Kryteria określania wysokości planowanego funduszu premii obiektowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA BUDOWNICTWA I PRZEMYSŁU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH
z dnia 27 grudnia 1969 r.
w sprawie kryteriów określania wysokości planowanego funduszu premii obiektowych.

Na podstawie § 9 ust. 2 uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1969 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 244) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Kryteria określania wysokości planowanego funduszu premii obiektowych ustalone w zarządzeniu stosuje się w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych i innych jednostkach organizacyjnych, objętych przepisami rozdziału 2 uchwały nr 129 Rady Ministrów z dnia 17 lipca 1969 r. w sprawie premiowania pracowników umysłowych w państwowych przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 244), zwanej dalej "uchwałą".
2.
Kryteria, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przy wykonywaniu remontów według zasad ustalonych przez właściwych ministrów w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu Pracy i Płac.
§  2.
1.
Fundusz premii obiektowych, zaplanowany na podstawie zarządzenia za terminowe oddanie do użytku danego obiektu, przeznaczony jest dla generalnego wykonawcy i poszczególnych wykonawców robót na tym obiekcie, z zastrzeżeniem, o którym mowa w załączniku nr 3 do zarządzenia Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych z dnia 21 sierpnia 1969 r. w sprawie niektórych zasad premiowania pracowników umysłowych w przedsiębiorstwach budowlano-montażowych (Monitor Polski Nr 42, poz. 336).
2.
Pojęcie "obiektu" w odniesieniu do budownictwa inwestycyjnego należy rozumieć zgodnie z obowiązującą klasyfikacją obiektów budownictwa. W pozostałym budownictwie przez pojęcie "obiektu" należy rozumieć całokształt robót stanowiących wyodrębnioną całość techniczno-użytkową lub techniczną wyodrębnioną część całości użytkowej, wykonywanych w systemie generalnego wykonawstwa lub wykonawstwa bezpośredniego.
§  3.
1.
Fundusz premii obiektowych planuje się według procentowego wskaźnika wartości kosztorysowej robót budowlano-montażowych danego obiektu określonej w umowie między generalnym (bezpośrednim) wykonawcą a zamawiającym, zwanego dalej wskaźnikiem premiowym. W razie wykonywania części robót na obiekcie przez jednostki nie objęte przepisami uchwały za podstawę do ustalenia funduszu premii obiektowych przyjmuje się wartość kosztorysową robót budowlano-montażowych obiektu, pomniejszoną o wartość kosztorysową robót budowlano-montażowych przewidzianych do wykonania przez te jednostki. Części robót wykonywane przez jednostki objęte przepisami uchwały na obiektach realizowanych w generalnym wykonawstwie przez jednostki nie objęte uchwałą - traktuje się jak roboty wykonywane w systemie wykonawstwa bezpośredniego. Przez pojęcie "wartości kosztorysowej" rozumie się wartość określoną umową niezależnie od sposobu jej obliczania.
2.
Wskaźniki premiowe ustala się dla poszczególnych obiektów danego rodzaju budownictwa, realizowanych w generalnym (bezpośrednim) wykonawstwie.
3.
Dla niektórych obiektów (grup obiektów) może być przyznany dodatkowy wskaźnik premiowy w określonych rejonach lub w układzie branżowym.
4.
Dla obiektów o szczególnym znaczeniu może być przyznany specjalny dodatkowy wskaźnik premiowy.
5.
Wskaźniki premiowe ustalają właściwi ministrowie, tak aby całkowity fundusz premii obiektowych przypadających w roku 1970 za wykonanie planowanych zadań nie przekroczył 1,7% osobowego funduszu płac przedsiębiorstw budowlano-montażowych resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, a w innych resortach - kwot ustalonych przez Przewodniczącego Komitetu Pracy i Płac.
§  4.
1.
W załączniku do zarządzenia ustala się:
1)
podstawowe wskaźniki premiowe obowiązujące w jednolitej wysokości dla wszystkich obiektów danego rodzaju budownictwa realizowanych w generalnym (bezpośrednim) wykonawstwie przez przedsiębiorstwa budowlano-montażowe resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych,
2)
limity dodatkowych wskaźników premiowych, w ramach których właściwi ministrowie mogą przyznawać dodatkowe wskaźniki premiowe (§ 3 ust. 3 i 5).
2.
Właściwi ministrowie ustalają podstawowe wskaźniki premiowe obowiązujące w jednolitej wysokości dla wszystkich obiektów danego rodzaju budownictwa realizowanych w generalnym (bezpośrednim) wykonawstwie przez podległe im i nadzorowane przez nich przedsiębiorstwa budowlano-montażowe, nie wyższe jednak niż to określono w załączniku do zarządzenia (kolumna 3) dla resortu budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych, a dodatkowe i specjalne wskaźniki premiowe - zgodnie z zasadą, o której mowa w § 3 ust. 5.
§  5.
1.
Przy ustalaniu dodatkowych wskaźników premiowych należy szczególnie preferować obiekty wyróżniające się:
1)
skomplikowaną technologią wykonania,
2)
technicznymi i organizacyjnymi trudnościami realizacji, wynikającymi z przyczyn niezależnych od wykonawcy obiektu.
2.
Dodatkowe wskaźniki premiowe (§ 3 ust. 3) ustalają właściwi ministrowie w uzgodnieniu z właściwym zarządem głównego związku zawodowego dla określonego przedsiębiorstwa lub określonej grupy przedsiębiorstw albo dla obiektów budownictwa specjalnego (budowa dużych zakładów przemysłowych, budownictwo komunikacyjne, łączności, inżynieryjne), realizowanego przez branżowe wyspecjalizowane przedsiębiorstwa budowlano-montażowe.
3.
Specjalne wskaźniki premiowe (§ 3 ust. 4) ustalają właściwi ministrowie indywidualnie dla obiektów o szczególnym znaczeniu.
4.
Właściwi ministrowie mogą upoważnić dyrektorów zjednoczeń do ustalania dodatkowych wskaźników premiowych, o których mowa w ust. 2.
§  6.
Wskaźnik premii obiektowej (łącznie z ewentualnym wskaźnikiem dodatkowym) stanowi podstawę do wyliczenia kwoty premii przypadającej za terminowe oddanie do użytku danego obiektu; kwota ta stanowi podstawę czynności, które podejmuje generalny wykonawca zgodnie z § 10 i następnymi uchwały.
§  7.
1.
Kwot przydzielonych z rezerwy właściwego ministra na zwiększenie premii obiektowych nie wylicza się w formie wskaźników; kwoty te zwiększają kwotę funduszu premii obiektowych.
2.
Kwoty przydzielone z rezerwy właściwego ministra na zwiększenie premii obiektowych za wykonanie zadań dodatkowych lub za szczególne osiągnięcia rozlicza się poza wskaźnikami ustalonymi zgodnie z niniejszym zarządzeniem.
§  8.
Kryteria określania planowanego funduszu premii obiektowych ustalone w zarządzeniu stosuje się do premii za oddanie obiektów do użytku począwszy od dnia 1 stycznia 1970 r.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WSKAŹNIKI PREMIOWE DO USTALANIA WYSOKOŚCI PREMII ZA ODDANIE DO UŻYTKU OBIEKTÓW ZALICZONYCH DO POSZCZEGÓLNYCH RODZAJÓW BUDOWNICTWA

Lp. Rodzaj budownictwa Procent wartości kosztorysowej robót budowlano-montażowych obiektu
wskaźnik podstawowy maksymalna wysokość wskaźnika dodatkowego

(§ 3 ust. 3)

1 2 3 4
1 Budownictwo ogólne 0,35 0,30
2 Budownictwo przemysłowe budynków i hal produkcyjnych 0,40 0,30
3 Budownictwo przemysłowe obiektów produkcyjnych i innych 0,40 0,30
4 Budownictwo lądowo-inżynieryjne 0,40 0,20
5 Budownictwo wodno-inżynieryjne bez robót melioracyjnych 0,35 0,20
6 Roboty melioracyjne 0,35 0,20
7 Budownictwo linii energetycznych i innych urządzeń energetycznych 0,40 0,30
8 Roboty telekomunikacyjne 0,25 0,35
9 Montaż maszyn i urządzeń 0,30 0,25
10 Budownictwo górnicze dołowe wraz z instalacjami wewnętrznymi 0,40 0,30
11 Roboty leśne (inwestycje) 0,35 0,25

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024