w ramach normalnego czasu pracy do spełniania różnych czynności techniczno-obsługowych, do których mają kwalifikacje i fizyczne możliwości ich wykonania. W takim wypadku powinni otrzymać wynagrodzenie zasadnicze według czynności najwyżej płatnej i według tej czynności określone stanowiska służbowe.
§  20.
1.
Robotnikom warsztatów szkolnych, którym powierzono obowiązki brygadzisty odpowiedzialnego za pracę zespołu liczącego co najmniej 5 robotników, przysługuje z tytułu pełnienia tych zadań dodatek w wysokości do 15% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania.
2.
Wysokość dodatku ustala dyrektor szkoły na wniosek kierownika warsztatu szkolnego, biorąc pod uwagę zakres obowiązków wynikających z pełnienia funkcji brygadzisty.
§  21.
1.
Pracownikowi zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę zawartej na czas nie określony, który przepracował co najmniej 10 lat, w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką przysługuje odprawa w wysokości 2-miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego.
2.
Okres pracy uprawniający do odprawy ustala się według zasad obowiązujących przy ustalaniu okresów zatrudnienia uprawniających do dodatku za wysługę lat.
§  22.
Pracownikom, o których mowa w § 1 ust. 1 pkt 1 - 7, oraz ich współmałżonkom przysługuje prawo do korzystania z 50% ulgi taryfowej przy przejazdach kolejami na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Prawo to przysługuje również po przejściu na emeryturę lub rentę inwalidzką.
§  23.
1.
Pracownicy zatrudnieni na stanowiskach kucharza i pomocy kuchennych są uprawnieni do korzystania z bezpłatnego wyżywienia w czasie wykonywania pracy i w okresie prowadzenia żywienia w placówce, w której są zatrudnieni. Pracownikom nie korzystającym z wyżywienia, w tym także z powodu nieobecności w pracy, nie przysługuje ekwiwalent z tego tytułu.
2.
Pracownicy nie wymienieni w ust. 1 mogą korzystać z wyżywienia prowadzonego przez szkoły, w których są zatrudnieni, na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  24. 13
Pracownikom, którym na podstawie odrębnej umowy o pracę powierzono obowiązki technika bhp, przysługuje z tytułu realizacji tych obowiązków wynagrodzenie w wysokości od 10 do 20% wynagrodzenia zasadniczego miesięcznie. Wynagrodzenie powyższe płatne jest z dołu.
§  25.
Woźnym szkolnym i starszym woźnym szkolnym przysługuje umundurowanie za zwrotem 25% kosztów jego zakupu.
§  26.
Pracownik sprawujący dozór i opiekę nad budynkami szkoły, któremu powierzono obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w przedsiębiorstwach gospodarki komunalnej dla dozorców domowych, może otrzymać w budynku przez niego obsługiwanym mieszkanie funkcyjne.
§  27.
Zasady realizacji świadczeń wymienionych w § 25 i 26 określa załącznik nr 11 do zarządzenia.
§  28.
1. 14
Pracownikom wykonującym dodatkowe zadania przysługuje odrębne wynagrodzenie w wysokości:
1)
od 5 do 25% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania – z tytułu pełnienia obowiązków kasjera,
2)
do 15% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania – z tytułu pełnienia obowiązków dozorcy budynku,
3)
od 3 do 8% wynagrodzenia zasadniczego wynikającego z osobistego zaszeregowania – z tytułu palenia w piecach zwykłych, od jednego pieca,
4)
od 5 do 7% godzinowej stawki za każdy 1 m2 – z tytułu sprzątania przez woźnych i starszych woźnych powierzchni przekraczającej 350 m2.
2.
Wysokość dodatkowego wynagrodzenia oraz zakres powierzonych do wykonania prac, o których mowa w ust. 1, określa dyrektor szkoły.
3. 15
Pracownikom, o których mowa w ust. 1 pkt 2, można - w miarę możliwości - przyznawać w budynkach przez nich obsługiwanych bezpłatne mieszkanie na warunkach określonych w załączniku nr 11 do zarządzenia.
§  29.
Niezależnie od wynagrodzeń wypłacanych na podstawie zarządzenia pracownicy mogą otrzymywać świadczenia na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
§  30.
Zgodnie z art. 80 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o zmianie upoważnień do wydawania aktów wykonawczych (Dz. U. Nr 35, poz. 192) traci moc uchwała nr 146 Rady Ministrów z dnia 29 września 1978 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników ekonomicznych, administracyjnych i pracowników obsługi szkół (Monitor Polski z 1985 r. Nr 46, poz. 309, z 1988 r. Nr 22, poz. 198 i z 1989 r. Nr 5, poz. 51).
§  31.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 lipca 1989 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  16 TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO

Kategoria zaszeregowania Kwota w złotych
I 1.350.000-1.500.000
II 1.400.000-1.600.000
III 1.450.000-1.700.000
IV 1.500.000-1.800.000
V 1.550.000-1.900.000
VI 1.600.000-2.000.000
VII 1.650.000-2.200.000
VIII 1.700.000-2.400.000
IX 1.750.000-2.600.000
X 1.800.000-2.800.000
XI 1.850.000-3.000.000
XII 1.900.000-3.200.000
XIII 1.950.000-3.400.000
XIV 2.000.000-3.600.000
XV 2.050.000-3.800.000
XVI 2.100.000-4.000.000
XVII 2.150.000-4.200.000
XVIII 2.250.000-4.400.000
XIX 2.350.000-4.600.000
XX 2.450.000-4.800.000

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  17 TABELA STANOWISK I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW EKONOMICZNYCH I ADMINISTRACYJNYCH

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 I. Pracownicy ekonomiczni i

administracyjni szkół (placówek)

15–17
– Zastępca dyrektora do spraw

ekonomiczno­administracyjnych*)

– Główny księgowy
2 Kierownik organizacyjny głównego komitetu olimpiady 14–16
3 – Sekretarz naukowy głównego komitetu

olimpiady

13–15
– Zastępca kierownika organizacyjnego

głównego komitetu olimpiady

4 Kierownik obiektów sportowych 13–15
5 Kierownik gospodarczy **) 13–15
6 – Sekretarz naukowy okręgowego komitetu

olimpiady

12–14
– Sekretarz szkoły ***)
7 Specjalista 12–14
8 Kierownik stołówki 10–12
9 Starszy księgowy 10–12
10 – Starszy intendent w szkole prowadzącej

żywienie

9–12
– Samodzielny referent
– Starszy magazynier
11 – Starszy laborant 8–11
– Starszy intendent
– Intendent w szkole prowadzącej

żywienie

– Starszy referent
12 Kasjer 8–11
13 – Starszy recepcjonista 8–10
– Intendent
– Magazynier
– Starsza maszynistka poza halą maszyn
14 – Referent 6–10
- Laborant
- Księgowy
15 Recepcjonista 7–10
16 Maszynistka poza halą maszyn 7–9
1 II. Pracownicy zespołów

ekonomiczno­administracyjnych szkół

18–20
Dyrektor zespołu obsługującego powyżej

75 szkół

do 75 szkół 17–19
2 – Zastępca dyrektora }

zespołu }

obsługującego powyżej 75 szkół 16–19
– Główny księgowy }

zespołu }

15–18
– Radca prawny } obsługującego do 75 szkół
3 Zastępca głównego księgowego zespołu 14–17
4 Starszy specjalista kierujący zespołem pracowników 14–16
5 Starszy inspektor do spraw technicznych 14–16
Starszy inspektor do spraw nadzoru budowlanego
6 Starszy specjalista 14–16
7 Specjalista 13–15
8 – Samodzielny referent 11–13
– Starszy inspektor
– Starszy księgowy
– Programista
9 Starszy kasjer 10–13
10 – Inspektor 8–12
– Starszy referent
11 – Starsza maszynistka poza halą maszyn 9–11
– Kasjer
12 – Referent 6–11
– Księgowy
– Magazynier
13 Maszynistka poza halą maszyn 7–10
*) Stanowisko zastępcy dyrektora do spraw ekonomiczno­administracyjnych może być tworzone w szkołach (placówkach) liczących co najmniej 700 uczniów (wychowanków) za zgodą organu nadzorującego.

**) Stanowisko kierownika gospodarczego może być tworzone w szkołach liczących co najmniej 400 uczniów oraz w placówkach opiekuńczo­wychowawczych liczących powyżej 100 wychowanków.

***) Stanowisko sekretarza może być tworzone w szkołach liczących co najmniej 100 uczniów oraz w przedszkolach i placówkach opiekuńczo­wychowawczych liczących do 100 wychowanków. W szkołach o mniejszej liczbie uczniów może być tworzone stanowisko referenta (starszego referenta, samodzielnego referenta) do spraw administracyjnych, jeżeli zakres tych zadań w danej szkole uzasadnia tworzenie takiego stanowiska.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

  18 TABELA STANOWISK I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW INŻYNIERYJNO­TECHNICZNYCH, EKONOMICZNYCH I ADMINISTRACYJNYCH ZATRUDNIONYCH W WARSZTATACH SZKOLNYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 – Kierownik biura warsztatowego 16–19
– Kierownik stacji obsługi samochodów
– Kierownik budowy
2 Główny księgowy 15–18
3 Główny specjalista *) 14–16
4 Zastępca głównego księgowego **) 13–15
5 Starszy specjalista 13–15
6 – Kierownik robót 12–15
– Starszy mistrz
– Kierownik zmiany
7 Kierownik sekcji 12–15
8 Mistrz 11–14
9 Kierownik magazynu 10–13
10 Samodzielny referent 10–13
11 – Samodzielny magazynier 9–13
– Starszy księgowy
12 – Starszy laborant 8–12
– Starszy referent
– Kontysta
– Księgowy
13 – Magazynier 8–11
– Starsza maszynistka poza halą maszyn
14 – Sekretarz 6–11
– Laborant
– Referent
15 Maszynistka poza halą maszyn 7–10
16 Praktykant 2–6
*) Stanowiska głównych specjalistów dla określonej działalności warsztatów szkolnych mogą być tworzone jako stanowiska jednoosobowe, podlegające bezpośrednio kierownikowi warsztatów.

**) Stanowisko zastępcy głównego księgowego można tworzyć tylko za zgodą organu nadzorującego szkołę.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  19 TABELA STANOWISK I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW OBSŁUGI

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania
1 2 3
1 – Konserwator maszyn 9–13
– Konserwator instrumentów muzycznych
– Konserwator sprzętu i urządzeń

sportowych lub elektronicznych,

akustycznych, automatycznych

– Operator sprzętu audiowizualnego lub

urządzeń powielających

– Mistrz szkutnik
– Starszy ratownik
2 Starszy rzemieślnik 7–12
3 – Rzemieślnik w zawodzie: ślusarza,

mechanika, elektrotechnika, murarza,

stolarza, ogrodnika, kucharza,

fotografa, montażysty wystaw itd.

7–11
– Młodszy ratownik
– Palacz c.o.
– Starszy woźny
– Starszy strażnik
– Robotnik do pracy ciężkiej
– Praczka
4 – Pomoc nauczyciela przedszkola 6–10
– Woźny oddziałowy przedszkola
– Dozorca przedszkola
– Pomoc kuchenna w przedszkolu
5 – Starszy portier 6–9
– Woźny
– Dozorca
– Robotnik do pracy lekkiej
– Pomoc kuchenna
– Strażnik
– Opiekun nocny
6 – Szatniarz 3–8
– Portier
– Sprzątaczka
7 Goniec 2–5

ZAŁĄCZNIK Nr  5

TABELA STANOWISK I ZASZEREGOWANIA PRACOWNIKÓW OBSŁUGI

Lp. Stanowisko Kategoria zaszeregowania Grupa dodatku funkcyjnego
1 2 3 4
1 - Konserwator maszyn 9-12 -
- Konserwator instrumentów muzycznych
- Konserwator sprzętu i urządzeń

sportowych

- Operator sprzętu audiowizualnego
- Mistrz szkutnik
- Starszy ratownik
2 Starszy rzemieślnik 7-11 -
3 - Rzemieślnik w zawodzie: ślusarza,

mechanika, elektrotechnika, murarza,

stolarza, ogrodnika, kucharza itd.

7-10 -
- Młodszy ratownik
- Palacz c.o.
- Starszy woźny szkolny
- Robotnik przy pracy ciężkiej
- Praczka
4 - Starszy recepcjonista 7-9 -
- Starszy strażnik
5 - Pomoc nauczyciela przedszkola 6-9 -
- Woźny oddziałowy przedszkola
- Dozorca przedszkola
- Pomoc kuchenna w przedszkolu
6 - Recepcjonista 6-8 -
- Starszy portier
- Woźny szkolny
- Dozorca
- Robotnik przy pracy lekkiej
- Pomoc kuchenna
- Strażnik
- Opiekun nocny
7 - Szatniarz 3-7 -
- Portier
- Sprzątaczka
8 Goniec 1-4 -

ZAŁĄCZNIK Nr  6

  20 TABELA GODZINOWYCH STAWEK WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO KIEROWCÓW, POMOCNIKÓW KIEROWCÓW ORAZ ROBOTNIKÓW WARSZTATÓW SZKOLNYCH SZKÓŁ ZAWODOWYCH, ZATRUDNIONYCH W 42-GODZINNYM TYGODNIOWYM WYMIARZE CZASU PRACY

Kategoria zaszeregowania Godzinowa stawka wynagrodzenia w złotych
1 7.600-8.500
2 7.900-9.000
3 8.200-9.600
4 8.500-10.200
5 8.800-10.800
6 9.100-11.400
7 9.400-12.400
8 9.700-13.500
9 10.000-14.600
10 10.300-15.800
11 10.600-17.000
12 11.000-18.200

ZAŁĄCZNIK Nr  7

  21 TABELA STAWEK DODATKÓW FUNKCYJNYCH ORAZ WYKAZ STANOWISK KIEROWNICZYCH UPRAWNIONYCH DO DODATKU FUNKCYJNEGO

I. TABELA MIESIĘCZNYCH STAWEK DODATKU FUNKCYJNEGO
Grupa Stawka w złotych
1 160.000-340.000
2 190.000-420.000
3 220.000-500.000
4 260.000-580.000
5 310.000-660.000
6 360.000-750.000
7 410.000-850.000
8 460.000-960.000
9 510.000-1.070.000

II. Wykaz stanowisk kierowniczych uprawnionych do dodatków funkcyjnych

Lp. Stanowisko Grupa dodatku
1 2 3
I. Pracownicy zespołów

ekonomiczno­administracyjnych szkół

1 Dyrektor zespołu 4–9
2 Zastępca dyrektora 3–8
3 Główny księgowy 3–8
4 Radca prawny 3–8
5 Zastępca głównego księgowego 3–6
6 Starszy specjalista kierujący zespołem pracowników 2–5
Starszy inspektor do spraw nadzoru budowlanego*)
II. Pracownicy ekonomiczni i administracyjni

szkół (placówek)

1 Zastępca dyrektora do spraw ekonomiczno­administracyjnych 3–6
2 Główny księgowy 3–6
3 Kierownik organizacyjny głównego komitetu olimpiady 3–6
4 Zastępca kierownika organizacyjnego głównego komitetu olimpiady 3–6
5 Sekretarz naukowy głównego komitetu olimpiady 3–6
6 Kierownik obiektów sportowych 2–5
7 Kierownik gospodarczy 2–4
8 Sekretarz naukowy okręgowego komitetu olimpiady 2–4
9 Sekretarz szkoły 2–4
10 Kierownik stołówki 1–3
III. Pracownicy warsztatów szkolnych
1 Kierownik biura warsztatowego 2–6
2 Kierownik stacji obsługi samochodów 2–6
3 Kierownik budowy 2–6
4 Główny księgowy 2–6
5 Główny specjalista **) 2–4
6 Zastępca głównego księgowego 2–4
7 Kierownik robót 1–3
8 Starszy mistrz 1–3
9 Kierownik zmiany 1–3
10 Kierownik sekcji 1–2
11 Mistrz 1–2
12 Kierownik magazynu 1–2

*) Dodatek funkcyjny przysługuje w czasie wykonywania czynności nadzoru inwestorskiego.

**) Głównemu specjaliście przyznaje się dodatek funkcyjny jedynie w przypadku, gdy ze względów organizacyjnych nie przewiduje się w warsztatach stanowiska kierownika biura warsztatowego (stacji obsługi, budowy), a kierowanie pracą w zakresie jednej z wymienionych komórek powierza się głównemu specjaliście.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

  22 TABELA DODATKÓW ZA PROWADZENIE PRZYCZEP

Lp. Rodzaj przyczepy Stawka dodatku w zł/godz.
1 Przyczepa ciężarowa o ładowności 3,0 do 3,5 ton włącznie do 3.000
2 Przyczepa ciężarowa o ładowności powyżej 3,5 do 5,0 ton włącznie do 3.500
3 Przyczepa ciężarowa o ładowności powyżej 5,0 ton do 4.000
4 Przyczepa autobusowa do 4.500
Pomocnicy kierowców otrzymują dodatek w wysokości 50% stawki przysługującej kierowcom, z którymi współpracują na danym pojeździe z przyczepą.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

  23 TABELA DODATKÓW ZA WYKONYWANIE DODATKOWYCH CZYNNOŚCI

Lp. Rodzaj dodatkowych czynności Zakres wykonywania dodatkowych czynności Stawka dodatków w złotych
dzienna miesięczna
1 Stały udział przy czynnościach za- i wyładunkowych - do 11.000 do 230.000
2 Wykonywanie czynności ładowania - do 14.000 do 300.000
3 Wykonywanie czynności spedycyjnych w ograniczonym zakresie (łącznie z przejęciem odpowiedzialności za konwojowanie przewożonych ładunków) Odbiór i zdanie ładunku, załatwianie formalności dokumentacyjnych, nadzór nad ładunkiem itp. do 12.500 do 280.000
4 Wykonywanie czynności spedycyjnych w pełnym zakresie (za wyładunek, rozliczenie, odpowiedzialność materialną itp.) - do 18.500 do 410.000
5 Obsługa wszelkiego rodzaju agregatów zamontowanych na pojeździe (chłodniczych, prądotwórczych, sprężarkowych itp.) nie stanowiących jego integralnej części Uruchomienie agregatów, nadzór nad ich pracą, wyłączanie agregatów, obsługa codzienna agregatów do 14.000 do 300.000
6 Obsługa urządzeń pojazdów specjalnych nie związanych z prowadzeniem i obsługą tych pojazdów (laboratoria, ambulatoria, warsztaty naprawcze, pogotowie techniczne, pojazdy oczyszczania miasta itp.) Przygotowanie urządzeń do pracy, ich uruchamianie, nadzór nad ich pracą, wyłączanie do 14.000 do 300.000
7 Wykonywanie czynności operatora na dźwigach, koparkach, pługach i innych urządzeniach zamontowanych na pojeździe Wykonywanie pełnego zakresu czynności operatora do 22.500 do 470.000

ZAŁĄCZNIK Nr  10

  24 ZASADY PRZYZNAWANIA PRACOWNIKOM EKONOMICZNYM, INŻYNIERYJNO-TECHNICZNYM, ADMINISTRACYJNYM I OBSŁUGI DODATKÓW ZA PRACĘ W WARUNKACH SZKODLIWYCH DLA ZDROWIA LUB UCIĄŻLIWYCH ORAZ WYKAZ TYCH PRAC

§  1.
Pracownikom przysługuje dodatek pieniężny za prace wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych, zwany dalej "dodatkiem".
§  2.
Dodatek za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych wypłaca się:
1)
przy pierwszym stopniu szkodliwości lub uciążliwości w wysokości 35.000 - 140.000 zł,
2)
przy drugim stopniu szkodliwości lub uciążliwości w wysokości 70.000 - 200.000 zł,
3)
przy trzecim stopniu szkodliwości lub uciążliwości w wysokości 95.000 - 280.000 zł.
§  3.
1.
Do pierwszego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1)
w warunkach narażenia na działanie pyłów nie wywołujących zwłóknienia tkanki płucnej,
2)
w warunkach narażenia na działanie substancji toksycznych nie kumulujących się w organizmie,
3)
w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura efektywna powyżej 25° lub poniżej 10°C,
4)
w warunkach narażenia na promieniowanie ultrafioletowe (np. spawanie, stosowanie lamp w celach bakteriobójczych),
5)
w mokrym środowisku o względnej wilgotności powietrza przekraczającej 80%, w błocie lub bezpośrednim kontakcie z wodą,
6)
przy obsłudze elektronicznych monitorów ekranowych.
2.
Do drugiego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane w warunkach:
1)
narażenia na działanie pyłów wywołujących zwłóknienie tkanki płucnej,
2)
narażenia na działanie substancji toksycznych kumulujących się w organizmie,
3)
obniżonego lub podwyższonego ciśnienia wynikającego z procesu technologicznego (np. w kesonach, komorach ciśnieniowych),
4)
narażenia na szkodliwe działanie miejscowej wibracji (np. używanie ręcznych narzędzi pneumatycznych),
5)
natężenia hałasu.
3.
Do trzeciego stopnia szkodliwości lub uciążliwości zalicza się prace wykonywane:
1)
w warunkach narażenia na działanie benzydyny, alfa- i betanaftyloaminy, chlorku winylu, azbestu oraz innych czynników o analogicznym jak te substancje działaniu, jeżeli zostanie to uznane przez instytut medycyny pracy,
2)
w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące,
3)
w kontakcie (styczności) z materiałem zakaźnym lub chorymi zakaźnie ludźmi lub zwierzętami,
4)
w kontakcie z ludźmi chorymi psychicznie lub znacznie upośledzonymi umysłowo,
5)
w warunkach narażenia na działanie pól elektromagnetycznych wysokiej częstotliwości w zakresie od 0,1 do 300.000 MHz w strefie zagrożenia,
6)
(skreślony).
§  4.
1.
Prace określone w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 1, 2 i 5 uważa się za wykonywane w warunkach szkodliwych dla zdrowia uzasadniających przyznanie dodatku, jeżeli w środowisku pracy przekroczone są najwyższe dopuszczalne stężenia i natężenia czynników szkodliwych dla zdrowia, określone w odrębnych przepisach, lub inne obowiązujące normy higienicznosanitarne.
2.
Pomiary czynników szkodliwych dla zdrowia, o których mowa w ust. 1, dokonywane są przez laboratoria Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz inne laboratoria upoważnione przez właściwych terenowo państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych.
§  5.
1.
Dodatek przysługuje pracownikom, wykonującym prace, o których mowa w § 3 ust. 1, 2 i 3 pkt 1 - 4 i 6, przez co najmniej 40 godzin w miesiącu, natomiast pracownikom wykonującym prace wymienione w § 3 ust. 3 pkt 5 - przez połowę dopuszczalnego czasu przebywania w strefie zagrożenia.
2.
Pracownikowi zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy prawo do dodatku przysługuje w wysokości proporcjonalnej do czasu pracy, jeżeli przepracował w warunkach szkodliwych dla zdrowia lub uciążliwych co najmniej przez liczbę godzin, o której mowa w ust. 1.
§  6.
Pracownikowi wykonującemu w danym miesiącu prace w warunkach o różnym stopniu szkodliwości lub uciążliwości przysługuje jeden dodatek według najwyższego stopnia szkodliwości lub uciążliwości.

ZAŁĄCZNIK Nr  11

WYKAZ DODATKOWYCH ŚWIADCZEŃ I UPRAWNIEŃ PRZYSŁUGUJĄCYCH PRACOWNIKOM OBSŁUGI SZKÓŁ ORAZ ZASADY REALIZACJI TYCH ŚWIADCZEŃ I UPRAWNIEŃ

I.

Zasady przydziału umundurowania

1. Woźni i starsi woźni szkolni nabywają prawo do umundurowania z dniem zawarcia umowy o pracę na czas nie określony.

2. Obowiązek dostarczenia umundurowania woźnemu szkolnemu spoczywa na dyrektorze szkoły.

3. Wykaz przedmiotów umundurowania określa poniższa tabela:

Lp. Przedmiot umundurowania Okres używalności w miesiącach kalendarzowych
1 I. Mężczyźni 24
Czapka sukienna mundurowa
2 Furażerka letnia 24
3 Mundur sukienny z 60% wełny lub szewiotowy E 70 24
4 Mundur letni z elanobawełny 24
5 Płaszcz sukienny z 80% wełny 36
6 Trzewiki skórzano-gumowe 24
7 II. Kobiety 24
Beret mundurowy
8 Furażerka letnia 24
9 Kurtka sukienna z 60% wełny lub szewiotowa E 70 24
10 Spódnica*) sukienna z 60% wełny lub szewiotowa 24
11 Kurtka letnia z elanobawełny 24
12 Spódnica*) letnia z elanobawełny 24
13 Płaszcz sukienny z 90% wełny 36
14 Półbuty skórzano-gumowe 24

*) Spódnica szyta gładko z kontrafałdą z przodu i krytym zapięciem na lewym boku.

4. Okres używalności umundurowania lub poszczególnych jego części liczy się od dnia faktycznego wydania. Po upływie okresu używalności umundurowanie przechodzi na własność pracownika.

5. Umundurowanie przysługuje także woźnemu szkolnemu zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy, z tym że okresy używalności umundurowania przedłuża się odpowiednio.

6. Umundurowanie nie przysługuje woźnemu oddziałowemu przedszkola oraz woźnemu szkolnemu uprawnionemu do umundurowania na podstawie odrębnych przepisów.

7. Woźni szkolni otrzymują umundurowanie za zwrotem 25% kosztów jego zakupu. Na wniosek woźnego spłata należności za umundurowanie może być rozłożona na raty, na okres nie przekraczający 12 miesięcy.

8. Woźnemu szkolnemu przysługuje w zamian za umundurowanie ekwiwalent pieniężny, w razie gdy:

1) nie przydzielono mu przysługującego umundurowania,

2) umundurowanie przydzielono mu w terminie późniejszym aniżeli termin nabycia prawa do tego świadczenia,

3) za zgodą szkoły użytkował umundurowanie przez okres dłuższy od ustalonego okresu używalności.

9. Ekwiwalent, o którym mowa w ust. 8, stanowi wartość umundurowania za okres, za który przysługuje, po odliczeniu 25% kosztów zakupu umundurowania. Ekwiwalent jest wypłacany za pełne miesiące.

10. W razie rozwiązania umowy o pracę w drodze porozumienia stron i przejścia woźnego szkolnego, przed upływem okresu używalności umundurowania, do innej szkoły na stanowisko, na którym przysługuje umundurowanie, prawo do umundurowania w nowym miejscu pracy powstaje po upływie okresu używalności umundurowania przydzielonego w poprzedniej szkole.

11. W razie utraty bądź zniszczenia całości lub części umundurowania przed upływem okresu używalności, woźny szkolny otrzymuje nowe umundurowanie (część umundurowania), jeżeli:

1) utrata lub zniszczenie nastąpiło bez jego winy - bezpłatnie,

2) utrata lub zniszczenie nastąpiło z jego winy - za zwrotem 25% kosztów zakupu nowego umundurowania oraz za zwrotem kosztów utraconego bądź zniszczonego umundurowania; koszt utraconego bądź zniszczonego umundurowania (części umundurowania) oblicza się za okres od utraty lub zniszczenia do końca okresu używalności.

12. W razie rozwiązania umowy o pracę przed upływem okresu używalności umundurowania, jeżeli rozwiązanie umowy nastąpiło za wypowiedzeniem przez woźnego szkolnego lub z jego winy bez wypowiedzenia, umundurowanie przechodzi na własność pracownika za zwrotem wartości umundurowania, obliczonej za czas od dnia zaprzestania pracy do końca okresu używalności, po odliczeniu poniesionej przez woźnego części kosztów umundurowania.

13. Umundurowanie przechodzi na własność woźnego szkolnego bez obowiązku zwrotu wartości umundurowania, o której mowa w ust. 12, w razie rozwiązania umowy o pracę:

1) przed upływem okresu używalności w innych przypadkach niż określone w ust. 12, a także w związku z przejściem na emeryturę lub rentę,

2) po upływie 75% okresu używalności.

14. Koszty prania i naprawy umundurowania ponosi woźny szkolny.

II.

Inne świadczenia

1. Pracownik wykonujący dozór i opiekę nad budynkami szkoły, któremu powierzono obowiązki wynikające z przepisów obowiązujących w przedsiębiorstwach gospodarki komunalnej dla dozorców domów, a w szczególności z przepisów w sprawie zakresu obowiązków dozorców domów, może otrzymać - w miarę możliwości - w nieruchomości przez niego obsługiwanej bezpłatne mieszkanie złożone z jednego pokoju i kuchni (samotny jedną izbę). Pracownikom tym, posiadającym większą rodzinę, można, w miarę możliwości przydzielić mieszkanie według norm zaludnienia obowiązujących na danym terenie.

2. Przez określenie "bezpłatne mieszkanie" należy rozumieć zwolnienie pracownika od uiszczania czynszu za mieszkanie oraz opłat za światło i ogrzewanie. Wyżej wymienionym pracownikom przysługuje bezpłatne oświetlenie elektryczne do wysokości 10 kWh miesięcznie lub równowartość gazu w domach, gdzie gaz służy jako oświetlenie. W domach, w których nie ma elektryczności lub gazu, pracownicy ci powinni otrzymać bezpłatnie 3 litry nafty miesięcznie. Bezpłatne ogrzewanie mieszkania służbowego przysługuje jedynie w budynkach posiadających centralne ogrzewanie. Jeżeli w mieszkaniu służbowym nie ma centralnego ogrzewania, pracownikowi przysługuje miesięczny ekwiwalent pieniężny z tego tytułu według norm obowiązujących na danym terenie.

3. W razie zajmowania mieszkania większego od dwu izb (samotny więcej niż 1 izbę), pracownik obowiązany jest za dalsze izby pokrywać czynsz oraz uiszczać opłaty za ogrzewanie i światło według ustalonych norm. W razie zamieszkiwania poza obrębem obsługiwanej nieruchomości, pracownikowi nie przysługuje zwrot czynszu i opłat za ogrzewanie i światło.

1 § 1 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 12 października 1990 r. (M.P.90.43.335) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1990 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 16 stycznia 1990 r. (M.P.90.4.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 1989 r.
3 § 2 ust. 1 pkt 2 zmieniony oraz według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
4 § 2 ust. 1 pkt 3 zmieniony oraz według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
5 § 2 ust. 1 pkt 4 zmieniony oraz według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
6 § 2 ust. 1 pkt 5 zmieniony oraz według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
7 § 2 ust. 1 pkt 6 zmieniony oraz według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
8 § 2a dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
9 § 2b dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 26 czerwca 1992 r. (M.P.92.22.163) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.
10 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 8 września 1989 r. (M.P.89.32.251) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1989 r.
11 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
12 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
13 § 24 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 8 września 1989 r. (M.P.89.32.251) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1989 r.
14 § 28 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
15 § 28 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. b) zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
16 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 8 września 1989 r. (M.P.89.32.251) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 listopada 1989 r. (M.P.89.39.309) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 16 stycznia 1990 r. (M.P.90.4.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 maja 1990 r. (M.P.90.24.183) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 lipca 1990 r. (M.P.90.31.249) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 12 października 1990 r. (M.P.90.43.335) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 26 lutego 1991 r. (M.P.91.10.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 26 czerwca 1992 r. (M.P.92.22.163) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1993 r. (M.P.93.25.247) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 2 lutego 1994 r. (M.P.94.9.77) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.

17 Załącznik nr 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 8 września 1989 r. (M.P.89.32.251) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 listopada 1989 r. (M.P.89.39.309) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 16 stycznia 1990 r. (M.P.90.4.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

18 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
19 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.
20 Załącznik nr 6:

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 maja 1990 r. (M.P.90.24.183) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 lipca 1990 r. (M.P.90.31.249) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 12 października 1990 r. (M.P.90.43.335) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 26 lutego 1991 r. (M.P.91.10.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 26 czerwca 1992 r. (M.P.92.22.163) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1993 r. (M.P.93.25.247) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 2 lutego 1994 r. (M.P.94.9.77) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.

21 Załącznik nr 7:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 8 września 1989 r. (M.P.89.32.251) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 listopada 1989 r. (M.P.89.39.309) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 16 stycznia 1990 r. (M.P.90.4.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 15 maja 1990 r. (M.P.90.24.183) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 lipca 1990 r. (M.P.90.31.249) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 15 maja 1990 r. (M.P.90.24.183) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 12 października 1990 r. (M.P.90.43.335) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 26 lutego 1991 r. (M.P.91.10.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 26 czerwca 1992 r. (M.P.92.22.163) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1993 r. (M.P.93.25.247) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 2 lutego 1994 r. (M.P.94.9.77) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.

22 Załącznik nr 8:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 zarządzenia z dnia 8 września 1989 r. (M.P.89.32.251) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 listopada 1989 r. (M.P.89.39.309) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 16 stycznia 1990 r. (M.P.90.4.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 maja 1990 r. (M.P.90.24.183) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 lipca 1990 r. (M.P.90.31.249) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 12 października 1990 r. (M.P.90.43.335) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 26 lutego 1991 r. (M.P.91.10.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 26 czerwca 1992 r. (M.P.92.22.163) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1993 r. (M.P.93.25.247) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 2 lutego 1994 r. (M.P.94.9.77) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.

23 Załącznik nr 9:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 9 listopada 1989 r. (M.P.89.39.309) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 16 stycznia 1990 r. (M.P.90.4.32) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 grudnia 1989 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 15 maja 1990 r. (M.P.90.24.183) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 13 lipca 1990 r. (M.P.90.31.249) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 12 października 1990 r. (M.P.90.43.335) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 26 lutego 1991 r. (M.P.91.10.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 26 czerwca 1992 r. (M.P.92.22.163) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1993 r. (M.P.93.25.247) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 2 lutego 1994 r. (M.P.94.9.77) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.

24 Załącznik nr 10:

- zmieniony przez § 1 pkt 6 zarządzenia z dnia 26 marca 1990 r. (M.P.90.17.133) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 15 maja 1990 r. (M.P.90.24.183) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 13 lipca 1990 r. (M.P.90.31.249) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 lipca 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 12 października 1990 r. (M.P.90.43.335) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 października 1990 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 26 lutego 1991 r. (M.P.91.10.73) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1991 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 26 czerwca 1992 r. (M.P.92.22.163) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 czerwca 1992 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 30 kwietnia 1993 r. (M.P.93.25.247) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 kwietnia 1993 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 zarządzenia z dnia 2 lutego 1994 r. (M.P.94.9.77) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1994 r.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1989.31.239

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zasady wynagradzania pracowników ekonomicznych, inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i pracowników obsługi szkół.
Data aktu: 31/07/1989
Data ogłoszenia: 08/09/1989
Data wejścia w życie: 08/09/1989, 01/07/1989