Tryb postępowania w wypadkach uchylenia przez dyrektora przedsiębiorstwa decyzji kierownika kontroli jakości o wstrzymaniu odbioru jakościowego wyrobów oraz nieuwzględnienia jego wniosku o wstrzymanie produkcji.

ZARZĄDZENIE
PREZESA CENTRALNEGO URZĘDU JAKOŚCI I MIAR
z dnia 13 maja 1971 r.
w sprawie trybu postępowania w wypadkach uchylenia przez dyrektora przedsiębiorstwa decyzji kierownika kontroli jakości o wstrzymaniu odbioru jakościowego wyrobów oraz nieuwzględnienia jego wniosku o wstrzymanie produkcji.

Na podstawie § 7 ust. 6 uchwały nr 122 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1970 r. w sprawie zasad organizacji kontroli jakości w przedsiębiorstwach przemysłowych (Monitor Polski Nr 27, poz. 222) ustala się, co następuje:
§  1.
1.
Zawiadomienia o wstrzymaniu odbioru jakościowego wyrobów i wnioski kierownika kontroli jakości o wstrzymanie produkcji, kierowane do dyrektora przedsiębiorstwa w wypadkach przewidzianych w § 7 ust. 1 i 2 uchwały nr 122 Rady Ministrów z dnia 3 sierpnia 1970 r. w sprawie zasad organizacji kontroli jakości w przedsiębiorstwach przemysłowych (Monitor Polski Nr 27, poz. 222), zwanej w dalszych przepisach zarządzenia "uchwałą", oraz decyzje dyrektora przedsiębiorstwa w tych sprawach powinny być sporządzane w formie pisemnej.
2.
Dyrektor przedsiębiorstwa obowiązany jest rozpatrzyć niezwłocznie zawiadomienia i wnioski kierownika kontroli jakości, o których mowa w ust. 1.
§  2.
1.
W razie wstrzymania przez kierownika kontroli jakości odbioru jakościowego wytwarzanych wyrobów w wypadkach określonych w § 7 ust. 1 uchwały, kierownik kontroli jakości powinien podać w zawiadomieniu kierowanym do dyrektora przedsiębiorstwa przyczyny podjętej decyzji i niezbędne środki umożliwiające dokonanie prawidłowego odbioru.
2.
Dyrektor przedsiębiorstwa, uchylając decyzję kierownika kontroli jakości (ust. 1), zawiadamia o tym pisemnie, najpóźniej w dniu następnym, dyrektora zjednoczenia (jednostki równorzędnej), któremu przedsiębiorstwo podlega, i podaje motywy zajętego stanowiska oraz podjęte środki dla zapewnienia prawidłowego odbioru jakościowego wyrobów.
§  3.
1.
W wypadku wstrzymania przez kierownika kontroli jakości odbioru jakościowego wytwarzanych wyrobów w wyniku stwierdzenia, że odbierane wyroby nie odpowiadają ustalonym dla nich wymaganiom jakościowym (§ 7 ust. 2 uchwały), w zawiadomieniu kierowanym do dyrektora przedsiębiorstwa zawierającym także wniosek o wstrzymanie produkcji tych wyrobów, kierownik kontroli jakości powinien podać stwierdzone w wyrobach odchylenia parametrów w stosunku do ustalonych w dokumentacji technicznej i środki niezbędne dla usunięcia ujawnionych wad wyrobów.
2.
Dyrektor przedsiębiorstwa, uchylając decyzję kierownika kontroli jakości (ust. 1), zawiadamia o tym dyrektora zjednoczenia w trybie określonym w § 2 ust. 2 i podaje motywy zajętego stanowiska oraz informację co do dalszego postępowania z wyrobami objętymi decyzją (np. opust ceny, ograniczenie zastosowania, trwałe oznaczenie).
3.
W razie nieuwzględnienia wniosku kierownika kontroli jakości o wstrzymanie produkcji wyrobów, dyrektor przedsiębiorstwa obowiązany jest:
1)
niezwłocznie zawiadomić telefonogramem o swej decyzji dyrektora zjednoczenia (§ 2 ust. 2) oraz Centralny Urząd Jakości i Miar,
2)
przesłać, najpóźniej w dniu następnym, pisemne potwierdzenie wymienionej w pkt 1 informacji wraz z uzasadnieniem podjętej decyzji, które powinno zawierać również następujące dane:
a)
nazwę wyrobu z podaniem jego numeru statystycznego według systematycznego wykazu wyrobów,
b)
ujawnione wady wyrobu, przyczyny ich powstania i przewidywane środki zmierzające do ich usunięcia,
c)
wartość przewidywanej produkcji wyrobu w cenach zbytu, licząc od daty nieuwzględnienia wniosku o wstrzymanie jego produkcji, z podaniem odbiorców (kupujących) wyrażających zgodę na dostawę (kupno) wyrobu,
d)
przewidywane straty z tytułu opustu ceny.
§  4.
Podjęcie przez dyrektora przedsiębiorstwa decyzji o skierowaniu do odbiorcy (kupującego) wyrobów bez prawidłowego odbioru jakościowego (§ 2) lub z ujawnionymi odchyleniami od założonych wymagań jakościowych (§ 3) może nastąpić po uprzednim uzyskaniu zgody odbiorcy (kupującego). W dokumentacji wysyłkowej należy zaznaczyć, że dostarczane wyroby nie zostały odebrane w sposób prawidłowy lub że nie odpowiadają wymaganiom jakościowym.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.37.243

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb postępowania w wypadkach uchylenia przez dyrektora przedsiębiorstwa decyzji kierownika kontroli jakości o wstrzymaniu odbioru jakościowego wyrobów oraz nieuwzględnienia jego wniosku o wstrzymanie produkcji.
Data aktu: 13/05/1971
Data ogłoszenia: 14/07/1971
Data wejścia w życie: 14/07/1971