Postępowanie z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA I RADY MINISTRÓW
z dnia 15 kwietnia 1987 r.
w sprawie postępowania z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach.

W celu usprawnienia postępowania z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach, oraz zapewnienia warunków do skutecznego i kompetentnego rozpatrywania tych wniosków Rada Państwa i Rada Ministrów uchwalają, co następuje:
§  1.
1.
Uchwała reguluje postępowanie rad narodowych i ich organów z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zgłaszanymi przez obywateli na zebraniach, w szczególności:
1)
przedwyborczych oraz spotkaniach kandydatów na posłów i kandydatów na radnych z wyborcami,
2)
spotkaniach posłów i radnych z wyborcami,
3)
związanych z ogólnokrajowymi, regionalnymi lub lokalnymi kampaniami prowadzonymi przez organizacje polityczne,
4)
organizowanych przez ogniwa Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego, związki zawodowe, organizacje społeczne oraz samorząd mieszkańców w miastach i na wsi, samorządy pracownicze i spółdzielcze.
2.
W rozumieniu niniejszej uchwały wnioskami o charakterze ogólnospołecznym są zgłaszane na zebraniach przez obywateli wnioski dotyczące spraw publicznych, odzwierciedlające dążenia, propozycje i poglądy na problemy o znaczeniu lokalnym, regionalnym lub ogólnopaństwowym.
§  2.
W postępowaniu z wnioskami o charakterze ogólnospołecznym, zwanymi dalej "wnioskami", wskazane jest, aby organizatorzy zebrań kierowali się następującymi zasadami:
1)
wniosek należy uznać za przyjęty przez zebranie, gdy z przebiegu zebrania wynika, że uzyskał poparcie większości zebranych obywateli,
2)
poddając zgłoszony wniosek pod dyskusję, należy zwracać uwagę zwłaszcza na zgodność z interesem społecznym oraz możliwości realizacyjne wniosku,
3)
przyjęty wniosek powinien być zaprotokołowany zwięźle i konkretnie, zwłaszcza co do jego przedmiotu wraz - jeżeli to możliwe - ze wskazaniem adresata wniosku.
§  3.
1.
Wnioski przyjęte przez zebranie organizator zebrania przekazuje - za pośrednictwem terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej - radzie narodowej stopnia podstawowego, właściwej ze względu na miejsce zebrania, na piśmie wraz z krótką informacją o zebraniu.
2.
Jeżeli w danej organizacji ustalono wewnętrzny tryb zgłaszania wniosków, wnioski może przekazywać radzie narodowej właściwy organ tej organizacji.
3.
Wnioski przyjęte przez zebranie o charakterze ogólnym lub ogólnokrajowym, jeżeli nie dotyczą spraw lokalnych, należy przekazywać wojewódzkim radom narodowym albo organom naczelnym lub centralnym.
§  4.
1.
Prezydia rad narodowych stopnia podstawowego przy udziale organów wykonawczych i zarządzających tych rad rozpatrują wnioski przekazane radom narodowym i w zależności od oceny społecznej słuszności, a także przedmiotu wniosku, postanawiają o jego dalszym biegu.
2.
Do udziału w czynnościach, o których mowa w ust. 1, prezydium rady narodowej zaprasza w szczególności przedstawicieli właściwych ogniw Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego.
3.
Prezydium rady narodowej może powierzyć wstępne rozpatrywanie wniosków komisji rady bądź specjalnie powołanemu zespołowi; przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  5.
Wnioski, których przedmiotem są sprawy gospodarcze wymagające nakładów inwestycyjnych, powinny być przyjmowane do realizacji w ramach planu społeczno-gospodarczego i budżetu rady narodowej, jeżeli nie prowadzą do rozproszenia środków finansowych, materiałowych, a także wysiłków ludzkich.
§  6.
1.
Nadanie biegu wnioskowi przez prezydium rady narodowej polega na:
1)
skierowaniu wniosku do realizacji przez terenowy organ administracji państwowej o właściwości ogólnej,
2)
przekazaniu wniosku działającej na danym terenie jednostce nie podporządkowanej radzie narodowej wraz z opinią lub wskazaniem co do jego realizacji, w zakresie spraw należących do właściwości rady narodowej,
3)
przekazaniu wniosku wskazanemu adresatowi, jeżeli jest nim organ, instytucja lub organizacja działająca na obszarze właściwości rady narodowej,
4)
przekazaniu wniosku wojewódzkiej radzie narodowej, jeżeli dotyczy on spraw lub organów i jednostek o charakterze bądź zasięgu ogólnowojewódzkim czy regionalnym, a także wówczas, gdy adresatami wniosków albo właściwymi do ich rozpatrzenia są organy naczelne lub centralne.
2.
W razie negatywnego stanowiska prezydium, należy wyczerpująco uzasadnić motywy takiego stanowiska.
3.
Prezydia rad narodowych określają sposoby powiadamiania organizatorów zebrań o rozstrzygnięciach dotyczących wniosków.
4.
W uzasadnionych przypadkach prezydium rady narodowej może przedstawiać wnioski do rozpatrzenia radzie narodowej na sesji, wraz ze swoją opinią.
§  7.
Terenowe organy administracji państwowej o właściwości ogólnej stopnia podstawowego:
1)
ewidencjonują wnioski przekazywane radom narodowym,
2)
ustalają harmonogram realizacji wniosków przyjętych przez prezydium rady narodowej w sprawach należących do właściwości rady, jej organów lub jednostek podporządkowanych radzie narodowej,
3)
stosownie do postanowień prezydium - realizują wnioski lub przekazują je do realizacji adresatom bądź wskazanym organom i jednostkom albo wojewódzkim radom narodowym.
§  8.
1.
Przepisy § 3 ust. 1 oraz § 4-7 stosuje się odpowiednio do postępowania z wnioskami w wojewódzkich radach narodowych.
2.
Przyjęte przez prezydium wojewódzkiej rady narodowej wnioski, kierowane do organów naczelnych i centralnych, należy przekazywać tym organom w postaci zbiorczych wykazów; o przekazaniu wniosku należy powiadomić organizatora zebrania.
§  9.
Rady narodowe sprawują kontrolę postępowania ich prezydiów z wnioskami. Prezydia rad narodowych systematycznie informują rady na sesjach o działaniach związanych z rozpatrywaniem wniosków.
§  10.
Rady narodowe dokonują okresowych, kompleksowych ocen sposobu załatwiania i realizacji wniosków przez swoje organy i podporządkowane jednostki, a także przez działające na danym terenie jednostki nie podporządkowane radom oraz organizacje, a wyniki tych ocen podają do wiadomości wyborcom.
§  11.
1.
Zgodnie z obowiązującymi zasadami, wyrażonymi w przepisach ogólnych, każdy organ, instytucja, jednostka i organizacja mają obowiązek rozpatrywania wniosków bez zbędnej zwłoki i udzielania wyczerpujących odpowiedzi na nie; odpowiedzi należy udzielać za pośrednictwem organizatorów zebrań.
2.
Na organizatorach zebrań ciąży powinność stosownego powiadamiania wnioskodawców o treści udzielonej odpowiedzi.
3.
W uzasadnionych przypadkach, zwłaszcza ze względu na charakter wniosku, udzielenie odpowiedzi lub poinformowanie o sposobie załatwienia wniosku może nastąpić w drodze publikacji w środkach masowego przekazu, zwłaszcza w prasie.
§  12.
Przy wykonywaniu zadań związanych z przyjmowaniem i rozpatrywaniem wniosków, jak również przy realizacji wniosków rady narodowe oraz ich organy korzystają ze współpracy odpowiednich ogniw Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego, a także działających na ich terenie organizacji politycznych, społecznych, zawodowych oraz samorządów, współdziałając z organami samorządu mieszkańców miast i wsi.
§  13.
Rady narodowe mogą określać szczegółowo, w drodze wytycznych, zadania swoich organów w zakresie postępowania z wnioskami, stosownie do zasad wyrażonych w niniejszej uchwale.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024