Plan Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury na 1989 r.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 15 lutego 1989 r.
w sprawie planu Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury na 1989 r.

§  1.
1.
Uchwala się plan dochodów i wydatków Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury na 1989 r.
2.
Plan dochodów i wydatków Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury określa załącznik nr 1 do uchwały.
3.
Plan dotacji z tego funduszu dla wojewódzkich funduszy rozwoju kultury określa załącznik nr 2 do uchwały.
§  2.
Upoważnia się Ministra Kultury i Sztuki do podziału kwot nie rozdzielonych wydatków.
§  3.
Upoważnia się Ministra Kultury i Sztuki do dokonywania w wypadkach uzasadnionych potrzebami rozwoju kultury zmian w planowanych wydatkach Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury.
§  4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1989 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

PLAN CENTRALNEGO FUNDUSZU ROZWOJU KULTURY NA 1989 R.

w tys. zł
Wyszczególnienie Przewidywane wykonanie 1988 r. Plan na 1989 r. Wskaźnik w %
1 2 3 4
FUNDUSZ CENTRALNY OGÓŁEM 147.880.413 248.101.500 167,8
Stan środków na początek roku 999.892 1.800.000 180,0
I. Dochody Funduszu Centralnego 146.880.521 246.301.500 167,7
– Udział w dochodach budżetu państwa w

wysokości 14,5% podatku od płac

130.389.521 220.241.500 160,9
– Rozliczenie z budżetem państwa z lat

ubiegłych

11.605.000 16.968.000 146,2
– Wpłaty ze środków funduszu

przeciwalkoholowego w wysokości 15%

rocznych wpływów na ten fundusz

3.107.000 5.850.000 188,3
– Dotacja z budżetu państwa na finansowanie

inwestycji w wysokości nakładów

określonych w centralnym planie rocznym

1.727.000 3.192.000 184,8
– Inne dochody 52.000 50.000 96,2
II. Wydatki Funduszu Centralnego 146.080.413 246.301.500 168,6
w tym:
A) Wydatki bieżące Funduszu Centralnego 144.345.913 202.269.500 140,1
w tym:
– dotacja dla planu terenowego 105.034.107 147.528.000 140,5
Wydatki bieżące Funduszu Centralnego

przeznacza się na:

1) twórczość artystyczną oraz

działalność instytucji

artystycznych

33.166.474 42.055.000 126,8
2) ochronę dóbr kultury oraz

muzealnictwo

15.667.325 20.152.000 128,6
3) biblioteki oraz rozwój

czytelnictwa

19.508.000 23.950.000 122,8
4) kinematografię 10.077.980 14.000.000 138,9
5) działalność domów kultury, klubów,

świetlic oraz innych placówek

upowszechniania kultury i sztuki

24.510.202 29.824.400 121,7
6) społeczny ruch kulturalny oraz

regionalne stowarzyszenia

kulturalne

4.261.413 5.460.000 128,1
7) utrzymanie, budowę i rozbudowę

obiektów oraz urządzeń służących

działalności kulturalnej

28.510.519 33.565.500 117,3
8) dokształcanie i doskonalenie

zawodowe pracowników

upowszechniania kultury

61.000 90.000 147,5
9) upowszechnianie kultury polskiej

za granicą oraz współpracę

kulturalną z zagranicą

1.549.610 2.050.000 132,3
10) badania i analizy naukowe z

zakresu kultury i sztuki

25.900 44.000 169,9
11) inne wydatki związane z kulturą i

sztuką

7.007.490 8.601.000 122,7
12) nie rozdzielone wydatki bieżące

planu terenowego

- 22.477.600 X
B) Wydatki na inwestycje planu

centralnego

1.734.500 3.192.000 184,0
C) Rezerwa Ministra Kultury i Sztuki - 40.840.000 X
Stan środków na koniec roku 1.800.000 1.800.000 100,0
Środki dewizowe:
A. I obszar płatniczy (w tys. rbl)
– stan środków na początek roku 412,0 472,0 114,6
– wpływy 140,0 150,0 107,1
– wydatki 80,0 100,0 125,0
– stan środków na koniec roku 472,0 522,0 110,6
B. II obszar płatniczy (w tys. USD)
– stan środków na początku roku 3.263,0 2.333,0 71,5
– wpływy 2.332,0 2.500,0 107,2
– wydatki 3.262,0 3.500,0 107,3
– stan środków na koniec roku 2.333,0 1.333,0 57,1

ZAŁĄCZNIK Nr  2

DOTACJA Z CENTRALNEGO FUNDUSZU ROZWOJU KULTURY DLA WOJEWÓDZKICH FUNDUSZY ROZWOJU KULTURY NA 1989 R.

w tys. zł
Lp. Województwo Dotacja ogółem
1 2 3
POLSKA – ogółem 147.528.000
1 stołeczne warszawskie 9.988.000
2 bialskopodlaskie 930.000
3 białostockie 2.616.000
4 bielskie 2.029.000
5 bydgoskie 3.117.000
6 chełmskie 1.041.000
7 ciechanowskie 1.129.000
8 częstochowskie 1.768.000
9 elbląskie 1.541.000
10 gdańskie 4.485.000
11 gorzowskie 1.724.000
12 jeleniogórskie 2.161.000
13 kaliskie 1.753.000
14 katowickie 9.562.000
15 kieleckie 2.950.000
16 konińskie 1.065.000
17 koszalińskie 1.821.000
18 krakowskie 6.749.000
19 krośnieńskie 1.361.000
20 legnickie 1.792.400
21 leszczyńskie 1.196.000
22 lubelskie 3.433.000
23 łomżyńskie 1.299.000
24 łódzkie 6.127.000
25 nowosądeckie 1.939.000
26 olsztyńskie 2.751.000
27 opolskie 2.629.000
28 ostrołęckie 1.142.000
29 pilskie 1.390.000
30 piotrkowskie 1.220.000
31 płockie 1.469.000
32 poznańskie 5.302.000
33 przemyskie 1.360.000
34 radomskie 1.767.000
35 rzeszowskie 2.997.000
36 siedleckie 1.729.000
37 sieradzkie 1.061.000
38 skierniewickie 1.299.000
39 słupskie 1.560.000
40 suwalskie 1.530.000
41 szczecińskie 3.382.000
42 tarnobrzeskie 1.560.000
43 tarnowskie 1.645.000
44 toruńskie 2.363.000
45 wałbrzyskie 2.707.000
46 włocławskie 1.131.000
47 wrocławskie 5.394.000
48 zamojskie 1.695.000
49 zielonogórskie 2.391.000
Wydatki nie rozdzielone 22.477.600

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1989.3.23

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Plan Centralnego Funduszu Rozwoju Kultury na 1989 r.
Data aktu: 15/02/1989
Data ogłoszenia: 16/02/1989
Data wejścia w życie: 16/02/1989, 01/01/1989