Zasady wynagradzania sędziów sądów powszechnych, notariuszy oraz asesorów i aplikantów sądowych i notarialnych.

UCHWAŁA Nr 9
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 stycznia 1988 r.
w sprawie zasad wynagradzania sędziów sądów powszechnych, notariuszy oraz asesorów i aplikantów sądowych i notarialnych.

Na podstawie art. 74 § 1, w związku z art. 121 § 3 i art. 122 ustawy z dnia 20 czerwca 1985 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 31, poz. 137) oraz art. 18 ustawy z dnia 25 maja 1951 r. - Prawo o notariacie (Dz. U. z 1963 r. Nr 19, poz. 106, z 1964 r. Nr 41, poz. 278, z 1965 r. Nr 52, poz. 318, z 1974 r. Nr 50, poz. 317, z 1982 r. Nr 31, poz. 214 i z 1985 r. Nr 31, poz. 137) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Przepisy uchwały stosuje się do sędziów sądów powszechnych, notariuszy oraz asesorów i aplikantów sądowych i notarialnych.
§  2.
Ustala się dla osób wymienionych w § 1:
1)
tabelę stanowisk i kwot miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego, stanowiącą załącznik nr 1 do uchwały,
2)
tabele dodatków funkcyjnych, stanowiące załączniki nr 2-4 do uchwały.
§  3.
1.
Wysokość wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego ustala:
1)
dla sędziów i notariuszy - Minister Sprawiedliwości,
2)
dla asesorów i aplikantów sądowych i notarialnych - prezes sądu wojewódzkiego.
1a. 1
Upoważnia się Ministra Sprawiedliwości oraz prezesów sądów wojewódzkich do włączania dodatku wprowadzonego uchwałą nr 17 Rady Ministrów z dnia 1 lutego 1988 r. w sprawie dodatków z tytułu wzrostu cen (Monitor Polski Nr 3, poz. 20) do kwot wynagrodzenia zasadniczego, w ramach stawek tego wynagrodzenia oraz posiadanych środków na wynagrodzenia.
2.
W ramach kwot miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego lub stawek dodatku funkcyjnego przewidzianych dla danego stanowiska osobie, o której mowa w § 1, można przyznać, w okresach nie krótszych niż rok, wynagrodzenie zasadnicze wyższe o kwotę nie mniejszą niż 1.000 zł albo wyższy o jedną stawkę dodatek funkcyjny lub łącznie wyższe wynagrodzenie zasadnicze i wyższy o jedną stawkę dodatek funkcyjny, a w szczególnie uzasadnionych wypadkach - o dwie stawki tego dodatku w terminach 1 stycznia i 22 lipca z mocą od 1 sierpnia.
3.
Przepis ust. 2 nie dotyczy wypadków powołania osoby, o której mowa w § 1, na stanowisko kierownicze lub awansowania na stanowisko wyższe od zajmowanego, rozszerzenia zakresu powierzonych jej czynności lub podwyższenia przez nią kwalifikacji zawodowych.
4.
Sędzia sądu rejonowego powołany na stanowisko sędziego sądu wojewódzkiego otrzymuje, od pierwszego dnia miesiąca kalendarzowego następującego po dacie uchwały Rady Państwa o powołaniu na stanowisko sędziego, wynagrodzenie zasadnicze przewidziane dla tego stanowiska, jednakże wyższe co najmniej o 1.000 zł od dotychczas otrzymywanego.
5.
Minister Sprawiedliwości może upoważnić prezesów sądów wojewódzkich do podwyższania sędziom i notariuszom kwot wynagrodzenia zasadniczego i stawek dodatku funkcyjnego.
6.
Asesorowi sądowemu lub notarialnemu, który bezpośrednio przed mianowaniem go na to stanowisko pobierał wynagrodzenie wyższe od przewidzianego dla asesora, za zgodą Ministra Sprawiedliwości może być zachowane dotychczasowe wynagrodzenie.
7.
Aplikantowi, który w ramach długotrwałego przeszkolenia wojskowego odbył praktykę w prokuraturze wojskowej, w sądzie wojskowym lub w jednostce organizacyjnej Wojskowej Służby Wewnętrznej w trybie przewidzianym w przepisach o służbie wojskowej studentów i absolwentów szkół wyższych, przyznaje się z chwilą mianowania na to stanowisko wynagrodzenie w kwocie najwyższej, przewidzianej dla aplikanta. Ta sama kwota wynagrodzenia zasadniczego może być przyznana aplikantowi zatrudnionemu uprzednio w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
8.
Aplikant może po roku aplikacji i złożeniu kolokwium otrzymać podwyższone wynagrodzenie w ramach kwot miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego przewidzianego dla tego stanowiska.
§  4.
1.
Dodatek funkcyjny przysługuje osobom, o których mowa w § 1, pełniącym funkcje kierownicze.
2.
Dodatek funkcyjny przysługuje również osobie wymienionej w § 1, której powierzono okresowe pełnienie funkcji kierowniczej.
3.
W razie zbiegu uprawnień do dodatków funkcyjnych z różnych tytułów, przysługuje tylko jeden dodatek, wybrany przez zainteresowanego.
§  5.
Sędziom i notariuszom delegowanym do pełnienia czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości przysługują dodatki funkcyjne określone w załączniku nr 4 do uchwały.
§  6.
1.
Tworzy się fundusz nagród w wysokości 1% planowanego funduszu wynagrodzeń osobowych pracowników wymienionych w § 1, pozostający w dyspozycji Ministra Sprawiedliwości.
2.
Tworzy się fundusz nagród w wysokości 2% planowanego funduszu wynagrodzeń osobowych pracowników wymienionych w § 1, z przeznaczeniem na nagrody dla tych pracowników za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, pozostający w dyspozycji Prezesa Rady Ministrów.
3.
Prezes Rady Ministrów może upoważnić Ministra Sprawiedliwości do dysponowania funduszem nagród, o którym mowa w ust. 2, według zasad określonych w regulaminie ustalonym przez Ministra Sprawiedliwości.
4.
Fundusz nagród, o którym mowa w ust. 1, może być podwyższony przez Ministra Sprawiedliwości w ramach posiadanych środków na wynagrodzenia.
§  7.
1.
Dla notariuszy oraz asesorów i aplikantów notarialnych tworzy się, w ramach planowanych środków na wynagrodzenia, dodatkowy fundusz nagród w wysokości 25% wynagrodzeń osobowych tych pracowników.
2. 2
Zamiast funduszu nagród, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane w okresie do dnia 31 marca 1989 r. dodatkowe wynagrodzenie prowizyjne dla notariuszy oraz asesorów i aplikantów notarialnych. Na dodatkowe wynagrodzenia prowizyjne przeznacza się do 20% od nadwyżki dochodów z opłat notarialnych uzyskanych po wykonaniu planu finansowego.
3. 3
Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej, ustala:
1)
szczegółowe zasady gospodarowania funduszem, o którym mowa w ust. 1,
2)
tryb stosowania i szczegółowe zasady wynagradzania prowizyjnego, o którym mowa w ust. 2.
§  8.
Wynagrodzenie zasadnicze wraz z dodatkami wypłaca się miesięcznie z dołu.
§  9.
W sprawach nie uregulowanych w uchwale do osób wymienionych w § 1 mają odpowiednie zastosowanie przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz. U. Nr 31, poz. 214 i z 1984 r. Nr 35, poz. 187) oraz przepisy w sprawie wynagrodzeń pracowników urzędów państwowych, wydane na podstawie tej ustawy.
§  10.
Traci moc uchwała nr 206/85 Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 1985 r. w sprawie zasad wynagradzania sędziów sądów powszechnych, notariuszy oraz asesorów i aplikantów sądowych i notarialnych, zmieniona uchwałą nr 23/87 z dnia 9 marca 1987 r.
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1988 r., z tym że w odniesieniu do sędziów i notariuszy delegowanych do pełnienia czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości miesięczne kwoty wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego, określone w załącznikach nr 1, 3 i 4 do uchwały, obowiązują od dnia 1 grudnia 1987 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  4 TABELA STANOWISK I KWOT MIESIĘCZNEGO WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO SĘDZIÓW SĄDÓW POWSZECHNYCH, NOTARIUSZY ORAZ ASESORÓW I APLIKANTÓW SĄDOWYCH I NOTARIALNYCH

Lp. Stanowisko Kwota miesięcznego wynagrodzenia zasadniczego w zł
1 Sędzia sądu wojewódzkiego 46.000-66.000
2 Sędzia sądu rejonowego 42.000-60.000
3 Notariusz 40.000-57.000
4 Asesor sądowy i notarialny 32.000-48.000
5 Aplikant sądowy i notarialny 21.000-39.000

ZAŁĄCZNIK Nr  2

TABELA STANOWISK I STAWEK DODATKÓW FUNKCYJNYCH DLA SĘDZIÓW SĄDÓW POWSZECHNYCH, NOTARIUSZY ORAZ ASESORÓW SĄDOWYCH I NOTARIALNYCH

Lp. Stanowisko Stawka dodatku
1 Prezes sądu wojewódzkiego 6-10
2 Wiceprezes sądu wojewódzkiego 4-8
3 Przewodniczący wydziału w sądzie wojewódzkim 3-6
4 Wizytator w sądzie wojewódzkim 2-5
5 Wojewódzki kierownik szkolenia 1-3
6 Wizytator notarialny w sądzie wojewódzkim 1-3
7 Rzecznik prasowy 1-3
8 Kierownik sekcji w sądzie wojewódzkim 1-3
9 Prezes sądu rejonowego 3-6
10 Wiceprezes sądu rejonowego 2-5
11 Przewodniczący wydziału w sądzie rejonowym 1-3
12 Kierownik państwowego biura notarialnego 1-2
13 Zastępca kierownika państwowego biura notarialnego, kierownik sekcji w sądzie rejonowym lub państwowym biurze notarialnym, kierownik okręgowej komisji Głównej Komisji Badania Zbrodni Hitlerowskich w Polsce - Instytutu Pamięci Narodowej 1-2

ZAŁĄCZNIK Nr  3

TABELA DODATKÓW FUNKCYJNYCH DLA SĘDZIÓW SĄDÓW POWSZECHNYCH, NOTARIUSZY ORAZ ASESORÓW SĄDOWYCH I NOTARIALNYCH

Stawka dodatku funkcyjnego Miesięczna kwota dodatku funkcyjnego w zł
1 4.000
2 6.000
3 8.000
4 10.000
5 12.000
6 14.000
7 17.000
8 20.000
9 23.000
10 25.000

ZAŁĄCZNIK Nr  4

TABELA STANOWISK I STAWEK DODATKÓW FUNKCYJNYCH DLA SĘDZIÓW SĄDÓW POWSZECHNYCH I NOTARIUSZY DELEGOWANYCH DO PEŁNIENIA CZYNNOŚCI W MINISTERSTWIE SPRAWIEDLIWOŚCI

Lp. Funkcja Stawka dodatku
1 Dyrektor departamentu (biura, gabinetu) 6-10
2 Wicedyrektor departamentu (biura, gabinetu), doradca ministra, główny specjalista poza departamentem (biurem, gabinetem) 5-9
3 Naczelnik wydziału 4-8
4 Główny specjalista w departamencie (biurze, gabinecie) 4-8
5 Wizytator 3-8
1 § 3 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 uchwały nr 138 z dnia 8 sierpnia 1988 r. (M.P.88.22.200) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 maja 1988 r.
2 § 7 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) uchwały nr 138 z dnia 8 sierpnia 1988 r. (M.P.88.22.200) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1988 r.
3 § 7 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) uchwały nr 138 z dnia 8 sierpnia 1988 r. (M.P.88.22.200) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1988 r.
4 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 uchwały nr 166 z dnia 3 października 1988 r. (M.P.88.29.255) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 lipca 1988 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1988.4.36

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady wynagradzania sędziów sądów powszechnych, notariuszy oraz asesorów i aplikantów sądowych i notarialnych.
Data aktu: 18/01/1988
Data ogłoszenia: 04/02/1988
Data wejścia w życie: 01/01/1988, 04/02/1988, 01/12/1987