united kingdom
ukraine

Zm.: Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 8 października 1980 r.
o zmianie Regulaminu Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.

Art.  1.

W uchwale Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1 marca 1957 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1976 r. Nr 21, poz. 94) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 39 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Wniosek w sprawie udzielenia Rządowi absolutorium przedstawia Sejmowi Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Komisja może wnosić również o udzielenie absolutorium, z wyłączeniem określonych członków Rady Ministrów.";

2)
po art. 50 dodaje się art. 501 w brzmieniu:

"Art. 501. Sejm powołuje i odwołuje Prezesa Najwyższej Izby Kontroli bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów.";

3)
art. 52 skreśla się;
4)
w art. 77 w ust. 1 po wyrazach "zapytania do" dodaje się wyrazy "Prezesa Najwyższej Izby Kontroli";
5)
po art. 85 dodaje się rozdział 41 w brzmieniu:

"Rozdział 41.

Tryb realizacji zadań Najwyższej Izby Kontroli.

Art. 851. Zadania Najwyższej Izby Kontroli wobec Sejmu realizowane są w trybie określonym w dalszych przepisach niniejszego rozdziału.

Art. 852. 1. Przedkładane Sejmowi przez Najwyższą Izbę Kontroli:

1) uwagi do sprawozdania Rady Ministrów z wykonania narodowego planu społeczno-gospodarczego i analizę wykonania budżetu Państwa,

2) okresowe plany pracy,

3) sprawozdania z wyników kontroli zleconych przez Sejm lub Radę Państwa oraz przeprowadzonych na wniosek Prezesa Rady Ministrów, a także informacje o wynikach innych kontroli,

4) wnioski w sprawie rozpatrzenia przez Sejm lub jego organy określonych problemów społeczno-gospodarczych i organizacyjno-prawnych, związanych z działalnością organów administracji państwowej,

- Prezes Najwyższej Izby Kontroli przedstawia Prezydium Sejmu.

2. Przedstawione przez Prezesa Najwyższej Izby Kontroli wnioski, o których mowa w ust. 1 pkt 4, rozpatruje Prezydium Sejmu, natomiast uwagi, analizy, plany, sprawozdania i informacje określone w ust. 1 pkt 1-3 Prezydium Sejmu kieruje do właściwych komisji.

Art. 853. Przeprowadzanie przez Najwyższą Izbę Kontroli określonych kontroli mogą zlecać: Sejm, Prezydium Sejmu oraz właściwe komisje; wystąpienia komisji w sprawie zlecenia przeprowadzenia kontroli kierowane są do Najwyższej Izby Kontroli za pośrednictwem Prezydium Sejmu.

Art. 854. W razie podjęcia przez właściwą komisję badania działalności określonych organów lub jednostek organizacyjnych, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, na wniosek komisji, deleguje swoich przedstawicieli do udziału w tych badaniach; wnioski komisji w tej sprawie kierowane są do Prezesa Najwyższej Izby Kontroli za pośrednictwem Prezydium Sejmu.

Art. 855. Uczestniczący w posiedzeniach komisji Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub upoważnieni przez niego przedstawiciele Najwyższej Izby Kontroli referują przedkładane Sejmowi wyniki kontroli i informacje; mogą także zgłaszać uwagi do sprawozdań i informacji przedkładanych komisjom przez organy administracji państwowej i inne jednostki organizacyjne, a na żądanie komisji udzielają wyjaśnień w sprawach kontroli przeprowadzanych przez Najwyższą Izbę Kontroli.

Art. 856. 1. Sprawozdanie z rocznej działalności Najwyższej Izby Kontroli Prezes Najwyższej Izby Kontroli przedstawia Prezydium Sejmu.

2. Prezydium Sejmu, przed rozpatrzeniem tego sprawozdania, może przesłać je do ustosunkowania się właściwym komisjom."

Art.  2.

Uchwała wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

Zmiany w prawie

Język, w jakim ma zostać sporządzona umowa z cudzoziemcem

Powierzenie pracy cudzoziemcowi wymaga, co do zasady, zawarcia umowy w formie pisemnej. Może ona być sporządzona w języku polskim, w języku polskim i jednocześnie w wersji obcojęzycznej, ale również tylko w języku obcym. Jeżeli podmiot powierzający pracę zdecyduje się na to ostatnie rozwiązanie, będzie musiał zlecić tłumaczowi przysięgłemu przetłumaczenie umowy i tłumaczenie to przechowywać.

Marek Rotkiewicz 11.06.2025
Pracodawcy będą mogli wypłacić ekwiwalent za urlop razem z wypłatą ostatniego wynagrodzenia

Resort pracy chce nieznacznie wydłużyć termin wypłaty ekwiwalentu za urlop w przypadku rozwiązywania jest umowy o pracę, a także zwiększenie do dwóch osób minimalnej reprezentacji pracowników przed pracodawcą w sprawach zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w zakładach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. W ten sposób pracodawcy będą mogli dokonać jednego przelewu należnych środków wraz z wypłatą ostatniego wynagrodzenia.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2025
Staż potwierdzony uzyskaniem kwalifikacji i premia dla organizatora stażu

Nowe przepisy o rynku pracy przewidują, że staż z urzędu pracy może obejmować okres do 12 miesięcy wówczas, gdy zakończony będzie potwierdzeniem nabycia wiedzy lub umiejętności przeprowadzanym przez uprawnioną instytucję. Przy tego rodzaju stażu przewidziano premię finansową dla organizatora stażu w wysokości 500 zł za każdy pełny miesiąc stażu.

Marek Rotkiewicz 10.06.2025
Sejm zdecydował: Kandydat do pracy dostanie informację o wynagrodzeniu i innych świadczeniach

Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - ustawa trafi teraz do prezydenta, Sejm przyjął poprawkę Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.06.2025
Zmiany w stażach z urzędu pracy

W nowych przepisach o rynku pracy nie zmienia się istota stażu - popularnej formy wsparcia z urzędu pracy bezrobotnych i organizatorów staży. Pojawia się jednak wiele zmian w stosunku do dotychczasowych przepisów i doprecyzowań pewnych niejasności pojawiających się w praktyce. Nie omawiając szerokiej problematyki staży, zwróćmy uwagę na najważniejsze nowości.

Marek Rotkiewicz 03.06.2025
Od 1 czerwca radykalne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców

Często zmieniające się przepisy i ich rozproszenie w kilku aktach oraz przewlekłość postępowań w urzędach są największym wyzwaniem dla pracodawców w procesie legalizacji zatrudnienia cudzoziemców – wynika z badania zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan. 1 czerwca wchodzą w życie nowe przepisy z tym związane.

Grażyna J. Leśniak 30.05.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1980.24.109

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zm.: Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej.
Data aktu: 08/10/1980
Data ogłoszenia: 15/10/1980
Data wejścia w życie: 08/10/1980