Pasy drogowe dróg publicznych.

UCHWAŁA Nr 31
RADY MINISTRÓW
z dnia 10 lutego 1971 r.
w sprawie pasów drogowych dróg publicznych.

Na podstawie art. 21 ustawy z dnia 29 marca 1962 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 20, poz. 90) Rada Ministrów uchwala, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Uchwała niniejsza dotyczy dróg publicznych poza granicami administracyjnymi miast i osiedli oraz poza granicami ciągłej lub skupionej zabudowy wsi.
2.
Uchwała nie dotyczy dróg szybkiego ruchu (autostrad i magistrali) w rozumieniu przepisów wydanych na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1961 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 1961 r. Nr 7, poz. 46 i z 1965 r. Nr 13, poz. 91).
§  2.
Pasy drogowe dróg publicznych wydziela się, a istniejące pasy drogowe poszerza się:
1)
przy budowie nowych dróg,
2)
przy przebudowie dróg istniejących,
3)
przy budowie dodatkowych urządzeń w pasie drogowym (§ 3 ust. 2).

Rozdział  2.

Szerokość pasów drogowych.

§  3.
1.
Szerokości pasów drogowych dróg publicznych ustalone są w tabeli, stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały.
2.
Szerokości pasów drogowych dróg publicznych (ust. 1) lub ich odcinków mogą być zwiększone w razie wynikającej z wieloletnich programów (planów) budowy lub przebudowy dróg potrzeby zajęcia szerszego pasa dla urządzenia w szczególności:
1)
jezdni 3- lub 4-pasowej zamiast jezdni dwupasowej,
2)
nasypów o wysokości większej niż 0,70 m i wykopów o głębokości większej niż 0,70 m, licząc od dna rowu,
3)
zadrzewienia grupowego,
4)
stałych dróg objazdowych dla ruchu lokalnego lub specjalnego,
5)
skrzyżowania drogi publicznej z linią kolejową, z drogą publiczną lub inną drogą,
6)
ścieżek dla ruchu rowerowego lub pieszego,
7)
składów materiałów drogowych oraz budynków i baz dla służby drogowej, jeżeli urządzenia te mają być zlokalizowane w pasie drogowym,
8)
zjazdów, zatok autobusowych lub postojowych, parkingów.
3.
Szerokości pasów drogowych dla poszczególnych dróg lub ich odcinków ustalają:
1)
w odniesieniu do dróg państwowych - wojewódzkie zarządy dróg publicznych,
2)
w odniesieniu do dróg lokalnych i zakładowych - właściwe do spraw drogowych organy prezydiów powiatowych rad narodowych.

Rozdział  3.

Zagospodarowanie pasów drogowych.

§  4.
Pasy drogowe powinny być oznaczone znakami granicznymi.
§  5.
Tereny poza koroną drogi w obrębie pasa drogowego powinny być w szczególności wykorzystane do celów:
1)
zadrzewienia (zakrzewienia) drogi zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami,
2)
związanych z utrzymaniem dróg.
§  6.
1.
Tereny poza koroną drogi w obrębie pasa drogowego, które nie mają bezpośredniego wpływu na utrzymanie stanu dróg, a mogą być wykorzystane rolniczo, powinny być wykorzystane zgodnie z ich przydatnością.
2.
Szczegółowe warunki i sposoby rolniczego wykorzystania terenów określonych w ust. 1 ustali Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa.

Rozdział  4.

Usytuowanie wzdłuż pasów drogowych lub w ich granicach urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych, melioracyjnych i innych.

§  7.
1.
Napowietrzne linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne, przebiegające wzdłuż pasów drogowych, powinny być usytuowane poza granicami tych pasów w odległości nie mniejszej niż 5 m od granicy pasa drogowego, ustalonego zgodnie z § 3.
2.
Odległości napowietrznych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych od istniejącego lub projektowanego zadrzewienia drogowego powinny wynosić co najmniej 5,0 m, licząc od środka pni drzew.
§  8.
1.
Linie kablowe telekomunikacyjne i elektroenergetyczne powinny być układane w ziemi poza pasem drogowym co najmniej w odległości 1,0 m od jego granicy.
2.
Wszelkie inne urządzenia ułożone w ziemi, jak przewody wodociągowe, kanalizacyjne, melioracyjne, sieci gazowej i cieplnej powinny być układane poza pasem drogowym w takiej odległości od jego granicy i na takiej głębokości, ażeby:
1)
krawędzie skarpy wykopów pod te urządzenia nie naruszały granicy pasa drogowego,
2)
nie szkodziły korzeniom drzew rosnących na pasie drogowym oraz istniejącym urządzeniom ułożonym w ziemi,
3)
w razie urządzenia dróg objazdowych wzdłuż pasa drogowego dla pojazdów konnych, samochodowych lub gąsienicowych - między granicą pasa drogowego a napowietrznymi liniami telekomunikacyjnymi i elektroenergetycznymi - naciski kół pojazdów poruszających się na tych drogach nie wpływały szkodliwie na te urządzenia.
3.
Odległość linii kablowych telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych od istniejącego lub projektowanego zadrzewienia drogowego powinna wynosić co najmniej 2,0 m, licząc od środka pni drzew.
4.
W pasie gruntu, znajdującym się między granicą pasa drogowego a urządzeniami telekomunikacyjnymi i energetycznymi, wszelkie zamierzenia, dotyczące prowadzenia robót ziemnych mogących uszkodzić te urządzenia, powinny być uzgadniane z właściwymi terenowo jednostkami, eksploatującymi te urządzenia.
5.
Minister Komunikacji w uzasadnionych wypadkach może zezwolić na wykorzystanie rowów przydrożnych jako rowów melioracyjnych oraz na ich przebudowę i instalowanie urządzeń melioracyjnych.
§  9.
1.
Na odcinkach dróg, przechodzących przez tereny zalewowe, zalesione oraz tereny zajęte pod sady, na których nie przewiduje się zadrzewień, urządzenia telekomunikacyjne, energetyczne i rurociągi melioracyjne mogą być umieszczane:
1)
na terenach zalewowych - na skarpach nasypów drogowych, z wyjątkiem nasypów spełniających jednocześnie funkcje wałów przeciwpowodziowych, a w razie niemożności - na krawędzi korony drogi,
2)
w pozostałych wypadkach - na pasie drogowym poza koroną drogi w miejscach pozwalających na ograniczenie, w miarę możności, do minimum wycinania istniejącego drzewostanu.
2.
Pas gruntu między drzewami a granicą pasa drogowego może być wykorzystany jako ścieżka dla obsługi napowietrznych linii telekomunikacyjnych i elektroenergetycznych, znajdujących się poza pasem drogowym.
3.
Minister Komunikacji w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami ustala szczegółowe warunki usytuowania urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych i melioracyjnych na odcinkach dróg określonych w ust. 1.

Rozdział  5.

Przenoszenie istniejących urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych poza pas drogowy.

§  10.
1.
Istniejące urządzenia telekomunikacyjne i energetyczne, nie odpowiadające warunkom określonym w §§ 7-9, powinny być przenoszone na właściwe miejsca:
1)
w razie przeprowadzania kapitalnego remontu tych urządzeń,
2)
w razie budowy lub przebudowy dróg, jeżeli:
a)
urządzenia te stoją na przeszkodzie wykonaniu zaplanowanych robót drogowych,
b)
wskutek budowy lub przebudowy drogi powstałyby warunki uniemożliwiające prawidłową eksploatację tych urządzeń.
2.
W uzasadnionym wypadku Minister Komunikacji może wyrazić zgodę na pozostawienie w pasie drogowym lub koronie drogi określonych w ust. 1 urządzeń, na warunkach ustalonych z zainteresowanym ministrem (kierownikiem urzędu centralnego).
3.
Przeniesienia urządzeń dokonuje dysponujący urządzeniem:
1)
w wypadku określonym w ust. 1 pkt 1 - na koszt własny,
2)
w wypadkach określonych w ust. 1 pkt 2 - na koszt zarządu drogi.
§  11.
Minister Komunikacji w porozumieniu z Ministrami Łączności, Górnictwa i Energetyki oraz Obrony Narodowej ustala:
1)
kolejność przenoszenia urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych poza pas drogowy przy przeprowadzaniu remontów kapitalnych tych urządzeń,
2)
czasowe ograniczenia zakresu robót przy przenoszeniu urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych,
3)
zasady uzgadniania i koordynacji planów budowy i przebudowy dróg z planami remontów i przebudowy urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych, znajdujących się w pasie drogowym.

Rozdział  6.

Przepisy końcowe.

§  12.
Traci moc uchwała nr 650 Prezydium Rządu z dnia 16 października 1956 r. w sprawie ustalenia szerokości pasów drogowych dla niektórych dróg publicznych oraz usytuowania wzdłuż tych dróg urządzeń telekomunikacyjnych i energetycznych niskiego napięcia (Monitor Polski Nr 92, poz. 1033).
§  13.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Komunikacji i innym zainteresowanym ministrom oraz prezydiom wojewódzkich rad narodowych.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 maja 1971 r.

ZAŁĄCZNIK

TABELA SZEROKOŚCI PASÓW DROGOWYCH DRÓG PUBLICZNYCH

1.
Ustala się następujące szerokości pasów drogowych dla dróg publicznych III, IV i V klasy technicznej:
Klasa techniczna drogi Warianty według normatywu Szerokość korony drogi m Szerokość pasa drogowego
technicznego projektowania dróg publicznych przy zastosowaniu rowów przydrożnych bez zastosowania rowów przydrożnych
1 2 3 4 5
III 1 12,0 28,0 22,0
2 11,0
3 10,0 26,0 20,0
4 9,0
IV 1 10,0 18,0 16,0
2 9,0
3 8,0 16,0 14,0
V 1 8,0 14,5 13,0
2 7,5
3 7,0 13,5 12,0
4 6,5
2.
Klasy techniczne dróg publicznych określone są w normatywach technicznych projektowania dróg publicznych.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1971.11.88

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Pasy drogowe dróg publicznych.
Data aktu: 10/02/1971
Data ogłoszenia: 23/02/1971
Data wejścia w życie: 01/05/1971