Taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 14 kwietnia 1980 r.
w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. Nr 49, poz. 304) oraz § 30 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1974 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. z 1974 r. Nr 46, poz. 274, z 1975 r. Nr 30, poz. 160 i z 1978 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Składkę za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym na terytoriach państw, w których są uznawane polskie dowody ubezpieczenia, ustala się w zależności od państwa, na którego terytorium pojazd wyjeżdża lub przez który ma przejeżdżać, grupy taryfowej pojazdu oraz okresu ubezpieczenia.
2.
Składka za ubezpieczenia oraz udział własny posiadacza w pokryciu szkody w ubezpieczeniu pojazdów od uszkodzeń, zwanym dalej "ubezpieczeniem autocasco", wynoszą:
a)
na terytorium europejskich państw-członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej:
Poz. taryfy Grupa pojazdu według rodzaju pojazdu, pojemności skokowej silnika w cm3 oraz państwa produkcji Udział własny w ubezpieczeniu autocasco w zł Składka w zł w zależności od okresu ubezpieczenia
1 dzień 2 dni 3 dni do

7 dni

do

15 dni

do

30 dni

każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
1 Samochody osobowe do 900 cm3 A 1) 3.000 80 150 200 480 720 960 480 4.800
B 2) 3.000 80 150 200 560 840 1.120 560 5.600
2 Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3 A 1) 4.000 80 150 200 520 800 1.040 520 5.200
B 2) 4.000 80 150 200 600 900 1.200 600 6.000
3 Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3 A 1) 5.000 80 150 200 560 840 1.120 560 5.600
B 2) 5.000 80 150 200 720 1.080 1.440 720 7.200
4 Samochody osobowe powyżej 1500 do 1800 cm3 A 1) 6.000 80 150 200 720 1.080 1.440 720 7.200
B 2) 6.000 80 150 200 880 1.320 1.760 880 8.800
5 Samochody osobowe powyżej 1800 cm3 3) A 1) 7.000 80 150 200 960 1.440 1.920 960 9.600
B 2) 7.000 80 150 200 1.120 1.680 2.240 1.120 11.200
6 Autobusy4) i przyczepy autobusowe 7.000 800 800 800 1.600 2.400 3.200 1.600 16.000
7 Przyczepy campingowe i inne turystyczne 2.000 40 75 100 240 360 480 240 2.400
8 Motocykle do 200 cm3 1.000 40 75 100 120 160 240 120 1.200
9 Motocykle powyżej 200 cm3 oraz motocykle z wózkami i trójkołowe 1.500 40 75 100 200 300 400 200 2.000
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2 t i ciągniki rolnicze 6.000 450 450 450 680 1.040 1.360 680 6.800
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2 t, ciągniki samochodowe balastowe z przyczepami lub bez przyczep oraz ciągniki siodłowe z naczepami (pojazdy członowe) lub bez naczep 7.000 600 600 600 960 1.440 1.920 960 9.600
12 Samochody specjalne i specjalizowane 8.000 800 800 800 1.280 1.920 2.560 1.280 12.800
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe 3.000 250 250 250 400 600 800 400 4.000

Objaśnienia:

1) Dotyczy samochodów produkowanych w Polsce i państwach będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz w Jugosławii.

2) Dotyczy samochodów produkowanych w państwach nie wymienionych w pkt 1) oraz samochodów marki Fiat 127p, Fiat 130p, Fiat 131p Mirafiori i Fiat 132p montowanych w Polsce.

3) Z wyjątkiem samochodów marki "Warszawa", dla których udział własny i składkę ustala się według poz. 3 taryfy.

4) Za autobusy do 15 miejsc pobiera się 75% składki.

b)
na terytorium pozostałych państw europejskich oraz na terytorium Iranu, Maroka i Tunezji:
Poz. taryfy Grupa pojazdu według rodzaju pojazdu, pojemności skokowej silnika w cm3 oraz państwa produkcji Udział własny w ubezpieczeniu autocasco

w zł

Składka w złotych w zależności od okresu ubezpieczenia
do 7 dni do 15 dni do 30 dni każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7 8
1 Samochody osobowe do 900 cm3 A 1) 3.000 800 1.200 1.600 800 8.000
B 2) 3.000 950 1.450 1.900 950 9.500
2 Samochody osobowe powyżej 900 do 1250 cm3 A 1) 4.000 850 1.300 1.700 850 8.500
B 2) 4.000 1.000 1.500 2.000 1.000 10.000
3 Samochody osobowe powyżej 1250 do 1500 cm3 A 1) 5.000 950 1.500 1.900 950 9.500
B 2) 5.000 1.200 1.800 2.400 1.200 12.000
4 Samochody osobowe powyżej 1500 do 1800 cm3 A 1) 6.000 1.200 1.800 2.400 1.200 12.000
B 2) 6.000 1.500 2.250 3.000 1.500 15.000
5 Samochody osobowe powyżej

1800 cm33)

A 1) 7.000 1.600 2.400 3.200 1.600 16.000
B 2) 7.000 1.900 2.850 3.800 1.900 19.000
6 Autobusy4) i przyczepy autobusowe 7.000 2.700 4.000 5.400 2.700 27.000
7 Przyczepy campingowe i inne turystyczne 2.000 400 600 800 400 4.000
8 Motocykle do 200 cm3 1.000 200 300 400 200 2.000
9 Motocykle powyżej 200 cm3 oraz motocykle z wózkami i trójkołowe 1.500 320 480 640 320 3.200
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2 t i ciągniki rolnicze 6.000 1.100 1.650 2.200 1.100 11.000
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2 t, ciągniki samochodowe balastowe z przyczepami lub bez przyczep oraz ciągniki siodłowe z naczepami (pojazdy członowe) lub bez naczep 7.000 1.600 2.400 3.200 1.600 16.000
12 Samochody specjalne i specjalizowane 8.000 2.100 3.150 4.200 2.100 21.000
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe 3.000 650 970 1.300 650 6.500

Objaśnienia:

1) Dotyczy samochodów produkowanych w Polsce i państwach będących członkami Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej oraz w Jugosławii.

2) Dotyczy samochodów produkowanych w państwach nie wymienionych w pkt 1) oraz samochodów marki Fiat 127p, Fiat 130p, Fiat 131p Mirafiori i Fiat 132p montowanych w Polsce.

3) Z wyjątkiem samochodów marki "Warszawa", dla których udział własny i składkę ustala się według poz. 3 taryfy.

4) Za autobusy do 15 miejsc pobiera się 75% składki.

§  2.
Obniża się o 50% składkę opłacaną przez inwalidów:
1)
I i II grupy,
2)
III grupy ze schorzeniami (uszkodzeniami) kończyn, którzy zgodnie z orzeczeniem zakładu społecznego służby zdrowia, upoważnionego do badań lekarskich kandydatów na kierowców i kierowców pojazdów samochodowych, mogą kierować pojazdem samochodowym, pod warunkiem dostosowania go do rodzaju schorzenia lub kalectwa,
3)
którym ze względu na rodzaj schorzenia (inwalidztwa) zostały przyznane pojazdy samochodowe przez właściwy terenowy organ administracji państwowej,
4)
wojennych i wojskowych oraz inwalidów członków Związku Bojowników o Wolność i Demokrację - niezależnie od źródeł nabycia przez nich pojazdu samochodowego.
§  3.
Obniża się o 50% składkę za roczny okres ubezpieczenia na terytorium europejskich państw-członków Rady Wzajemnej Pomocy Gospodarczej, opłacaną przez posiadacza pojazdu z rejestracją polską:
1)
skierowanego do pracy w celu realizacji budownictwa eksportowego i usług związanych z eksportem,
2)
zatrudnionego na terytorium tych państw za zgodą polskiego organu państwowego,
3)
którego osoby bliskie zamieszkują w pasie przygranicznym Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej,
4)
użytkującego grunty rolne, łąki i lasy na terytorium Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej.
§  4.
Posiadaczowi pojazdu przysługuje tylko jedna z obniżek, o których mowa w § 2 i 3.
§  5.
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie przysługuje, jeżeli:
1)
ubezpieczenie obejmuje okres do 30 dni,
2)
składka pobrana zgodnie z § 3 jest niższa od składki ustalonej w taryfie za wykorzystany okres ubezpieczenia,
3)
wypłacono świadczenie lub odszkodowanie z tego ubezpieczenia.
§  6.
Udziału własnego posiadacza w pokryciu szkody w ubezpieczeniu autocasco nie stosuje się, jeżeli:
1)
szkoda powstała wskutek:
a)
piorunu, gradobicia, pożaru i wybuchu oraz nagłego działania czynnika termicznego lub chemicznego pochodzącego z zewnątrz pojazdu,
b)
kradzieży pojazdu lub jego części,
c)
zepchnięcia pojazdu przez wichurę,
d)
trzęsienia ziemi i powodzi,
e)
obruszenia się skał lub spadających kamieni,
f)
stłuczenia szyby, klosza reflektora, kierunkowskazu, spowodowanego uderzeniem przez kamień wyrzucony spod kół innego jadącego pojazdu,
g)
zawinionego działania kierowcy innego pojazdu, a okoliczność ta została potwierdzona protokołem milicji (policji) lub zakładu ubezpieczeń,
h)
uszkodzenia pojazdu w związku z przewozem osób, którym ma być udzielona pomoc lekarska,
2)
pojazd należy do jednostki gospodarki uspołecznionej lub stanowiąc własność osoby fizycznej został oddany jednostce gospodarki uspołecznionej w posiadanie zależne,
3)
koszty naprawy pojazdu w zakresie niezbędnym do dalszego kontynuowania bezpiecznej jazdy zostały poniesione za granicą.
§  7.
1.
Posiadacz pojazdu opłaca składkę za cały okres pozostawania pojazdu za granicą.
2.
Jeżeli pojazd pozostaje za granicą po upływie okresu ubezpieczenia na skutek wypadku objętego ubezpieczeniem, posiadacz pojazdu nie opłaca dodatkowej składki za ten okres.
§  8.
Zarządzenie nie dotyczy składek za ubezpieczenie pojazdów należących do Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "PEKAES".
§  9.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 18 lutego 1978 r. w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym (Monitor Polski Nr 8, poz. 29 i Nr 24, poz. 82).
§  10.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 28 kwietnia 1980 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1980.12.53

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.
Data aktu: 14/04/1980
Data ogłoszenia: 25/04/1980
Data wejścia w życie: 28/04/1980