Wymagania jakim powinien odpowiadać sprzęt dozymetryczny stosowany w ochronie radiologicznej, oraz wymagania dotyczące ewidencjonowania wyników pomiarów dozymetrycznych.

ZARZĄDZENIE
PREZESA PAŃSTWOWEJ AGENCJI ATOMISTYKI
z dnia 25 stycznia 1988 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać sprzęt dozymetryczny stosowany w ochronie radiologicznej, oraz wymagań dotyczących ewidencjonowania wyników pomiarów dozymetrycznych.

Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 10 kwietnia 1986 r. - Prawo atomowe (Dz. U. Nr 12, poz. 70 i z 1987 r. Nr 33, poz. 180) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Zarządzenie określa wymagania dotyczące:
1)
sprzętu dozymetrycznego stosowanego w ochronie radiologicznej,
2)
ewidencjonowania wyników pomiarów dozymetrycznych.
2.
Sprzętem dozymetrycznym są narzędzia pomiarowe umożliwiające bezpośredni lub pośredni pomiar i ocenę zewnętrznych dawek promieniowania jonizującego, a w szczególności dawkomierz osobisty, umożliwiający pomiar i ocenę dawek indywidualnych otrzymywanych przez osobę noszącą ten dawkomierz.
3.
Ewidencja wyników pomiarów dozymetrycznych obejmuje dawki otrzymane przez osoby zatrudnione w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące oraz wyniki pomiarów dozymetrycznych w środowisku pracy.
§  2.
Sprzęt dozymetryczny, w ochronie radiologicznej do oceny narażenia osób na promieniowanie jonizujące, powinien:
1)
odpowiadać rodzajowi promieniowania jonizującego, które może wystąpić w konkretnych warunkach,
2)
zapewniać dokładność pomiaru w normalnie występujących warunkach oraz w sytuacjach awaryjnego (nadzwyczajnego) zagrożenia,
3)
spełniać wymagania dotyczące zatwierdzenia typu i legalizacji, określone w odrębnych przepisach,
4)
zapewniać właściwą ocenę zagrożenia promieniowaniem jonizującym i terminowe ostrzeganie o zagrożeniu,
5)
umożliwiać udokumentowanie wartości dawek, na które są narażone poszczególne osoby,
6)
zapewniać możliwość ustalenia dawek promieniowania jonizującego, otrzymanych przez osoby zatrudnione w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące, a w szczególności dawek otrzymanych w sytuacjach awaryjnego (nadzwyczajnego) zagrożenia, niezbędnych do ustalenia osób potrzebujących pomocy medycznej, oraz uzyskania informacji koniecznych w postępowaniu medycznym wobec osób napromieniowanych.
§  3.
Sprzęt dozymetryczny stosowany do pomiaru zewnętrznego promieniowania jonizującego powinien zapewniać - przy przewidywanych rodzajach i warunkach zagrożenia, z uwzględnieniem wymagań określonych w § 8 ust. 1 - błąd pomiaru nie większy niż ±50%.
§  4.
Sprzęt dozymetryczny stosowany w sytuacjach znacznego zróżnicowania pól promieniowania jonizującego (defektoskopia, wiązki promieniowania i inne) powinien sygnalizować dźwiękiem występowanie zagrożenia; sprzęt ten może łączyć funkcje sygnalizatora i dawkomierza osobistego.
§  5.
1.
Sprzęt dozymetryczny podlega kontroli co do prawidłowości działania zgodnie z wymaganiami określonymi w § 2.
2.
Sprzęt dozymetryczny z wyjątkiem dawkomierzy osobistych, należy przed jego użyciem sprawdzić kontrolnym źródłem promieniowania jonizującego. W przypadku ciągłej pracy w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące, kontrola taka powinna być dokonywana co najmniej raz dziennie.
§  6.
1.
Sprzęt dozymetryczny stosowany w sytuacjach, w których w normalnych warunkach pracy istnieje możliwość otrzymania dawki promieniowania jonizującego większej niż 0,1 rocznej dawki granicznej określonej w odrębnych przepisach, powinien umożliwiać dokonywanie systematycznej oceny narażenia zewnętrznego lub wewnętrznego każdej zatrudnionej osoby.
2.
Sprzęt dozymetryczny stosowany w obiektach jądrowych lub innych jednostkach organizacyjnych, w których może występować znaczne zagrożenie promieniowaniem jonizującym, powinien być instalowany w postaci specjalnego systemu pomiarowo - sygnalizującego, kontrolującego w sposób ciągły zagrożenie promieniowaniem jonizującym środowiska pracy.
§  7.
Sprzęt dozymetryczny stosowany w sytuacjach, w których w normalnych warunkach pracy nie ma możliwości otrzymania dawki promieniowania jonizującego większej niż 0,1 rocznej dawki granicznej, określonej w odrębnych przepisach, a równocześnie istnieje możliwość napromieniowania dawką większą niż roczna dawka graniczna, ustalona dla osób zamieszkałych lub przebywających w sąsiedztwie źródeł promieniowania jonizującego, powinien umożliwiać dokonywanie systematycznej oceny narażenia zewnętrznego lub wewnętrznego grup osób wykonujących pracę w tych samych warunkach i w sytuacji narażenia od tego samego źródła.
§  8.
1.
Sprzęt dozymetryczny stosowany w sytuacjach awaryjnego (nadzwyczajnego) zagrożenia powinien zapewniać określenie otrzymanych dawek promieniowania jonizującego:
1)
w granicach od 0,01 Gy do 10 Gy (od 1 do 1000 radów),
2)
z błędem nie większym niż ± 25%.
2.
Dawkomierze osobiste noszone przez członków ekip awaryjnych powinny wskazywać otrzymaną dawkę promieniowania jonizującego oraz sygnalizować osiągnięcie ustalonego dla nich poziomu napromieniowania.
3.
Sprzęt dozymetryczny stosowany w sytuacjach awaryjnego (nadzwyczajnego) zagrożenia powinien sygnalizować nieprawidłowości w jego działaniu.
§  9.
1.
Dawki indywidualne promieniowania jonizującego, otrzymane przez osoby zatrudnione w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące, należy ewidencjonować w taki sposób, aby można było bieżąco określać dawki u poszczególnych osób w warunkach normalnych i w sytuacji awaryjnego (nadzwyczajnego) zagrożenia w całym okresie zatrudnienia.
2.
Ewidencja dawek otrzymywanych przez osoby zatrudnione w warunkach, o których mowa w § 7, może być prowadzona dla grup osób.
3.
Wyniki pomiarów dotyczące narażenia poszczególnych osób są przechowywane co najmniej przez 30 lat od dnia ustania zatrudnienia w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące.
4.
W razie stosowania zapisu komputerowego dawek u poszczególnych osób, należy równocześnie rejestrować w sposób trwały łączne dawki roczne oraz przypadki przekroczeń dawek granicznych.
§  10.
1.
Wyniki pomiarów dozymetrycznych środowiska pracy są ewidencjonowane w formie określonej przez jednostkę organizacyjną obowiązaną do prowadzenia takich pomiarów, odpowiednio do ustalonego dla tej jednostki zakresu i częstotliwości pomiarów.
2.
Wyniki pomiarów, o których mowa w ust. 1, należy przechowywać przez 30 lat, chyba że wyniki te zostały przekazane organowi państwowego dozoru bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.
§  11.
1.
Dane z ewidencji, dotyczące wartości otrzymanych dawek, przekazuje się bieżąco osobom zatrudnionym w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące; na wniosek pracownika informacje te mogą mieć charakter poufny.
2.
W razie zmiany miejsca pracy przez pracownika, jednostka organizacyjna, w której był dotychczas zatrudniony, jest obowiązana przekazać dane z ewidencji o otrzymanych przez niego dawkach jednostce organizacyjnej, w której jest obecnie zatrudniony.
§  12.
Jednostka organizacyjna prowadząca ewidencję informuje organy państwowego dozoru bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej oraz właściwego wojewódzkiego inspektora sanitarnego o następujących danych objętych ewidencją:
1)
bieżąco - o przypadkach napromieniowania dawkami przekraczającymi 0,5 wartości rocznej dawki granicznej,
2)
do 1 marca każdego roku - o wynikach pomiarów dozymetrycznych dokonanych w roku ubiegłym, obejmujących:
a)
roczne dawki u poszczególnych osób zatrudnionych w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące lub maksymalne dawki roczne u grup osób zatrudnionych w warunkach określonych w § 7, wraz ze wskazaniem liczebności tych grup,
b)
dane o maksymalnym i średnim zagrożeniu, stwierdzonym w środowisku pracy.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z wyjątkiem § 4 i § 8 ust. 1 i 2, które wchodzą w życie z dniem 1 września 1988 r.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1988.6.59

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Wymagania jakim powinien odpowiadać sprzęt dozymetryczny stosowany w ochronie radiologicznej, oraz wymagania dotyczące ewidencjonowania wyników pomiarów dozymetrycznych.
Data aktu: 25/01/1988
Data ogłoszenia: 26/02/1988
Data wejścia w życie: 26/02/1988, 01/09/1988