Taryfa składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 lutego 1978 r.
w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. Nr 49, poz. 304) oraz § 30 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1974 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. z 1974 r. Nr 46, poz. 274, z 1975 r. Nr 30, poz. 160 i z 1978 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Składkę za objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi pojazdy, będące w posiadaniu krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym na terytorium państw, w których są uznawane polskie dowody ubezpieczenia, ustala się w zależności od grupy taryfowej pojazdu oraz okresu ubezpieczenia.
2.
Składka za ubezpieczenie oraz udział własny posiadacza w pokryciu szkody w ubezpieczeniu pojazdów od uszkodzeń, zwanego dalej ubezpieczeniem autocasco, wynoszą:
Poz. Grupa pojazdu według pojemności silnika w cm3, rodzaju pojazdu oraz Udział własny w Składka w zł w zależności od okresu ubezpieczenia
taryfy kraju produkcji ubezp. auto-casco w zł do 3 dni do 7 dni do 15 dni do 30 dni każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Samochody osobowe do 900 A1) 3.000 200 600 900 1.200 600 6.000
B2) 3.000 200 700 1.050 1.400 700 7.000
2 powyżej 900 do 1.250 A 4.000 200 650 1.000 1.300 650 6.500
B 4.000 200 750 1.150 1.500 750 7.500
3 powyżej 1.250 do 1.500 A 5.000 200 700 1.050 1.400 700 7.000
B 5.000 200 900 1.350 1.800 900 9.000
4 powyżej 1.500 do 1.800 A 6.000 200 900 1.350 1.800 900 9.000
B 6.000 200 1.100 1.650 2.200 1.100 11.000
5 powyżej 1.8003) A 7.000 200 1.200 1.800 2.400 1.200 12.000
B 7.000 200 1.400 2.100 2.800 1.400 14.000
6 Inne pojazdy4) 7.000 1.000 2.000 3.000 4.000 2.000 20.000
Autobusy i przyczepy autobusowe
7 Przyczepy campingowe i inne turystyczne 2.000 100 300 450 600 300 3.000
8 Motocykle do 200 cm3 1.000 100 150 200 300 150 1.500
9 Motocykle powyżej 200 cm3 oraz motocykle z wózkami i trójkołowe 1.500 100 250 350 500 250 2.500
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2 t i ciągniki rolnicze 6.000 450 850 1.300 1.700 850 8.500
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2 t, ciągniki samochodowe balastowe z przyczepami lub bez przyczep oraz ciągniki siodłowe z naczepami (pojazdy członowe) lub bez naczep 7.000 600 1.200 1.800 2.400 1.200 12.000
12 Samochody specjalne i specjalizowane 8.000 800 1.600 2.400 3.200 1.600 16.000
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe 3.000 250 500 750 1.000 500 5.000

Objaśnienia do tabeli:

1) dotyczy samochodów wymienionych w poz. 1–5 taryfy, produkcji polskiej i państw-członków RWPG oraz Jugosławii,

2) dotyczy samochodów wymienionych w poz. 1–5 taryfy, produkcji pozostałych państw,

3) z wyjątkiem samochodów marki "Warszawa", dla których udział własny i składkę ustala się według 3 pozycji taryfy,

4) za autobusy do 15 miejsc pobiera się 75% składki.

2a. 1
Przy wyjeździe na terytorium europejskiego państwa członka RWPG na okres 1 lub 2 dni składka za ubezpieczenie pojazdu bez względu na pojemność jego silnika w cm3 oraz kraj produkcji wynosi:
1)
za samochody osobowe - 80 zł za 1 dzień i 150 zł za 2 dni,
2)
za motocykle, motocykle z wózkami i trójkołowe - 40 zł za 1 dzień i 75 zł za 2 dni.

Udział własny posiadacza pojazdu w pokryciu szkody w ubezpieczeniu auto-casco stosuje się w kwotach określonych w kolumnie 3 taryfy składek ustalonej w ust. 2.

3.
Składka za okres ubezpieczenia powyżej 3 dni przy wyjeździe na terytorium europejskiego państwa-członka RWPG podlega obniżeniu o 20%.
4. 2
Inwalidzi, którzy są posiadaczami pojazdów samochodowych używanych do celów niezarobkowych, opłacają składkę obniżoną o 50%; za inwalidów uważa się:
1)
inwalidów I i II grupy,
2)
inwalidów III grupy ze schorzeniami (uszkodzeniami) kończyn, którzy zgodnie z orzeczeniem zakładu społecznej służby zdrowia, upoważnionego do badań lekarskich kandydatów na kierowców pojazdów samochodowych, mogą kierować samochodem pod warunkiem dostosowania go do rodzaju schorzenia lub kalectwa,
3)
inwalidów, którym zostały przydzielone pojazdy samochodowe przez właściwy organ administracji państwowej,
4)
inwalidów wojennych i wojskowych oraz inwalidów członków Związku Bojowników o Wolność i Demokrację - niezależnie od źródeł nabycia pojazdu samochodowego.
5. 3
Składkę za roczny okres ubezpieczenia obniżoną o 50% opłaca posiadacz pojazdu z rejestracją polską:
1)
skierowany do pracy na terytorium europejskiego państwa członka RWPG w celu realizacji budownictwa eksportowego i usług związanych z eksportem,
2)
zatrudniony na terytorium państwa, o którym mowa w pkt 1, za zgodą polskiego organu państwowego,
3)
którego osoby bliskie zamieszkują w pasie przygranicznym Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej,
4)
użytkujący grunty rolne, łąki i lasy na terytorium Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej.
6. 4
Posiadaczowi pojazdu przysługuje tylko jedna z obniżek składek, o których mowa w ust. 4 i 5.
§  2.
Udziału własnego posiadacza w pokryciu szkody w ubezpieczeniu auto-casco nie stosuje się, jeżeli:
1)
szkoda powstała wskutek:
a)
pożaru będącego wynikiem przyczyn pochodzących z zewnątrz pojazdu,
b)
piorunu, gradobicia, nagłego działania czynnika termicznego lub chemicznego pochodzącego z zewnątrz pojazdu,
c)
kradzieży pojazdu,
d)
uszkodzenia pojazdu w związku z przewozem osób, którym ma być udzielona pomoc lekarska,
2)
pojazd znajduje się w posiadaniu jednostki gospodarki uspołecznionej lub jeżeli stanowi własność osoby fizycznej i został oddany jednostce gospodarki uspołecznionej w posiadanie zależne,
3)
koszty naprawy pojazdu zostały poniesione za granicą.
§  3.
1.
Posiadacz pojazdu opłaca składkę za cały okres pozostawania pojazdu za granicą.
2.
W razie pozostawania pojazdu poza granicami Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej po upływie okresu ubezpieczenia na skutek wypadku objętego ubezpieczeniem posiadacz pojazdu nie opłaca dodatkowej składki za ten okres.
3. 5
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie przysługuje, jeżeli:
1)
ubezpieczenie obejmuje okres nie przekraczający 30 dni,
2)
składka pobrana zgodnie z § 1 ust. 5 jest niższa od składki ustalonej w taryfie za wykorzystany okres ubezpieczenia.
§  4.
Zarządzenie nie dotyczy składek za ubezpieczenie pojazdów należących do Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "PEKAES".
§  5.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów i Handlu Zagranicznego z dnia 30 lipca 1959 r. w sprawie ubezpieczenia pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym (Monitor Polski Nr 71, poz. 372).
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1978 r.
1 § 1 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
2 § 1 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
3 § 1 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
4 § 1 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
5 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1978.8.29

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Taryfa składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.
Data aktu: 18/02/1978
Data ogłoszenia: 09/03/1978
Data wejścia w życie: 01/04/1978