Zasady obrotu butlami do gazów technicznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU CHEMICZNEGO
z dnia 24 grudnia 1974 r.
w sprawie zasad obrotu butlami do gazów technicznych.

Na podstawie § 7 ust. 3 i § 11 uchwały nr 740 Prezydium Rządu z dnia 30 października 1954 r. w sprawie gospodarki butlami do gazów technicznych (Monitor Polski z 1954 r. Nr 109, poz. 1499 i z 1955 r. Nr 84, poz. 998) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy wstępne.

§  1.
Zarządzenie dotyczy obrotu krajowego przenośnymi zbiornikami stalowymi do magazynowania gazów technicznych skroplonych, sprężonych lub rozpuszczonych pod ciśnieniem, których dystrybucją zajmują się jednostki podległe Ministrowi Przemysłu Chemicznego.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa:
1)
o butlach, należy przez to rozumieć zbiorniki, o których mowa w § 1,
2)
o dostawcy, należy przez to rozumieć jednostkę, która dokonała dostawy gazu technicznego w butlach,
3)
o odbiorcy, należy przez to rozumieć jednostkę, na którą wystawiona jest faktura na dokonaną dostawę,
4)
o zakładzie produkcyjnym, należy przez to rozumieć jednostkę wytwarzającą gazy techniczne.
§  3.
Butle należy starannie zabezpieczać przed kradzieżą, ogniem i uszkodzeniami powodującymi wyłączenie ich z obrotu.
§  4.
1.
Każde wydanie do obrotu butli wymaga odpowiedniego udokumentowania.
2.
W dokumentach obrotu butlami między dostawcą a odbiorcą dostawca specyfikuje rodzaj, pojemność, liczbę i obowiązujący termin oraz miejsce zwrotu butli, a nadto aktualny stan posiadania butli przez odbiorcę.
3.
W razie obrotu butlami:
1)
acetylenowymi i amoniakalnymi,
2)
stanowiącymi własność odbiorców,
3)
próżnymi, nie związanymi z dostawą gazów,

należy w specyfikacji dodatkowo wykazywać numery butli.

II.

Zasady obrotu butlami oraz terminy ich zwrotu.

§  5.
1.
Odbiorca zwraca dostawcy butle niezwłocznie po ich opróżnieniu, a najpóźniej w terminie ustalonym między stronami, w tej samej liczbie, rodzaju i pojemności, jakie pobrał, jeżeli dostawca nie zlecił zwrotu do innego miejsca albo nie wyraził zgody na czasowe używanie tych butli w obrocie z innymi dostawcami.
2.
Nieprzestrzeganie przez odbiorcę obowiązku, o którym mowa w ust. 1, powoduje obciążenie go karą umowną za niezwrócenie butli w ustalonym terminie.
§  6.
1.
Dla poszczególnych grup odbiorców i rodzajów gazów technicznych ustala się ramowe terminy zwrotu butli zawarte w tabeli stanowiącej załącznik do zarządzenia.
2.
Dostawca, potwierdzając zamówienie, określa dla każdego odbiorcy indywidualnie, w zależności od warunków organizacyjno-technicznych odbiorcy, dziennego zużycia gazu i posiadanych butli, termin zwrotu butli, który nie może przekraczać terminu przewidzianego w załączniku do zarządzenia. W razie nieuzgodnienia przez strony terminu krótszego, odbiorca może w ciągu 14 dni od dnia odmowy wystąpić z wnioskiem do komisji arbitrażowej o ustalenie tego terminu.
3.
Dostawca może, na uzasadniony wniosek odbiorcy zgłoszony przed upływem terminu zwrotu butli (ust. 2), jednorazowo wyznaczyć dodatkowy termin zwrotu. W razie braku odpowiedzi w terminie 14 dni od daty wysłania wniosku odbiorcy, uważa się wniosek za przyjęty bez zastrzeżeń.
§  7.
1.
Przy obliczaniu terminu zwrotu butli nie wlicza się dnia, w którym nastąpiło potwierdzenie odbioru.
2.
Za dzień zwrotu uważa się dzień faktycznego przyjęcia butli pustych przez dostawcę, a przy wysyłkach kolejowych lub publicznym transportem samochodowym dzień nadania przesyłki.
§  8.
1.
Dostawcy prowadzą w sposób ciągły ewidencję:
1)
obrotu butlami oddzielnie dla poszczególnych tytułów przychodu i rozchodu butli oraz dla każdego ich rodzaju i pojemności,
2)
butli znajdujących się na terenie ich zakładu.
2.
Dostawcy, którzy prowadzą ewidencję obrotu butlami za pomocą elektronicznych maszyn cyfrowych, ewidencjonują obrót butlami według ustalonych zasad elektronicznej techniki obliczeniowej.
3.
Odbiorcy prowadzą ewidencję obrotu butlami.
4.
Jeżeli odbiorca butli nie wniesie zastrzeżeń co do stanu butli wykazanego w dokumencie obrotu butlami między dostawcą a odbiorcą w ciągu 10 dni od otrzymania tego dokumentu, uważa się stan butli wykazany tym dokumentem za uzgodniony.
5.
Ewidencja obrotu butlami służy do:
1)
bieżącego rejestrowania obrotu butlami i ich stanu liczbowego u odbiorcy,
2)
kontroli terminowego zwrotu butli,
3)
obliczania kar umownych za niezwrócenie butli w ustalonym terminie,
4)
rejestrowania realizacji dostaw,
5)
uzgadniania stanów liczbowych butli z ewidencją majątkową na zasadach unormowanych odrębnymi przepisami.
§  9.
1.
Dostawcy prowadzą ewidencję obrotu butlami w sposób ciągły również wtedy, gdy ich odbiorcy są zaopatrywani przez dostawców zastępczych.
2.
Dostawcy zastępczy, o których mowa w ust. 1, dostarczają gazy w butlach stałych dostawców odbiorcom wskazanym przez dostawców stałych.
3.
Dostawcy zastępczy są obowiązani przesyłać stałym dostawcom kopię dowodów dostaw i dowodów zwrotu butli.
§  10.
Dostawcy i odbiorcy stosują w obrocie butlami i w ewidencji dostaw szczegółową instrukcję wydaną przez Zjednoczone Zakłady Gazów Technicznych "Polgaz".

III.

Kary umowne za niezwrócenie butli w terminie, za ich zagubienie lub zniszczenie.

§  11.
1.
Okresem obrachunkowym nie zwróconych butli jest miesiąc kalendarzowy.
2.
Stawka kary umownej za zwrot jednej butli po ustalonym terminie wynosi:
1)
do 5 dni - 10 zł za każdy dzień zwłoki,
2)
powyżej 5 dni - 50 zł za każdy dzień zwłoki.
3.
Stawka kary umownej za niezwrócenie butli w terminie przez przedsiębiorstwa handlu chemikaliami "Chemia" zostanie ustalona w odrębnym porozumieniu między dostawcami a Centralą Handlową Przemysłu Chemicznego "Chemia".
§  12.
1.
Dostawca obciąża odbiorcę karami umownymi za zwrot butli po ustalonym terminie na podstawie danych wynikających z ewidencji obrotu butlami.
2.
Zastrzeżenia co do zgodności wyliczeń objętych notą obciążeniową, jak również uzasadnione wnioski o odstąpienie od dochodzenia kar za zwrot butli po ustalonym terminie, odbiorca jest obowiązany przekazać dostawcy w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia otrzymania noty obciążeniowej.
3.
W nocie obciążeniowej dostawca jest obowiązany podać okres obrachunkowy, za który obliczono kary, obowiązujący odbiorcę termin zwrotu butli, liczbę butli posiadanych przez odbiorcę w ostatnim dniu okresu obrachunkowego oraz sposób wyliczenia kary.
§  13.
1.
W razie zagubienia lub zniszczenia butli odbiorca jest obowiązany bezzwłocznie zawiadomić o tym dostawcę na piśmie. Za dzień zagubienia lub zniszczenia butli uważa się dzień, w którym odbiorca zawiadomił dostawcę o zagubieniu lub zniszczeniu butli.
2.
Za zniszczoną uważa się również butlę, którą odbiorca zwrócił z uszkodzeniami wyłączającymi ją z dalszego obrotu.
§  14.
1.
Za zagubione lub zniszczone butle odbiorca jest obowiązany uiścić dostawcy:
1)
wartość cennikową butli przeznaczoną na uzupełnienie ich ubytku,
2)
wartość cennikową butli tytułem kary umownej.
2.
Odbiorca jest wolny od kary umownej, jeżeli udowodni, że zagubienie lub zniszczenie nie było spowodowane jego działaniem lub zaniechaniem.
3.
Zapłata należności, o których mowa w ust. 1, nie pozbawia dostawcy prawa do żądania zwrotu butli odnalezionych. Jeżeli odbiorca zwróci butlę odnalezioną, należy mu się zwrot rzeczywistej wartości tej butli.

IV.

Należności z tytułu stwierdzonych braków, zanieczyszczeń oraz uszkodzeń butli i ich osprzętu.

§  15.
Odbiorca jest obowiązany zwrócić butle puste, z kompletnym wyposażeniem, w stanie czystym i nie uszkodzone wraz z wymaganą pozostałością gazów, zgodną z obowiązującymi normami.
§  16.
Koszty usunięcia braków i uszkodzeń butli, zawinionych przez odbiorcę, ponosi odbiorca; przepis § 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  17.
1.
W razie zwrotu butli bez zaworu lub kołpaka lub też ze zniszczonym zaworem odbiorca jest obowiązany uiścić dostawcy:
1)
wartość cennikową zaworu lub kołpaka oraz koszty usług, związane z naprawą butli,
2)
trzykrotną wartość cennikową zaworu lub kołpaka tytułem kary umownej.
2.
Za zniszczenie zaworu uważa się również jego zniekształcenie zewnętrzne lub zdekompletowanie.
§  18.
W razie zwrócenia przez odbiorcę butli tlenowej w stanie zatłuszczonym odbiorca jest obowiązany uiścić dostawcy karę umowną w wysokości jednokrotnej wartości cennikowej butli.
§  19.
W razie zwrócenia przez odbiorcę butli pustych, bez wymaganej pozostałości gazów, odbiorca jest obowiązany uiścić dostawcy tytułem kary umownej kwotę 30 zł od każdej butli oraz zwrócić koszty odpowietrzenia butli.

V.

Przepisy końcowe.

§  20.
Przepisy zarządzenia dotyczące terminów zwrotu butli oraz kar umownych, z wyjątkiem § 18 i 19, nie mają zastosowania w razie dostawy gazu w butlach stanowiących własność odbiorcy.
§  21.
Dostawcy i odbiorcy mogą w drodze wzajemnych uzgodnień stosować inne zasady obrotu butlami do gazów technicznych, niż ustalono w zarządzeniu, pod warunkiem uzyskania zgody dyrektora naczelnego Zjednoczonych Zakładów Gazów Technicznych "Polgaz" i niepogorszenia istniejących w danym rejonie wyników całokształtu gospodarki butlami.
§  22.
Dostawca może zaniechać dochodzenia w całości lub w części kar umownych, jeżeli ich wysokość nie przekracza 100.000 zł w chwili dochodzenia; jeżeli wysokość ta przekracza 100.000 zł, zaniechanie dochodzenia kar umownych jest dopuszczalne za zgodą organu nadrzędnego.
§  23.
Tracą moc:
1)
zarządzenie Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 22 października 1956 r. w sprawie zasad obrotu butlami do gazów technicznych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 93, poz. 1041 i z 1958 r. Nr 79, poz. 454),
2)
zarządzenie Ministra Przemysłu Chemicznego z dnia 18 października 1958 r. w sprawie prowadzenia ewidencji butli do gazów technicznych przez zakłady produkujące gazy techniczne i wojewódzkie hurtownie wyrobów przemysłu chemicznego (Monitor Polski z 1958 r. Nr 79, poz. 455 i z 1959 r. Nr 61, poz. 308).
§  24.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1975 r.

ZAŁĄCZNIK

TABELA TERMINÓW ZWROTU BUTLI DO GAZÓW TECHNICZNYCH

Lp. Wyszczególnienie Maksymalny termin zwrotu w dniach
1 Tlen i acetylen
a) dla odbiorców nabywających te gazy do dalszej

odprzedaży - zgodnie z posiadanymi uprawnieniami

do 30
b) dla odbiorców zaopatrujących podległe zakłady, oddziały

lub stanowiska pracy znajdujące się na terenie kilku

powiatów

do 25
c) dla odbiorców stałych pobierających nieznaczne ilości

gazów, nie więcej niż 1.000 m3 tlenu lub 500 kg

acetylenu kwartalnie

do 20
d) dla zakładów leczniczych, laboratoriów, jednostek

wojskowych, jednostek szkoleniowo-oświatowych oraz

jednostek zaopatrujących statki morskie i pociągi

ratunkowe

do 60
e) dla państwowych gospodarstw rolnych do 30
f) dla pozostałych odbiorców:
- zaopatrywanych przy pomocy taboru samochodowego do 15
- zaopatrywanych wysyłkami kolejowymi do 20
2 Argon, azot, powietrze sprężone i wodór
a) dla odbiorców pobierających nieznaczne ilości tych

gazów, nie więcej niż 500 m3 kwartalnie

do 40
b) dla pozostałych odbiorców do 25
3 Dwutlenek węgla
a) dla odbiorców nabywających dwutlenek węgla do dalszej

odprzedaży w okresie:

od 1 kwietnia do 30 września do 40
od 1 października do 31 marca do 60
b) dla przedsiębiorstw gastronomicznych i jednostek handlu

detalicznego w okresie:

od 1 maja do 30 września do 35
od 1 października do 30 kwietnia do 45
c) dla zakładów służby zdrowia, laboratoriów w ciągu

całego roku

do 75
d) dla innych odbiorców w ciągu całego roku do 30
4 Freon
- w opakowaniach krajowych do 30
- w opakowaniach pochodzących z importu do 60
5 Chlorek metylu do 30
6 Dwutlenek siarki do 30
7 Amoniak skroplony, chlorek ciekły, gaz pędny do 60
8 Podtlenek azotu do 70
9 Inne gazy do 75
10 Gazy wymienione w pkt 1-9 dla instytutów naukowo-badawczych i zakładów naukowych do celów naukowo-badawczych do 90

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024