Ramowe zasady i tryb wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO KOMISJI PLANOWANIA PRZY RADZIE MINISTRÓW
z dnia 23 sierpnia 1983 r.
w sprawie ramowych zasad i trybu wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.

Na podstawie § 8 pkt 1 uchwały nr 192 Rady Ministrów z dnia 3 września 1982 r. w sprawie inwestycji centralnych (Monitor Polski Nr 23, poz. 196) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się ramowe zasady i tryb wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej, o których mowa w art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 7, poz. 54, Nr 44, poz. 288 i Nr 45, poz. 289), stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
Przepisy zarządzenia dotyczą inwestycji przedsiębiorstw użyteczności publicznej nowo rozpoczynanych oraz kontynuowanych.
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWE ZASADY I TRYB WNIOSKOWANIA, PLANOWANIA I REALIZACJI INWESTYCJI PODEJMOWANYCH NA PODSTAWIE DECYZJI WŁAŚCIWEGO TERENOWEGO ORGANU ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ

§  1.
1.
Terenowy organ administracji państwowej może podejmować decyzje o inwestycjach realizowanych w przedsiębiorstwach użyteczności publicznej, dla których jest organem założycielskim.
2.
Właściwy terenowy organ administracji państwowej podejmuje decyzje o realizacji inwestycji, o której mowa w ust. 1, jeżeli ma być ona w części lub w całości sfinansowana ze środków budżetowych lub pozabudżetowych, będących w dyspozycji tego organu.
§  2.
Terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego podejmuje w szczególności decyzje o realizacji inwestycji o znaczeniu wojewódzkim lub obejmujących swym zasięgiem kilka jednostek administracyjnych stopnia podstawowego, zwłaszcza w zakresie infrastruktury technicznej miast i osiedli mieszkaniowych oraz ochrony środowiska.
§  3.
1.
Zainteresowane przedsiębiorstwo użyteczności publicznej (przyszły użytkownik) lub w porozumieniu z nim inna jednostka upoważniona przez terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego występuje z wnioskiem o podjęcie decyzji o realizacji inwestycji do właściwego terenowego organu administracji państwowej.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać ogólną charakterystykę inwestycji, obejmującą niezbędny do podjęcia decyzji zakres informacji o jej realizacji, a w szczególności:
1)
omówienie celów i efektów inwestycji (w odniesieniu do inwestycji nowo rozpoczynanych),
2)
zakres rzeczowy inwestycji,
3)
wskazania lokalizacyjne (w odniesieniu do inwestycji nowo rozpoczynanych),
4)
przedstawienie możliwości zrealizowania inwestycji nowo rozpoczynanych przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe lub w odniesieniu do inwestycji kontynuowanych podanie generalnego wykonawcy, a w odniesieniu do inwestycji polegających na zakupach gotowych dóbr inwestycyjnych - dostawcy,
5)
dotychczas zrealizowany finansowy i rzeczowy zakres robót (w odniesieniu do inwestycji kontynuowanych),
6)
koszt inwestycji wraz z uzasadnioną propozycją dotyczącą źródeł jego sfinansowania w całości i w poszczególnych latach realizacji; jeżeli finansowanie inwestycji jest przewidziane przy udziale:
a)
kredytu bankowego - wniosek wymaga zaopiniowania przez oddział banku finansujący przedsiębiorstwo,
b)
funduszu celowego - wniosek wymaga zaopiniowania przez dysponenta tego funduszu.
3.
Szczegółowy tryb przedstawiania wniosków określa terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.
§  4.
Właściwy terenowy organ administracji państwowej podejmuje decyzje o włączeniu inwestycji do projektu terytorialnego pięcioletniego planu społeczno-gospodarczego i projektu terytorialnego planu rocznego oraz o wielkości jej dotowania ze środków budżetowych lub pozabudżetowych będących w dyspozycji tego organu - z uwzględnieniem zasad określonych w rozdziale 4 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o planowaniu społeczno-gospodarczym (Dz. U. Nr 7, poz. 51).
§  5.
Terytorialny pięcioletni plan społeczno-gospodarczy, a w uzasadnionych wypadkach, w szczególności w odniesieniu do inwestycji o dłuższych cyklach realizacji, także plan perspektywiczny rozwoju województwa, stanowią podstawę do podjęcia przez inwestora niezbędnych prac przygotowawczych i organizacji procesu inwestycyjnego, a zwłaszcza do uzyskania lokalizacji, zlecenia opracowania dokumentacji projektowej i zawarcia wstępnych porozumień i umów z uczestnikami procesu inwestycyjnego, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  6.
1.
Koszty przygotowania inwestycji do realizacji w zakresie prac projektowych i organizacji procesu inwestycyjnego mogą być finansowane ze środków budżetowych i pozabudżetowych. Wysokość kosztów, przewidzianych do finansowania z tych środków, określa organ, który podjął decyzję o realizacji inwestycji.
2.
Koszty przygotowania inwestycji do realizacji, z której następnie zrezygnowano, zmniejszają fundusz, z którego zostały sfinansowane, z tym że przez ten fundusz rozumie się także równowartość środków budżetowych i pozabudżetowych, otrzymanych przez przedsiębiorstwo na finansowanie tych kosztów.
§  7.
Rozpoczęcie realizacji inwestycji może nastąpić po uchwaleniu przez właściwą radę narodową planu rocznego, do którego inwestycja ta została włączona.
§  8.
Zmiana podstawowych parametrów inwestycji w toku jej realizacji, powodująca zmniejszenie planowanej zdolności produkcyjnej lub usługowej oraz zwiększenie wartości kosztorysowej, powodujące wzrost zapotrzebowania na środki budżetowe lub pozabudżetowe a także opóźnienie terminu zakończenia inwestycji, może być dokonana na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.
§  9.
1.
Zasady rozliczania kosztów działalności inwestycyjnej określają odrębne przepisy.
2.
Rozliczenie kosztów inwestycji należy przekazać właściwemu terenowemu organowi administracji państwowej. Jeżeli inwestycja finansowana była przy udziale:
1)
kredytu bankowego - rozliczenie należy przekazać również właściwemu oddziałowi banku,
2)
funduszu społecznego lub celowego - rozliczenie należy przekazać dysponentowi tego funduszu.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1983.30.162

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ramowe zasady i tryb wnioskowania, planowania i realizacji inwestycji podejmowanych na podstawie decyzji właściwego terenowego organu administracji państwowej.
Data aktu: 23/08/1983
Data ogłoszenia: 15/09/1983
Data wejścia w życie: 15/09/1983