Tryb opiniowania dokumentacji inwestycji w zakresie wymagań sanitarno-higienicznych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 13 lutego 1969 r.
w sprawie trybu opiniowania dokumentacji inwestycji w zakresie wymagań sanitarno-higienicznych.

Na podstawie § 4 ust. 3 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 30 maja 1967 r. w sprawie trybu opiniowania dokumentacji inwestycji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymagań sanitarno-higienicznych (Monitor Polski Nr 37, poz. 178) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Obowiązek uzyskania w trakcie sporządzania dokumentacji inwestycji opinii rzeczoznawcy do spraw sanitarno-higienicznych dotyczy odpowiednio planu zagospodarowania przestrzennego terenu, części lub całości rozwiązania projektów architektoniczno-budowlanych, technologicznych oraz instalacji sanitarnych.
2.
Opinia określona w ust. 1 jest wydawana z punktu widzenia wymagań sanitarno-higienicznych i powinna zawierać ocenę:
1)
w planie zagospodarowania przestrzennego terenu:
a)
odległości pomiędzy poszczególnymi lokalnymi urządzeniami, służącymi do zaopatrzenia w wodę, gromadzenia i unieszkodliwienia nieczystości, odległości pomiędzy budynkami oraz odległości tych urządzeń od budynków i od granic działki (terenu),
b)
sposobu zagospodarowania zieleni;
2)
w projekcie architektoniczno-budowlanym:
a)
programu, rozwiązania funkcjonalnego, oświetlenia i wentylacji naturalnej, wykończenia wnętrz oraz wyposażenia w urządzenia i przybory sanitarne,
b)
zabezpieczenia przeciwakustycznego;
3)
w projekcie technologicznym - zabezpieczenia przed zagrożeniem środowiska wewnętrznego i otoczenia;
4)
w projekcie instalacji sanitarnych:
a)
wentylacji, klimatyzacji i centralnego ogrzewania w zakresie wpływu przewidywanych rozwiązań na wilgotność, temperaturę, zanieczyszczenia i prędkość ruchu powietrza w środowisku wewnętrznym oraz głośność tego środowiska;
b)
wodociągów, kanalizacji i ciepłej wody w zakresie doboru urządzeń i przyborów sanitarnych oraz wyboru punktów i parametrów ciepłej wody zależnie od jej przeznaczenia.
3.
Nie podlegają opiniowaniu przez rzeczoznawców:
1)
lokalizacja szczegółowa inwestycji,
2)
zagadnienie gospodarki wodno-ściekowej obiektów projektowanych na terenach uzbrojonych, tj. lokalne urządzenia źródeł zaopatrzenia w wodę oraz lokalne urządzenia do unieszkodliwiania nieczystości, z wyjątkiem oceny:
a)
prawidłowości położenia tych urządzeń w stosunku do innych obiektów znajdujących się na działce,
b)
urządzeń szczelnych do gromadzenia ścieków usuwanych okresowo środkami transportowymi oraz
c)
urządzeń do mechanicznego oczyszczania ścieków,
3)
oddziaływanie projektowanej inwestycji na stopień zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego,
4)
projekty obiektów zawartych w wykazie ustalonym przez Głównego Inspektora Sanitarnego na podstawie § 6 zarządzenia Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów z dnia 30 maja 1967 r. w sprawie trybu opiniowania dokumentacji inwestycji w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymagań sanitarno-higienicznych (Monitor Polski Nr 37, poz. 178).
§  2.
1.
Opiniowanie projektu (§ 1) powinno być dokonywane w czasie opracowywania dokumentacji inwestycji.
2.
Dokumentacja inwestycji powinna być opiniowana przez rzeczoznawcę do spraw sanitarno-higienicznych w stadium projektu wstępnego, a w razie opracowania projektu jednostadiowego - w stadium projektu technicznego inwestycji.
§  3.
Do projektów przekazywanych rzeczoznawcy do spraw sanitarno-higienicznych w celu zaopiniowania powinny być dołączone dokumenty stwierdzające uzgodnienie:
1)
lokalizacji szczegółowej inwestycji - z właściwym państwowym inspektorem sanitarnym oraz - w zależności od rodzaju zakładu - ponadto z organem do spraw ochrony powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniem;
2)
projektu urządzeń lokalnych związanych z poborem i uzdatnianiem wody do picia - z właściwym terenowo państwowym inspektorem sanitarnym;
3)
projektu wentylacji i kotłowni, w zakresie wpływu emisji zanieczyszczeń odprowadzanych do powietrza atmosferycznego oraz oddziaływania projektowanej inwestycji na stopień zanieczyszczenia powietrza - z organem do spraw ochrony powietrza atmosferycznego przed zanieczyszczeniem.
§  4.
Podstawę do zaopiniowania projektów wewnętrznych instalacji sanitarnych stanowi uzgodniona część technologiczna i budowlana projektu inwestycji.
§  5.
Nie uwzględnione zalecenia, wydane w czasie opiniowania projektu, rzeczoznawca do spraw sanitarno-higienicznych zamieszcza jako zastrzeżenia w formie klauzuli (opinii) dotyczącej przedstawionego mu projektu.
§  6.
Biuro projektów może uznać zastrzeżenia rzeczoznawcy do spraw sanitarno-higienicznych za nieuzasadnione i wystąpić do państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego (państwowego inspektora sanitarnego miasta wyłączonego z województwa) o rozstrzygnięcie sprawy.
§  7.
Zaopiniowany projekt zaopatruje się w klauzulę uzgodnienia, która powinna być umieszczona na odbitce podstawowego rzutu obiektu. Klauzulę uzgodnienia zamieszcza się na trzech egzemplarzach dokumentacji.
§  8.
1.
Rzeczoznawca obowiązany jest prowadzić ewidencję opiniowanych projektów w "Książce ewidencji opiniowanych projektów", zawierającej następujące pozycje:
1)
liczba dziennika,
2)
kolejny numer opinii,
3)
tytuł dokumentacji,
4)
nazwa obiektu (jeżeli inwestycja obejmuje szereg obiektów),
5)
określenie województwa,
6)
autor i generalny projektant,
7)
stadium dokumentacji,
8)
branża,
9)
data wpływu dokumentacji,
10)
data wydania opinii,
11)
rodzaj opinii,
12)
zalecenia wydane w czasie opiniowania projektu,
13)
uwagi.
2.
Ponadto do obowiązków rzeczoznawcy należy branie udziału w naradach i kursach szkoleniowych, organizowanych przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej w celu bieżącego zaznajomienia się z określonymi przez Głównego Inspektora Sanitarnego kierunkami opiniowania dokumentacji inwestycji.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.8.77

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb opiniowania dokumentacji inwestycji w zakresie wymagań sanitarno-higienicznych.
Data aktu: 13/02/1969
Data ogłoszenia: 01/03/1969
Data wejścia w życie: 01/03/1969