Przyjmowanie, ewidencja oraz realizacja postulatów i wniosków wyborców.

ZARZĄDZENIE Nr 10
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2 lutego 1976 r.
w sprawie przyjmowania, ewidencji oraz realizacji postulatów i wniosków wyborców.

W celu zapewnienia właściwego trybu przyjmowania, ewidencji oraz realizacji postulatów i wniosków wyborców zarządza się, co następuje:
§  1.
Terenowe organy administracji państwowej udzielają wszechstronnej pomocy komitetom Frontu Jedności Narodu w organizowaniu spotkań posłów i radnych z wyborcami oraz w przekazywaniu zgłoszonych w toku tych spotkań (zebrań) postulatów i wniosków organom i instytucjom właściwym do ich załatwienia.
§  2.
1.
Terenowe organy administracji państwowej oraz jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym dokonują oceny możliwości realizacji postulatów i wniosków przekazanych im przez komitety Frontu Jedności Narodu oraz ustalają terminy realizacji postulatów i wniosków przyjętych do wykonania.
2.
Jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym informują właściwe terenowe organy administracji państwowej, zainteresowane komitety Frontu Jedności Narodu oraz wnioskodawców o wynikach dokonanej oceny możliwości realizacji postulatów i wniosków oraz przedstawiają właściwym terenowym organom administracji państwowej harmonogramy realizacji postulatów i wniosków przyjętych do wykonania.
3.
Przy dokonywaniu oceny, o której mowa w ust. 1, terenowe organy administracji państwowej współdziałają z komitetami Frontu Jedności Narodu oraz prezydiami rad narodowych, a w miastach ponadto z organami samorządu mieszkańców.
4.
Terenowe organy administracji państwowej informują rady narodowe i komitety Frontu Jedności Narodu o tym, w jaki sposób i w jakich terminach będą zrealizowane postulaty i wnioski przyjęte do wykonania przez te organy oraz przez jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym.
5.
Przepisy ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie do ministrów (kierowników urzędów centralnych), z tym że organy te o wynikach dokonanej oceny możliwości realizacji przekazanych im postulatów i wniosków oraz o terminie i sposobie ich załatwiania zawiadamiają wojewodów (prezydentów miast stopnia wojewódzkiego) oraz wojewódzkie komitety Frontu Jedności Narodu.
§  3.
1.
Wstępna ocena słuszności i realności postulatów i wniosków powinna być dokonywana już w czasie spotkania z wyborcami przez posłów i radnych, a w okresie kampanii wyborczej przez kandydatów na posłów lub radnych, oraz obecnych na zebraniu przedstawicieli terenowych organów administracji państwowej, w celu wyeliminowania postulatów i wniosków oczywiście niesłusznych lub niemożliwych do realizacji w aktualnych warunkach oraz takich, które mimo swej zasadności nie mogą być wykonane w okresie kadencji.
2.
W protokole zebrania powinna być poczyniona odpowiednia wzmianka o postulatach i wnioskach uznanych w czasie zebrania za niesłuszne lub niemożliwe do zrealizowania - z podaniem przyczyn - oraz o postulatach i wnioskach wyjaśnionych lub przyjętych do bezzwłocznego załatwienia.
§  4.
1.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym powinny być rozpatrywane i przyjmowane do realizacji z uwzględnieniem ich celowości, hierarchii aktualnych potrzeb i ważności z punktu widzenia przyśpieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego i kulturalnego terenu, posiadanych środków finansowo-materiałowych, a także możliwości zrealizowania tych postulatów i wniosków przy udziale wyborców w ramach szerszego rozwoju czynów społecznych.
2.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym, których realizacja wymaga nakładów inwestycyjnych, mogą być przyjmowane do wykonania w ramach posiadanych limitów inwestycyjnych i środków finansowych, jeżeli sprzyjają wzmacnianiu tempa wykonania zadań planowych i nie prowadzą do rozproszenia środków finansowych, materiałów, a także wysiłków ludzkich.
3.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym przyjęte do wykonania należy uwzględniać w planach rozwoju społeczno-gospodarczego.
§  5.
1.
Terenowe organy administracji państwowej oraz jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym prowadzą ewidencję przekazanych przez komitety Frontu Jedności Narodu postulatów i wniosków zakwalifikowanych do realizacji.
2.
Ewidencją nie powinny być obejmowane te postulaty i wnioski, które z uwagi na ich charakter zostały w toku spotkania z wyborcami wyjaśnione lub przyjęte do bezzwłocznego załatwienia przez przedstawicieli organów i instytucji biorących udział w spotkaniu, a także postulaty i wnioski sformułowane bardzo ogólnie, w postaci opinii w danej sprawie.
3.
Wzór ewidencji postulatów i wniosków ustala załącznik do zarządzenia.
§  6.
1.
Nadzór nad wykonaniem postulatów i wniosków przyjętych do realizacji przez jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym sprawują właściwe terenowe organy administracji państwowej, które mogą występować do kierowników tych jednostek o podjęcie działań niezbędnych do zapewnienia terminowego zrealizowania postulatów i wniosków.
2.
Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 1, składają właściwym terenowym organom administracji państwowej informacje i sprawozdania z realizacji przyjętych postulatów i wniosków.
§  7.
1.
Terenowe organy administracji państwowej dokonują oceny przebiegu realizacji postulatów i wniosków przyjętych przez nie do wykonania, a także wniosków przyjętych do wykonania przez jednostki nie podporządkowane radom narodowym oraz przedstawiają powyższe oceny pod obrady rad narodowych, a zwłaszcza tych sesji, na których rozpatrywane jest sprawozdanie z wykonania planu rozwoju społeczno-gospodarczego i budżetu w roku ubiegłym.
2.
W szczególności terenowe organy administracji państwowej opracowują i przedstawiają pod obrady rad narodowych ocenę realizacji postulatów i wniosków w okresie całej kadencji rad narodowych. Postulaty i wnioski nie zrealizowane w toku kadencji, a uznane nadal za aktualne, są przyjmowane do wykonania w następnej kadencji przez terenowe organy administracji państwowej.
§  8.
1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego dokonują oceny przebiegu realizacji postulatów i wniosków przyjętych przez nie do wykonania, jak również postulatów i wniosków wykonywanych przez terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego.
2.
W związku z dokonywaniem ocen, o których mowa w ust. 1, wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego mogą żądać od terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego corocznych informacji statystycznych i opisowych z realizacji postulatów i wniosków, w zakresie przez siebie ustalonym.
3.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska określi, jakie dane liczbowe powinny być uwzględnione w sprawozdawczości, o której mowa w ust. 2, z uwagi na możliwość ich wykorzystywania przy ocenie realizacji postulatów i wniosków dokonywanej przez organy centralne.
4.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska może występować do ministrów (kierowników urzędów centralnych) o nadesłanie informacji dotyczących realizacji przekazanych im postulatów i wniosków, jeśli informacje takie są niezbędne do oceny realizacji tych postulatów i wniosków.
§  9.
Zgłaszane w toku spotkań z wyborcami skargi i wnioski w sprawach indywidualnych powinny być załatwiane w trybie i terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego. Skargi i wnioski w sprawach indywidualnych nie są obejmowane ewidencją postulatów i wniosków wyborców i powinny być traktowane jako sprawy bieżące.
§  10.
Do załatwiania postulatów i wniosków zgłoszonych w toku kadencji stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) oraz uchwały Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1 marca 1957 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1972 r. Nr 24, poz. 136), dotyczące interpelacji radnych i posłów.
§  11.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym stosowanie zasad określonych zarządzeniem przy ewidencjonowaniu i załatwianiu postulatów i wniosków przekazywanych im do załatwienia.
§  12.
Traci moc zarządzenie nr 83 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 października 1973 r. w sprawie przyjmowania, ewidencji i realizacji postulatów i wniosków wyborców (Monitor Polski Nr 48, poz. 268).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

EWIDENCJA POSTULATÓW I WNIOSKÓW PRZYJĘTYCH DO WYKONANIA

Lp. Data wpływu Komitet FJN (nazwa). Imię i nazwisko oraz adres wnioskodawcy Treść postulatu i wniosku Sposób realizacji Termin realizacji Jednostka realizująca Charakter postulatu i wniosku *) Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9
*) Wszystkie postulaty i wnioski dzielą się na dwie grupy: administracyjno-organizacyjne i gospodarcze.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024