Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 1 marca 1957 r.
Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Rozdział  1.

Posłowie.

Art.  1.
1.
Posłowie składają następujące ślubowanie poselskie:

"Ślubuję uroczyście jako poseł na Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej pracować dla dobra Narodu Polskiego i pogłębiać jego jedność, przyczyniać się do umacniania więzi władzy państwowej z ludem pracującym miast i wsi, czynić wszystko dla utrwalenia niepodległości i suwerenności, dla pomyślnego socjalistycznego rozwoju Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej".

2.
Ślubowanie poselskie składa się na pierwszym posiedzeniu Sejmu, a posłowie nieobecni oraz posłowie, którzy uzyskują mandat poselski w czasie trwania kadencji, składają ślubowanie na pierwszym posiedzeniu Sejmu, w którym uczestniczą.
3.
Ślubowanie odbywa się przez odczytanie roty (ust. 1), a następnie kolejne wywoływanie posłów, z których każdy powtarza słowo "ślubuję".
4.
Kancelaria Sejmu wyda posłowi po złożeniu ślubowania legitymację poselską podpisaną przez Marszałka Sejmu.
Art.  2.
1.
Posłowie są obowiązani:
a)
brać udział w pracach Sejmu, a w szczególności uczestniczyć w posiedzeniach Sejmu oraz komisji, do których zostali powołani,
b)
utrzymywać więź z wyborcami, informować ich o aktualnych problemach państwa, zdawać sprawę ze swojej działalności i działalności Sejmu oraz przedstawiać postulaty i żądania wyborców.
2.
Każdy poseł może wystąpić o wniesienie określonej sprawy pod obrady Sejmu lub komisji.
Art.  3.
1.
Organ państwowy, wobec którego poseł w wykonaniu obowiązków poselskich podjął interwencję, do którego wniósł we własnym imieniu albo któremu przekazał do załatwienia skargę lub wniosek innej osoby, powinien załatwić je niezwłocznie, a gdy załatwienie interwencji, skargi lub wniosku wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego - zawiadomić posła w terminie 14 dni o stanie rozpatrzenia sprawy i przewidzianym terminie załatwienia.
2.
W przypadku niezałatwienia bądź niewłaściwego załatwienia interwencji, skargi lub wniosku poseł może przedstawić sprawę Marszałkowi Sejmu, który w razie potrzeby podejmie w tym zakresie odpowiednie środki.
Art.  4.

Kierownik urzędu lub instytucji powinien możliwie niezwłocznie przyjąć posła, który przybył w celu załatwienia sprawy związanej z wykonywaniem mandatu poselskiego, oraz w miarę możliwości udzielić posłowi informacji i wyjaśnień lub odpowiedzi na pytanie.

Art.  5.

Poseł ma prawo czynnego uczestnictwa w sesjach wojewódzkiej rady narodowej i innych rad narodowych właściwych dla okręgu wyborczego, z którego został wybrany. Poseł może również brać czynny udział w posiedzeniach komisji tych rad. Prezydia rad narodowych zapewnią warunki organizacyjne dla realizacji tego uprawnienia.

Art.  51. 1

Poseł ma prawo brania udziału w posiedzeniach Rady Społeczno-Gospodarczej oraz zabierania na nich głosu.

Art.  6.
1.
Poseł stwierdza swą obecność na posiedzeniu Sejmu lub komisji podpisem na liście obecności.
2.
W razie niemożności udziału w posiedzeniu Sejmu lub komisji poseł powinien w ciągu 7 dni usprawiedliwić swą nieobecność przed Marszałkiem Sejmu lub przewodniczącym komisji.
3.
Poseł może z ważnych przyczyn zwrócić się do Prezydium Sejmu o udzielenie urlopu od wykonywania obowiązków poselskich.
Art.  7.
1.
Poseł na czas trwania mandatu poselskiego otrzymuje na swój wniosek bezpłatny urlop w zakładzie pracy, w którym jest zatrudniony. W zakresie uprawnień uzależnionych od ciągłości pracy okres tego urlopu zalicza się do okresu pracy.
2.
O uzyskaniu urlopu od zajęć zawodowych poseł zobowiązany jest zawiadomić Prezydium Sejmu.
Art.  8.
1.
Posłowie otrzymują diety miesięczne od dnia złożenia ślubowania.
2.
Wysokość diet określa Prezydium Sejmu po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów.
Art.  9.

Posłowie otrzymują z urzędu bezpłatnie po jednym egzemplarzu wszystkich druków sejmowych oraz Dziennika Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Dziennika Urzędowego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej "Monitor Polski". Ponadto posłowie będący członkami komisji otrzymują bezpłatnie po jednym egzemplarzu dzienników urzędowych odpowiednich ministerstw.

Art.  10.
1.
Sprawy posłów, którzy nie wykonują obowiązków poselskich, jak również posłów, którzy zachowują się w sposób nie odpowiadający godności posła - podlegają rozpatrzeniu przez Komisję Mandatowo-Regulaminową na wniosek Prezydium Sejmu.
2.
Od uchwały komisji przysługuje posłowi odwołanie do Sejmu. Odwołanie wnosi się na ręce Marszałka Sejmu.
3.
Sejm w wypadkach poważniejszych naruszeń może na wniosek Komisji Mandatowo-Regulaminowej wykluczyć posła z jednego lub kilku posiedzeń. O ile wniosek o wykluczenie został zgłoszony w okresie między sesjami, Sejm podejmie decyzję na najbliższej sesji.
Art.  11.

Sejm wyraża zgodę na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karno-sądowej lub aresztowanie - na wniosek Komisji Mandatowo-Regulaminowej, większością co najmniej dwóch trzecich głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

Art.  12.
1.
Sejm - na wniosek Prezydium Sejmu lub Komisji Mandatowo-Regulaminowej - stwierdza uchwałą wygaśnięcie mandatu posła (art. 81-83 Ordynacji wyborczej).
2.
Sejm - na wniosek Komisji Mandatowo-Regulaminowej - stwierdza uchwałą unieważnienie mandatu posła w przypadku unieważnienia wyborów (art. 79 ust. 2 Ordynacji wyborczej).
Art.  13.

Posłowie mogą organizować się w kluby poselskie według przynależności partyjnej.

Art.  14.

Prezydium Sejmu, po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów, może wyrazić zgodę na powoływanie kół lub zespołów poselskich na innych zasadach niż określone w art. 13.

Art.  15.
1.
Posłowie mogą również organizować się w wojewódzkie zespoły poselskie, obejmujące posłów, którzy uzyskali mandaty na obszarze poszczególnych województw.
2.
Wojewódzkie zespoły poselskie stwarzają warunki organizacyjne dla utrzymania i zacieśniania więzi Sejmu i posłów z wyborcami, terenowymi organami władzy państwowej oraz organizacjami politycznymi i społecznymi w terenie. Wojewódzkie zespoły poselskie udzielają posłom pomocy w wykonywaniu przez nich czynności wynikających ze sprawowania mandatu poselskiego.
3.
Organizację wewnętrzną i tryb pracy wojewódzkiego zespołu poselskiego, jak również metody i formy pracy członków zespołu określa zespół.
Art.  16.

Prezydium Sejmu czuwa nad wykonywaniem przez posłów obowiązków poselskich, nałożonych na nich przez Konstytucję Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, a w szczególności nałożonych przez art. 2 ust. 2 i art. 101 Konstytucji, jak również innych obowiązków wynikających ze ślubowania poselskiego i przepisów regulaminu.

Rozdział  2.

Organy Sejmu.

Art.  17.
1.
Na pierwszym posiedzeniu Sejmu przewodniczy do wyboru Marszałka Sejmu jeden z najstarszych wiekiem posłów (Marszałek-Senior) powołany uchwałą Rady Państwa.
2.
Marszałek-Senior przeprowadza ślubowanie poselskie oraz wybór Marszałka Sejmu.
Art.  18.

Organami Sejmu są:

Prezydium Sejmu,

Konwent Seniorów,

komisje,

sekretarze Sejmu.

Art.  19.
1. 2
Prezydium Sejmu stanowią Marszałek i czterej wicemarszałkowie Sejmu. Prezydium Sejmu działa na zasadzie kolegialności.
2.
Sejm wybiera Marszałka i wicemarszałków Sejmu bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.
Art.  20.
1.
Prezydium Sejmu stoi na straży praw Sejmu, zapewnia realizację programów prac Sejmu i jego organów, czuwa nad właściwym tokiem i terminowością prac Sejmu, reprezentuje Sejm na zewnątrz, czuwa nad prawidłowym stosowaniem regulaminu Sejmu oraz zapewnia spokój i porządek na terenie sejmowym.
2.
Prezydium Sejmu organizuje współpracę i wymianę doświadczeń między komisjami, koordynuje działania komisji, może zlecać im rozpatrywanie określonych spraw oraz określa formy współdziałania komisji z wojewódzkimi zespołami poselskimi.
21. 3
Prezydium Sejmu organizuje współpracę komisji sejmowych z Radą Społeczno-Gospodarczą oraz nadaje właściwy bieg opiniom i wnioskom Rady.
3.
Prezydium Sejmu może wniosek w sprawie powołania członka Rady Ministrów skierować do właściwej komisji w celu przedstawienia opinii.
4.
Prezydium Sejmu utrzymuje łączność z wojewódzkimi zespołami poselskimi, udziela im pomocy oraz może kierować pod ich adresem wytyczne dotyczące ich pracy. Prezydium Sejmu organizuje współpracę i wymianę doświadczeń między wojewódzkimi zespołami poselskimi oraz określa formy współdziałania wojewódzkich zespołów poselskich z komisjami.
5.
Prezydium Sejmu jest uprawnione do wykładni regulaminu. W wypadkach wątpliwych Prezydium Sejmu zasięga opinii Komisji Mandatowo-Regulaminowej.
6. 4
Prezydium Sejmu czuwa nad przestrzeganiem przez organy administracji państwowej obowiązku udostępniania posłom informacji i danych, niezbędnych do wykonywania mandatu poselskiego, oraz obowiązku załatwiania przez te organy wnoszonych przez posłów interwencji, skarg i wniosków. Prezydium Sejmu zapewnia przestrzeganie przez organy administracji państwowej obowiązku zaopatrywania w niezbędne materiały i informacje członków Rady Społeczno-Gospodarczej.
Art.  21.

Prezydium Sejmu może na podstawie regulaminu podejmować uchwały regulujące szczegółowo tryb postępowania w Sejmie w ramach zasad określonych w regulaminie.

Art.  22.

Prezydium Sejmu kieruje sprawami wchodzącymi w zakres stosunków Sejmu z parlamentami innych krajów.

Art.  23.
1.
Marszałek Sejmu kieruje obradami Sejmu oraz przewodniczy obradom Prezydium Sejmu i Konwentu Seniorów.
2.
Wicemarszałkowie zastępują Marszałka w zakresie ustalonym przez Prezydium Sejmu.
Art.  24.
1.
Konwent Seniorów składa się z Marszałka i wicemarszałków Sejmu oraz przewodniczących klubów poselskich lub ich zastępców.
11. 5
W skład Konwentu Seniorów wchodzi także przewodniczący Rady Społeczno-Gospodarczej.
2.
Konwent Seniorów może rozszerzyć swój skład przez kooptację innych posłów.
3.
Posiedzenia Konwentu Seniorów zwołuje Marszałek Sejmu z inicjatywy własnej, Prezydium Sejmu lub na żądanie jednego z klubów.
Art.  25.
1. 6
Konwent Seniorów jest organem doradczym Prezydium Sejmu w zakresie zapewnienia sprawnego toku prac Sejmu i współdziałania klubów i kół poselskich w sprawach związanych z działalnością Sejmu, a także w zakresie zapewnienia sprawnego toku prac Rady Społeczno-Gospodarczej.
2.
Konwent Seniorów rozpatruje w szczególności:
a)
projekty terminów i porządku dziennego poszczególnych posiedzeń Sejmu,
b)
wnioski co do wyboru przez Sejm jego organów,
c)
wnioski co do trybu dyskusji nad poszczególnymi punktami porządku dziennego,
d)
inne sprawy przekazane pod jego obrady przez Prezydium Sejmu.
Art.  26.
1.
Komisje są organami Sejmu, powołanymi do wyrażania opinii o sprawach przekazanych pod ich obrady przez Sejm lub Prezydium Sejmu, jak również organami pomocniczymi Sejmu w zakresie wykonywanej przezeń kontroli nad działalnością poszczególnych organów państwowych.
2.
Sejm powołuje komisje stałe i nadzwyczajne, ustalając ich skład liczbowy i osobowy.
Art.  27.

Sejm może powoływać na stałe lub czasowo międzykomisyjne zespoły poselskie do rozpatrywania spraw przekraczających zakres działania poszczególnych komisji. Zakres i tryb działania zespołów określa Sejm. Przepisy rozdziału 3 regulaminu stosuje się odpowiednio.

Art.  28.

Sejm wybiera dziesięciu sekretarzy. Sekretarze prowadzą listę mówców i protokoły posiedzeń Sejmu, dokonują obliczania wyników głosowania i pełnią inne czynności zlecone przez Marszałka.

Art.  281. 7

Członków działającej przy Sejmie Rady Społeczno-Gospodarczej Sejm powołuje zwykłą większością głosów, w głosowaniu łącznym.

Art.  29.
1.
Kancelaria Sejmu jest organem wykonawczym i doradczym Sejmu oraz jego organów.
2.
Kancelaria Sejmu podlega Prezydium Sejmu. Nadzór nad Kancelarią Sejmu sprawuje Marszałek Sejmu.
3.
Kancelarią Sejmu kieruje Szef Kancelarii Sejmu, powoływany i odwoływany przez Prezydium Sejmu. Szef Kancelarii Sejmu ponosi odpowiedzialność za działania pracowników Kancelarii.
4.
Zakres działania oraz organizację Kancelarii Sejmu określa statut uchwalony przez Prezydium Sejmu.

Rozdział  3.

Komisje.

Art.  30. 8

 

1. 9
Powołuje się następujące komisje stałe:
1)
Administracji, Spraw Wewnętrznych i Wymiaru Sprawiedliwości,
2)
Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Mieszkaniowej,
3)
Edukacji Narodowej i Młodzieży,
4)
Górnictwa i Energetyki,
5)
Kultury,
6)
Nauki i Postępu Technicznego,
7)
Obrony Narodowej,
8)
Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych,
9)
Odpowiedzialności Konstytucyjnej,
10)
Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów,
11)
Polityki Społecznej, Zdrowia i Kultury Fizycznej,
12)
Prac Ustawodawczych,
13)
Przemysłu,
14)
Regulaminową i Spraw Poselskich,
15)
Rolnictwa, Leśnictwa i Gospodarki Żywnościowej,
16)
Rynku Wewnętrznego, Drobnej Wytwórczości i Usług,
17)
Skarg i Wniosków,
18)
Spraw Samorządowych,
19)
Spraw Zagranicznych,
20)
Transportu i Łączności,
21)
Współpracy Gospodarczej z Zagranicą i Gospodarki Morskiej.
2.
Prezydium Sejmu określa przedmiotowy zakres działania komisji, o których mowa w ust. 1, z wyjątkiem komisji, których zakres działania określają art. 311, 32, 33 i 331.
Art.  31.
1.
Do zadań komisji należy w szczególności:
a)
rozpatrywanie projektów ustaw i uchwał,
b)
rozpatrywanie dekretów przedstawionych Sejmowi do zatwierdzenia,
c)
rozpatrywanie i opiniowanie założeń projektów ustaw i uchwał,
d)
rozpatrywanie projektów dekretów przedstawionych komisji przez Radę Państwa do zaopiniowania,
e)
wysłuchiwanie sprawozdań i informacji kierowników resortów, urzędów oraz instytucji lub ich zastępców,
f)
przeprowadzanie analizy działalności poszczególnych działów administracji i gospodarki państwowej,
g)
rozpatrywanie spraw związanych z wprowadzaniem w życie i wykonywaniem ustaw i uchwał Sejmu.
2.
Kierownicy resortów, urzędów oraz instytucji lub ich zastępcy obowiązani są na żądanie komisji przedstawiać sprawozdania oraz udzielać informacji.
3.
Kierownicy resortów, urzędów oraz instytucji lub ich zastępcy obowiązani są na żądanie komisji uczestniczyć w posiedzeniach komisji, na których rozpatrywane są sprawy dotyczące ich zakresu działania.
4.
Komisja może również wzywać inne osoby w celu złożenia informacji i wyjaśnień w sprawach będących przedmiotem obrad lub badań komisji.
5.
Komisje działają na podstawie planów pracy.
Art.  311. 10

 

1.
Do zadań Komisji Spraw Samorządowych należy rozpatrywanie spraw związanych z działalnością i rozwojem samorządu pracowniczego, zawodowego, społeczno-zawodowego i innych form samorządności.
2.
Komisja Spraw Samorządowych w sprawach określonych w ust. 1 współdziała z innymi komisjami, które w zakresie swej właściwości podejmują również sprawy związane z działalnością i rozwojem poszczególnych form samorządu.
3.
Komisja Spraw Samorządowych przedstawia Sejmowi informacje dotyczące działalności i rozwoju określonych form samorządu.
Art.  312. 11

Postanowienia art. 31 ust. 2-4 stosuje się odpowiednio również do organów samorządu pracowniczego przedsiębiorstw państwowych i innych państwowych jednostek organizacyjnych oraz właściwych organizacji społecznych.

Art.  32. 12

Do zadań Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich należy w szczególności:

a)
przedkładanie Sejmowi wniosków w sprawach ważności wyborów, ważności wyboru posła oraz przeprowadzenia wyborów uzupełniających (art. 101 i 106 Ordynacji wyborczej do Sejmu PRL),
b)
przedkładanie Sejmowi wniosków w sprawie wygaśnięcia mandatu posła (art. 107 Ordynacji wyborczej do Sejmu PRL),
c)
przedkładanie wniosków w sprawie wyrażenia zgody przez Sejm na pociągnięcie posła do odpowiedzialności karnosądowej lub aresztowanie,
d)
rozpatrywanie spraw dotyczących regulaminu Sejmu oraz dokonywanie analiz praktyki parlamentarnej i przedstawianie wniosków w tym zakresie Prezydium Sejmu,
e)
udzielanie Prezydium Sejmu opinii w sprawie wykładni i stosowania regulaminu,
f)
rozpatrywanie spraw dotyczących obowiązków i praw posłów oraz warunków wykonywania mandatu poselskiego,
g)
rozpatrywanie spraw związanych z działalnością wojewódzkich zespołów poselskich.
Art.  33.
1.
Do zadań Komisji Skarg i Wniosków należy w szczególności:
a)
dokonywanie analiz spraw związanych z załatwianiem skarg i wniosków przez organy państwowe, państwowe jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne i wykorzystywaniem przez te jednostki skarg i wniosków dla usprawnienia ich działalności,
b)
rozpatrywanie skarg i wniosków kierowanych do Sejmu i jego organów, nadawanie im biegu oraz czuwanie nad ich należytym załatwianiem przez właściwe organy państwowe,
c)
przedstawianie Sejmowi i jego organom wniosków wynikających z dokonywanych analiz i rozpatrywania spraw, o których mowa w przepisach poprzedzających, a dotyczących doskonalenia działalności organów, jednostek organizacyjnych i organizacji wymienionych w tych przepisach.
2.
Tryb pracy Komisji Skarg i Wniosków, a zwłaszcza zasady jej współdziałania z innymi komisjami, określa Prezydium Sejmu.
Art.  331. 13

Do zadań Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej należy w szczególności badanie zasadności skierowanych do niej wniosków wstępnych o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej, podejmowanie uchwał w tym przedmiocie oraz przedstawianie Sejmowi sprawozdań z przeprowadzonych prac.

Art.  34.

Komisje wybierają ze swego grona prezydium komisji w składzie przewodniczącego komisji i zastępców przewodniczącego.

Art.  35.
1.
Prezydium Komisji kieruje pracami komisji, a w szczególności:
a)
opracowuje projekty planów pracy komisji,
b)
ustala terminy i porządek dzienny posiedzeń,
c)
czuwa nad przygotowaniem posiedzeń,
d)
zapewnia członkom komisji otrzymywanie w odpowiednim czasie należycie przygotowanych materiałów,
e)
wyznacza sprawozdawców (referentów) na posiedzenia komisji.
2.
Prezydium komisji, opracowując projekty planów pracy komisji oraz ustalając porządek dzienny posiedzenia, bierze pod uwagę wnioski poszczególnych posłów oraz wojewódzkich zespołów poselskich.
3.
Prezydium komisji informuje Prezydium Sejmu o biegu prac komisji.
4.
Przewodniczący komisji kieruje obradami komisji i czuwa, aby sprawy powierzone komisji do załatwienia nie zalegały. Protokół obrad komisji podpisuje przewodniczący.
5.
Prezydium komisji obowiązane jest zwołać w określonym terminie posiedzenie komisji na żądanie Prezydium Sejmu lub co najmniej jednej czwartej liczby członków komisji.
Art.  36.

Prezydium komisji zawiadamia o terminie i porządku dziennym posiedzenia komisji członków komisji, Prezydium Sejmu i zainteresowane naczelne organy państwowe.

Art.  37.
1.
W posiedzeniach komisji mogą uczestniczyć członkowie Rady Państwa i Rządu oraz podsekretarze stanu, a wyjątkowo także inni przedstawiciele naczelnych organów administracji państwowej, o ile do udziału w posiedzeniu będą należycie upoważnieni.
2.
W posiedzeniach komisji może uczestniczyć Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub jego upoważnieni przedstawiciele.
3.
Prezydium komisji może zaprosić do udziału w posiedzeniu komisji przedstawicieli organizacji społecznych i instytucji publicznych.
4.
Prezydium komisji może zaprosić na posiedzenie komisji rzeczoznawców lub w inny sposób korzystać z ich współpracy. Prezydium Sejmu określi zasady wynagradzania rzeczoznawców.
5.
W posiedzeniach komisji mogą za wiedzą przewodniczącego uczestniczyć - bez prawa udziału w głosowaniach - posłowie nie będący członkami komisji.
6.
Na posiedzeniu komisji, za zgodą jej przewodniczącego, mogą być obecni dziennikarze prasy, radia i telewizji.
7.
Komisja może postanowić odbycie posiedzenia zamkniętego.
Art.  38.
1.
Komisje stosownie do potrzeby tworzą podkomisje stałe lub nadzwyczajne dla poszczególnych dziedzin swojej działalności. W skład podkomisji nadzwyczajnych komisje mogą powoływać posłów spoza składu tych komisji.
2.
Komisje mogą w razie potrzeby przeprowadzać w wyznaczonym przez siebie składzie badania działalności poszczególnych zakładów, przedsiębiorstw i innych instytucji państwowych.
3.
Komisje i podkomisje mogą odbywać posiedzenia wspólne.
4.
Komisje mogą obradować w okresie między sesjami Sejmu.
5.
Komisje wybierają ze swego grona sprawozdawców do poszczególnych spraw na plenarne posiedzenia Sejmu.
Art.  39.
1.
Uchwały komisji zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji.
2.
Wnioski i poprawki, odrzucone przez komisje, będą na żądanie wnioskodawcy zamieszczone w sprawozdaniu komisji jako wnioski mniejszości.
Art.  40.
1.
Projekty budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego rozpatruje Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, z tym że poszczególne części tych projektów rozpatrują także właściwe stałe komisje. Wnioski komisje przekazują Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która rozpatruje całość projektów i przedstawia je wraz ze swoimi wnioskami na plenum Sejmu, informując o nie uwzględnionych podstawowych wnioskach poszczególnych komisji.
2.
Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów może powoływać międzykomisyjne zespoły poselskie dla rozpatrzenia określonych problemów społeczno-gospodarczych, dotyczących projektów budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego, powołując do tych zespołów członków Komisji oraz posłów należących do innych komisji.
3.
Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów może uchwalić szczegółowy regulamin, określający tryb prac w komisjach nad projektami budżetu i narodowego planu; regulamin ten podlega zatwierdzeniu przez Prezydium Sejmu.
4.
W trybie określonym w ust. 1-3 rozpatrywane są również założenia projektów budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego oraz sprawozdania Rządu z wykonania budżetu i narodowego planu społeczno-gospodarczego.
5.
Wniosek w sprawie udzielenia Rządowi absolutorium przedstawia Sejmowi Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Komisja może wnosić również o udzielenie absolutorium, z wyłączeniem określonych członków Rady Ministrów.
Art.  401. 14

 

1.
Komisja Odpowiedzialności Konstytucyjnej działa w trybie określonym przez Regulamin Sejmu, z uwzględnieniem wymogów wynikających z przepisów Kodeksu postępowania karnego.
2.
Skierowany przez Prezydium Sejmu do Komisji wstępny wniosek wraz z załącznikami przewodniczący Komisji przesyła w odpisie osobie objętej wnioskiem, wyznaczając jej termin do złożenia wyjaśnień na piśmie i przedstawienia wniosków dowodowych.
3.
Komisja - po wstępnym zapoznaniu się ze zgłoszonymi zarzutami oraz wyjaśnieniami i wnioskami osoby objętej zarzutami - określa zakres i sposób przeprowadzenia postępowania dowodowego.
4.
Osoba objęta wnioskiem wstępnym oraz jej obrońca mogą brać udział w posiedzeniach Komisji, na których przeprowadzane będzie postępowanie dowodowe, oraz w czynnościach podejmowanych z upoważnienia Komisji.
5.
Uchwała Komisji o wystąpieniu do Sejmu z wnioskiem o pociągnięcie do odpowiedzialności konstytucyjnej powinna zawierać wszystkie dane wymagane przez przepisy Kodeksu postępowania karnego w stosunku do aktu oskarżenia, a w wypadku wniosku o umorzenie postępowania - uzasadnienie faktyczne i prawne tego wniosku.
Art.  41.
1.
Komisja może przedstawić Sejmowi do uchwalenia projekty rezolucji, zawierające postulaty pod adresem Rady Państwa, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rządu, Prokuratora Generalnego Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i poszczególnych ministrów.
2.
Projekty rezolucji składa się na piśmie.
3.
Projekt rezolucji odrzucony przez komisję zamieszcza się na żądanie wnioskodawcy w sprawozdaniu komisji jako projekt mniejszości.
Art.  42.
1.
Komisja może uchwalać dezyderaty skierowane do Rady Państwa, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Rządu, Prokuratora Generalnego PRL i poszczególnych ministrów.
2.
Prezydium komisji przedstawia uchwalone przez komisję dezyderaty Marszałkowi Sejmu. Prezydium Sejmu przesyła dezyderaty komisji odpowiednim organom państwowym.
3.
Prezydium Sejmu może zwrócić komisji uchwalony przez nią dezyderat z umotywowanym zaleceniem ponownego rozpatrzenia sprawy. Dezyderatowi ponownie przez komisję uchwalonemu Prezydium Sejmu nada dalszy bieg.
4.
Organ, pod adresem którego uchwalony został dezyderat komisji, ma obowiązek ustosunkować się do niego i pisemnie powiadomić Prezydium Sejmu o zajętym stanowisku w ciągu 30 dni od dnia otrzymania dezyderatu, chyba że Prezydium Sejmu, na wniosek zainteresowanego organu, ustali inny termin nadesłania tego powiadomienia.
5.
Odpowiedzi organów państwowych na dezyderaty oraz informacje tych organów o przebiegu realizacji dezyderatów rozpatrywane są na posiedzeniach komisji.
6.
W razie nieotrzymania odpowiedzi w terminie lub uznania otrzymanej odpowiedzi za niezadowalającą, komisja może ponowić dezyderat, przedłożyć Prezydium Sejmu wniosek o zwrócenie odpowiedzi jako niezadowalającej lub przedłożyć Sejmowi projekt odpowiedniej rezolucji.
Art.  43.
1.
Komisje mogą przedstawiać Radzie Państwa, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, Rządowi, poszczególnym ministrom oraz Prokuratorowi Generalnemu PRL swoje stanowisko w określonej sprawie w formie opinii kierowanych do tych organów w trybie art. 42 ust. 2 i 3.
2.
Komisja może zwrócić się do organu będącego adresatem opinii o przedstawienie stanowiska w sprawach podniesionych w opinii, jak również o informacje o przebiegu realizacji wniosków wynikających z tej opinii. W sprawach tych stosuje się odpowiednio przepis art. 42 ust. 5.
Art.  44.

Uprawnienia i zakres działania komisji nadzwyczajnych powołanych na podstawie art. 26 Konstytucji PRL ustala każdorazowo Sejm przy ich wyborze.

Rozdział  4.

Postępowanie w Sejmie.

a) Sesje, posiedzenia.

Art.  45.
1.
Sejm obraduje na sesjach.
2.
Rada Państwa zwołuje sesje zwyczajne Sejmu dwa razy do roku: sesję jesienną nie później niż na dzień 31 października i sesję wiosenną nie później niż na dzień 1 kwietnia.
3.
Rada Państwa zwołuje sesje nadzwyczajne Sejmu z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek co najmniej jednej trzeciej ogólnej liczby posłów.
4.
O zamknięciu sesji Sejmu postanawia Sejm na wniosek Prezydium.
Art.  46.
1.
Posiedzenia Sejmu odbywają się w terminach ustalonych przez Prezydium Sejmu lub uchwałą Sejmu.
2.
Porządek dzienny posiedzeń Sejmu ustala Prezydium Sejmu i przedstawia go Sejmowi do zatwierdzenia. Przy ustalaniu porządku dziennego Prezydium Sejmu bierze pod uwagę wnioski poszczególnych posłów, komisji oraz wojewódzkich zespołów poselskich.
3.
Prezydium Sejmu zawiadamia o terminie i porządku dziennym posiedzenia Sejmu posłów na Sejm, Radę Państwa, Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i Rząd.
Art.  47.
1.
Posiedzenia Sejmu są jawne.
2.
Wstęp na salę posiedzeń Sejmu przysługuje Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, członkom Rady Ministrów, Prokuratorowi Generalnemu PRL i Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego lub upoważnionym przez nich przedstawicielom oraz zaproszonym przez Prezydium Sejmu delegacjom.
3.
Publiczność może być obecna na galerii w sali posiedzeń podczas jawnych obrad Sejmu. Marszałek wyda przepisy porządkowe obowiązujące publiczność obecną na galerii.
4.
Sejm na wniosek Prezydium Sejmu lub 30 posłów może uchwalić tajność obrad, jeżeli wymaga tego dobro Państwa.
5.
Obrady i głosowanie nad wnioskiem o uchwalenie tajności posiedzenia są niejawne.
Art.  48.

Przedmiot obrad Sejmu stanowią:

a)
projekty ustaw oraz uchwał Sejmu,
b)
dekrety przedstawione przez Radę Państwa do zatwierdzenia,
c)
wybór Marszałka Sejmu, wicemarszałków, sekretarzy i komisji,
d)
wybór Rady Państwa, powoływanie i odwoływanie Rady Ministrów lub poszczególnych jej członków,
e)
uchwały Rady Państwa w sprawie powołania i odwołania członków Rady Ministrów przedstawione przez nią do zatwierdzenia,
f)
powoływanie i odwoływanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
g)
wnioski i informacje oraz sprawozdania Rady Państwa,
h)
założenia narodowych planów społeczno-gospodarczych,
i)
sprawozdania Rządu z wykonania budżetu oraz narodowego planu społeczno-gospodarczego,
j)
wnioski w przedmiocie absolutorium dla Rządu,
k)
sprawozdania, informacje i exposé Rządu lub poszczególnych członków Rady Ministrów,
l)
rezolucje oraz interpelacje i zapytania poselskie,
m)
sprawy przekazane przez obowiązujące ustawy lub przewidziane w regulaminie,
n)
inne sprawy wniesione lub przekazane przez Prezydium Sejmu lub Radę Państwa.
Art.  49.

Marszałek Sejmu może przedstawiać Prezesowi Rady Ministrów sprawy podnoszone na posiedzeniach Sejmu z wnioskiem o zajęcie stanowiska.

Art.  50.
1.
Z każdego posiedzenia Sejmu sporządza się protokół i stenogram, które stanowią urzędowe stwierdzenie przebiegu obrad. Protokół podpisuje Marszałek lub przewodniczący obradom wicemarszałek oraz urzędujący sekretarz.
2.
Marszałek Sejmu może zarządzić skreślenie z protokołu i stenogramu zwrotów ubliżających powadze Sejmu, sprzecznych ze ślubowaniem poselskim lub sprzecznych z obowiązkiem wierności dla Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
3.
Od decyzji Marszałka Sejmu poseł może odwołać się do Prezydium Sejmu, które decyduje ostatecznie po zasięgnięciu opinii Komisji Mandatowo-Regulaminowej.
Art.  51.

Marszałek Sejmu zarządza drukowanie projektów ustaw i uchwał Sejmu, sprawozdań komisji sejmowych oraz sprawozdań stenograficznych z posiedzeń Sejmu.

b) Wybór Rady Państwa i Trybunału Stanu, powołanie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli i Rządu. 15

Art.  52.
1.
Sejm wybiera ze swego grona na pierwszym posiedzeniu pierwszej sesji Radę Państwa w składzie:

Przewodniczący Rady Państwa,

czterej zastępcy Przewodniczącego,

Sekretarz Rady Państwa,

jedenastu członków.

2.
W razie opróżnienia poszczególnych stanowisk w Radzie Państwa w czasie trwania sesji Sejm dokonuje wyboru uzupełniającego w toku tej sesji. W razie opróżnienia poszczególnych stanowisk w okresie między sesjami Sejm dokonuje wyboru uzupełniającego na najbliższej sesji.
3.
Sejm wybiera Radę Państwa bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów. Wybór na poszczególne stanowiska odbywa się oddzielnie, chyba że Sejm postanowi inaczej. W tym samym trybie Sejm dokonuje wyborów uzupełniających.
Art.  521. 16

 

1.
Sejm wybiera w skład Trybunału Stanu zastępcę przewodniczącego Trybunału, 22 członków i 5 zastępców członków.
2.
Sejm dokonuje wyboru bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów. Wybór odbywa się łącznie, chyba że Sejm postanowi inaczej.
Art.  53.

Sejm powołuje i odwołuje Prezesa Najwyższej Izby Kontroli bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.

Art.  54.
1.
Sejm powołuje i odwołuje Rząd Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej - Radę Ministrów lub poszczególnych jej członków zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.
2.
W razie ustąpienia Rządu - Sejm powołuje Prezesa Rady Ministrów i powierza mu przedstawienie Sejmowi wniosków co do składu Rady Ministrów. Wnioski Prezesa Rady Ministrów głosowane są łącznie.
3.
Powoływanie i odwoływanie poszczególnych członków Rządu głosuje się oddzielnie.

c) Uchwalanie ustaw i uchwał.

Art.  55.
1.
Inicjatywa ustawodawcza przysługuje Radzie Państwa, Rządowi i posłom.
2.
Poselskie projekty ustaw mogą być wnoszone przez komisje sejmowe; inne zgłaszane przez posłów projekty ustaw wymagają co najmniej 15 podpisów.
3.
Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do projektów uchwał Sejmu.
Art.  56.
1.
Projekty ustaw i uchwał składa się Marszałkowi na piśmie z dołączeniem trzech odpisów.
2.
Projekty ustaw i uchwał powinny zawierać uzasadnienie.
3.
Poprawki do projektów ustaw i uchwał zgłasza się na piśmie. Do zgłoszenia poprawki wystarczy podpis jednego posła.
Art.  57.
1.
Rozpatrywanie projektów ustaw odbywa się w dwóch czytaniach, a uchwał Sejmu - w jednym. Prezydium Sejmu może postanowić o rozpatrzeniu projektu uchwały w dwóch czytaniach.
2.
Pierwsze czytanie projektu może być przeprowadzone na posiedzeniu Sejmu lub właściwej komisji oraz Komisji Prac Ustawodawczych. O posiedzeniu komisji, na którym odbyć się ma pierwsze czytanie projektu ustawy lub uchwały Sejmu, zawiadamia się wszystkich posłów.
3.
Do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu kieruje się w szczególności projekty ustaw o zmianie Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, projekty ustaw budżetowych i uchwał o narodowych planach społeczno-gospodarczych, projekty kodeksów oraz innych ustaw i uchwał o istotnym znaczeniu społecznym.
4.
O skierowaniu projektu do pierwszego czytania na posiedzenie Sejmu lub komisji decyduje Prezydium Sejmu.
Art.  58.
1.
Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały Sejmu) obejmuje:
a)
uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz dyskusję nad jego ogólnymi zasadami,
b)
odesłanie przez Sejm projektu do właściwej komisji bądź odrzucenie go w całości,
c)
podanie do wiadomości wszystkich posłów treści przedstawionego przez wnioskodawcę uzasadnienia projektu, w wypadku przeprowadzenia pierwszego czytania na posiedzeniu komisji.
2.
Pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały Sejmu) może się odbyć najwcześniej następnego dnia po otrzymaniu przez posłów druku projektu.
3.
Każdy poseł może wziąć udział w posiedzeniu komisji, na którym odbyć się ma pierwsze czytanie projektu ustawy (uchwały), albo pisemnie zgłosić uwagi lub propozycje poprawek.
Art.  59.
1.
Prezydium Sejmu może skierować bezpośrednio do drugiego czytania projekt ustawy opracowany i rozpatrzony przez komisje.
2.
Prezydium Sejmu może poddawać projekty ustaw konsultacjom społecznym.
Art.  60.
1.
Projekty ustaw kieruje się do komisji problemowo właściwej oraz Komisji Prac Ustawodawczych lub do Komisji Prac Ustawodawczych, jeżeli za komisję problemowo właściwą uznana zostanie dla danego projektu ta Komisja.
2.
Wnioski dotyczące projektu ustawy Komisja Prac Ustawodawczych przekazuje komisji problemowo właściwej.
3.
Komisja problemowo właściwa oraz Komisja Prac Ustawodawczych przedstawiają Sejmowi wspólne sprawozdanie o projekcie ustawy.
4.
Komisja, do której skierowany został projekt ustawy, może zwrócić się do innej komisji o wyrażenie opinii o tym projekcie lub jego części.
Art.  61.

Na wniosek komisji, do których rządowy projekt ustawy został skierowany, Prezydium Sejmu może zwrócić się do Rządu o ponowne opracowanie projektu ustawy zgodnie z postulowanymi przez komisję zmianami. Prezydium Sejmu kieruje przedłożenie rządowe wprost do komisji.

Art.  62.
1.
Drugie czytanie projektu ustawy obejmuje:
a)
przedstawienie Sejmowi sprawozdania komisji,
b)
przeprowadzanie dyskusji i zgłaszanie poprawek,
c)
głosowanie.
2.
Drugie czytanie projektu ustawy może się odbyć najwcześniej trzeciego dnia po otrzymaniu przez posłów sprawozdania komisji.
3.
Sejm może powtórnie przekazać projekt ustawy lub sprawozdanie komisji, która w terminie oznaczonym w uchwale składa dodatkowe sprawozdanie.
Art.  63.

Sejm może skrócić postępowanie przy uchwalaniu ustawy przez:

a)
przystąpienie do pierwszego czytania niezwłocznie po otrzymaniu przez posłów projektu ustawy,
b)
zaniechanie druku projektu ustawy i niezwłoczne przystąpienie do pierwszego czytania,
c)
przystąpienie do drugiego czytania niezwłocznie po zakończeniu pierwszego bez odsyłania projektu do komisji,
d)
przystąpienie do drugiego czytania niezwłocznie po otrzymaniu przez posłów druku sprawozdania komisji,
e)
zaniechanie druku sprawozdania komisji i niezwłoczne przystąpienie do drugiego czytania.

d) Zatwierdzanie dekretów.

Art.  64.
1.
Dekrety przedstawione przez Radę Państwa do zatwierdzenia Prezydium Sejmu kieruje do rozpatrzenia do właściwej komisji.
2.
Na posiedzeniu komisji dekrety referuje członek Rady Państwa lub wyznaczony przez prezydium komisji sprawozdawca.
3.
Sejm rozpatruje sprawę zatwierdzenia dekretu po wysłuchaniu sprawozdania komisji.
4.
Sejm może podjąć uchwałę o zatwierdzeniu dekretu.
5.
Sejm może podjąć uchwałę o odmówieniu zatwierdzenia dekretu, wskazując jednocześnie, od kiedy przepisy dekretu tracą moc obowiązującą. Przewodniczący Rady Państwa zarządzi ogłoszenie uchwały w Dzienniku Ustaw Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
6.
Sejm może na wniosek komisji uchwalić ustawę zawierającą nowe uregulowanie spraw będących przedmiotem dekretu oraz uchylenie dekretu. Uchwała komisji zastępuje wniosek przewidziany w art. 55. Rozpatrzenie projektu ustawy przez komisję zastępuje jej pierwsze czytanie.
7.
Sejm może na wniosek komisji podjąć uchwałę o zatwierdzeniu dekretu oraz uchwalić na tym samym posiedzeniu ustawę częściowo zmieniającą dekret. Uchwała komisji w sprawie projektu tej ustawy zastępuje wniosek przewidziany w art. 55. Rozpatrzenie projektu ustawy przez komisję zastępuje jej pierwsze czytanie.

d1) Rozpatrywanie sprawozdań i wniosków Komisji Odpowiedzialności Konstytucyjnej. 17

Art.  641.
1.
Sprawozdania i wnioski przedstawione przez Komisję Odpowiedzialności Konstytucyjnej Prezydium Sejmu doręcza wszystkim posłom wraz z informacją o udostępnieniu do wglądu posłów akt sprawy, której dotyczy sprawozdanie, z tym że akta sprawy powinny być udostępnione posłom w okresie nie krótszym niż trzy tygodnie przed posiedzeniem Sejmu, na którym ma być rozpatrzona sprawa.
2.
Komisja, łącznie ze sprawozdaniem, przedstawia Sejmowi także wnioski w sprawie wyboru przez Sejm oskarżycieli.
3.
Sejm może przedłożone sprawozdanie zwrócić Komisji w celu uzupełnienia postępowania; w tym wypadku Sejm określa kierunek i zakres dalszego postępowania Komisji.

e) Obrady.

Art.  65.

Obradami Sejmu kieruje Marszałek lub w jego zastępstwie wicemarszałek Sejmu przy pomocy dwóch sekretarzy.

Art.  66.
1.
Marszałek udziela głosu w sprawach, które są umieszczone na porządku dziennym.
2.
Poza porządkiem dziennym Marszałek udziela głosu jedynie dla zgłoszenia wniosku formalnego, oświadczenia osobistego lub sprostowania błędnie zrozumianego albo nieściśle przytoczonego oświadczenia mówcy.
Art.  67.
1.
Posłowie, którzy zamierzają wziąć udział w dyskusji, zapisują się do głosu u sekretarza prowadzącego listę mówców.
2.
Marszałek udziela głosu posłom według kolejności zapisu. Prezydium Sejmu może - po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów - ustalić inną kolejność mówców.
3.
Przemówienia posłów nie mogą trwać dłużej niż 30 minut, chyba że Prezydium Sejmu po wysłuchaniu opinii Konwentu Seniorów określi dla konkretnej debaty krótszy czas przemówień. Przemówienia posłów poza porządkiem dziennym nie mogą trwać dłużej niż 5 minut.
4.
Nie wolno zabierać głosu więcej niż dwa razy w dyskusji nad tym samym projektem ustawy lub uchwały albo nad tą samą poprawką. Przemówienie posła, któremu Marszałek udzielił głosu po raz drugi w tej sprawie, nie może trwać dłużej niż 10 minut.
5.
Marszałek może przedłużyć mówcy czas przemówienia.
Art.  68.
1.
Marszałek udziela głosu Przewodniczącemu, Sekretarzowi i innym członkom Rady Państwa, Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli, Prezesowi Rady Ministrów i innym członkom Rządu oraz Prokuratorowi Generalnemu PRL - poza kolejnością mówców zapisanych do głosu.
2.
Sprawozdawca i wnioskodawca mogą przemawiać zawsze po wyczerpaniu listy mówców.
Art.  69.
1.
Marszałek może w związku z dyskusją udzielić głosu dla postawienia wniosku formalnego.
2.
Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:
a)
przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia,
b)
uchwalenie tajności posiedzenia,
c)
zamknięcie listy mówców,
d)
odroczenie lub zamknięcie dyskusji,
e)
przejście do porządku dziennego,
f)
odesłanie do komisji,
g)
głosowanie bez dyskusji,
h)
zmianę porządku dziennego,
i)
zmianę w sposobie prowadzenia dyskusji i przeprowadzenia głosowania,
j)
ograniczenie czasu przemówień,
k)
stwierdzenie quorum,
l)
przeliczenie głosów,
m)
zaniechanie drukowania projektu ustawy lub uchwały lub inne wnioski wymienione w art. 63.
3.
Sejm rozstrzyga o wniosku formalnym po wysłuchaniu wnioskodawcy i ewentualnie jednego przeciwnika wniosku.
Art.  70.
1.
Marszałek może przywołać "do rzeczy" posła, który odbiega w swoim przemówieniu od przedmiotu obrad.
2.
Marszałek po powtórnym przywołaniu "do rzeczy" może ostrzec posła, że po trzecim przywołaniu odbierze mu głos.
Art.  71.
1.
Marszałek przywołuje "do porządku" posła, który zakłóca porządek obrad.
2.
Marszałek przywołuje "do porządku z zapisaniem do protokołu" posła, który dopuścił się ciężkiego naruszenia porządku obrad.
3.
Marszałek może wykluczyć posła z posiedzenia, jeżeli poseł zakłóca porządek obrad - pomimo że na tym samym posiedzeniu został już przywołany "do porządku z zapisaniem do protokołu".
4. 18
Od decyzji Marszałka Sejmu poseł ma prawo odwołać się w ciągu trzech dni do Prezydium Sejmu, które podejmie odpowiednią uchwałę na podstawie opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich.

f) Głosowanie.

Art.  72.
1.
Po zamknięciu dyskusji Marszałek oznajmia, że Sejm przystępuje do głosowania.
2.
Od tej chwili można zabierać głos tylko dla złożenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania i to jedynie przed wezwaniem posłów przez Marszałka do głosowania.
Art.  73.
1.
Uchwały Sejmu są prawomocne, jeżeli zostały powzięte zwykłą większością głosów w obecności co najmniej jednej trzeciej ogólnej liczby posłów.
2.
Sejm może uchwalić zmianę Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (art. 106 Konstytucji) tylko większością co najmniej dwu trzecich głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.
Art.  74.
1.
Głosowanie jest jawne i odbywa się przez podniesienie ręki. Marszałek Sejmu zarządzi głosowanie imienne z własnej inicjatywy lub na wniosek poparty przez trzydziestu posłów.
2.
Marszałek zarządza obliczenie głosów, jeżeli istnieje wątpliwość co do wyniku głosowania oraz w przypadku zmiany Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Art.  75.
1.
Porządek głosowania nad projektami ustaw jest następujący:
a)
najpierw głosuje się nad poprawkami do poszczególnych artykułów, przede wszystkim zaś nad tymi, których przyjęcie rozstrzyga o innych poprawkach,
b)
następnie głosuje się nad projektem ustawy w całości wraz z przyjętymi poprawkami.
2.
Marszałek ustala porządek poddania głosowaniu projektów uchwał i poprawek do nich.
3.
Marszałek może odroczyć głosowanie nad całością projektu ustawy na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie ma sprzeczności między poszczególnymi postanowieniami.
Art.  76.

Sejm może postanowić poddanie głosowaniu projektu ustawy w całości łącznie z poprawkami, jeżeli co do tego nie zgłoszono sprzeciwu.

Art.  77.

Marszałek przesyła niezwłocznie Przewodniczącemu Rady Państwa uchwalone przez Sejm ustawy w celu ogłoszenia. O powziętych uchwałach Marszałek zawiadamia Przewodniczącego Rady Państwa i Prezesa Rady Ministrów.

g) Interpelacje i zapytania poselskie.

Art.  78.
1.
W wykonaniu uprawnień wynikających z art. 27 Konstytucji Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej posłowie mogą składać interpelacje i zapytania poselskie.
2.
Interpelacje składa się w sprawach o bardziej zasadniczym charakterze.
3.
Zapytania składa się w sprawach mniej złożonych, gdy zapytującemu chodzi przede wszystkim o uzyskanie informacji o faktach.
Art.  79.
1.
Posłowie mogą składać interpelacje i zapytania do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli, Prezesa Rady Ministrów, członków Rządu oraz Prokuratora Generalnego PRL.
2.
Do złożenia interpelacji lub zapytania wystarczy podpis jednego posła.
3.
Interpelację składa się na ręce Marszałka na piśmie z dołączeniem trzech odpisów.
Art.  80.
1.
Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń zapytanie, skierowane zgodnie z właściwością interpelowanego.
2.
Prezydium Sejmu może nie przyjąć interpelacji, która nie odpowiada warunkom określonym w ust. 1.
3.
Prezydium Sejmu może zażądać skreślenia z interpelacji zwrotów sprzecznych ze ślubowaniem poselskim i obowiązkiem wierności dla Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Art.  81.

Marszałek informuje Sejm o treści złożonych interpelacji nie później niż na najbliższym posiedzeniu Sejmu, po wyczerpaniu porządku dziennego. Tekst interpelacji nie odczytanej na posiedzeniu Sejmu ogłasza się w załączniku do sprawozdania stenograficznego z posiedzenia Sejmu.

Art.  82.
1.
Marszałek Sejmu przesyła interpelację niezwłocznie interpelowanemu.
2.
Interpelowany składa odpowiedź ustną na posiedzeniu Sejmu lub pisemną na ręce Marszałka, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania interpelacji.
3.
Odpowiedź na piśmie składa się z dołączeniem trzech odpisów. Marszałek przesyła interpelantowi odpis odpowiedzi i informuje Sejm o jej treści. Tekst pisemnej odpowiedzi na interpelację ogłasza się w załączniku do sprawozdania stenograficznego z posiedzenia Sejmu.
Art.  83.
1.
W razie nieotrzymania odpowiedzi w terminie lub w razie uznania otrzymanej odpowiedzi za niezadowalającą interpelant może zwrócić się do Prezydium Sejmu o umieszczenie interpelacji na porządku dziennym posiedzenia.
2.
Rozpatrzenie przez Sejm sprawy interpelacji obejmować może:
a)
odczytanie interpelacji i odpowiedzi na interpelację,
b)
dodatkowe wyjaśnienia interpelanta i interpelowanego,
c)
dyskusję,
d)
podjęcie przez Sejm uchwały o uznaniu odpowiedzi na interpelację za wystarczającą bądź o wezwaniu interpelowanego do uzupełnienia odpowiedzi.
Art.  84.
1.
Zapytanie powinno być sformułowane zwięźle, tak aby odpowiedź na nie mogła sprowadzać się do krótkiej informacji o faktach.
2.
Marszałek Sejmu może nie nadać dalszego biegu zapytaniu, które nie odpowiada warunkom określonym w ust. 1.
Art.  85.
1.
Zapytania składa się na piśmie na ręce Marszałka Sejmu najpóźniej na 24 godziny przed rozpoczęciem posiedzenia, na którym chce się na zapytanie to uzyskać odpowiedź.
2.
Zapytania mogą być składane także ustnie na plenarnym posiedzeniu Sejmu, po uprzednim zgłoszeniu takiego zamiaru Marszałkowi Sejmu w terminie określonym w ust. 1.
Art.  86.
1.
Rozpatrzenie przez Sejm sprawy zapytania obejmuje:
a)
powtórzenie treści zapytania,
b)
udzielenie ustnej odpowiedzi przez zapytywanego.
2.
Nad zapytaniem i udzieloną odpowiedzią nie przeprowadza się debaty. Marszałek Sejmu może jednak dopuścić postawienie pytania dodatkowego, na które uzupełniającej odpowiedzi udziela się niezwłocznie.
Art.  87.
1.
Interpelacje i zapytania poselskie oraz odpowiedzi na nie stanowią jako przedmiot obrad Sejmu odrębny punkt porządku dziennego posiedzenia. W porządku dziennym posiedzenia Sejmu można przewidzieć także zgłaszanie zapytań na początku posiedzenia, udzielanie zaś odpowiedzi na te zapytania w końcowej jego części.
2.
Prezydium Sejmu rozstrzyga, które ze zgłoszonych przez posłów interpelacji i zapytań włączone zostają do porządku dziennego określonego posiedzenia Sejmu.
3.
Prezydium Sejmu może wyznaczyć specjalne posiedzenie przeznaczone wyłącznie na rozpatrywanie spraw interpelacji.

Rozdział  5.

Tryb realizacji zadań Najwyższej Izby Kontroli.

Art.  88.

Zadania Najwyższej Izby Kontroli wobec Sejmu realizowane są w trybie określonym w dalszych przepisach niniejszego rozdziału.

Art.  89.
1.
Przedkładane Sejmowi przez Najwyższą Izbę Kontroli:
1)
uwagi do sprawozdania Rady Ministrów z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego i analizę wykonania budżetu Państwa,
2)
okresowe plany pracy,
3)
sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez Sejm lub Radę Państwa oraz przeprowadzonych na wniosek Prezesa Rady Ministrów, a także informacje o wynikach innych kontroli,
4)
wnioski w sprawie rozpatrzenia przez Sejm lub jego organy określonych problemów społeczno-gospodarczych i organizacyjno-prawnych, związanych z działalnością organów administracji państwowej,

- Prezes Najwyższej Izby Kontroli przedstawia Prezydium Sejmu.

2.
Przedstawione przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 4, rozpatruje Prezydium Sejmu, natomiast uwagi, analizy, plany, sprawozdania i informacje określone w ust. 1 pkt 1-3 Prezydium Sejmu kieruje do właściwych komisji.
Art.  90.

Przeprowadzanie przez Najwyższą Izbę Kontroli określonych kontroli mogą zlecać: Sejm, Prezydium Sejmu oraz właściwe komisje; wystąpienia komisji w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli kierowane są do Najwyższej Izby Kontroli za pośrednictwem Prezydium Sejmu.

Art.  91.

W razie podjęcia przez właściwą komisję badania działalności określonych organów lub jednostek organizacyjnych, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, na wniosek komisji, deleguje swoich przedstawicieli do udziału w tych badaniach; wnioski komisji w tej sprawie kierowane są do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli za pośrednictwem Prezydium Sejmu.

Art.  92.

Uczestniczący w posiedzeniach komisji Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub upoważnieni przez niego przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli referują przedkładane Sejmowi wyniki kontroli i informacje; mogą także zgłaszać uwagi do sprawozdań i informacji przedkładanych komisjom przez organy administracji państwowej i inne jednostki organizacyjne, a na żądanie komisji udzielają wyjaśnień w sprawach kontroli przeprowadzanych przez Najwyższą Izbę Kontroli.

Art.  93.
1.
Sprawozdanie z rocznej działalności Najwyższej Izby Kontroli Prezes Najwyższej Izby Kontroli przedstawia Prezydium Sejmu.
2.
Prezydium Sejmu, przed rozpatrzeniem tego sprawozdania, może przesłać je do ustosunkowania się właściwym komisjom.

Rozdział  6.

Przepisy końcowe.

Art.  94.
1. 19
Zmiana regulaminu Sejmu może nastąpić z inicjatywy Prezydium Sejmu, Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich lub na wniosek podpisany przez co najmniej piętnastu posłów.
2.
Regulamin Sejmu podlega ogłoszeniu w Monitorze Polskim.
1 Art. 51 dodany przez art. 1 pkt 1 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
2 Art. 19 ust. 1 zmieniony przez art. 1 uchwały z dnia 21 lipca 1982 r. (M.P.82.18.146) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 21 lipca 1982 r.
3 Art. 20 ust. 21 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. a) uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
4 Art. 20 ust. 6 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. b) uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
5 Art. 24 ust. 11 dodany przez art. 1 pkt 3 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
6 Art. 25 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
7 Art. 281 dodany przez art. 1 pkt 5 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
8 Art. 30 zmieniony przez art. 1 uchwały z dnia 6 kwietnia 1984 r. (M.P.84.10.65) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 24 kwietnia 1984 r.
9 Art. 30 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.
10 Art. 311:

- dodany przez art. 1 pkt 2 uchwały z dnia 25 września 1981 r. (M.P.81.26.224) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1981 r.

- zmieniony przez art. 1 pkt 2 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.

11 Art. 312 dodany przez art. 1 pkt 2 uchwały z dnia 25 września 1981 r. (M.P.81.26.224) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 25 września 1981 r.
12 Art. 32 zmieniony przez art. 1 pkt 3 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.
13 Art. 331 dodany przez art. 1 pkt 7 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
14 Art. 401 dodany przez art. 1 pkt 8 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
15 Podtytuł b) rozdziału 4 zmieniony przez art. 1 pkt 9 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
16 Art. 521 dodany przez art. 1 pkt 10 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
17 Podtytuł d1) dodany przez art. 1 pkt 11 uchwały z dnia 6 lipca 1982 r. (M.P.82.17.134) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 6 lipca 1982 r.
18 Art. 71 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 4 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.
19 Art. 94 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 uchwały z dnia 12 listopada 1985 r. (M.P.85.33.220) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 12 listopada 1985 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024