Gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 lutego 1978 r.
w sprawie gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych.

Na podstawie art. 91 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 25 listopada 1970 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. Nr 29, poz. 244) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy wspólne.

§  1.
1.
Jednostki budżetowe mogą prowadzić gospodarkę finansową w zakresie działalności ubocznej lub części działalności podstawowej, wyodrębnionej w gospodarstwo pomocnicze, na określonych w zarządzeniu zasadach rozrachunku gospodarczego.
2.
Rodzaje działalności prowadzonej w formie gospodarstwa pomocniczego działającego na zasadach uproszczonych (typy gospodarstw), jednostki budżetowe, przy których takie gospodarstwa mogą być tworzone, oraz dolną granicę rozmiarów działalności tych gospodarstw określa załącznik do zarządzenia.
3.
Gospodarstwo pomocnicze prowadzone na zasadach rozrachunku gospodarczego tworzy się, gdy ze względu na rozmiary działalności nie jest uzasadnione utworzenie przedsiębiorstwa, a równocześnie działalność ta nie powinna być finansowana w formie gospodarstwa pomocniczego prowadzonego na zasadach uproszczonych.
4.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o jednostkach nadrzędnych, należy przez to rozumieć:
1)
w stosunku do jednostek budżetowych budżetu centralnego prowadzących gospodarstwa pomocnicze - właściwego ministra lub podległą mu jednostkę organizacyjną, której są podporządkowane jednostki budżetowe prowadzące gospodarstwa,
2)
w stosunku do jednostek budżetowych budżetu terenowego prowadzących gospodarstwa pomocnicze - właściwy terenowy organ administracji państwowej.
§  2.
1.
Utworzenie gospodarstwa pomocniczego następuje na podstawie decyzji właściwej jednostki nadrzędnej, z wyjątkiem gospodarstwa działającego na zasadach rozrachunku gospodarczego przy jednostce budżetu centralnego, które jest tworzone na podstawie decyzji właściwego ministra.
2.
Podjęcie decyzji o utworzeniu gospodarstwa pomocniczego typu 11 "Różne rodzaje produkcji i usług" wymaga zgody Ministra Finansów.
§  3.
1.
Gospodarstwo pomocnicze może być utworzone z dniem 1 stycznia na podstawie wniosku zgłoszonego przez jednostkę budżetową w terminie do dnia 1 lipca roku poprzedniego. Utworzenie gospodarstwa w innym terminie wymaga:
1)
zgody Ministra Finansów - co do gospodarstwa budżetu centralnego,
2)
zgody właściwego terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego - co do gospodarstwa budżetu terenowego stopnia podstawowego.
2.
Wniosek o utworzenie gospodarstwa pomocniczego powinien zawierać:
1)
nazwę i siedzibę jednostki budżetowej,
2)
określenie wyodrębnionej działalności, a jeżeli chodzi o gospodarstwo działające na zasadach uproszczonych, również wskazanie typu,
3)
określenie źródeł i kalkulacji przychodów oraz przeznaczenia i kalkulacji rozchodów,
4)
uzasadnienie celowości utworzenia gospodarstwa,
5)
określenie składników majątkowych jednostki budżetowej przydzielanych gospodarstwu z podziałem na:
a)
środki pieniężne,
b)
środki trwałe,
c)
zapasy materiałowe,
d)
przedmioty nietrwałe.
3.
Decyzja o utworzeniu gospodarstwa pomocniczego powinna zawierać dane wymienione w ust. 2 pkt 1, 2 i 5.
§  4.
Bank otwiera rachunek dla gospodarstwa pomocniczego na podstawie wniosku jednostki budżetowej i przedstawionej przez nią decyzji o utworzeniu gospodarstwa.
§  5.
Przekazanie gospodarstwu pomocniczemu przydzielonych mu składników majątkowych następuje protokolarnie.
§  6.
1.
Jeżeli gospodarstwo pomocnicze działające na zasadach uproszczonych nie spełnia warunków określonych w załączniku do zarządzenia, jednostka nadrzędna, która podjęła decyzję o utworzeniu gospodarstwa, wydaje decyzję o jego likwidacji.
2.
Decyzja o likwidacji gospodarstwa stanowi dla banku podstawę do zamknięcia rachunku gospodarstwa.
3.
Środki pieniężne pozostałe na rachunku po dokonaniu rozliczeń likwidacyjnych podlegają przekazaniu na dochody jednostki budżetowej, która prowadziła gospodarstwo, a niedobory są pokrywane ze środków tej jednostki.
4.
Środki majątkowe zlikwidowanego gospodarstwa przejmuje jednostka budżetowa.
§  7.
1.
Kierownika gospodarstwa pomocniczego powołuje oraz odwołuje kierownik jednostki budżetowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
2.
Dokumenty obrotu pieniężnego, obrotu materiałami i towarami, jak również dokumenty o charakterze rozliczeniowym podpisują kierownik i główny księgowy gospodarstwa.
3.
Umowy związane z działalnością gospodarstwa zawiera w imieniu jednostki budżetowej kierownik gospodarstwa, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej.
4.
Jeżeli rozmiar działalności gospodarstwa na zasadach uproszczonych nie uzasadnia zatrudnienia kierownika oraz głównego księgowego, funkcje te mogą być powierzone za zgodą jednostki nadrzędnej pracownikom jednostki budżetowej.
§  8.
Z rachunku gospodarstwa pomocniczego można dokonywać wypłat do wysokości sum zgromadzonych na rachunku.
§  9.
Zasady opodatkowania gospodarstw pomocniczych oraz rozliczania różnic budżetowych określają odrębne przepisy.
§  10.
Gospodarstwo pomocnicze planuje swoją produkcję oraz sprzedaje towary i świadczy usługi po obowiązujących cenach.
§  11.
1.
W razie niedokonania przez gospodarstwo pomocnicze w terminie wpłat do budżetu (ostatecznych wpłat z zysku, wpłat z tytułu nadwyżki funduszu obrotowego oraz wpłat odpisów amortyzacyjnych) bank dokona przelewu odpowiedniej kwoty na dochody budżetowe na podstawie zlecenia pokrycia należności budżetowych, wystawionego przez jednostkę budżetową lub jednostkę nadrzędną.
2.
Gospodarstwo pomocnicze, które nie dokonuje w terminie wpłat do budżetu lub na rachunek środków specjalnych, przekazuje na rachunek dochodów budżetowych odsetki za zwłokę w wysokości i na zasadach obowiązujących jednostki gospodarki uspołecznionej.
§  12.
Kontrolę prawidłowości rozliczeń gospodarstw pomocniczych z budżetem przeprowadzają:
1)
okręgowe zarządy dochodów państwa i kontroli finansowej (wydziały zamiejscowe) - w zakresie gospodarstw budżetu centralnego,
2)
terenowe organy administracji państwowej - w zakresie gospodarstw budżetów terenowych.

Rozdział  2

Gospodarstwa pomocnicze działające na zasadach uproszczonych.

§  13.
Przepisy § 14-29 zarządzenia stosuje się do gospodarstw pomocniczych działających na zasadach uproszczonych, chyba że przepisy § 30-39 stanowią inaczej.
§  14.
1.
Podstawę gospodarki finansowej gospodarstwa pomocniczego stanowi plan finansowy, opracowany na okres roku kalendarzowego, obejmujący przychody i rozchody gospodarstwa, rachunek wyników, plan funduszu obrotowego, podział amortyzacji i rozliczenie z budżetem.
2.
Do planu finansowego załącza się:
1)
kalkulację przychodów,
2)
kalkulację rozchodów, z uwzględnieniem szczegółowej kalkulacji zatrudnienia i funduszu płac.
3.
Zasady opracowywania planów finansowych gospodarstw pomocniczych oraz wzory tych planów ustalają przepisy dotyczące opracowywania projektu budżetu centralnego i projektów budżetów terenowych.
§  15.
1.
Po uchwaleniu budżetu Państwa przez Sejm i po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków budżetu centralnego ministrowie ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz składników funduszu płac mających charakter dyrektywny:
1)
dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze podległych bezpośrednio ministrowi,
2)
zbiorczo dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze podporządkowanych jednostkom organizacyjnym podległym ministrowi.
2.
Jednostki nadrzędne, o których mowa w ust. 1 pkt 2, w granicach kwot ustalonych zbiorczo dla podporządkowanych jednostek prowadzących gospodarstwa ustalają dla poszczególnych jednostek kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz składników funduszu płac mających charakter dyrektywny.
3.
Kierownicy jednostek prowadzących gospodarstwa zatwierdzają plany finansowe gospodarstw zgodnie z ustaleniami, o których mowa w ust. 1 i 2.
4.
Jednostka nadrzędna może sobie zastrzec prawo zatwierdzania planów finansowych gospodarstw jednostek podległych.
§  16.
1.
Po uchwaleniu budżetu terenowego przez radę narodową i po ustaleniu szczegółowego podziału dochodów i wydatków tego budżetu właściwe terenowe organy administracji państwowej ustalają kwoty wpłat do budżetu, dotacji z budżetu oraz składników funduszu płac mających charakter dyrektywny dla jednostek prowadzących gospodarstwa pomocnicze.
2.
W zakresie zatwierdzania planów finansowych gospodarstw stosuje się odpowiednio przepis § 15 ust. 3 i 4.
§  17.
1.
Zmiany planów finansowych gospodarstw pomocniczych powodujące zwiększenie dotacji budżetowych ponad ustalenia, o których mowa w § 15 ust. 1 i § 16 ust. 1, mogą być dokonywane wyłącznie po wprowadzeniu odpowiednich zmian w budżecie.
2.
Zmiany planów finansowych gospodarstw pomocniczych powodujące zmniejszenie wpłat do budżetu w stosunku do ustaleń, o których mowa w § 15 ust. 1 i § 16 ust. 1, mogą być dokonywane za zgodą:
1)
Ministra Finansów - w zakresie gospodarstw budżetu centralnego,
2)
właściwego terenowego organu administracji państwowej - w zakresie gospodarstw budżetu terenowego.
3.
Zmiana planu finansowego gospodarstwa w zakresie funduszu płac nie może powodować zwiększenia kwot funduszu płac ustalonych zgodnie z § 15 ust. 1 i § 16 ust. 1, chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
§  18.
1.
Środki obrotowe gospodarstwa pomocniczego są finansowane funduszem obrotowym.
2.
Fundusz obrotowy gospodarstwa pomocniczego powinien równać się normatywowi środków obrotowych.
3.
Gospodarstwo pomocnicze otrzymuje pierwsze wyposażenie w fundusz obrotowy ze środków jednostki budżetowej.
4.
Nadwyżka funduszu obrotowego według stanu na początek roku podlega wpłacie do budżetu.
5.
Niedobór funduszu obrotowego według stanu na początek roku, w części nie pokrytej z zysku, podlega sfinansowaniu z budżetu.
§  19.
1.
Normatyw środków obrotowych gospodarstwa pomocniczego ustala kierownik jednostki budżetowej na podstawie wytycznych właściwego ministra.
2.
Normowaniu podlegają następujące środki obrotowe:
1)
materiały,
2)
produkcja w toku,
3)
wyroby gotowe,
4)
rozliczenia międzyokresowe czynne.
§  20.
1.
Zysk gospodarstwa pomocniczego przeznaczony jest przede wszystkim na uzupełnienie funduszu obrotowego, a w pozostałej części - na wpłatę do budżetu.
2.
Jeżeli przepisy zarządzenia przewidują przekazanie całości lub części zysku na rachunek środków specjalnych jednostki budżetowej, kwota zysku podlegająca przekazaniu do budżetu ulega odpowiedniemu zmniejszeniu.
3.
Ujawnione w toku kontroli cen zyski nieprawidłowe gospodarstw, w tym także zyski nadmierne, podlegają przekazaniu na dochód budżetu centralnego.
§  21.
Gospodarstwo pomocnicze może otrzymywać z budżetu dotacje na pokrycie planowanych strat.
§  22.
1.
Gospodarstwo pomocnicze dokonuje odpisów amortyzacyjnych od wartości ewidencyjnej środków trwałych przydzielonych gospodarstwu według stawek określonych w przepisach w sprawie amortyzacji środków trwałych.
2.
Odpisy amortyzacyjne podlegają przekazaniu na dochody budżetowe.
§  23.
Dochody z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych gospodarstwa pomocniczego stanowią zyski nadzwyczajne, a koszty tej likwidacji lub zbycia - straty nadzwyczajne gospodarstwa.
§  24.
W zakresie finansowania inwestycji i remontów gospodarstw pomocniczych stosuje się przepisy w sprawie zasad finansowania inwestycji i remontów w jednostkach gospodarki uspołecznionej.
§  25.
1.
Gospodarstwo pomocnicze, którego plan finansowy przewiduje wpłatę z zysku do budżetu, dokonuje wpłaty zaliczkowo za I, II i III kwartał w ciągu 15 dni po zakończeniu kwartału, a za IV kwartał zaliczkowo do dnia 31 grudnia i ostatecznie w ciągu 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego przez jednostkę nadrzędną.
2.
Zaliczkowe wpłaty do budżetu ustala się w wysokości 1/4 planowanej wpłaty rocznej.
3.
Ostateczną wpłatę do budżetu ustala się w takim stosunku do faktycznie osiągniętego zysku, w jakim pozostaje roczna planowana wpłata do rocznej planowanej kwoty zysku.
4.
W uzasadnionych wypadkach można stosować inny tryb wpłat z zysku do budżetu niż określony w ust. 1-3 za zgodą:
1)
właściwego ministra - co do gospodarstw pomocniczych budżetu centralnego,
2)
właściwego terenowego organu administracji państwowej - co do gospodarstw pomocniczych budżetu terenowego.
5.
Nadpłacona kwota wpłat z zysku do budżetu podlega zaliczeniu na poczet wpłat roku następnego lub zwrotowi w terminie 5 dni od daty złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.
6.
Zasady i terminy ustalone w ust. 1-5 stosuje się również przy dokonywaniu wpłat na rachunek środków specjalnych.
§  26.
Wpłaty do budżetu z tytułu nadwyżki funduszu obrotowego na początek roku oraz wpłaty odpisów amortyzacyjnych dokonywane są jednorazowo w terminie przewidzianym dla dokonania ostatecznej wpłaty z zysku do budżetu (§ 25 ust. 1).
§  27.
1.
Dotację budżetową na pokrycie planowanych strat przekazuje się gospodarstwu pomocniczemu raz na kwartał w wysokości 1/4 planowanej dotacji rocznej.
2.
W zależności od przebiegu wykonania planu finansowego dotacja może być odpowiednio zmniejszona lub zwiększona w granicach ustalonych na ten cel kredytów budżetowych.
3.
Jeżeli strata wykazana w rocznym sprawozdaniu finansowym jest niższa od planowanej, kwota nadmiernie udzielonej dotacji podlega zwrotowi do budżetu w terminie 5 dni od dnia sporządzenia sprawozdania.
§  28.
Dotacja budżetowa na pokrycie niedoboru funduszu obrotowego na początek roku przekazywana jest jednorazowo w ciągu 5 dni po przyjęciu rocznego sprawozdania finansowego.
§  29.
Gospodarstwo pomocnicze prowadzi księgowość oraz sporządza sprawozdania zgodnie z typowym planem kont dla jednostek i zakładów budżetowych oraz przepisami o sprawozdawczości budżetowej.
§  30.
1.
Nie podlegają normowaniu środki obrotowe gospodarstw pomocniczych:
1)
typu 01, 02 i 05,
2)
innych gospodarstw, które ze względu na charakter działalności zostaną zwolnione przez właściwego ministra w porozumieniu z Ministrem Finansów od normowania środków obrotowych.
2.
Gospodarstwa wymienione w ust. 1 pkt 1 powinny być wyposażone w fundusz obrotowy w następującej wysokości:
1)
gospodarstwa rolne i ogrodnicze typu 01 oraz gospodarstwa typu 02 - do wysokości 100% wartości inwentarza żywego, zwiększonej o wartość zapasów nie przekraczającą 50% wartości rocznej sprzedaży produkcji,
2)
gospodarstwa leśne typu 01 - do wysokości wartości zapasów nie przekraczającej 60% wartości rocznej sprzedaży produkcji,
3)
gospodarstwa typu 05 - do wysokości miesięcznych kosztów eksploatacji budynku.
3.
Wysokość funduszu obrotowego gospodarstw pomocniczych zwolnionych od normowania środków obrotowych określa właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów.
4.
Do gospodarstw wymienionych w ust. 1 stosuje się odpowiednio przepisy § 18 ust. 3-5.
§  31.
1.
Nadwyżka i niedobór funduszu obrotowego gospodarstw pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej podlega rozliczeniu ze środkami specjalnymi typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych".
2.
Nadwyżka i niedobór funduszu obrotowego gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich podlega rozliczeniu ze środkami specjalnymi typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich", z których gospodarstwa te otrzymują także pierwsze wyposażenie w fundusz obrotowy.
§  32.
1.
Zysk - w części pozostałej po uzupełnieniu funduszu obrotowego:
1)
w gospodarstwach pomocniczych typu 01, 02 i 04 zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej - podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 07 "Zakup żywności i poprawa warunków w urządzeniach oświatowych i socjalnych" oraz na inwestycje,
2)
w gospodarstwach pomocniczych typu 01 i 03 zakładów opiekuńczo-wychowawczych oraz w gospodarstwach typu 01 szkół specjalnych - podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 07 "Zakup żywności i poprawa warunków w urządzeniach oświatowych i socjalnych",
3)
w gospodarstwach pomocniczych typu 03 zakładów i ośrodków szkolenia inwalidów podległych Ministrowi Zdrowia i Opieki Społecznej oraz szkół rolniczych nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa przeznaczony jest w kwocie stanowiącej nie więcej niż 30% zysku oraz w granicach ustalonego w planie społeczno-gospodarczym funduszu płac na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne dla uczniów,
4)
w gospodarstwach pomocniczych typu 03 szkół specjalnych przeznaczony jest w kwocie stanowiącej nie więcej niż 30% zysku oraz w granicach ustalonego w planie społeczno-gospodarczym funduszu płac na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne dla uczniów, a w pozostałej części podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 07 "Zakup żywności i poprawa warunków w urządzeniach oświatowych i socjalnych",
5)
w gospodarstwach pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej:
a)
w kwocie stanowiącej co najmniej 40% zysku podlega przekazaniu na rachunek środków specjalnych typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych",
b)
w kwocie stanowiącej nie więcej niż 30% zysku oraz w granicach ustalonego w planie społeczno-gospodarczym funduszu płac przeznaczony jest na nagrody dla nauczycieli, uczniów i pracowników warsztatu szkolnego oraz na cele socjalne i kulturalne dla uczniów,
c)
w pozostałej kwocie przeznaczony jest na inwestycje.
2.
Zasady wykorzystywania kwoty określonej w ust. 1 pkt 3, 4 i 5 lit. b) ustalają regulaminy wydane przez właściwych ministrów.
3.
Jeżeli zysk warsztatów szkolnych określonych w ust. 1 pkt 5 nie wystarczy na uzupełnienie funduszu obrotowego oraz na pokrycie wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 5 lit. b), właściwy terenowy organ administracji państwowej stopnia wojewódzkiego lub właściwy minister może zwolnić warsztat częściowo lub całkowicie od wpłaty na rzecz środków specjalnych typu 03 lub przyznać odpowiednią dotację z tych środków.
§  33.
1.
Zysk gospodarstw pomocniczych typu 01 i 03 zakładów dla nieletnich podległych Ministrowi Sprawiedliwości podlega przekazaniu na środki specjalne typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich", z przeznaczeniem:
1)
w 65% na zwiększenie funduszu obrotowego oraz na inwestycje,
2)
w pozostałej kwocie na finansowanie szkolenia kursowego, potrzeb kulturalno-oświatowych pracowników gospodarstw i wychowanków, akcji socjalnej wychowanków oraz nagród dla wychowanków (30% zysku) i nagród dla pracowników gospodarstw, którzy przyczynili się do zwiększenia zysku (5% zysku).
2.
Zasady wykorzystania kwoty przeznaczonej na nagrody dla pracowników ustala regulamin wydany przez Ministra Sprawiedliwości.
§  34.
1.
Gospodarstwa pomocnicze jednostek więziennictwa przekazują 10% zysku na dochody budżetowe. Pozostały zysk podlega przekazaniu na środki specjalne, o których mowa w § 33 ust. 1, z przeznaczeniem:
1)
w 75% na zwiększenie funduszu obrotowego, na inwestycje gospodarstw oraz na budownictwo socjalne i mieszkaniowe,
2)
w pozostałej kwocie na finansowanie nagród dla skazanych (osadzonych) wyróżniających się w pracy i nauce (5% zysku), potrzeb kulturalno-oświatowych funkcjonariuszów służby więziennej, pracowników gospodarstw oraz skazanych (osadzonych) i szkolenia kursowego (15% zysku) oraz nagród dla pracowników gospodarstw, którzy przyczynili się do zwiększenia zysku (5% zysku).
2.
Przepis § 33 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  35.
Obowiązek dokonywania odpisów amortyzacyjnych (§ 22) nie dotyczy:
1)
gospodarstw pomocniczych typu 01 i 02 zakładów służby zdrowia i pomocy społecznej podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej,
2)
gospodarstw pomocniczych typu 01 zakładów opiekuńczo-wychowawczych i szkół specjalnych,
3)
gospodarstw pomocniczych typu 05, 06, 07 i 10.
§  36.
1.
Gospodarstwa pomocnicze typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej przekazują odpisy amortyzacyjne na rzecz środków specjalnych typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych".
2.
Gospodarstwa pomocnicze zakładów dla nieletnich i jednostek więziennictwa przekazują odpisy amortyzacyjne na rzecz środków specjalnych typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych, jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich".
§  37.
1.
Pozostałość środków pieniężnych z likwidacji gospodarstw pomocniczych typu 03 szkół zawodowych nadzorowanych przez Ministra Oświaty i Wychowania oraz szkół zawodowych podległych Ministrom: Górnictwa, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego oraz Energetyki i Energii Atomowej, jak również dochody z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych tych gospodarstw, zmniejszone o koszty likwidacji lub zbycia, podlegają przekazaniu na rzecz środków specjalnych typu 03 "Środki dla warsztatów szkolnych".
2.
Pozostałość środków pieniężnych z likwidacji gospodarstw pomocniczych zakładów dla nieletnich i jednostek więziennictwa oraz dochody z tytułu likwidacji i zbycia środków trwałych gospodarstw, zmniejszone o koszty likwidacji lub zbycia, podlegają przekazaniu na rzecz środków specjalnych typu 04 "Środki dla gospodarstw pomocniczych jednostek więziennictwa i zakładów dla nieletnich".
§  38.
Koszty działalności eksploatacyjnej gospodarstw pomocniczych typu 03 i 09 nie obejmują wynagrodzeń kierowników warsztatów i nauczycieli zawodu, płatnych ze środków jednostki budżetowej.
§  39.
1.
Rolnym gospodarstwom pomocniczym przysługują dotacje budżetowe na zagospodarowanie przejętych gruntów w wysokości oraz w trybie przewidzianych w odrębnych przepisach.
2.
Rolnym gospodarstwom pomocniczym jednostek budżetowych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej przysługują również dotacje budżetowe na inne cele niż wymienione w ust. 1 w wysokości i w trybie określonych w odrębnych przepisach.

Rozdział  3

Gospodarstwa pomocnicze działające na zasadach rozrachunku gospodarczego.

§  40.
1.
Rolne i leśne gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa mogą działać na zasadach rozrachunku gospodarczego.
2.
Do gospodarstw określonych w ust. 1 stosuje się odpowiednio zasady gospodarki finansowej państwowych gospodarstw rolnych lub przedsiębiorstw lasów państwowych, z tym że w celu uwzględnienia specyficznych warunków gospodarstw pomocniczych Minister Rolnictwa może w porozumieniu z Ministrem Finansów wprowadzić odstępstwa od tych zasad.
§  41.
Zasady gospodarki finansowej gospodarstw pomocniczych nie wymienionych w § 40 ustala Minister Finansów na wniosek właściwego ministra lub terenowego organu administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.

Rozdział  4

Przepisy końcowe.

§  42.
Przepisy zarządzenia dotyczące ministrów stosuje się również do kierowników urzędów centralnych.
§  43.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów z dnia 26 stycznia 1973 r. w sprawie gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych (Monitor Polski Nr 7, poz. 48).
§  44.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ TYPÓW GOSPODARSTW POMOCNICZYCH DZIAŁAJĄCYCH NA ZASADACH UPROSZCZONYCH

Typ Nazwa

(rodzaj działalności)

Jednostki budżetowe, przy których mogą być tworzone gospodarstwa pomocnicze Rozmiar działalności (rocznie)
1 2 3 4
01 Gospodarstwa rolne, leśne i ogrodnicze różne jednostki sprzedaż produkcji podstawowej od 150 tys. zł, a przy zakładach służby zdrowia oraz przy parkach narodowych - bez względu na wartość sprzedaży
02 Tuczarnie jednostki prowadzące działalność w zakresie żywienia zbiorowego jako działalność uboczną lub część działalności podstawowej wartość produkcji od 100 tys. zł
03 Warsztaty szkolne szkoły zawodowe, zakłady dla nieletnich, domy dziecka, ośrodki wychowawcze, specjalne zakłady wychowawcze, pogotowie opiekuńcze, szkoły specjalne, zakłady szkolenia inwalidów wartość produkcji od 100 tys. zł
04 Zakłady (brygady) remontowo-budowlane i warsztaty naprawcze zakłady lecznicze, urzędy wojewódzkie (na potrzeby jednostek ochrony zdrowia, opieki społecznej, oświaty i wychowania)

urzędy miejskie (na potrzeby jednostek oświaty i wychowania)

urzędy gmin (miast i gmin)

wartość produkcji lub robót od 100 tys. zł
05 Administracja budynków jednostki administrujące budynkami użytkowanymi przez różne instytucje i osoby powierzchnia budynków od 3 tys. m2 oraz przynajmniej 3 użytkowników
06 Stołówki i bufety jednostki, które uzyskały zezwolenie na prowadzenie stołówek i bufetów
07 Powielarnie i introligatornie resortowe ośrodki szkolenia zawodowego, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, urzędy wojewódzkie wartość produkcji od 300 tys. zł
08 Kamieniołomy, żwirownie, wytwórnie prefabrykatów, asfaltownie i bazy sprzętu drogowego jednostki miejskiej służby drogowej wartość produkcji od 300 tys. zł
09 Warsztaty szkolne i produkcyjne jednostki więziennictwa wartość produkcji od 100 tys. zł
10 Pracownie dydaktyczne pracy ręcznej szkoły nadzorowane przez Ministra Oświaty i Wychowania, urzędy wojewódzkie i miejskie (na potrzeby jednostek oświaty i wychowania) wartość produkcji od 500 tys. zł
11 Różne rodzaje produkcji i usług jednostki, przy których utworzono gospodarstwo pomocnicze w trybie § 2 ust. 2 zarządzenia

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024