Rejestracja finansowa jednostek gospodarki uspołecznionej.

UCHWAŁA Nr 156
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 sierpnia 1969 r.
w sprawie rejestracji finansowej jednostek gospodarki uspołecznionej. *

Na podstawie art. 2 pkt 5 i 7 oraz art. 3 dekretu z dnia 21 września 1950 r. o opodatkowaniu przedsiębiorstw gospodarki uspołecznionej (Dz. U. Nr 44, poz. 399) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Rejestracji finansowej podlegają:
1)
przedsiębiorstwa państwowe oraz ich zakłady działające według zasad rozrachunku gospodarczego,
2)
zjednoczenia przedsiębiorstw państwowych i inne jednostki organizacyjne grupujące takie przedsiębiorstwa oraz zakłady zjednoczeń lub jednostek równorzędnych działające na zasadach pełnego wewnętrznego rozrachunku gospodarczego,
3)
jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, jednostki im podległe i gospodarstwa pomocnicze,
4)
spółdzielnie i związki spółdzielni oraz ich oddziały i zakłady działające według zasad rozrachunku gospodarczego,
5)
spółki prawa cywilnego lub handlowego, w których Skarb Państwa, przedsiębiorstwa i instytucje państwowe, a także organizacje gospodarki uspołecznionej posiadają udział wynoszący przynajmniej 50% kapitału zakładowego, z wyjątkiem instytucji bankowych i ubezpieczeniowych,
6)
instytucje i organizacje gospodarki uspołecznionej, którym przepisy szczególne przyznały osobowość prawną

- zwane dalej jednostkami - jeżeli są obowiązane do dokonywania rozliczeń z budżetem Państwa lub z jednostką nadrzędną chociażby z jednego z następujących tytułów: podatku obrotowego, różnic budżetowych dodatnich lub ujemnych, wpłat z zysku (nadwyżek), oprocentowania środków trwałych, podatku dochodowego, nadwyżek lub niedoborów środków obrotowych, wpłat amortyzacji, dopłat do cen napojów alkoholowych, dotacji udzielonych na pokrycie strat (niedoborów) oraz dotacji przedmiotowych, w tym również finansowanych z podatku obrotowego.

§  2.
Minister Finansów może:
1)
wprowadzić obowiązek rejestracji finansowej dla innych jednostek gospodarki uspołecznionej niż wymienione w § 1,
2)
wyłączyć określone jednostki spod obowiązku rejestracji,
3)
wprowadzić obowiązek rejestracji dla jednostek obowiązanych do dokonywania rozliczeń z budżetem Państwa lub z jednostką nadrzędną z innych tytułów niż wymienione w § 1.
§  3.
1.
Obowiązek rejestracji finansowej wykonywany jest przez złożenie zgłoszenia rejestracyjnego w wydziale finansowym prezydium powiatowej (miejskiej, dzielnicowej) rady narodowej, właściwym ze względu na siedzibę (miejsce położenia) jednostki.
2.
Dla zjednoczeń przedsiębiorstw państwowych oraz innych jednostek organizacyjnych grupujących takie przedsiębiorstwa właściwy do przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego jest wydział finansowy prezydium wojewódzkiej (miasta wyłączonego z województwa) rady narodowej.
3.
Dla jednostek podległych:
1)
Ministrowi Obrony Narodowej,
2)
Ministrowi Spraw Wewnętrznych,
3)
Urzędowi Rezerw Państwowych,
4)
innym ministrom w zakresie jednostek wyodrębnionych

zasady i tryb rejestracji finansowej określi w drodze zarządzenia Minister Finansów.

§  4.
1.
Jednostki wymienione w § 1 pkt 1 i 2 dokonują zgłoszenia rejestracyjnego w terminie 30 dni od dnia wydania aktu o ich utworzeniu przez złożenie wydziałowi finansowemu odpisu zgłoszenia jednostki do rejestru przedsiębiorstw państwowych, zawierającego dane określone w §§ 17 i 18 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 1952 r. w sprawie urządzenia i prowadzenia rejestru przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 3, poz. 22).
2.
W zgłoszeniu rejestracyjnym należy dodatkowo podać:
1)
rodzaj rozliczeń z budżetem Państwa,
2)
numer rachunku rozliczeniowego jednostki w oddziale banku finansującym jednostkę,
3)
datę rozpoczęcia działalności jednostki,
4)
zakłady, oddziały, ekspozytury, filie itp. działające według zasad ograniczonego rozrachunku gospodarczego.
3.
Jednostki wymienione w ust. 1 mogą dokonać zgłoszenia rejestracyjnego w trybie ustalonym w § 5.
§  5.
Jednostki wymienione w § 1 pkt 3-6 dokonują zgłoszenia rejestracyjnego w terminie 30 dni od daty rozpoczęcia działalności przez złożenie wydziałowi finansowemu zgłoszenia, które powinno zawierać:
1)
pełną i skróconą nazwę rejestrującej się jednostki, adres, przedmiot działalności gospodarczej, nazwę i adres nadrzędnej jednostki organizacyjnej (urzędu centralnego, związku spółdzielni itp.) oraz datę rozpoczęcia działalności jednostki,
2)
wyszczególnienie zakładów, oddziałów, ekspozytur, filii itp. objętych działalnością (bilansem i rachunkiem wyników) rejestrującej się jednostki, a nie podlegających bezpośrednio obowiązkowi rejestracji (nie podlegają wyszczególnieniu sezonowe i ruchome punkty handlowe),
3)
określenie rodzajów rozliczeń z budżetem Państwa lub z rachunkiem rozliczeń jednostki nadrzędnej, nie wyłączając rozliczeń z tytułu dotacji na pokrycie strat i dotacji przedmiotowych, oraz wskazanie oddziału banku finansującego i podanie numeru rachunku rozliczeniowego,
4)
wskazanie aktu prawnego stanowiącego podstawę prawną działalności jednostki.
§  6.
Zgłoszenie rejestracyjne powinno być podpisane przez kierownika i głównego (starszego) księgowego rejestrowanej jednostki.
§  7.
1.
Zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w §§ 4 i 5, składa się w dwóch egzemplarzach.
2.
Wydział finansowy dokonujący rejestracji finansowej wydaje zarejestrowanej jednostce drugi egzemplarz zgłoszenia rejestracyjnego, potwierdzając na nim dokonanie rejestracji.
3.
Potwierdzone przez wydział finansowy zgłoszenie rejestracyjne stanowi dla rejestrującej się jednostki dowód wykonania obowiązku rejestracji finansowej.
§  8.
1.
Jednostki zarejestrowane są obowiązane zawiadomić właściwy dla nich miejscowo wydział finansowy o zmianach danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym najpóźniej w terminie 30 dni od daty ich zaistnienia.
2.
Jednostki wymienione w § 1 pkt 1 i 2 zawiadamiają o zmianach, o których mowa w ust. 1, przez złożenie odpisów wniosków składanych odpowiednio do rejestru przedsiębiorstw państwowych lub bezpośrednio wydziałowi finansowemu, jeżeli zmiana dotyczy danych wymienionych w § 4 ust. 2.
3.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w razie postawienia jednostki w stan likwidacji lub połączenia jednostek.
4.
Spółdzielnie wojewódzkie posiadające oddziały lub zakłady działające według zasad wewnętrznego rozrachunku gospodarczego, a które dokonały w ich imieniu obowiązku rejestracji, mogą zlecić tym oddziałom lub zakładom, by o zmianach danych objętych zgłoszeniem rejestracyjnym zawiadamiały bezpośrednio właściwy dla nich wydział finansowy.
§  9.
1.
Za wykonanie przez jednostkę obowiązków wynikających z uchwały są odpowiedzialni kierownik i główny (starszy) księgowy jednostki.
2.
Naruszenie przepisów uchwały podlega sankcjom przewidzianym w ustawie karnej skarbowej.
§  10.
W sprawach unormowanych uchwałą nie mają zastosowania przepisy działu IX dekretu z dnia 16 maja 1946 r. o postępowaniu podatkowym (Dz. U. z 1963 r. Nr 11, poz. 60).
§  11.
Jednostki zarejestrowane na podstawie dotychczasowych przepisów o rejestracji podatkowej nie dokonują ponownej rejestracji na podstawie niniejszej uchwały.
§  12.
1.
Traci moc uchwała nr 7 Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 1959 r. w sprawie rejestracji podatkowej w gospodarce uspołecznionej (Monitor Polski Nr 5, poz. 21).
2.
Ilekroć w innych przepisach jest mowa o rejestracji podatkowej, należy przez to rozumieć rejestrację finansową.
§  13.
Wykonanie uchwały porucza się Ministrowi Finansów.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1970 r.
* Z dniem 4 czerwca 1975 r. do wojewodów przechodzą dotychczasowe zadania i uprawnienia naczelników powiatów, wynikające z nin. uchwały, zgodnie z § 1 pkt 3 uchwały nr 90 z dnia 30 maja 1975 r. w sprawie określenia zadań i uprawnień należących do naczelników powiatów, które przejmują wojewodowie (M.P.75.17.110).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024