Szczegółowe zasady i tryb prowadzenia rejestru przepisów resortowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 16 kwietnia 1984 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu prowadzenia rejestru przepisów resortowych.

Na podstawie § 40 ust. 4 uchwały nr 93 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1983 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz trybu opracowywania, uzgadniania i ogłaszania normatywnych aktów prawnych (Monitor Polski Nr 27, poz. 152) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do rejestru przepisów resortowych, zwanego dalej "rejestrem", prowadzonego przez Ministra Sprawiedliwości, są nadsyłane zarządzenia naczelnych i centralnych organów administracji państwowej, a także inne resortowe akty prawne o charakterze ogólnym, jeżeli zawierają treść normatywną, z wyjątkiem normatywnych aktów prawnych, o których mowa w § 39 ust. 4 uchwały nr 93 Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 1983 r. w sprawie regulaminu prac Rady Ministrów i Prezydium Rządu oraz trybu opracowywania, uzgadniania i ogłaszania normatywnych aktów prawnych (Monitor Polski Nr 27, poz. 152), zwanej dalej "uchwałą".
§  2.
Akty prawne określone w § 1, zwane dalej "normatywnymi aktami prawnymi", są nadsyłane do rejestru wraz z ich uzasadnieniem i wzmianką o ewentualnej publikacji oraz informacją, czy akt był uzgodniony z innymi zainteresowanymi organami, jeżeli obowiązek uzgodnienia wynika z aktu wyższego rzędu.
§  3.
1.
Normatywne akty prawne są rejestrowane w rejestrze, jeżeli nie stwierdzono w nich wadliwości wymienionych w § 40 ust. 1 uchwały.
2.
O zarejestrowaniu lub odmowie zarejestrowania normatywnego aktu prawnego zawiadamia się pisemnie organ, który wydał ten akt.
3.
Nie stanowi przeszkody do zarejestrowania normatywnego aktu prawnego stwierdzenie drobnego naruszenia wymagań formalnych, jeżeli naruszenie to pozostaje bez wpływu na istotną treść aktu lub jego moc prawną.
§  4.
1.
Zawiadomienie o odmowie zarejestrowania normatywnego aktu prawnego powinno zawierać uzasadnienie oraz wnioski w przedmiocie zmiany lub uchylenia tego aktu albo inne wnioski zmierzające do usunięcia wskazanych wadliwości.
2.
Jeśli organ, który otrzymał zawiadomienie o odmowie zarejestrowania normatywnego aktu prawnego, nie podzieli stanowiska Ministra Sprawiedliwości, może zwrócić się do Prezesa Rady Ministrów o podjęcie ostatecznej decyzji w tym przedmiocie. Wystąpienie do Prezesa Rady Ministrów, wraz z uzasadnieniem, wnosi się za pośrednictwem Ministra Sprawiedliwości.
3.
Minister Sprawiedliwości przedstawia Prezesowi Rady Ministrów wystąpienie o podjęcie ostatecznej decyzji, o którym mowa w ust. 2, wraz z aktami sprawy.
§  5.
Jeżeli Minister Sprawiedliwości poweźmie wiadomość o nienadesłaniu do rejestru normatywnego aktu prawnego, zwraca się do organu, który wydał akt, o jego nadesłanie w terminie 14 dni.
§  6.
1.
Jeżeli zarejestrowany normatywny akt prawny utracił moc obowiązującą, organ, który wydał ten akt, zawiadamia o tym Ministra Sprawiedliwości w terminie 14 dni. Zawiadomienie stanowi podstawę do wykreślenia aktu z rejestru.
2.
O wykreśleniu normatywnego aktu prawnego z rejestru zawiadamia się pisemnie organ, który wydał akt.
§  7.
Rejestr udostępnia się do wglądu organom władzy i administracji państwowej na ich żądanie oraz innym organom na uzasadniony wniosek.
§  8.
Normatywne akty prawne są rejestrowane w odrębnych działach dla każdego organu, który wydał akt, i są oddzielnie przechowywane.
§  9.
Zasady biurowości związanej z prowadzeniem rejestru określają odrębne przepisy.
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1984.11.80

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb prowadzenia rejestru przepisów resortowych.
Data aktu: 16/04/1984
Data ogłoszenia: 16/05/1984
Data wejścia w życie: 16/05/1984