Zasady przyznawania diet, urlopowania i wynagradzania przewodniczących rad narodowych na czas pełnienia funkcji w radach narodowych.

UCHWAŁA
RADY PAŃSTWA
z dnia 19 kwietnia 1984 r.
w sprawie zasad przyznawania diet, urlopowania i wynagradzania przewodniczących rad narodowych na czas pełnienia funkcji w radach narodowych.

Na podstawie art. 111 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego (Dz. U. z 1983 r. Nr 41, poz. 185 i Nr 62, poz. 286 oraz z 1984 r. Nr 21, poz. 100) Rada Państwa uchwala, co następuje:

Zasady przyznawania diet przewodniczącym rad narodowych.

§  1.
1.
Funkcja przewodniczącego rady narodowej pełniona jest społecznie.
2.
Przewodniczącym rad narodowych przyznaje się miesięczne diety w związku z ponoszeniem przez nich kosztów przy pełnieniu funkcji.
3.
Przewodniczący Rady Państwa ustala corocznie wysokość diet.
3a. 1
Przewodniczący Rady Państwa może, w wyjątkowo uzasadnionych indywidualnych przypadkach, zwiększyć w granicach do 50% wysokość miesięcznej diety przysługującej przewodniczącemu rady narodowej w danym roku.
4.
Przewodniczącemu rady narodowej, który piastuje równocześnie mandat posła na Sejm PRL, przysługuje połowa diety, o której mowa w ust. 2.
§  2.
W razie niemożności pełnienia funkcji przez przewodniczącego rady narodowej w okresie dłuższym niż miesiąc, dieta, o której mowa w § 1 ust. 2, przysługuje pełniącemu tę funkcję zastępcy przewodniczącego rady narodowej.

Zasady urlopowania przewodniczących rad narodowych i ich wynagradzania.

§  3.
Rada narodowa może w wyjątkowym przypadku podjąć uchwałę o potrzebie urlopowania na czas pełnienia funkcji przewodniczącego tej rady przez zakład pracy, w którym jest on zatrudniony, jeżeli wykonywanie obowiązków wynikających z pełnienia tej funkcji nie da się pogodzić z pracą w zakładzie.
§  4.
1.
Uchwałę, o której mowa w § 3, rada narodowa podejmuje na wniosek swego prezydium.
2.
Wniosek prezydium wymaga uzgodnienia z prezydium rady narodowej wyższego stopnia, a w odniesieniu do przewodniczącego wojewódzkiej rady narodowej - z Przewodniczącym Rady Państwa.
§  5.
1.
Zakład pracy jest obowiązany udzielić przewodniczącemu rady narodowej urlopu bezpłatnego na czas pełnienia funkcji w radzie narodowej.
2.
Zakład pracy udziela tego urlopu na podstawie pisemnego wystąpienia prezydium właściwej rady narodowej.
3.
Wystąpienie o udzielenie przewodniczącemu rady narodowej urlopu bezpłatnego powinno być zgłoszone nie później niż na miesiąc przed terminem rozpoczęcia tego urlopu.
§  6.
1.
W okresie urlopowania przewodniczącemu rady narodowej przysługuje wynagrodzenie w wysokości odpowiadającej wynagrodzeniu przyznawanemu dla odpowiedniego terenowego organu administracji państwowej o właściwości ogólnej, wypłacane według zasad ustalonych w przepisach dotyczących tego wynagrodzenia.
2.
Przewodniczącemu rady narodowej przysługują ponadto inne świadczenia i uprawnienia pracownicze należne pracownikom urzędów państwowych i członkom ich rodzin.
3.
Jeżeli łączne wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, jest niższe od pobieranego w dotychczasowym zakładzie pracy, przewodniczącemu rady narodowej przysługuje dodatek wyrównawczy w wysokości różnicy tych wynagrodzeń, nie dłużej jednak niż przez okres 1 roku.
4.
Świadczenia i uprawnienia, o których mowa w ust. 1-3, realizuje odpowiedni organ wykonawczy i zarządzający rady narodowej.
§  7.
W okresie urlopu bezpłatnego przewodniczący rady narodowej zachowuje przysługujące mu w zakładzie pracy prawo do zajmowanego mieszkania funkcyjnego, umundurowania, ulgi taryfowej przy przejazdach środkami lokomocji publicznej oraz innych świadczeń określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 września 1974 r. w sprawie zasad udzielania bezpłatnych urlopów pracownikom powołanym do pełnienia z wyboru funkcji w organizacjach społecznych (Dz. U. Nr 37, poz. 218).
§  8.
1.
W okresie urlopu bezpłatnego stosunek pracy z przewodniczącym rady narodowej nie może być rozwiązany przez zakład pracy, chyba że zachodzi podstawa do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika albo zakład pracy ulega całkowitej likwidacji.
2.
Okres urlopu bezpłatnego zalicza się do okresu pracy w zakresie wszelkich uprawnień związanych z zatrudnieniem w danym zakładzie pracy.
§  9.
1.
Rada narodowa może podjąć uchwałę o ustaniu potrzeby urlopowania przewodniczącego rady narodowej w każdym czasie z własnej inicjatywy lub na wniosek swego prezydium, jeżeli powstaną okoliczności uzasadniające podjęcie takiej uchwały, bądź też na wniosek przewodniczącego rady narodowej.
2.
Projekt uchwały podejmowanej z inicjatywy rady narodowej lub wniosek prezydium wymaga uzgodnienia w trybie określonym w § 4 ust. 2.
3.
Prezydium rady narodowej zawiadamia niezwłocznie właściwy zakład pracy o ustaniu potrzeby urlopowania przewodniczącego rady narodowej.
§  10.
1.
Podstawa do urlopowania przewodniczącego rady narodowej ustaje w razie:
1)
zmiany na stanowisku przewodniczącego rady narodowej w toku kadencji,
2)
wyboru nowego przewodniczącego rady przez nowo wybraną radę narodową,
3)
rozwiązania rady narodowej lub prezydium rady przez Radę Państwa,
4)
zniesienia jednostki podziału terytorialnego, w której działa rada narodowa.
2.
O ustaniu podstawy do urlopowania przewodniczącego rady narodowej zawiadamia się niezwłocznie właściwy zakład pracy. Zawiadomienia dokonuje:
1)
w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2 - prezydium właściwej rady narodowej,
2)
w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4:
a)
prezydium wojewódzkiej rady narodowej - w odniesieniu do przewodniczących rad narodowych stopnia podstawowego,
b)
Przewodniczący Rady Państwa - w odniesieniu do przewodniczących wojewódzkich rad narodowych.
§  11.
1.
Przewodniczący rady narodowej ma prawo, po ustaniu potrzeby lub podstawy urlopowania, powrotu do zakładu pracy, który udzielił mu urlopu bezpłatnego, na poprzednio zajmowane stanowisko lub stanowisko równorzędne pod względem wynagrodzenia, jeżeli zgłosi swój powrót w ciągu 14 dni od zaprzestania pełnienia funkcji przewodniczącego rady narodowej lub podjęcia przez radę narodową uchwały o ustaniu potrzeby dalszego urlopowania.
2.
W razie powrotu do dotychczasowego zakładu pracy przewodniczący rady narodowej otrzymuje wynagrodzenie, o którym mowa w § 6, do końca terminu urlopu bezpłatnego, nie dłużej niż przez okres, o którym mowa w ust. 1.
§  12.
1.
W razie niemożności powrotu przewodniczącego rady narodowej do dotychczasowego zakładu pracy z powodu likwidacji tego zakładu, organ wykonawczy i zarządzający rady narodowej w porozumieniu z prezydium tej rady jest obowiązany zapewnić przewodniczącemu rady pracę, zgodną z jego kwalifikacjami, w okresie wymaganym do zachowania ciągłości pracy, na warunkach co najmniej równorzędnych z warunkami w poprzednim miejscu pracy.
2.
Do czasu zapewnienia pracy, przewodniczący rady narodowej otrzymuje wynagrodzenie, o którym mowa w § 6, nie dłużej niż przez okres trzech miesięcy, licząc od pierwszego dnia następnego miesiąca po ustaniu potrzeby lub podstawy urlopowania.
3.
W razie zlikwidowania zakładu pracy, który udzielił przewodniczącemu urlopu bezpłatnego, w czasie trwania tego urlopu, okres urlopowania do pełnienia funkcji przewodniczącego traktuje się równorzędnie z okresem zatrudnienia.
§  13.
1.
Przewodniczący rady narodowej w okresie urlopowania nie może wykonywać stałych dodatkowych zajęć zarobkowych, z wyjątkiem pracy:
1)
nauczyciela akademickiego w szkole wyższej,
2)
pracownika naukowego w instytucie naukowym lub naukowo-badawczym,
3)
dydaktycznej w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
2.
Łączny wymiar czasu dodatkowych zajęć zarobkowych, wymienionych w ust. 1, nie może przekraczać 8 godzin tygodniowo.
§  14.
Przewodniczącym rad narodowych nie przysługują w okresie urlopowania miesięczne diety, o których mowa w § 1.

Inne świadczenia dla przewodniczących rad narodowych.

§  15.
Przewodniczący rad narodowych mogą w miarę potrzeby korzystać z samochodów osobowych, będących w dyspozycji terenowych organów administracji państwowej o właściwości ogólnej.
§  16. 2
 
1.
W razie niekorzystania z uprawnienia określonego w § 15, przewodniczącym wojewódzkich rad narodowych oraz przewodniczącym gminnych rad narodowych i rad narodowych wspólnych dla miast i gmin przysługuje miesięczny ryczałt pieniężny za korzystanie z własnego samochodu osobowego.
2.
Wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego ustala się Przewodniczący Rady Państwa.
3.
W razie używania innego pojazdu aniżeli samochód osobowy, tj. motocykla lub motoroweru, miesięczny ryczałt pieniężny przysługuje w wysokości 30% kwoty ustalonej w trybie ust. 2.
4.
Prezydium wojewódzkiej rady narodowej może przyznać miesięczny ryczałt pieniężny, o którym mowa w ust. 1, przewodniczącym miejskich (dzielnicowych) rad narodowych, na wniosek właściwego prezydium miejskiej (dzielnicowej) rady narodowej, w wysokości ustalonej dla przewodniczących gminnych rad narodowych. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5.
Miesięczny ryczałt pieniężny wypłaca się z dołu, wyłącznie na podstawie pisemnego oświadczenia przewodniczącego rady narodowej o używaniu własnego pojazdu do celów służbowych w danym miesiącu.
§  17.
1.
Przewodniczącym rad narodowych wypłaca się ryczałt za rozmowy z domowego aparatu telefonicznego:
1)
przewodniczącym wojewódzkich rad narodowych - w wysokości trzykrotnej miesięcznej opłaty abonamentowej,
2)
przewodniczącym rad narodowych stopnia podstawowego - w wysokości miesięcznej opłaty abonamentowej.
2.
Przewodniczącym wojewódzkich rad narodowych przysługuje ponadto uprawnienie do nieodpłatnego zainstalowania w mieszkaniu aparatu telefonicznego.

Przepisy końcowe.

§  18.
Wydatki wynikające z przepisów niniejszej uchwały są wydatkami budżetów rad narodowych.
§  19.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 lipca 1984 r.
1 § 1 ust. 3a dodany przez § 1 uchwały z dnia 29 listopada 1984 r. (M.P.84.27.180) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 18 grudnia 1984 r.
2 § 16 zmieniony przez § 1 uchwały z dnia 18 grudnia 1987 r. (M.P.87.38.320) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 1 stycznia 1988 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1984.12.82

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady przyznawania diet, urlopowania i wynagradzania przewodniczących rad narodowych na czas pełnienia funkcji w radach narodowych.
Data aktu: 19/04/1984
Data ogłoszenia: 23/05/1984
Data wejścia w życie: 01/07/1984