Przyjmowanie, ewidencja i realizacja postulatów i wniosków wyborców.

ZARZĄDZENIE Nr 83
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 października 1973 r.
w sprawie przyjmowania, ewidencji i realizacji postulatów i wniosków wyborców.

W celu zapewnienia właściwego trybu przyjmowania, ewidencji i realizacji postulatów i wniosków wyborców zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) zapewnią udzielanie przez prezydia rad narodowych oraz naczelników gmin (miast i gmin) wszechstronnej pomocy komitetom Frontu Jedności Narodu w organizowaniu spotkań z wyborcami oraz w przekazywaniu zgłoszonych na tych zebraniach postulatów i wniosków organom i instytucjom właściwym do ich rozpatrzenia i załatwienia.
2.
Przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) określą w porozumieniu z wojewódzkimi komitetami Frontu Jedności Narodu sposób wykonywania przez prezydia rad narodowych i naczelników gmin (miast i gmin) ich zadań w zakresie przekazywania zgłoszonych postulatów i wniosków organom właściwym do ich rozpatrzenia i załatwienia, mając na względzie niezbędne uproszczenie dotychczasowego systemu.
§  2.
1.
Wstępna ocena słuszności i realności postulatów i wniosków powinna być dokonywana już w czasie spotkania z wyborcami przez kandydatów na radnych oraz obecnych na zebraniu przedstawicieli prezydiów rad narodowych. Celem tej oceny powinno być wyeliminowanie postulatów i wniosków oczywiście niesłusznych bądź niemożliwych do realizacji w aktualnych warunkach oraz takich, które pomimo swej zasadności nie mogą być wykonane w okresie kadencji. O uznaniu wniosku lub postulatu za niesłuszny lub niemożliwy do realizacji należy poinformować uczestników zebrania wyjaśniając powody takiego stanowiska.
2.
Obowiązującą ewidencją (§ 5) nie powinny być obejmowane te postulaty i wnioski, które z uwagi na charakter poruszonych w nich spraw zostały na zebraniu wyjaśnione bądź przyjęte do bezzwłocznego załatwienia przez przedstawicieli organów i instytucji biorących udział w spotkaniu, a także te postulaty i wnioski, które sformułowane zostały bardzo ogólnie w formie wyrażającej opinię w danej sprawie.
3.
W protokole zebrania powinna być poczyniona odpowiednia wzmianka o postulatach i wnioskach uznanych w czasie zebrania za niesłuszne lub niemożliwe do zrealizowania oraz o postulatach i wnioskach wyjaśnionych bądź przyjętych do bezzwłocznego załatwienia.
§  3.
1.
Prezydia rad narodowych, naczelnicy gmin (miast i gmin) oraz jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym dokonują oceny możliwości realizacji postulatów i wniosków przekazanych im przez komitety Frontu Jedności Narodu oraz ustalają terminy ich wykonania. Jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym informują właściwe prezydia rad narodowych lub naczelników gmin (miast i gmin) oraz zainteresowane komitety Frontu Jedności Narodu i wnioskodawców o wynikach dokonanej oceny oraz przedstawiają prezydiom rad narodowych i naczelnikom gmin (miast i gmin) harmonogramy wykonania przyjętych do realizacji postulatów i wniosków.
2.
Przepisy ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie do ministrów (kierowników urzędów centralnych), z tym iż organy te o wynikach dokonanej oceny przekazanych im postulatów i wniosków oraz terminie i sposobie ich załatwienia zawiadamiają przewodniczących prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) oraz wojewódzkie komitety Frontu Jedności Narodu.
3.
Przy dokonywaniu oceny, o której mowa w ust. 1, prezydia rad narodowych oraz naczelnicy gmin (miast i gmin) współdziałają z komitetami Frontu Jedności Narodu oraz komisjami rady narodowej, a w miastach nadto z organami samorządu mieszkańców.
4.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym powinny być rozpatrywane i przyjmowane do realizacji z uwzględnieniem ich celowości, hierarchii aktualnych potrzeb i ważności z punktu widzenia przyspieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego i kulturalnego terenu, posiadanych środków finansowo-materiałowych, a także możliwości zrealizowania tych postulatów i wniosków przy udziale wyborców w ramach szerszego rozwoju czynów społecznych,
5.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym wymagające dla ich realizacji nakładów inwestycyjnych mogą być przyjmowane do realizacji w ramach posiadanych limitów inwestycyjnych i środków finansowych, jeżeli sprzyjają wzmacnianiu tempa wykonania zadań planowych i nie prowadzą do dekoncentracji środków finansowych, materiałów, a także wysiłków ludzkich,
6.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym przyjęte do wykonania należy uwzględniać w planach społeczno-gospodarczego rozwoju.
§  4.
Prezydia rad narodowych oraz naczelnicy gmin (miast i gmin) przedstawiają radom narodowym informacje o sposobie i terminach realizacji postulatów i wniosków przyjętych do wykonania przez jednostki organizacyjne rad narodowych oraz jednostki organizacyjne nie podporządkowane radzie narodowej.
§  5.
1.
Prezydia rad narodowych, naczelnicy gmin (miast i gmin) oraz jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym prowadzą ewidencję zakwalifikowanych do realizacji postulatów i wniosków (§ 3 ust. 1).
2.
Ewidencję, o której mowa w ust. 1, sporządzają w radach narodowych stopnia wojewódzkiego biura prezydialne, w radach narodowych stopnia powiatowego wydziały prezydialne, a w radach narodowych stopnia gminnego urzędy gmin (miast i gmin) lub organy ustalone przez właściwe prezydia miejskich (dzielnicowych) rad narodowych.
3.
Wzór ewidencji postulatów i wniosków ustala załącznik do zarządzenia.
§  6.
1.
Ogólny nadzór nad realizacją postulatów i wniosków przyjętych do realizacji przez jednostki organizacyjne nie podporządkowane radzie narodowej sprawują właściwe prezydia rad narodowych oraz naczelnicy gmin (miast i gmin).
2.
Kierownicy jednostek nie podporządkowanych radom narodowym obowiązani są do składania właściwym prezydiom rad narodowych oraz naczelnikom gmin (miast i gmin) informacji i sprawozdań z realizacji przyjętych postulatów i wniosków; prezydia rad narodowych oraz naczelnicy gmin (miast i gmin) mogą występować do kierowników tych jednostek o podjęcie działań niezbędnych dla zapewnienia terminowego zrealizowania postulatów i wniosków.
§  7.
1.
Prezydia rad narodowych oraz naczelnicy gmin (miast i gmin) dokonywać będą oceny przebiegu realizacji postulatów i wniosków przyjętych do realizacji oraz przedkładać powyższe oceny pod obrady rad narodowych, a zwłaszcza tych sesji, na których rozpatrywane jest sprawozdanie z wykonania planu społeczno-gospodarczego rozwoju i budżetu za rok ubiegły.
2.
W szczególności prezydia rad narodowych oraz naczelnicy gmin (miast i gmin) opracowują i przedstawiają pod obrady rad narodowych ocenę realizacji postulatów i wniosków za okres całej kadencji rad narodowych. Postulaty i wnioski nie zrealizowane w danej kadencji rad narodowych, a uznane nadal za aktualne, przyjmowane są do wykonania przez prezydia rad narodowych lub naczelników gmin (miast i gmin) w następnej kadencji.
§  8.
1.
Prezydia rad narodowych dokonują oceny, o której mowa w § 7 ust. 1, w odniesieniu do wniosków przyjętych przez nie do realizacji, jak również w odniesieniu do wniosków realizowanych przez prezydia rad narodowych niższych stopni lub naczelników gmin (miast i gmin).
2.
W związku z dokonywaniem ocen, o których mowa w ust. 1, przewodniczący prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą żądać od prezydiów rad narodowych niższych stopni corocznych informacji statystycznych i opisowych - w zakresie przez siebie ustalonym - z realizacji postulatów i wniosków.
3.
Szef Urzędu Rady Ministrów określi, jakie dane liczbowe powinny być uwzględnione w sprawozdawczości, o której mowa w ust. 2, z uwagi na możliwość ich wykorzystywania dla oceny realizacji postulatów i wniosków dokonywanej przez władze centralne.
4.
Szef Urzędu Rady Ministrów może występować do ministrów (kierowników urzędów centralnych) o nadesłanie informacji dotyczących realizacji przekazanych im postulatów, jeśli informacje takie są niezbędne dla oceny realizacji postulatów i wniosków.
§  9.
Zgłaszane w toku zebrań i spotkań z wyborcami skargi w sprawach indywidualnych powinny być załatwiane w trybie i terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego. Skargi w sprawach indywidualnych nie są obejmowane ewidencją postulatów i wniosków wyborców i powinny być traktowane jako sprawy bieżące.
§  10.
Do załatwiania postulatów i wniosków zgłoszonych w toku kadencji stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1972 r. Nr 49, poz. 314) oraz uchwały Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1 marca 1957 r. Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1972 r. Nr 24, poz. 136), dotyczące interpelacji radnych i posłów.
§  11.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym stosowanie zasad określonych zarządzeniem przy ewidencjonowaniu i załatwianiu postulatów i wniosków przekazywanych im do załatwienia.
§  12.
Traci moc zarządzenie nr 29 Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 marca 1969 r. w sprawie ewidencji i realizacji postulatów i wniosków wyborców (Monitor Polski Nr 12, poz. 99).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

EWIDENCJA PRZYJĘTYCH DO WYKONANIA POSTULATÓW I WNIOSKÓW

Lp. Data wpływu Komitet FJN (nazwa) Imię i nazwisko oraz adres wnioskodawcy Treść postulatu i wniosku Sposób realizacji Termin realizacji Jednostka realizująca Charakter postulatu i wniosku Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9
*) Wszystkie postulaty i wnioski dzielą się na dwie grupy: administracyjno-organizacyjne i gospodarcze.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024